Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Submitter: bobwarley

De Japanse ontwikkelaar Hideo Kojima gaat zijn ontwikkelstudio herstructureren. Om de concurrentie met Europese studio's beter aan te kunnen, wil de man achter de Metal Gear Solid-reeks op een andere manier gaan ontwikkelen.

Kojima ProductionsKojima gaf tegenover het Japanse tijdschrift Famitsu aan dat zijn bedrijf, Kojima Productions, 2009 vanaf het nulpunt begint, zo meldde Developmag maandag. Het bedrijf wordt volgens Kojima compleet doorgelicht: van de structuur van de ontwikkelteams tot en met de gebruikte middelen en de werknemers. Op die manier hoopt Kojima een team te kunnen neerzetten dat de concurrentie met buitenlandse ontwikkelaars aan kan.

"Ik begrijp inmiddels dat de manier waarop wij momenteel games maken, niet wereldwijd aan gaat slaan", zei Kojima tegen Famitsu. "Om die reden wil ik van Kojima Productions een team maken dat de concurrentie met de rest van de wereld aankan. Ik heb lang nagedacht over de redenen waarom westerse games aan het winnen zijn, en er zijn me wat dingen opgevallen. Het jaar 2009 wordt voor ons dan ook een jaar met veel veranderingen."

Volgens Kojima is het noodzakelijk om games te maken die ook buiten de Japanse markt aanslaan, omdat het anders niet mogelijk is voldoende geld voor de ontwikkeling van innovatieve games binnen te halen. Deze uitspraak rijmt echter niet met wat de verkoopcijfers van de Metal Gear Solid-serie laten zien. Metal Gear Solid IV heeft, zo blijkt uit cijfers van Vgchartz, wereldwijd net geen vier miljoen exemplaren verkocht. Van die vier miljoen gingen slechts 660.000 exemplaren in Japan over de toonbank. Het spel presteerde buiten Japan dus al sterker, hoewel de afzetmarkt daar uiteraard ook groter is. Kojima lijkt dus vooral nog meer te willen gaan profiteren van deze grotere afzetmarkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Is er een groot verschil tussen 'westerse' en Japanse games?
Zo ja, waar moet ik dan aan denken?
Ooit eens een zeer interessant artikel gelezen hierover, kan het jammergenoeg niet meer terugvinden. Het ging hem erom dat Japanse games een veel meer "mentale" ervaring zijn terwijl men in het Westen de realiteit opnieuw probeert te creëren in games. Als voorbeeld werd geloof ik een spel als mario kart aangehaald.
Een westers racegame is ziet er vrij realistisch uit. Het kan wat arcade-elementen hebben, maar uiteindelijk rij je altijd in een realistische omgeving. Wat doet mario kart? Eenvoudige texturen en gigantische pijlen op de grond die zeggen "raak me aan en je rijdt sneller". Het visuele aspect is er om je verder te helpen, niet zozeer om indruk te maken.
Als je erover nadenkt is dit verschil echt wel gapend groot: Bij nieuwe games wordt er hier vooral gefocussed op hoe het er grafisch uitziet: wat voor shaders er gebruikt worden, hoeveel polygonen er tegelijk in beeld zijn enzovoort.
Zulke vergelijkingen komen in Japanse games haast nooit voor. Hoewel artistieke directie daar ENORM belangrijk is (belangrijker dan hier zelfs) is realiteit totaal geen doelstelling en wil men voor visuele duidelijkheid gaan. Geen shootertoestanden waar je je ogen moet dichtknijpen om de vijand te zien omdat het allemaal in dezelfde donkere kleuren is dus.

Dat gezegd zijnde is het dus ook geen verassing dat juist de Metal Gear Solid reeks het beter doet in het Westen dan in Japan :)
Er is soms een enorm verschil tussen westerse en Japanse games. Kojima produceert echter meer westerse-gerichte games in mijn optiek.

Hier een schitterend artikel daarover :)
http://www.bit-tech.net/c...ong-with-japanese-games/1
In Japan gebruiken ze op de PS3 rondje ipv van kruisje om te confirmen.

In de oudere MGS zie je dit, in deeltje 4 is het veranderd naar kruisje dus ze passen zich zeker aan aan het westen :+
Doen ze al vanaf de eerste Playstation.
Het idee is dat je de juiste/gewenste optie omcirkelt of de niet-gewenste wegstreept d.m.v. het kruisje.
De eerste MGS was op de PS1, dus daar doelde ik inderdaad op.
De eerste MSG was op de MSX ;)
Maar begreep wat je bedoelde.
Nee, Metal Gear (MG) was op de MSX.

Metal Gear Solid (MGS, niet MSG) was op de PSX.
antwoord op Tiny :
Dat de westerse grote gamesstudios meer verkopen.
Dat er meer grote westerse studios zijn en deze bij gevolg ook performanter zijn .
Dit op alle niveaus.
Ze vernieuwen sneller enz...
vb Japanse RPG's is een mooi vb van hoe de dingen niet vooruitgaan in Japan.
De doelgroep van Japanse games is kleiner. Japanse gamessudios kijken teveel naar hun eigen afzetmarkt.

