Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Volgens een Britse website brengt Microsoft zijn Project Natal in november 2010 voor minder dan vijftig pond op de markt. Er verschijnen ook bundels en er zou naar gestreefd worden om bij de launch veertien Natal-games beschikbaar te hebben.

De Britse website MCVUK claimt dat Microsoft naar een prijskaartje van minder dan vijftig pond voor Project Natal streeft. De bewegingsgevoelige controller zou los verkocht worden, maar ook onderdeel worden van een bundel met de Xbox 360-console. Waarschijnlijk is dat de nieuwe Xbox 360 waar Microsoft-baas Steve Ballmer het eerder over heeft gehad.

De release van Natal zou plaatsvinden in november 2010 en vergezeld gaan van veertien titels die speciaal voor de motion controller zijn ontwikkeld. Er wordt volgens MCVUK verwacht dat het grootste deel van deze games van first party-ontwikkelaars als Rare zal komen. Het is niet bekend of Milo - het project van Peter Molyneux - ook bij de release beschikbaar zal zijn.

Als Microsoft daadwerkelijk in november 2010 met Natal komt, zal Sony naar verwachting al een motion controller beschikbaar hebben voor de PlayStation 3: de Japanners brengen hun interpretatie van de nieuwe besturing in het voorjaar van 2010 op de markt. Sony gebruikt de bestaande PlayStation Eye-camera en een controller voor zijn systeem, terwijl de Natal-hardware enkel een nieuwe camera betreft.

Natal
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Ik denk Natal eigenlijk niet een succes gaat worden. De meeste mensen die een xbox kopen willen gewoon op de bank zitten en gamen. De mensen die bewegend willen gamen hebben allang een Wii gekocht. Het zal dus maar een heel klein gedeelte van de xbox bezitters erg aanspreken.
Ik voorspel dat er een run gaat zijn op die Natal cameratjes om de hype en dat binnen zeer korte tijd mensen erachter gaan komen dat het toch niets is en die dingen voor 30 euro op MP te vinden zullen zijn.
Ik vind de Wii juist een hype. Kinderachtige games, weinig gebruik maken van de controllers, of in ieder geval naar mijn mening totaal niet in de buurt van de potentie komen.

Als er goede games op de XBox komen denk ik dat dit best wel iets kan zijn voor de wat meer hardcore gamers. Natal heeft (zover ik kan behoordelen) een behoorlijk goede motion detection, een stuk beter dan de standaard wii controllers.

Sowieso kan je een XBox 360 voor zowel Natal games als hardcore games gebruiken en is de afzetgroep al behoorlijk groot. Voor een paar tientjes denk ik dat veel mensen best een gokje willen wagen om het te proberen. Ik denk inderdaad niet dat mensen expliciet voor Natal een XBox gaan aanschaffen.

Het enige waarvan ik denk dat Natal kan falen is het feit dat je geen controller in je hand hebt en het daardoor minder gevoel geeft bij het spelen. Met name de speakers in de wii controller vind ik zeer sterk bijdragen aan een game ervaring. Wat wel goed zou zijn is een combinatie van de XBox controller en bepaalde bewegingen voor speciale acties, dus Natal als ondersteunend medium gebruiken. Bijvoorbeeld voor taunts ofzo.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 11 november 2009 17:02]

De mogelijkheden van de wii controller waren dan ook beperkt. Het feit dat je met Natal je xbox kunt bedienen zonder de afstandsbediening op te hoeven pakken is al een hele verbetering. Het feit dat Natal stem interactie mogelijk maakt met je xbox is een hele toevoeging. Het feit dat Natal je in staat stelt om rond te kijken in een spel zonder één van de sticks te hoeven bewegen is een hele verbetering. Geen statische views meer in race games het beeld beweegt met je hoofd mee. Praten met NPC's inplaats van statische dialogen. Dat zijn waardevolle toevoegingen die ik maar wat graag tegemoet zie komen.

Microsoft doet weer eens waar het goed in is. Innovatie afkijken van de concurrentie, het een factor 10 verbeteren, en het vervolgens zelf implementeren.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 12 november 2009 08:58]

Wij hebben juist de 360 gekocht omdat we wisten dat Project Natal zou komen. Door de HD kwaliteit en daarmee grafisch mooiere games, is de WII voor ons afgevallen. Dan wachten we nog maar een jaartje langer. (Hoopte toen we dat het eerder zou zijn)
Wat heeft de WII nog nadat Xbox360 en PlayStation3 met motion sensor komen?
Dat is wel een keisterk argument.

