Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

In de komende editie van het Engelse Official PlayStation Magazine maakt Hideo Kojima bekend wat zijn plannen met Metal Gear Solid 5 zijn. Hij gaat bovendien in op Metal Gear Solid: Rising, de eerste MGS waarbij hij niet aan het roer staat.

De Japanse producer Hideo Kojima laat zich in de komende editie van de Engelse versie van het Official PlayStation Magazine uit over de plannen rond Metal Gear Solid. Hoewel het tijdschrift nog moet verschijnen en de inhoud nog niet bekend is, is al wel duidelijk dat Kojima ingaat op de ontwikkeling van Metal Gear Solid 5, Metal Gear Solid: Rising en op het geheimzinnige Project Ogre.

Er is al sinds 2008 verwarring over de toekomst van de shooter-serie. In eerste instantie kondigde Kojima, geestelijk vader van de serie, aan dat Metal Gear Solid: Rising het vervolg zou worden op Metal Gear Solid 4. Rising wordt ook het eerste deel in de serie dat voor de Xbox 360 verschijnt. Voorgaande delen verschenen enkel voor Sony's PlayStation-serie. De game krijgt bovendien een andere hoofdpersoon dan Solid Snake. In Rising speelt Raiden de hoofdrol, een personage dat al eerder in de serie voorkwam. Inmiddels is duidelijk dat Kojima zelf weinig bemoeienis heeft met MGS: Rising. Hij richt zich op MGS5 en Project Ogre. MGS: Rising zou in 2011 op de markt verschijnen, maar is verschoven naar 2012.

Over Metal Gear Solid 5 is meer onduidelijkheid. Zo is niet bekend of Solid Snake terugkeert in het vijfde deel. Kojima gaf na de release van MGS4 aan dat de rol van Solid Snake na het vierde deel was uitgespeeld. Daar lijkt hij nu van teruggekomen. In het interview met het OPM stelt hij: "Het was de bedoeling dat Snake zou sterven." Met Raiden als hoofdrolspeler in Rising, is Solid Snake daarmee toch weer de meest logische protagonist voor Metal Gear Solid 5.

Hideo Kojima in OPM65 Hideo Kojima in OPM65
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Voor het eerst niet Solid snake als hoofdrol? In deel 2 speel je al met Raiden, en heeft Snake maar een bijrol.
In MGS3 speel je de vader van Solid Snake, Big Boss.
Daarbij vind ik 'ene' Raiden wel erg vreemd, aangezien hij in meerdere delen terug komt, en zelfs in deel4 een hele grote rol heeft (wel als cyborg, maar hey )

[Reactie gewijzigd door -Markster- op 18 november 2011 13:09]

Nu ben ik geen groot Metal Gear Solid fan, maar deze serie ten eerste een shooter noemen, daarna noemen dat de games nooit op een ander platform dan de playstation zijn uitgekomen, en Raiden een "ene Raiden" noemen wekt mij het idee dat Dhr.Hulsebosch wat meer informatie moet opzoeken over een onderwerp, alvorens deze online gezet wordt.
Het artikel maakt er inderdaad echt een potje van, bijna elke bewering die er in staat over de serie is onjuist.
Hij gaat bovendien in op Metal Gear Solid: Rising, de eerste MGS waarbij hij niet aan het roer staat
- er is ook een Metal Gear Solid spel voor de NES geweest waar Kojima niks mee te maken heeft gehad (en ook uitdrukkelijk niks mee te maken wil hebben).
Rising wordt ook het eerste deel in de serie dat voor de Xbox 360 verschijnt
- de MGS HD collection staat voor februari 2012 gepland, ook voor de xbox, en bevat als ik me niet vergis 3 MGS spellen die dus eerder op de xbox 360 verschijnen dan MGS:Rising.
Voorgaande delen verschenen enkel voor Sony's PlayStation-serie
- Never mind dat de serie zijn roots heeft op de MSX en er ook op de NES, Gamecube en PSP Metal Gear spellen zijn gereleased
De game krijgt bovendien voor het eerst een andere hoofdpersoon dan SolidSnake
- In Sons of Liberty was volgens mij toch echt ook een andere hoofdpersoon...
In Rising speelt ene Raiden de hoofdrol
- ... maar zo te zien heeft de schrijver van het artikel die nooit gespeeld
Met Raiden als hoofdrolspeler in Rising, is Solid Snake daarmee toch weer de meest logische protagonist voor Metal Gear Solid 5.
- Voorgaande MGS spellen zijn vaak prequels geweest, dus het is prima mogelijk dat MGS 5 dat ook zou kunnen zijn, zodat Solid Snake gewoon de hoofdrol heeft.