Topic
Nu met de huidige financiele crisis hebben de middle studios het moeilijk.
Capcom is "nog" een van de betere studios.
Factor 5 middleUS , Kojima studios zijn te klein , zetten niet genoeg af en hebben te hoge werkingskosten. Het is niet verwonderlijk dat deze studios moeten herstructureren.

wiki over factor 5
In late December 2008, several online media outlets reported that Factor 5 will close gates at the end of the month after encountering impregnable financial problems.
Ze zullen ongetwijfeld meer maken als MGS dus het lijkt me een goede zaak dat ze daar ook naar kijken om die games aan de man te brengen.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 6 januari 2009 10:36]

JAPAN: Kleurijk, Anime, Comic, hack and slash achtig
DE WERELD: Realisme, actie, avontuur.
vergeet bij Japan ook niet dat stroperig lieve gedoe
Mja, ja en nee.

MGS is bijvoorbeeld een game die heel westers wil doen, maar toch erg japans blijft qua feel (MGS4 heb ik niet gespeeld, kan zijn dat het nu anders is, maar toch).

Wat typisch is is in de semi realistische gritty wereld van MGS je evengoed kleurrijke arcade-achtige gameplay elementen tegenkomt (icoontjes boven het hoofd van je tegenstanders bijvoorbeeld). De kapsels blijven altijd hier en daar anime-achtig. En hoewel ze een 'westers' verhaal vertellen, slaat het toch vaak naar een bepaald over-the-top sfeertje door. Kijk voor een extreem voorbeeld van een 'westerse' japanse game naar het verhaal van Disaster day of crisis ;)

Het is moeilijk om specifieke dingen te noemen, maar de feel is toch altijd anders. Juist als een game NIET westers of realistisch probeert te doen vallen de verschillen minder op. Metroid prime games zijn mij bijv. nooit zo heel japans overgekomen.
Metroid Prime is dan ook niet door Japanners ontwikkeld...
Metroid Prime is in Japan ook helemaal geen kaskraker, terwijl het in de rest van de wereld een ontzettende hit is.
Owja, brainfart 8)7

Metroid prime is second party, geen first party :X

Nouja, lees dan maar super metroid, blijft mijn verhaal verder evengoed overeind ;)
JAPAN: Kleurijk, Anime, Comic, hack and slash achtig
DE WERELD: Realisme, actie, avontuur.
Je zegt alsof Japanse games niet op actie en avontuur zijn gericht. Mijn lijstje zou zijn:

Rest of world: Realisme en FPS.

Volgens mij zijn FPS van Japanse makelij op 1 hand te tellen, terwijl uit "het westen" echt dozijnen de koker verlaten.
Voor mij hoeven Japanse spellen helemaal niet de Westerse richting op te gaan. Het is juist de art-direction, muziek en verhaallijn die Japanse spellen zoveel beter maakt als Westerse spellen.

Daarbuiten komt de meeste innovatie en variatie in games gewoon uit Japan. Veelal worden genres uitgevonden in Japan en (met vertraging) geadopteerd door Westerse bedrijven (zie Guitar Hero).
Japanse games hebben één sterktepunt waarvoor ze bekend zijn: hun verhaallijn is meestal sterk uitgewerkt. Dat is ook de reden waarom Japanse games zich vaak beperken tot bepaalde genres. Het verhaal moet goed uitgewerkt zijn en wat me ook steeds opvalt, is dat de background van de personages in het spel ook zo goed moeten uitgewerkt zijn. Dit bevordert uiteraard het in inlevingsvermogen van de speler voor zelfs de slechterik van het spel. Dit verklaart ook waarom dat de japanners voor hun RPGs bekend zijn, het is een genre waarin het verhaallijn van het spel vaak centraal staat. Het is me ook opgevallen dat japanse spellen vaak op grafisch vlak goed uitzien. Wat ook niet te verwaarlozen valt, is het exotisch aspect van deze spellen. Japan heeft een totaal andere (en rijke) cultuur dan het Westerse en men apprecieert wel wat verschillend is (japanse komedie, japanse gewoontes, ...).

Als ik aan Westerse games denk, dan komt één genre meteen in gedachten: shootemups. Dit zijn vaak de games die het best verkopen in het Amerikaanse en Europese markt. Het is een genre dat vaak niet echt een sterke verhaallijn nodig om cool te zijn, en gameplay komt er meer in kijken dan RPGs. Het verhaal gaat vaak over WWII of een verzinsel waar je naar Irak of Afghanistan terroristen gaat neerknallen of Rusland voert weer iets in zijn schild en je moet ze stoppen. Bij sommige Amerikaanse games vind ik dat ze zelf andere landen en culturen vaak lichtjes denigreren. M.a.w komt er vaak actualiteit in voor, gezien vanuit één standpunt en dat vind ik soms tegenwerken. Dat heb je niet Japanse games (Kijk maar naar MGS4 bijvoorbeeld, ook al reis je de hele wereld af, geen één land wordt er vermeld, en ik voelde dat er meer eerbied was tot de cultuurverschillen van die gebieden). Sommigen noemen dit realisme, ik noem het Amerikaanse bullshit propaganda. Je hebt uiteraard wel shootemups die hun eigen verhaal en een eigen wereld scheppen, dus dat sluit ik niet uit, maar de plot blijft beperkt tot een zeker mate.

