Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kojima wil 'hardcore game' maken met Natal

Hideo Kojima, de man achter de Metal Gear Solid-serie, wil 'hardcore games' maken met Natal, de bewegingsgevoelige controller van Microsoft. De game moet fans aanspreken van games als Halo en Kojimas eigen werk.

Hideo Kojima

Hideo Kojima liet zijn interesse in Natal blijken in een interview met website Kotaku tijdens de Tokyo Game Show. "Ik ben erg geïnteresseerd in Natal," liet hij weten, "het heeft iets magisch." Kojima heeft ook al duidelijk voor ogen wat hij met de bewegingsgevoelige controller van Microsoft wil maken. "Ik ben niet geïnteresseerd in het maken van casual games, ik wil met Natal de games maken die iedere hardcoregamer altijd al wilde spelen. Iets als Halo, Gears of War of Metal Gear Solid. Ik wil niet zomaar een first person shooter maken en ik wil ook geen simpele game maken, ik wil iets maken met diepgang, ik wil Natal gebruiken om spelers meer diepgang te geven." Of Natal gebruikt zal worden in een nieuwe Metal Gear Solid liet Kojima echter niet los.

Kojima liet nog wel weten dat hij geïnteresseerd was in de mogelijkheid van Natal om stemmen te herkennen. Hij denkt dat het systeem daarmee wellicht in staat is om spelers te 'begrijpen,' al denkt hij ook dat andere ontwikkelaars zich eerder toe zullen leggen op die mogelijkheid.

Tijdens de Tokyo Game Show liet Kenichiro Imaizumi, producent bij Kojima Productions, weten dat het bedrijf uitgebreid geëxperimenteerd heeft met eigen controllers, waarbij Kojima zelf de leiding had over de experimenten en zelf overleg voerde met de fabrikant die de controllers zou maken. Zo zou Kojima hebben gewerkt aan een controller met een sensor, die gebruikmaakte van elektrische pulsen. Kojima zou verder gedacht hebben aan een controller die meet hoe hard er in geknepen wordt. Het bedrijf had echter steeds het idee dat er sowieso een controller nodig zou zijn om games mee te bedienen. Het idee dat games ook te bedienen zouden zijn zonder controller, was niet bij Kojima en zijn collega's opgekomen.

Door

Redacteur games

54 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (54)

Wijzig sortering
een ''Hardcore'' Game met Natal? laat me niet lachen.

Volgens mij zijn de hardcore gamers juist de mensen die liever met een controller / Tobo+Muis gamen.

Zie al dat bewegings gedoe ook helemaal niet zitten, maar dat is persoonlijk
helemaal mee eens, het is welliswaar ieders eigen mening hoe hij het liefst gamed. maar vraag een hardcore gamer deze vraag en je krijgt 9 van de 10 keer Tobo+muis antwoord. Daar is het nu eenmaal voor gemaakt.

Mits ze je vol willen plakken met bewegingssensoren zie ik nog geen goede oplossing om zoiets te creren en dat het dan ook daadwerkelijk werkt.
Het kan werken; er is een (advanced) webcam/headset combinatie, dat registreerd jouw movement van je smoel, en zet deze om naar ingame motions. Voor operation flashpoint 2 geloof ik

krijg zo 123 de link / fabrikant niet gevonden

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 28 september 2009 13:57]

@Sinester:
Volgens mij zijn de hardcore gamers juist de mensen die liever met een controller / Tobo+Muis gamen.
Jouw beschrijving van de hardcore gamer is meer een beschrijving van de beperkingen in de toenmalige en huidige techniek om een game te besturen.
Ik denk dat als er een techniek geintroduceerd wordt waarmee je nog makkelijker en nauwkeuriger de game kan besturen, dat al je hardcore gamers massaal afstappen van de controller/tobo+muis ;)
Als hardcore(??) gamer :r ik op al die bewegings meuk.
Maar als deze man van Kjima er toch brood in ziet [..] laat hij er maar iets nuttigs van maken. Enige wat ik me kan bedenken wat niet (te) storend zou zijn, is het leanen.
Om om een muurtje te kijken. Verder moet ik er niet aan denken om actief aan het gamen te gaan :+ achjah time-will-tell zullen we maar zeggen
Deze man van Kojima?

Nou, je bent echt een hardcore gamer als je niet eens doorhebt dat "deze man" Hideo Kojima ZELF is.

En al dat gebitch op bewegen in games, dat versterkt alleen maar het beeld van de dikke, luie, nerdy gamer die te lam is om een poot uit te steken en alleen maar uitgezakt op de bank hangt/ligt, bak chips erbij en fles cola.
Ik weet het niet hoor. Ik ben zelf dat gezwiep met die Wiimotes ook aardig zat. Vooral aangezien je meestal gedwongen wordt om te zwiepen terwijl een knopje indrukken vaak veel sneller/intiutiever is.