Edit @Paul Hulsebosch
Ik denk dat het oorspronkelijke OPM65 artikel met het interview dan gewoon niet erg best geresearched is en/of het interview niet erg best heeft geinterpreteerd, want hoe je het ook bekijkt is er simpelweg al eerder een MGS spel zonder Kojima geweest, zijn er al meerdere MGS spellen op andere systemen dan de Playstation geweest, zijn er meerdere MGS spellen waarin Solid Snake niet de hoofdrol speelt, gaat MGS:Rising niet het eerste MGS spel op de 360 zijn, en kun je uit de voorgaande delen al opmaken dat het niet uitmaakt of Solid Snake nu wel of niet dood is na deeltje 4, omdat MGS5 prima een prequel kan zijn ;)

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 18 november 2011 15:13]

Wat betreft Kojima die voor het eerst niet aan het roer staat, ik baseer me daarbij op de bron van dit geheel, OPM65 met het bewuste interview met de Japanner.

Dat is nog niet verschenen, maar in de aankondiging staat 'Metal Gear Solid Rising – the first PlayStation MGS he’s neither written nor directed.' Kennelijk ziet Kojima de NES-game niet als onderdeel van de serie. Daaruit kunnen we dan gelijk opmaken dat hij Rising wel als onderdeel van de serie ziet.

Dat 'ene' is natuurlijk een wat gewaagde aanduiding, maar ik heb de term gebruikt omdat in de geruchten rond de komende versie of versies steeds de toekomst van Solid Snake ter discussie staat. Hij is de grote man van de serie, Raiden is wat dat betreft veel onbekender, ondanks zijn rol in voorgaande games. En het nieuwsbericht is niet alleen voor die-hard MGS-fans geschreven. Maar ik zal 'ene' verwijderen omdat het bericht zonder die toevoeging eigenlijk duidelijker is. :)

En wat Solid Snake als hoofdpersoon van MGS5 betreft, volgens mij zijn we het daarover eens. Kojima stelt zelf in het interview dat 'Snake was suposed to die.' Daaruit valt niet anders op te maken dan dat hij dus niet overleden is, en naar alle waarschijnlijkheid een rol in de serie zal blijven spelen. Met Raiden als hoofdpersoon in Rising, ligt het voor de hand om te denken dat Solid Snake in MGS5 terugkeert. De opmerking wordt er niet voor niets uitgelicht.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 18 november 2011 15:06]

Wat je schrijft klopt wel, Metal Gear verscheen op de consoles van Nintendo. De Metal Gear Solid series zijn gestart op de Playstation!
Metal Gear en Metal Gear 2: Solid Snake waren het begin van deze reeks, en kwamen in eerste instantie uit op de MSX-2 homecomputer.
"ene Raiden", alsof het een onbekende is. Iemand die vertrouwd is met de serie kent 'm maar al te goed!!
Hopelijk weer playstation exclusief de volgende, vind dat de serie daar het best tot z'n recht komt!
Snake? Snaaaaaaaake!!!!! 8-)
Motiveer uw antwoord! Waarom zou hij beter tot zijn recht komen op de PS3?

Ik vind het juist alleen maar goed als een spel op meerdere platformen uitkomt zodat meer mensen er van kunnen genieten.

Het moet alleen niet ten koste gaan van het spel zelf. (1 op de PC gespeeld, was geweldig. 2 voor de PC gekocht, was het weer zo'n vernachelde PS2 port die niet te spelen was op de PC door de controls. Zelfs niet met controller).

Zoals het er nu naar uit ziet word Rising een geweldige game op alle platformen, en meer aandacht is ook meer kans op een nog beter vervolg.

@chrisboers
Je vergeet er wel even bij te vermelden dat MGS4 een verplichte installatie had (meerdere keren zelfs) die tergend langzaam ging, dit omdat Bluray belabberde seek tijden heeft. Een van de redenen dat veel spellen op bluray groter zijn dan op dvd (als je naar een multiplatform game kijkt) is data duplicatie om die tijden te verkorten. Rising komt nu multiplatform uit dus we gaan het mee maken.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 18 november 2011 15:49]

Motivatie: Een exclusive kan (let wel:KAN) het beste uit een console halen, terwijl een multiplatform altijd worst-of-all-worlds betekent.