Bottom line, Westerse games spelen vaak in op een innovatieve gameplay. Hierdoor krijg je vaak een mengelmoes van meerdere 'traditionele' genres in een geslaagde spel, zoals Fallout 3(fps/RPG/avontuur). Japanners trachten een spel te maken waarin je een sterke verhaallijn(vaak fantasy) hebt om de speler te binden d.m.v zijn/haar inlevingsvermogen. Hideo Kojima heeft een aparte trend neergezet dat the best of both world aanspreekt. Het MGS-reeks is eigenlijk ook een mix van verschillende genres (fps/stealth/actie game) ondersteund met een sterke verhaallijn, en heel goed afgewerkte personages met een sterk achtergrond.

[Reactie gewijzigd door Elazul op 6 januari 2009 12:07]

MSG komt ook voor xbox 360.
HAHAHA ... dat fabeltje is allang achterhaald :D
Metal Solid Gear?!

Je bedoelt waarschijnlijk iPhone..

[Reactie gewijzigd door wouteryeah op 6 januari 2009 13:32]

Zoals elazul al zegt, Japanse games zit meer verhaald in

Waar je dan geen gelijk in hebt is dat er maar een paar genres zijn er zijn wel degelijk games in alle genres is alleen veel zoeken er naar :)

Europa is nog heel erg gericht op de 2de wereld oorlog een genre dat ik al zo uitgemolke vindt weer duitsers, of C&C weer oorlog op een normale manier. Eigenlijk gaat veel over het verleden van europa/america of de toekomst er van.

Japan is met een ander idee bezich waarom op je eigen planeet/ realiteit blijven als er zoveel meer te verzinnen is.

Europa heeft een heel andere beleving en kijk op de wereld als japan kijk maar eens anime of een Europese cartoon

Anime is de verhaal lijn en de characterbuild is allemaal heel uitgebreid zodat je echt jezelf met de char kan relate en mee gevoerd word, of op psychologische manier word bang gemaakt

Europese cartoons zijn gewoon weg slecht en wordt met de jaren slechter: slecht verhaal, slechte graphics, slechte char ondiep oppervlakkig, vaak herhaling. Beetje nivo van Goede tijde slechte tijde.

En horror in europa is meer gebaseerd op schrikeffecten / of gewoon weg gore shit dan op echt eng
Ik hoop dat ze Metal Gear Solid 1 her-maken voor de playstation 3 met betere graphics, was zo romantisch met Meryl, muaha :9
De eerste keer toen ik het uitspeelde had ik Meryl niet kunnen redden, was toen nog 10 jaar.
Wat was ik verdrietig geworden toen :P
Go Kojima!
waar ik het absoluut niet mee eens ben met beweringen dat Japanse games meer of betere verhaallijnen hebben.
Of het zijn altijd dezelfde verhaallijnen (rpg's) , of bij andere games slaat het nergens op !ze zijn zeker niet beter of spannender dan Westerse games. Anime of manga achtige games zijn best wel eens leuk bij uitzondering en zelden heel goed (Okami)
Japanners hebben de meest rare ideeen wat "realisme "betreft
Westerse games zijn veelal gebaseerd op meer "geloofwaardige "belevenissen. Oorlog , spionage , avontuur...
En ja ...westerse studios hebben veel dezelfde games ,"shooters ,aktiegames"maar daar word nog iets aan de gameplaymechanics gedaan.
De vernieuwing is er ten minste. In japan blijven ze te lang in hun eigen ideeen vastzitten. Gevolg , kleine doelgroep en steeds minder verkoop
Kojima beseft dit als geen ander.
Ik weet niet of er hier veel FPS spelers tussen zitten, maar het laatste nieuwtje over Kojima dat ik hier las had te maken met dat hij bij verschillende studio's geweest was om te 'praten' over de games.

Ik denk dat het absoluut geen standaard bezoekje was en ik vermoed dat hij mee werkt aan een FPS van Activision te noemen Call of Duty: Modern Warfare 2. Deze kleine man heeft grote plannen met Europa en Amerika. De mensen uit het westen kunnen veel van hem leren.

In het oosten zijn ze vooral goed met verhaallijnen. Op sommige plekken in Azië is het allemaal een stuk strenger en de mensen zoeken dan hun vrijheid in bijvoorbeeld computer games. Ik denk dat Hideo Kojima zijn tijd ver voor uit is en ik denk dat hij met zijn herstructurering hele goede zaken gaat doen in Europa en Amerika.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True