Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Hideo Kojima, de man achter de Metal Gear-serie, stelt dat Japanse uitgevers geobsedeerd zijn door succes in het Westen, maar niet de nodige stappen zetten om dat te realiseren. Het inhuren van westers talent moet de oplossing bieden.

Hideo KojimaAls de Japanse gamesindustrie ook buiten het thuisland succes wil behalen, moet zij westers talent inhuren, stelt Kojima in een interview met tijdschrift Famitsu. "Iedereen heeft het over het buitenland, maar niemand bedenkt wat nodig is om te slagen. We zijn geobsedeerd door wereldwijd succes, omdat we dat vroeger hebben gehad, maar dat succes telt nu niet meer", stelt de man achter de Metal Gear-serie.

De oplossing is volgens Kojima om games die gericht zijn op een westerse markt, te laten maken door westerse ontwikkelaars. "Als je het overzees probeert te maken, dan denk ik dat je dat alleen kunt bereiken door de ontwikkelteams te verdelen over de Japanse en de westerse markt. Zoiets kun je onmogelijk bereiken met één enkel team. Alles moet gescheiden zijn, van het kantoor tot aan de betaalstructuur." Kojima denkt echter dat Japanse uitgevers niet bereid zijn om de juiste stappen te zetten. "Er is veel talent in het buitenland, maar dat haal je echt niet binnen als je niet bereid bent om de prijs te betalen."

Ook ontwikkelaars laten het afweten, volgens Kojima. Studio's willen maar niet inzien wat de smaak van westerse gamers is. "Amerikanen houden van schieten op aliens en als je niet snapt waarom dat leuk is, moet je geen games maken voor die markt. Niemand dwingt je tenslotte. Amerikanen snappen weer niet waarom wij games maken rond jongens die er als meisjes uitzien en met enorme zwaarden zwaaien."

Kojima denkt zelf het gat te kunnen dichten met de nieuwe Fox Engine die hij gebruikt. Die moet het voor het team van Kojima Productions makkelijk maken om games te maken voor verschillende platforms en verschillende besturingswijzen. Zo wordt het met de Fox Engine makkelijk om zowel voor de Xbox 360 als de PlayStation 3 te ontwikkelen, en met input van zowel controller als muis en toetsenbord.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Ene kant klopt het misschien wel wat ie zegt, maar aan de andere kant, vaak zijn Japanse games zo leuk omdat ze juist typisch zo Japans zijn!

Is al een keer eerder genoemd, kijk bijvoorbeeld naar Devil May Cry. Dat word nu ook door een "westerse" studio gemaakt en de eerste beelden waren niet bepaald positief (laatste beelden zijn iets hoop gevender, maar dat is nadat de fans beserk gingen).

Kijk ik naar bijvoorbeeld Bayonetta dan is dat erg Japans, en de game is ook erg goed.
Dingen zoals Final Fantasy enzo boeien me niet, maar veel fans vinden die serie zo leuk zoals het nu is, als je die dingen ineens helemaal "westers" maakt is de charme er vanaf.

Ik vind dat ze hun eigen ding moeten blijven doen en niet alles op de "westerse" manier gaan doen, veel Japanse games zijn zo goed vanwege hun eigen stijl.
Dat geldt misschien voor de paar westerse consumenten.
Daarmee verover je de markt niet. Alles is natuurlijk cultuur/opvoeding gebonden.
Zijn idee is zo slecht nog niet.
Eerlijk gezegd gaat het met FF een stuk achteruit sinds ze wat meer westers proberen te zijn (Na FF10), maarja Square is dan ook niet meer de oude. Net als Rare is er een tijd van succes en ondergang.
Kijk ik naar bijvoorbeeld Bayonetta dan is dat erg Japans, en de game is ook erg goed.
Dingen zoals Final Fantasy enzo boeien me niet, maar veel fans vinden die serie zo leuk zoals het nu is, als je die dingen ineens helemaal "westers" maakt is de charme er vanaf.
Hij heeft het er over dat Japanse bedrijven *ook* games voor de westerse markt zou kunnen/moeten maken. De Japanse markt zelf zal voor die uitgevers echter ook nog wel een flinke markt blijven waarvoor ze gewoon Japanse games zullen blijven maken. Dus als jij die games leuk vindt, dan blijf je die toch gewoon kopen? Je hoeft echt niet bang te zijn dat typische Japanse games in hun geheel gaan verdwijnen want daar is in Japan, en wat dacht je bij bijv. alle aziaten in bijvoorbeeld de U.S.A., veel te veel vraag naar.
De fout die ze maken is juist dat ze Westerse games proberen te imiteren. Het is hetzelfde wanneer Westerse bedrijven Japanse games proberen te maken met zo'n neppe anime-look. Dat levert altijd van die vreemd aanvoelende games op.

