Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Turn 10, de ontwikkelaar van Forza Motorsport 3, kijkt voor een eventueel vierde deel in de Forza-serie onder meer naar Microsofts Project Natal. Dat systeem zou meer mogelijkheden bieden dan de klassieke Xbox 360- controller.

Natal racegameHoewel de implementatie van Natal in games nog ver weg lijkt en van Forza 4 nog helemaal geen sprake is, kijkt Forza 3-hoofdontwikkelaar Dan Greenawalt toch al vooruit naar wat de toekomst de franchise zou kunnen brengen. Volgens Greenawalt wil Turn 10 gamers veranderen in autoliefhebbers en autoliefhebbers in gamers, en daarbij zou Project Natal een belangrijk hulpmiddel kunnen zijn. Met name voor autoliefhebbers zou het gebruik van traditionele controllers een drempel zijn die Turn 10 het liefst zou omzeilen, zo schrijft Computer and Videogames.

"Met Natal kunnen we mensen meer betrokken maken. Gamers openen zelf een portier, halen zelf onderdelen van de auto af en zetten er nieuwe op, en meer van dat soort dingen", legt Greenawalt uit aan CVG. "Is dat wat Forza 4 is? Ik heb nog geen idee, maar ik ben er enthousiast over omdat dit ons de mogelijkheid biedt de controller aan de kant te schuiven en mensen nog enthousiaster te maken over auto's", aldus Greenawalt. Het toekomstbeeld van een racegame die bestuurd wordt met Natal-techniek is overigens niet onrealistisch; op de GamesCom-beurs werd al een versie van Burnout getoond die met het Microsoft-systeem werd  bediend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Waar in het bericht wordt dan gezegd dat je natal gaat gebruiken om de complete auto te besturen?
Misschien is het wel gewoon alleen headtracking + eventueel wat andere gestures die herkend worden.
Volgens mj moeten we NATAL niet te snel zien als vervanging van de controller, maar meer als toevoeging op. EEN manier om de interface te besturen, maar niet DE manier.
Precies, als ze het als toevoeging (extra) in het spel stoppen lijkt me het prima.
Ik zie mezelf niet uren forza spelen met mijn armen omhoog...
Gewoon net als nu "met de controller opschoot" lijkt het me veel makkelijker uit te houden..
Het kan natuurlijk wel iets toevoegen met bijvoorbeeld pitsstops e.d.
Er staat juist in het artikel dat ze het gebruik van de traditionele controller willen omzeilen omdat het zogenaamd een drempel zou vormen, het lijkt me dus wel degelijk bedoelt als vervanging.
Dit is slechts een reactie op de bekendmaking van een maand geleden dat GT5 headtracking zal ondersteunen in combinatie met de PS-Eye. Je zou door je hoofd lichtjes te bewegen rond kunnen kijken in je auto. Dit is handig als je de bocht wil inkijken.

De beste videogame race-ervaring zal imo nog altijd (wat besturing betreft) als volgt zijn:

'echte' racestuur > controller > wii racestuur >.............................. > 'doen alsof je een racestuur vasthebt' (natal).

edit:
op het wii stuur zitten knoppen, plus het stuur kan trillen wanneer je botst of net over de rand van de weg gaat. Sensaties die de natal nooit zal kunnen bieden.
Phusebox, inderdaad. Maar dat is dus gewoon wat GT5 al doet. En dit is gewoon mogelijk met een pseye uit 2006.