Zelf ben ik het hier totaal mee eens.. Ik ben echt jarenlang enorm fan geweest van Nintendo (je wilt niet weten...) maar sinds de Wii uit is gekomen ben ik zwaar teleurgesteld. er komen 10-tallen waardeloze games uit die alleen de motion sensor gebruiken als uitgangspunt die mn neefje van 8 kan programeren...

Maar.. ik moet ook zeggen.. ik een flauw vermoeden dat Nintendo niet stil zit, en tijdens de E3 een nieuwe Wii ofzo laat zien.. Maar ja.. ik denk dat dat een stille hoop is: een stille hoop voor betere games.

zelf heb ik ook een Xbox360, ben hardcore gamer, en kijk uit naar de Natal.. dusseh..
Ikzelf ga nog iets verder. Ik ben tot de WII een gigantisch fan geweest van Nintendo, gewoon omdat de multiplay mogelijkheden (Mario Party, Mario Kart, Super Smash Brothers) en de Mario/Zelda games me altijd geweldig hebben aangesproken.

Hoewel ik de WII nooit heel erg uitgebreid getest heb (af en toe even geprobeerd als ik er 'ergens' eentje tegenkwam) is de magie voor mij grotendeels verdwenen.

Nintendo had misschien al een uitgedunde fanbase, maar ik vrees voor ze dat de miljoenen WIIs die ze verkocht hebben toch veelal niet aan de die-hard Nintendo fans verkocht zijn. Veel WIIs verkocht, maar de trouwe fan-base is verder uitgekleed vrees ik.

Maar ik zal wel te veel old-skool zijn in mijn opvattingen dat graphics en motion-besturing uiteindelijk slechts van secundair belang zijn. Ik speel nog steeds met plezier spellen uit de jaren 90 en denk ook dat spellen als Mariokart (ondanks dat die gamecube leuk is in battlemode) in feite alleen maar minder geworden zijn sinds de eerste versie doordat ze de toegankelijkheid zijn blijven vergroten.
De Wii heeft wel als voordeel dat _alle_ games speciaal voor motion control gemaakt worden, bij Natal moeten we nog maar zien hoeveel developers het aandurven echte Natal games te maken, de potentiele userbase zal immers veel kleiner zijn met minder consoles verkocht dan Nintendo, en maar een klein percentage dat die camera heeft. Ik verwacht wel veel Xbox Live Arcade spellen voor Natal, die zijn nog relatief goedkoop te ontwikkelen dus dat kan best leuk worden.

Ik heb zelf ook een 360 en persoonlijk hoop ik eigenlijk stiekem dat Natal een niet al te groot succes wordt, ik zit namelijk helemaal niet te wachten op games waar halfbakken Natal gimmicks in worden gestopt die niks aan de gameplay toevoegen, alleen maar zodat ze een 'Natal enabled' sticker op de doos kunnen plakken. Niet zoals de sixaxis op de PS3 zo vaak zinloos gebruikt wordt dus. De games die ik leuk vind zie ik mezelf toch al niet via motion control spelen, GTA IV, FIFA of Forza Motorsport via armbewegingen enzo, ik zie het nog niet gebeuren...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 11 november 2009 18:14]

De wii heeft als nadeel zul je bedoelen, niet elke game is per definitie geschikt voor motion control.
Als je je iets verder verdiept in het verhaal dat Natal heet zul je lezen dat het niet alleen een motion controller is. Het kan ook gebruikt worden om je emoties uit te lezen of om bijvoorbeeld een character te maken dat meer lijkt op jou dan wanneer je het zelf zou proberen te configureren. Vooral het emotie uitlezen lijkt mij tof. Zo kan de game in een shooter zien wanneer je gespannen aan het spelen ben en daar handig op inspelen. Mits dit al optioneel en goed word toegepast lijkt mij dit een mega gave toevoeging op de xbox!
Maar de groep die een console haalt om dit soort functionaliteit is in zijn totaliteit (dus niet alleen 360 bezitters) wel heel groot. Dit is dan ook de markt waar MS ehel duidelijk zijn pijlen op heeft gericht.
Wat ik verbazingwekkend vind is dat het positionering systeem slechts met 2 cams werkt (benodigd voor scherptediepte bepaling). Lijkt mij dat het met bijvoorbeeld een IR sensor aan je plafond en een vooraf ingesteld kader veel nauwkeuriger kan werken in combinatie met de 2 cams. Op deze wijze zou het systeem ook precies kunnen achterhalen waar je je bevind (3d gezien) ipv een schatting maken waar je je zal bevinden door middel van wiskundige berekeningen. Denk ook dat de applicatie op die wijze minder rekenkracht nodig zal hebben doordat gegevens dan een zekerheid zijn en er dus geen schatting gemaakt hoeft te worden (wiskundig gezien) .
Het zijn niet zomaar camera's:

Essentially, the camera sensors project radar-like beams that hit objects in the room and bounce back, allowing the machine to build up an accurate picture of what is in front of it.