Ze moeten juist uitgaan van hun eigen kwaliteiten, zoals de typische sfeer, vaak diepere gameplaymechanics en characteristieke look. In veel gevallen proberen ze het realistischer te maken en de gameplay eenvoudiger te maken. In veel Westerse games lijkt het alsof je beter wordt naarmate je verder komt. Je begint met een crappy gun waarmee je tig schoten moet lossen om een vijand neer te schieten en na een paar uurtjes heb je een stevig wapen waarmee je met één schot alles kapotknalt. In Japan zijn veel gamers nog steeds bereid om meer energie te stoppen in het masteren van games. Als je door de nerd-wijk Akihabara in Tokio loopt, dan zie je ook nog tig bullethell shooters, fighting games, obscure RPG's en andere hardcore games.

Daarnaast heeft Japan van oudsher een unieke stijl qua kunst en tekenen. In het Westen probeerden we alles zo realistisch mogelijk te maken, terwijl ze daar juist een gestileerde, strakke, soms minimalistische look hadden. Dat zie je ook terug in games en Japan heeft grote moeite met realistische games. Terwijl ze juist heer en meester zijn in over-the-top stijlvolle actie.
Precies. De games vroeger op de MSX waar Konami heer en meester was en Metal Gear (het origineel) de kampioen was, waren juist zo leuk omdat ze zo Japans waren, zoveel meer diepgang hadden. Als de grote meester nu zegt dat games voor buiten Japan ook buiten Japan gemaakt moeten worden schrijft hij de rijke Japanse cultuur eigenlijk af. Zorgelijk voor zowel het westen als voor Japan.
Perfect verwoord.
En als Japan de graadmeter/thermometer van de wereld is, is dat imo geen positief teken.
Je doet de westerse ontwikkelaars geen recht.

Je vergelijkt nu westerse mainstream met japanse hardcore games. Als je kijkt naar Japanse mainstream vs Westerse mainstream dan moet ik helaas stellen dat de kwaliteit in het Westen wel stukken hoger ligt.
games maken rond jongens die er als meisjes uitzien en met enorme zwaarden zwaaien.
Jongens die er als meisjes uitzien... Mensen willen zich kunnen identificeren met de hoofdpersoon en niemand wil een travestiet spelen (niet de hele game, een enkele missie kan grappig zijn).
Misschien zit er echt verschil zit in Oost en West voor games ook al doet de Final Fantasy serie het volgens mij goed in het westen.

[Reactie gewijzigd door Nbgangsta op 23 juni 2011 11:42]

In Japan bestaat een hele subcultuur van jongeren die zich cross-dressen om zich te onderscheiden en om een statement te maken tegen de uniformiteit die jarenlang de norm is geweest in Japan. Ik heb er pas nog een artikel over gelezen, veel jongeren maken daar hun eigen outfits en gaan in het geheim (zonder dat hun ouders het weten) op vaste dagen en tijden compleet in kostuum de straat op. Hoe gekker en origineler, hoe beter, je mannelijk kleden als meisje, andersom, het kan allemaal. Het heeft daar ook helemaal geen sexuele bijbetekeningen ofzo. Dat je dit ook terug ziet in Japanse games en tekenfilms enzo is dan ook geen verrassing.