Neem bijvoorbeeld Smash Brothers voor de Wii. Speelt duizend keer beter met een Gamecube controller dan een zwiepmote.
Ja, als ik wil lopen zwiepen met een controller, haal ik wel een wi.
Beter in een lekkere stoel met me xbox360 controller bad company/modern warfare spelen.
Een hardcore gamer die wil bewegen, gaat bij een paintball-, BBgun-, martial arts-, ... jagersvereniging of op cafe zitten voor een wekelijkse bar-brawl.

De bewegingsmeuk is enkel voor gamers die schrik hebben zichzelf pijn te doen.

:9
Terugslag made easy zullen we maar zeggen !
Volgens mij zullen er alleen maar slechte (third party) games van het party genre hiervoor komen, zoals je nu ook bij de wii ziet.
Het idee dat games ook te bedienen zouden zijn zonder controller, was niet bij Kojima en zijn collega's opgekomen.

Beetje apart verhaal gezien Sony dit toch ook al geruime tijd doet met de eyetoy....
De eyetoy bestaat al jaren maar was niet precies genoeg om bepaalde games te besturen.
MetalGearSolid dansend besturen alsof je SambaDeAmigo speelt is ook niet echt alles. :/
Niet?

Denk het juist wel.

Schieten met je handen, wurgen met je handen, schuilen door te schuilen, om een hoekje kijken zoals het echt gebeurd.

Gezien de precisie nu al, enkele cms, van Natal, zie ik echt enorm veel mogelijkheden JUIST met een sneaking game als MGS.

Je lichaam wordt de controller, hoe meer wil je IN een game worden opgenomen?
In theorie misschien wel leuk, maar praktisch ...

Ik zie me nog niet even de halve huiskamer leeghalen om even een spelletje te spelen.
Want je hebt dan ruimte nodig om te lopen, springen, duiken, ...
Iemand vergeet dat de eyetoy alleen bewegingsdetectie was en geen 3d lichaams-onderdeel-locator (zoals de natal nadrukkelijk wel doet).

dus een shooter ermee zal meer iets zijn als *SCHUD LINKSBOVEN OM TE SCHIETEN* SCHUD RECHTSBOVEN OM TE HERLADEN SPRING OP EN NEER OM TE LOPEN
enz.
natal kan echt "steek arm uit en grijp om op te pakken" en zelfs steek arm naar object.

toch vind ik dat sony ze beat omdat de wands gewoon veel en veel nauwkeuriger zijn en omdat je dan teminsten een beetje kan zitten (plus de demo was awesome en microsoft kwam alleen met een PR nep filmpje zodat de nauwkeurigheid nog giswerk is)
Echte diepgaande games zijn niet echt te besturen met de Eyetoy. Ook de PS3 Eyetoy die zo veel beter moest zijn heeft tot nu toe nog weinig laten zien in de vorm van spellen die via de Eyetoy bestuurd worden.

Verder Konami/MGS is geen onderdeel van Sony ofzo, maar gewoon een losstaand bedrijf. Dus wat heeft Sony te maken met het feit dat Kojima er nog niet aan gedacht had?

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 28 september 2009 14:47]

Ik denk dat een combinatie van controllers en geen controllers toch beter is. Wellicht een plaat om op te staan waarop je je bewegingen kan doen, vooruit leunen is lopen en een van beide kanten op is draaien, en gewicht naar 1 kant is strafen.

Een soort volwassen versie van Wii balance board.
waarom zou je daar een extra stuk hardware voor nodig hebben als natal dat ook zou kunnen waarnemen ?
Kojima wilde eerder een realistische hardcore game maken met Metal Gear Solid 3. Daarbij wilde hij dat als de speler dood gaat hij ook echt het spel helemaal overnieuw moest beginnen. Je save-game zou dan verwijderd worden van de memorycard . Dat zou het stealth-idee van het spel erg verdiepen omdat je gewoon echt niet dood wilt gaan. Helaas werd hij van hogergeplaatste Konami-bobo's overruled zodat het toch weer een spel werd waarbij je onbeperkt save-games kon inladen :(

[Reactie gewijzigd door ari3 op 28 september 2009 13:52]

ik was anders persoonlijk naar Japan afgereisd om hem even fijn duidelijk te maken wat ik van zijn idee vond als ik vlak voor het einde dood ging en helemaal opnieuw kon beginnen.

Als je zulk realisme wilt, kun je zelf ook toch elke keer opnieuw beginnen als je dood bent? Laat diegene die niet zo goed zijn in games saven wanneer en waar ze zelf willen.
Ja, want dan kun je bij elke deur, elke hoek, elke plek waar je niet helemaal zeker bent even saven, de deur door, dood, oow, er stonden dus een paar tegenstanders, reload, granaat naar binnen, wow wat ben ik goed....
Als je weer helemaal overnieuw moet beginnen heb je hetzelfde effect.. Alleen duurt het wat langer ;)
Niet helemaal, aangezien je niet het risico loopt DAT je helemaal opnieuw moet beginnen, ben je veel relaxter met de game bezig.