Een soort sonar dus en behoorlijk nauwkeurig.
Bron: http://www.guardian.co.uk...rosoft-project-natal-xbox
Dat klinkt net zo 'magisch' als de sensor bar van de Wii, die uiteindelijk ook maar twee infrarood LED's bevatte.

Het kan zijn dat ze een tweetal IR lasers gebruiken om te bepalen waar de objecten zich bevinden, maar mij lijkt het aannemelijker dat het gewone IR-LED's zijn die door de twee camera's weer worden opgepikt. Sinds de afstand tussen de camera's bekend is, kun je diepte bepalen, net zoals onze ogen dat doen.

Als ze gebruik maken van lasers, dan is het apparaat wel kwetsbaarder omdat er galvanometers of roterende spiegens in moeten komen (net zoals met een barcode-scanner), maar de detectie is waarschijnlijk wel nauwkeuriger.
Kan best zijn dat er vanalles over die 'magische sensorbar' gezegd en geschreven is, maar niet door Nintendo zelf hoor, en ook niet door mensen die enigzins snappen wat die sensor bar is. Het zijn inderdaad alleen maar een paar IR ledjes, die door de sensor in de wiimote worden gemeten voor nauwkeurigere positie en orientatie bepaling.

Bij Natal is dat zeker niet zo, want daar heb je helemaal geen controller meer om die LEDs te meten, de enige controller is je lichaam zelf en daar moeten die camera's het mee doen.
Natal gebruikt geen stereo visie! Het is zoals Luuk1983 beschrijft, een sonar achtig systeem. (zie ook RefleXion in 'nieuws: 'Project Natal gaat minder dan 50 pond kosten'' hierboven)

Korte uitleg van het principe: Je zend een lichtpuls uit met een IR-LED, en meet dan hoelang het duurt voordat je het gereflecteerd licht terug krijgt op de sensor. Die tijdduur is een maat voor de afstand.

Je hebt dus één camera die daadwerkelijk diepte kan zien. Die camera is echter wel monochroom, en heeft een lage resolutie.

Daarnaast heeft Natal een gewone kleuren camera met hoge resolutie. Door de beelden van beide camera's te combineren, kun je dan onderscheid in diepte én kleur maken.

Er zitten dus wel twee camera's in, maar het zijn verschillende camera met verschillende functie. Het is geen stereo systeem.
Juist, maar het nadeel van sonar is dat je dus ook verstoringen kunt hebben doormiddel van objecten en andere signalen. Dat maakt je schatting dan alleen 100% accuraat als je geen interventies heb.
Je moet dus goed in beeld zijn, en niet achter een stoel kruipen. Dat is niet zo'n probleem, tenzij je je dusdanig goed in je FPS inleeft, dat je daadwerkelijk achter je stoel duikt om dekking te zoeken. ;)
Offtopic: Wat ik me nu afvraag is hoe hebben dingen als een mobiel, antenne radio of draadloze telefoon invloed hierop?

Ontopic: Woaw dit is zeker goedkoop en eerlijk gezegt verwacht ik ook meer van natal dan van de motion controller voor de PS3. Allereerst omdat er natuurlijk geen remote nodig is voor natal en ten tweede de remote van de PS3 ziet er ook nog is niet uit! ;]
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb weinig zin om een sensor aan m'n plafond te boren om op m'n xbox te kunnen spelen 8)7

Het moet wel leuk blijven natuurlijk. Natuurlijk kan alles een stuk accurater door sensoren in alle hoeken van je kamer te zetten, maar de kracht van een dergelijke periphal valt of staat met het eenvoudig en goedkoop houden. Als het lukt om het redelijk accuraat te maken met cheapass hardware en een enkel apparaatje voor op je TV dan heeft het kans van slagen.