Edit @Rin:
Nee, dat bedoel ik niet, ikemen of bishonen waar jij het over hebt is inderdaad ook iets typisch Japans, ik heb het over de trend die er momenteel is onder Japanse jongeren om zich op de meest bizarre manieren te kleden en daarmee de straat op te gaan om op te vallen. Het artikel wat ik hier over las stond geloof ik in de Wired en het is wel degelijk een subcultuur geworden waar steeds meer Japanse jongeren aan meedoen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_street_fashion
http://www.japanesestreets.com/

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 23 juni 2011 12:37]

die zogenaamde subcultuur die jij bedoelt is gewoon het "ikemen" concept oftewel de mooie man,

dat heeft echt helemaal niks met cross dressen of wat dan ook te maken, ook niets met geheime outfits in eht geheim over straat ofzo.

Het zit nou eenmaal diep geworteld in Azie dan de man eigenlijk ook sterk aan uiterlijk werkt. Helaas in het bekrompen westen word dat al anders opgepakt en word het meteen gelinked aan sexuele geaardheid.
Mensen willen zich kunnen identificeren met de hoofdpersoon
Dat valt wel mee, hele massa's mensen spelen als dwerg, elfje, trol, etc.
En waarom zou je je daarmee niet kunnen identificeren? Identificatie met een hoofdpersoon gaat nauwelijks over uiterlijk.
Voor jou misschien, voor een ander kan dat wel een beslissende factor zijn wellicht.
The requested URL /news/kojima-productions-shows-off-new-game-engine was not found on this server.
Dode link :/

Goede stap, maar ik vind het eerlijk gezegd juist grappig dat de op meiden lijkende jongens er met gigantische zwaarden er zo uit zien ;)
The 1UP Network is currently unavailable.
We'll be back online shortly.
Het lijkt er op dat de site even offline is. Het artikel is te bekijken op http://webcache.googleuse...shows-off-new-game-engine
helaas zonder de layout van de website.
werkt hier gewoon.

[ontopic]
Kojima heeft wel gelijk, als wij nederlanders alleen nederlanders inhuren om dingen te creeren krijg je ook alleen een zeer 'nederlands' resultaat, niks mis mee natuurlijk maar dat wil niet altijd even goed uitpakken in het buitenland, vergelijk het met humor, japanse humor is totaal anders dan onze humor of die van de duitsers of britten. Al met al, strak plan, en als goed is moeten de japanners geen problemen hebben met het betalen van westers talent. :Y)
Beide links werken toch echt niet voor mij :/
Mm, ff prutsen met internet.
Je bofte dat ze ff online waren.

[Reactie gewijzigd door Thomg op 23 juni 2011 11:42]

bij mij werken beide links ook niet... gebruik hier chrome btw...
1up ligt er gewoon ff uit

Ik ben gewend dat de spellen er zo allemaal uitzien. Ik weet niet of het het spel ten goede komt wanneer alles wordt aangepast, aangezien dan alles ineens in een andere stijl is, wat niet iedereen aan zal spreken,,,

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 23 juni 2011 12:08]

Ik snap wat je bedoeld, maar Kojima heeft het niet zozeer over de stijl van het spel, maar juist het complete pakketje (dus ook de gameplay e.d.).
Echt populaire Westerse en Japanse games zijn in dat opzicht erg verschillend. Veel games die daar toppers zijn hoef je hier niet eens proberen te verkopen, en vice versa.
Denk dat 1Up gewoon down was door al het verkeer van t.net ;)
Ja ik ook, *opent firefox en IE*, werkt ook niet :/

1up.com:
The 1UP Network is currently unavailable.
We'll be back online shortly.

... Link is gewoon ff dood ;)

[Reactie gewijzigd door Thomg op 23 juni 2011 11:41]

Kan Kojima geen ongelijk geven, Japanse games zitten al jaren in een neergang omdat ze zo formulaisch zijn en nauwelijks vernieuwing brengen, kijk maar eens naar series als Persona of Yakuza die nog steeds dezelfde starre gameplay stijl als uit het PS1 tijdperk behouden. De japanners maken helemaal geen gebruik van de mogelijkheden van de huidige hardware behalve wat fraaiere visuals (die over het algemeen ook tegenvallen). Ik denk dat een deel daarvan aan de cultuur ten grondslag ligt, waaronder het verschijnel van werknemers die praktisch voor hun leven verzekerd zijn van een baan bij een werkgever. Dan wordt het natuurlijk ook niet motiverend om te gaan vernieuwen. Daarnaast blijven ze zich maar vastklampen aan successen uit het verleden.