20 combine die op je afkomen in HL2? Hmmm, machinegeweer goed genoeg? rattattattaa, oh shit ja, die was bijna leeg, dood, restart.

Als je WEET dat je met doodgaan helemaal terug mag beginnen, check je echt eerst wel even of je genoeg munitie hebt.

En dat is wat Kojima dus wou.
Het idee is dus dat je risico-mijdend gaat spelen als je echt dood kunt gaan. Als je iedere keer een save-game kan inladen om te herstarten zul je zien dat mensen risico's nemen die ze anders niet zouden nemen. Dat verpest een spel als Metal Gear Solid dus.
Natal is ook een controller.
ik denk dat de natal leuk is voor een maand maar dat ze daarna toch weer overstappen op de oude vertrouwende controller.
ik weet niet, ik denk als je actief moet zijn tijdens een spel dat je er niet helemaal in komt. want probeer maar eens een film te kijken als je probeert te rennen (zoals de hoofdpersoon) :p dan let je meer op je bewegingen ipv de film waardoor je niet goed in het verhaal zit.
dat zou je dan ook hebben bij games je bent meer aan het opletten of je goed staat achter een muurtje enzovoort... het kan natuurlijk ook anders uit pakken zoals dat je meschien meer op de omgeving let waardoor je beter hide spots hebt :P (je weet maar nooit)
gamen is voor mij toch meer een voor van ontspannen dan inspannen, want als ik dat wil doen dan ga ik wel naar de sportschool of iets dergelijks (daar mag het weer wel van mij staan :P)
Eerlijk gezegd word ik een beetje moe van het etiket "hardcore"(game/r/s). Het wordt tegenwoordig z vaak gebruikt om maar iets "heel-erg-stoer-en-elitair" over te laten komen dat ik het eerder belachelijk vind klinken. Een "echte hardcore gamer" speelt bordspellen, dt zijn pas harde kern spellen :P

Dat gezegd hebbende vraag ik me af hoe hij het in gedachte had. Stel, je controller reageert "motionsgewijs" op de horizontale as. Dus als je een shooter of vliegspel speelt zou je naar links of rechts leunen of een bocht maken. Klinkt fantastisch, ware het niet dat, zeker op gebied van consoles, mensen nog al eens uitgezakt op de bank hangen.
Of als het beeld meedraait als je met je hoofd beweegt. Da's leuk, maar als je links kijkt, zie je je scherm niet meer. Tenzij de draaihoek zo klein wordt gemaakt dat je maar een klein beetje hoeft te bewegen. Maar dan is het net alsof je een headbanger-aan-de-speed bent als het wat hectisch wordt.

Wat te denken van vechtspellen. Dan moeten eventuele huisgenoten wel heel erg op gaan passen als je als een dolle die waanzinnige Street Fighter/Tekken/Soul Calibur moves staat te doen. Helemaal als je Ivy of Astaroth speelt met die enorme wapens :+
Erg nieuw is dat ook weer niet, ik meen me te herinneren dat er ooit wel zoiets was als een soort mini arena die je kon aansluiten op je PS2 (toch?) en die reageerde op jouw bewegingen. Succesvol is dat ding nooit geworden volgens mij.

The Professor hier boven mij heeft het over Natal in RTS. Dat klinkt best interessant. Ik zie dan zoiets voor me als een touch-screen hologram wat je ook wel in sommige sci-fi films ziet maar misschien denk ik nu te veel door. Lijkt me trouwens best hilarisch om dan iemand te zien die een stevig potje C&C aan het spelen is. Alsof er een pantomime speler een elektroshock krijgt ofzo :P

En voice controlled. Wel, End War is niet echt een succes geworden. Misschien dat ze zoiets moeten verbeteren maar dat lijkt me eigenlijk nog vreemder dan al dansend en springend (bunnyhoppen!) Halo/Counterstrike/Killzone te spelen :P

Toch ben ik wel benieuwd naar de ontwikkelingen op dit gebied. Wie weet gaan we straks gamen la Existenz, waarbij je een gat krijgt onderin je rug en waar je dan je console kan inpluggen. Euh, ik bedoel dus een nieuw gat... ;)

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 28 september 2009 15:48]

Ik moet nu gelijk denken aan dat ene bekende youtube filmpje (srry heb de link ff niet bij de hand) van die dikke n3rd met z'n bezemsteel die de sith lord uit Star Wars na doet... haha dat zou echt wel wat voor hem zijn :)
Misschien weer leuk om te lezen voor iedereen:
T.net artikel over Natal

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*