Super SF-achtige 1 op 1 exacte movement registratie zoals ze in filmstudios doen met tig sensoren is misschien wel waar we allemaal van dromen, maar praktisch gezien snap je wel dat het DAT niet gaat worden.
Dat valt erg mee, je zou verwachten dat gezien de productie/ontwikkeling-kosten dat die hoger zou uitvallen.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd hoe het echt gaat werken, die filmpjes zijn leuk maarja dat laat het natuurlijk wel altijd van de beste kant zien.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 11 november 2009 16:54]

Die hardware is alleen maar een soort stereowebcam met microfoon, dus die "lage kosten" verbazen me niets.
De meeste kosten zitten natuurlijk in de ontwikkeling van efficiente beeldherkenning- en positioneringsoftware, maar die berekenen ze niet direct door via de motion capture hardware.
Niet helemaal. Er zitten meerdere microfonen in en een HD webcam. Verder nog een diepte sensor:
The depth sensor consists of an infrared projector combined with a monochrome CMOS sensor
Verder is er nog een plek voor een sensor, maar men weet nog niet precies wat dat is :)

Niet dat dat meteen 1000,- moet kosten, maar het is wel meer dan een gewone webcam :)

[Reactie gewijzigd door PWM op 11 november 2009 16:53]

The depth sensor consists of an infrared projector combined with a monochrome CMOS sensor
Wat inmiddels al 30 jaar als autofocus methode gebruikt wordt in de fotocamera industrie :)
Klinkt dus geavanceerder dan wat het werkelijk is ;)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 11 november 2009 17:11]

Dat is niet zo. De camera die voor project natal wordt gebruikt is een TOF-camera. Dat is toch echt wel iets anders dan de afstandssensor in je camera. Een TOF camera maakt fltsen en meet dan voor elke pixel hoe lang het licht erover doet om terug te komen. Zo krijg je dieptegegevens voor elke pixel.

(Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Natal#Sensor en http://en.wikipedia.org/wiki/TOF_camera)

Deze webcam geeft naast een kleurenplaatje dus ook nog een plaatje zoals dit:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:TOF_Kamera_3D_Gesicht.jpg

[Reactie gewijzigd door RefleXion op 12 november 2009 09:07]

Ah, de optische variant van de sonar.
Niet echt wereldschokkend of duur, hoor. ;)
Je realiseert je dat geluid (sonar) slechts 343 m/s aflegt (door lucht) en licht 299.792.458 m/s? Dat betekend dat je voor eenzelfde diepteresolutie bijna een miljoen keer (!) zo snel moet meten. Dit is nog niet zo lang mogelijk, en naar mijn mening zeker wel een wereldschokkende ontwikkeling.

En op dit moment is de enige TOF-camera die je op internet kunt kopen de Swissranger SR4000 (http://www.acroname.com/robotics/parts/R317-SR4000-CW.html) a 9095,00$. Ik denk dat er straks een hoop hobbyisten met deze camera aan de slag gaan als hij echt zo goedkoop is en ook op de PC werkt.

[Reactie gewijzigd door RefleXion op 12 november 2009 21:30]

Ik neem aan dat er wel iets andere eisen gesteld worden aan die infrarood dieptesensor dan bij een fotocamera, bijvoorbeeld hoe snel ie reageert en hoeveel punten tegelijk kunnen worden gemeten. Bij een fotocamera duurt autofocussen meestal wel een paar seconden en ik zou denken dat er dan ook maar 1 punt wordt gemeten, door het midden van de lens. Voor Natal zal het allemaal wel wat sneller en geavanceerder werken anders heb je er niks aan...

Prijs valt mij ook enorm mee als je bedenkt dat Microsoft 30 euro voor een memory card, 130 euro voor een HDD van 120GB en maar liefst 100 euro voor een wireless USB dongle durft te vragen...
Bij een beetje camera (de gemiddelde dSLR zeg maar) heeft heus wel meer dan één focuspunt. Dat het een paar seconden duurt ligt natuurlijk puur aan het autofocusmotortje wat aardig precies moet zijn. Het meten gaat een stuk sneller.
Pfff... paar seconden???

Ben blij dat mijn camera (+ lens) er in ieder geval bij lange na niet zo lang over doet! Dan zou sportfotografie nl. zo ongeveer onmogelijk zijn...

En zoals ath92 aangeeft, dSLR's hebben meerdere AF-punten. Mijn 3 jaar oude D80 heeft er 11, tegenwoordig zijn het er nog meer.
Ik doelde dan ook op de kosten van de ontwikkeling, dat stukje software kost wel wat, dus als we op 6 tientjes uitkomen is dat goed te doen, komen ze vast met een pakket met spel voor 100 ofzo, best goed te doen.
Qua hardware is het ook niks (2 webcams). Dus de productiekosten zijn ook laag.

De software moet echter de juist beweging herkennen.

Maar als Microsoft pas een half jaar na Sony met een product op de proppen komt kon het Microsoft wel eens marktaandeel gaan kosten.
Project Natal is verder wel meer bekend bij de meeste mensen dan de nieuwe motion van Sony.