Aan de andere kant is het op de westerse markt voor massagames voor de consoles ook niet veel beter gesteld. Voor originaliteit moet je vooral bij de kleine indie developers kijken en bij een een paar andere grote.

Anderzijds is het ook vrij hypocriet natuurlijk, want Kojima maakt zelf ook games met minder gameplay dan non-interactieve cutscenes en gameplay die nauwelijks vernieuwd is sinds de PS2. Waarom begint hij niet met het stellen van een voorbeeld?
Ik heb bij de westerse markt toch wel het gevoel dat er wat meer vernieuwing zit. Uitmelken betekent niet automatisch geen vernieuwing. Kijk maar naar de BioShock serie. Elk deel staat opzichzelf.
Ik vond Bioshock 2 toch echt als een spinoff ipv een volwaardige sequel spelen en ik weet dat ik daar niet de enige in ben.

Moet wel zeggen dat het een paar jaar geleden, rond 2007/2008 een stuk beter was met zelfs de console markt. Toen kwamen er een hoop nieuwe en verfrissende titels aan die sindsdien tot in het bedroevende zijn gekloond, gesequeld en uitgemelkt.
Nee Andersom: Ik zie graag asiatische/japanse spellen. Maar dan ook met Aziatische rolmodellen in de hoofdrol. En niet zoals DMC. RE of FinalFantasy westerse (lees blanke) helden in de hoofdrol. Ook Japanse Audio spoor en Nederlandse vertaling eronder. Ook spellen als Jakuza Nederlands ondertitelen en op de Xbox 360 console uitbrengen in amerika en west europa. kijk hoe goed series lopen die dat goed doen.
Ze zien er misschien niet japans uit maar ze gedragen zich wel als wat typisch is in de japanse mediacultuur. Heel erg emo dus, vooral de gesprekken zijn om te kotsen IMO, en zo denken er wel meer mensen over in het westen.
Jij bent fan van zulke spellen, maar Japanse uitgevers moeten het niet hebben van jou. Voor hun is Europa pas interessant als ze veel kunnen verkopen zoals Amerikaanse of Europese games dat doen.
Zou Europa ook een categorie zijn? Of willen wij ook alleen maar Aliens schieten? Geef mij maar liever een sfeer game als Maffia.
Ik denk dat Kojima een goed punt heeft. Ontwikkelaars van Dragon Age hebben ook kennis geïmporteerd, wat zeker ten goede is gekomen.
Europa is vaak tweederangs, meer Japan Vs Amerika.
Klopt, maar ik denk dat hij wel een valide argument heeft. De hele middeleeuwen periode, en de daaruit nog steeds voortvloeiende vormen van "gezelligheid" of andere types sfeer, die hebben en in deVS niet echt gekend. Tenminste, niet het stukje wat wij hier meemaakten terwijl zij daar zaten.

Dat zie je vooral terug in oudere games, maar soms ook nog in moderne, waarin je meteen roept "europees" of "amerikaans" ontwikkelteam.
"Er is veel talent in het buitenland, maar dat haal je echt niet binnen als je niet bereid bent om de prijs te betalen."
Ben benieuwd of hij het over de kosten van het 'talent' zelf heeft. In Japan krijg je als je net begint vaak een echt armzalig loon, bij sommige banen zelfs zo laag dat je niet kan verwachten dat je er van rond kan komen tenzij je thuiswonend bent.
Er wordt veel minder gekeken naar hoe goed je bent in wat je doet en veel meer naar je leeftijd als het op het loon aankomt, kan me voorstellen dat westers talent dan ook weinig zin heeft om voor een Japans bedrijf te werken. Maar goed dit is toch weer een vrij uitzonderlijke tak van werk dus ik hoop dat ze daar niet zo vast zitten in het normale loonmodel.
Ik zou zeggen "Best of Both Worlds" én innovatie.