Klein voorbeeld: Metal Gear Solid betrof een volledig volgeperste Blu-Ray schijf. Zou je dat op de xbox360 willen doen, dan praat je dus over 10+ dvd schijfjes, iets wat Microsoft niet eens toestaat. In dit geval zou de PS3 versie dus ingeperkt moeten worden om ook op de xbox 360 gereleased te kunnen worden.

En zo zijn er nog tal van mogelijke voorbeelden, waarbij de consoles, danwel de regels van Sony/Microsoft niet gelijk zijn, en dus het totaal minder maken.
Volgens dezelfde logica zou de Game dan het best op de PC uitgebracht worden, immers zijn de hardware limitaties daar veel kleiner/non existant dan op de consoles. Tevens een veel beter distributie netwerk (steam/origin) en is het geen enkel probleem om de game met een controller te spelen maar dan full hd, 16x aa en de hele reute meteut aan grafische pracht en praal.

Beetje scheef dus.
Het zal nog wel even duren voordat publishers toe zullen staan dat pc games op een bluray geperst mogen worden.

Van CD naar DVD only was een veel kleinere stap dan van DVD naar bluray.
Theoretisch correct, hoewel ze daar weer andere problemen (piraterij) hebben.
en 10 mensen die de game kopen. Bovendien zijn Xbox live PS Network echt wel beter als Steam
Steam heeft (VOLGENS MIJ) minder downtime gehad dan Sony met de PS3 Hack, en over het algemeen is de stabiliteit van XBL toch wel slechter dan Steam, terwijl je er toch wel voor betaalt.

Ik kan geen concreet bewijs geven, want zulke statistieken worden vaak uit de pers gehouden i.v.m. de aard van de downtime.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 18 november 2011 14:34]

Steam is recentelijk ook gehacked. De downtime van Xboxlive is verwaarloosbaar (1 keer een groot incident geweest tijdens de feestdagen). Xbox Live is juist rete stabiel! Steam ligt er sowieso vaak uit

[Reactie gewijzigd door Hubman op 18 november 2011 15:13]

Steam ligt er sowieso vaak uit?
Jij gebruikt duidelijk geen Steam. Het heeft een aantal problemen maar er vaak uit liggen is er niet een van.
Jij gebruikt duidelijk geen XBL
Ik heb zowel XBL als Steam en Steam ligt (bij mij) absoluut vaker eruit dan XBL.
Maar Steam loopt wel mijlenver vooruit op PSN...
10+ schijfjes? Een volle Blu-Ray is 50 GB. Een dual-layer DVD is 9,3GB.
Euhm, rekenwonder. één Bluray is dus 10 dvd's!?
Als we gaan rekenen:

één DL BluRay (wat geen enkele PS3 game vol maakt) is 50GB.
één DL DVD is 9GB

Dat is 5,5 (zeg 6) DVD's...

MGS4 is 'slechts' 27GB, de grootste game is Killzone 3 met net over de 40GB...
Dat zijn opeens nog maar 3 DVD's voor MGS4...
Final Fantasy stond ook op 3 DVD's (met gecomprimeerde filmpjes).
Op de Xbox zijn ook al meerdere games op meerdere DVD's (Halo ODST, LA Noire, Final Fantasy, Forza 3, Mass Effect 2, etc) dus Microsoft laat dit wel degelijk toe (in overleg). Daarnaast was dit vroeger ook nooit een probleem (kijk naar PC en PSX, daar wil ik niet eens aan beginnen om die op te noemen)...

Mensen denken vaak dat de PS3 zo ontzettend veel krachtiger is dan de 360, maar dit valt in realiteit reuze mee. Ik ben het met je eens dat console specifieke games er meer uit halen dan crossplatform. Maar dit geldt ook voor games die exclusief voor XBox zijn.
Simpel, dan wordt het niet omlaag gehaald door de 360.
Metal gear Solid komt idd goed tot recht op een cosnole. Welke console maakt niet zoveel uit!
wauw dit is toch wel even iets waar ik dolgraag meer over hoor.
ik schrok een beetje van de stijl die ze op wilden met rising, goed dat we toch weer naar de echte metal gear setting terug gaan :D wat heb ik die in de afgelopen jaren grijsgespeeld zeg! iemand enig idee wanneer dat blad met die informatie uit gaat komen?