Maar je hebt gelijk, mensen die niks van deze 2 afweten kunnen misschien een ps3 aanschaffen door hun motion hardware.
Hoezo kan het Microsoft marktaandeel gaan kosten? Denk dat weinig mensen die nu een Xbox 360 hebben speciaal over zouden stappen naar een PS3 voor iets wat een half jaar later komt voor de console die ze al hebben. Het zal dus wel meevallen allemaal denk ik.

Ben wel benieuwd hoe en of het zo goed gaat werken zoals in de filmpjes.. Wat ik trouwens wel meesterlijk vond bij de eerste "werkende demo"-filmpje dat er in die quiz de vraag werd gesteld:"How many push-ups van Chuck Norris do?". Humor :D Daar scoor je in ieder geval wel punten mee, voor de menigte die het begrijpen dan in ieder geval :)
zie ik daar nu ook een attachment op die xbox zitten of is dit een skin frontplate?

[Reactie gewijzigd door Peentje op 11 november 2009 16:44]

Dat is een Xbox 360 Dev Kit :)
Dat is een Xbox 360 developer.
Kan geen retailer games draaien. Is bedoeld om games op te ontwikkelen.
Juist dat vroeg ik mij ook net af... nette prijs bye the way, maar hoop dat je het icm een game een beetje cheapo kan halen. Zelf haal ik dan een 2e xbox... voor de kids ;)
Vraagje: kun je hier headtracking mee verwezenlijken? Zoals gedemonstreerd in het bekende youtube filmpje van Johnny Lee (http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw)? Het is namelijk hoog tijd dat ze daar eens iets mee gaan doen, imo.
zou me niet verwonderen, in de oorspronkelijke presentatie spraken ze er van dat je gewoon voor je tv kon gaan staan en dan ging hij het juiste account inloggen, en in het voorstellingsfilmpje zie je dat zaken zoals schakelen zelfs te tracken zijn.
Als zo'n beweging (puur in de diepte) al getracked kan worden, dan mag headtracking zeker geen probleem zijn.

Wat wel een probleem is, is als je met meerdere voor de tv zou zitten.
Voor wie zal m'n dan het 3d effect maken? Voor de speler? Voor diens vriend(in) die er bij zit en wel eens wil weten wat dat fantastisch effect is? Ik denk dat die er vooral misselijk van gaan worden van er een kwartier naar te kijken.
Ja lijkt me wel. In een van de demofilmpjes zie je een jongen heen en weer lopen voor de tv, de persoon in het spel blijft hem dan aankijken/volgen met zijn hoofd.
Vraagje: kun je hier headtracking mee verwezenlijken? Zoals gedemonstreerd in het bekende youtube filmpje van Johnny Lee
Aangezien Johnny Lee ondertussen werkt voor MS bij het NATAL project lijkt me dit wel een goede aanname ja.
de kosten zitten bij dit project natuurlijk vooral in de ontwikkeling van software...
de hardware productie kost niet veel....

ik ben ben echt benieuwd hoe dit gaat werken :)
De daadwerkelijke productie van de hardware waarschijnlijk niet, maar het hele onderzoek/ontwikkel traject zal natuurlijk veel hoger zijn. Wie weet hoelang Microsoft al daadwerkelijk bezig is met het ontwikkelen van de hardware/software ?
Ik denk dat je je flink vergist in de hardware kosten. TOF-camera's zijn nou niet bepaald standaard producten...

Het is wel ietsje meer dan een webcam....
Dus het duurt nog meer dan een jaar voordat Natal daadwerkelijk beschikbaar is? Men... :{
50 pond zou een redelijke prijs zijn. Ik vrees dat de Magic Wand van Sony wel eens duurder zou kunnen uitvallen.

Persoonlijk interesseert me geen van beide. Van muis naar controller was al een serieuze stap terug qua gameplay en intensiteit, ik ga niet nog eens vijf stappen terug door met een bewegingssensor te spelen. Dit lijkt me vooral voer voor de casual Fable-speler of zo. :)
De nieuwe Xbox 360 moet denk ik wel over een blu ray drive gaan beschikken, het kan niet anders. Dus eigenlijk een geheel nieuwe console, die ook 360 games afspeelt.
Software is de grootste kost voor Microsoft. ik denk zelf wel dat ze eerder meer geld gaan vragen voor de software, we zullen wel zien wanneer de eerste prijzen uit zijn voor de software en we zeker weten wat de prijs van dit staaltje hardware is

[Reactie gewijzigd door plankhorst op 11 november 2009 22:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True