Als je oosterse stereotypen gaat verwisselen met westerse schiet je niks op.
persoonlijk zou ik hier in het groot "NEE NIET DOEN" zetten, maar dat zou nie echt profesioneel zijn.

de reden is omdat ik nu een liefde voor japan ben beginnen krijgen door die special touch die vele japanse dingen hebben, en ik nergens anders vind.

ik geef toe dat ik in dit geval bang ben voor verandering, maar dit is omdat ik bang ben dat als je de boel 1 pot nat gaat maken het gewoon niet het zelfde is.
dat is gelijk het westen een anime te laten maken. dan kom je gewoon iets ergs uit.

ik wil zijn idee wel eens in actie zien maar ik vrees het ergste :-/
in het westen een anime laten maken? Je bedoelt dus gewoon een tekenfilm, want anime is niets anders dan een afkorting voor animatie en dat is iets wat ze in het westen al sinds het begin van de 20e eeuw beter kunnen dan in Japan nu. Tenzij het gaat om dure full feature producties in Japan is het niveau van animatie daar echt om van te huilen. Een aflevering van Spongebob bevat meer beweging dan de meeste anime series die door de weaboo's en otaku worden aanbeden.
Deze idiote fout heb ik zo vaak gezien dat ik er echt niet meer tegen kan:
  • Ten eerste, simpelweg omdat anime in het japans animatie betekend, betekent dat niet dat het woord anime hier hetzelfde betekend als daar. Het woord anime hier refereert naar de japanse teken stijl - e.g. grote ogen - als je een dergelijk simpel taalkundig feit niet begrijpt raad ik je aan om je mss toch eens te verdiepen in de nederlandse taal, want wie weet maak je meer van dit soort simpele fouten die tot onvoorziene miscommunicaties kunne leiden
  • Ik heb nog geen enkele amerikaanse animatie gezien die zich kan meten met de betere animes (Dennou Coil, 5 centimeter per second, SnS, etc.)
  • Die platte stijl (heeft een naam) waar jij naar lijkt te verwijzen of de massa productie non sense zoals naruto zijn nou niet echt de basis om het niveau van de animatie bij te beoordelen
  • En ten laatste, wt* maken animatie en geluid uit, het draait om verhaal, character development en enjoyability. De laatste mis ik in amerikaanse teken series maar dat valt nog te betwisten op basis van smaak. De eerste twee bestaan niet in amerika en op dat vlak zijn ze gewoon veel verder ontwikkeld in japan, want daar worden animes net zo serieus genomen als films hier.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 24 juni 2011 00:12]

Slaat anime op een bepaalde stijl? Wat als ze in Japan een serie maken die afwijkt van de bestaande cliches met oa de grote ogen? Mag het dan geen anime meer genoemd worden? Het zijn de westerse weaboo's die deze betekenis aan 'anime' hebben gegeven, niet de japanse makers ervan.

Net even gekeken naar de voorbeelden die jij noemt. Dennou Coil heeft in geen enkele manier bijzonder geanimeerd en 5 centimeter per second is een feature film. Als je gelijkwaardige animatie wilt hoef je alleen maar een goede decennia oude Disney klassieker op te zetten.

Je laatste argument is natuurlijk sowieso onzin. Animatie en geluid niet belangrijk in een animatiefilm 8)7 net zoiets als zeggen dat de schrijfstijl van een boek ook niet belangrijk is. Of de cinematografie in een film.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 24 juni 2011 00:24]

Anime is echt wat anders dan een gemiddelde Westerse tekenfilm. Je hebt gelijk dat anime deels is geinspireerd door de oude Disneyfilms uit het begin van de vorige eeuw, maar als je je ook maar een beetje verdiept in de Japanse kunst van anime dan zie je al gauw dat er eindeloos veel genres zijn, gericht op alles van volwassenen tot de allerkleinsten.
totaal niet relevant voor mijn punt. Animatie is animatie en in Japan is de standaard daarvoor gewoon bedroevend slecht in de meeste series. De verhaallijnen en dialogen trouwens ook, maar dat staat er los van.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True