29 november ligt ie in de shops, eerst links lezen xD

[Reactie gewijzigd door g3x op 18 november 2011 12:50]

Rising moet je volgens mij meer zien als een spin-off, en in die zin vind ik het juist wel interessant. Inderdaad mooi om te weten dat er ook weer een "echte" MGS-game komt op termijn. MGS:Rising zal meer in het rijtje van Devil May Cry en God of War vallen denk ik. Ben wel benieuwd.
Metal Gear Solid 1 en 2 zijn later ook op andere systemen uitgekomen zoals PC en GameCube (Twin Snakes). Raiden is ook geen onbekende in de MGS serie; in deel 2 speelde hij ook al een grote rol / hoofdrol.
Metal Gear Solid een shooter noemen, betekent dat je geen verstand van games hebt, of je totaal niet in het onderwerp verdiept hebt.

Edit: En inderdaad, 'ene Raiden'....

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 18 november 2011 13:24]

idd, bijna heiligschennis!
Zeg meneer de poster, zou je een beetje aan de backstory willen doen, voordat een newsitem geplaatst wordt?
De game krijgt bovendien voor het eerst een andere hoofdpersoon dan Solid Snake. In Rising speelt ene Raiden de hoofdrol.
Voor het eerst? In MGS2 had hij al de hoofdrol. Slechts het eerste uur speelde je met Snake, de rest van de game met Raiden. Net als bovengenoemd, wel erg vreemd dat hij "ene" Raiden genoemd wordt. Hij is hartstikke bekend (goed of slecht) in het Metal Gear universum...
In MGS3 was de 'vader' van Solid Snake (Naked Snake) de hoofdrolspeler. Van de 6 (incl Peace Walker (wat eigenlijk MGS5 is) en Rising) Solid-games speelt hij maar in twee de hoofdrol. Dat is één/derde! Pakken we MG, MG2, MGS, MGS2, MGS3, MGS4, Portable Ops, MGS:PW en Rising, dan speelt hij in 4 van de 9 games de hoofdrol.
Voorgaande delen verschenen enkel voor Sony's PlayStation-serie.
Paar voorbeelden die aangeven dat dit niet waar is:
- Metal Gear op MSX en NES
- Metal Gear 2 op MSX
- Metal Gear Solid op PC
- Metal Gear Solid, the Twin Snakes op Gamecube
- Metal Gear Solid 2: Substance op XBox & PC
- Metal Gear Solid 3 op Nintendo 3DS
- Metal Gear Acid en Acid 2 Mobile
- Metal Gear Arcade
en er was volgens mij nog eentje voor iOS...

Daarnaast zijn het geen shooters en Rising al helemaal niet (een zwaardvechtspel een shooter noemen???).

Dit is echt niet het niveau wat ik van T.net gewend ben... Ik heb bijna het gevoel dat de schrijver het slecht uit het originele artikel vertaald heeft. (wellicht was het "some guy named Raiden" als sarcasme?).
Het artikel noemt het onthullen van MGS5, maar dit gebeurt ook niet. Hij laat het vallen dat het wellicht eraan komt, maar dat is geen onthulling...

Ik ben me wel op Rising aan het verheugen. MGS5 vind ik toch maar eng. De boel was duidelijk afgesloten in deel vier. Ik ben wel erg benieuwd!

Edit: Toevoeging games niet op PS

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 18 november 2011 14:59]

Ik kan dit alleen maar beamen!
Je vergeet Metal Gear 2 op de Nes (Snakes revenge..is ook geen canon btw net als de eerste versie op de NES)
Die game met syndroom van down tel ik niet mee omdat het geen echte Metal Gear is... ;)
Metal Gears Solid 5 = Peace Walker.

http://cache.gawkerassets..._o0800045010426547728.jpg

Hij zal wel Metal Gear Solid 6 bedoelen dan.. hij is zelf in de war van de serie. Maarja, zou ik ook zijn. Laat het nou gaan Kojima..

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 18 november 2011 14:31]

Aaah kan niet wachten.

Ben vanaf MGS 1 op de PS al een "fan" van de MGS franchise. Ook een van de redenen dat ik destijds de PS3 heb aangeschaft (MGS4).

OT: Raiden uit Rising is toch dezelfde Raiden uit MGS2??
leuke video laatste stukje deed me denken aan fruit ninja :P
En voor de rest +1 voor meest slecht geinformeerde nieuwspost van het jaar :(
Stamt die video niet van de E3 beurs van een jaar of 2 geleden? Ik heb dat vidje namelijk al eens meer gezien.

Wordt tijd dat er een nieuwe mgs aan komt, is al te lang stil rond deze serie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True