[Reactie gewijzigd door Faust op 8 september 2009 11:55]

Wat maakt het wii stuur volgens you beter dan natal? Ik zie namelijk het verschil niet zo... bij de wii heb je inderdaad iets beet, maar dat is ook maar een rond stuk plastic, wat je bij natal natuurlijk ook gewoon kan beethouden.
op het wii stuur zitten knoppen, plus het stuur kan trillen wanneer je botst of net over de rand van de weg gaat. Sensaties die de natal nooit zal kunnen bieden.
Dan hou je een gewone 360 controller beet als stuur? Voila, knoppen en trilling.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 8 september 2009 11:57]

als je een controller vasthebt waarom zou je dan de natal nog gebruiken? ;)
Omdat je de analoge sticks niet wilt gebruiken om te sturen, maar de controller in het geheel daarvoor wilt gebruiken?
Ik wilde al net opperen dat mij dit wel meerwaarde lijkt te bieden als je met je hoofd kunt draaien en gewoon met controller of stuur kunt racen. En dan niet echt om de bocht in te kijken maar meer in de spiegels kijken.
Nu gebruik ik die head-turn optie nauwelijks omdat het te ingewikkeld is als je op hoge snelheid aan het racen bent.
Maarja, als ze GT5 nou ook nog eens gaan uitbrengen zou helemaal perfect zijn!

En headtracking lijkt me erg vervelend, aangezien je je hoofd weg moet draaien van het scherm, waar je juist op moet kijken...

Tenzij je natuurlijk zo'n videobril ophebt of een scherm dat met je hoofd meedraait.
Maar dat is dus gewoon wat GT5 al doet. En dit is gewoon mogelijk met een pseye uit 2006.
GT5 doet helemaal niets, het is er namelijk niet. Net zo min als Forza 4 er is. Dat jij nu al kan bepalen dat het allemaal perfect werkt bij GT5, en dat Natal voor Forza 4 niets beter kan brengen is dan ook, weer eens, erg knap.

Als je bij de PSEye oplossing nou daadwerkelijk rechts en links moet kijken langs de tv, en de Natal oplossing kijkt gewoon naar je ogen, zodat je niets altijd recht op het scherm kijkt, brengt Natal dan nog steeds niets extra's?

[Reactie gewijzigd door PWM op 8 september 2009 22:58]

ik denk dat je stijve armen zal krijgen als je geen stuur of iets dergelijke vast neemt,
kijk maar eens naar de straf technieken in de jaren 50' :p alleen legden ze er nog wat extra gewicht op
op de wii is 't leuk, voor 10min. maar om langer dan dat te game :?
neej dank je
Op de Wii is het bij veel spellen verplicht

Hier is het meer een extra optie
daar hebben ze wel nog een stuur of de controller vast.
Kun jij toch ook doen? gewoon even een auto slopen. Natal herkend je armen toch. Dus eigenlijk heb kun je gewoon een auto na maken alleen heb je dan geen force feed back
Kun jij toch ook doen? gewoon even een auto slopen. Natal herkend je armen toch. Dus eigenlijk heb kun je gewoon een auto na maken alleen heb je dan geen force feed back
Een third party Wii stuurwiel kopen is dan toch goedkoper, kost maar 10 euro en Natal 'ziet' zulke dingen voor zover ik Natal gezien heb toch niet... Omdat die meer naar de bewegingen 'kijkt' van de gebruiker. ;)

On-topic:
Op zich lijkt een systeem als Natal me voor wel meer games dan Forza 4 geschikt.
Al zou het (als men het gaat gebruiken voor Forza 4) dan wel dat Natal dan snel beschikbaar moet komen, maar dat geld dan wel voor elke game die er gebruik van wil maken.

Wel mooi om te zien, dat men met Project Natal eigenlijk min of meer bevestigen dat de Wii een erg geduchte concurrent is, al geeft de Wii natuurlijk geen graphics zoals de XBOX dat kan.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 8 september 2009 23:11]

Als je het bericht goed leest dan zie je dat men nergens spreekt over het besturen van de auto, maar om het hele randgebeuren er omheen.

Ik kan me best voorstellen dat het wijzigen van de setup van je auto met Natal veel leuker/makkelijker gaat dan met een controller.
Mij lijkt het zeker een meerwaarde geven als je Natal weet te combineren met een echte controller.
Ik kan me best voorstellen dat het wijzigen van de setup van je auto met Natal veel leuker/makkelijker gaat dan met een controller.
Dus telkens als je de setup ingaat, moet je je controller neerleggen en grijpen naar een of andere stok of een tijdschrift oid oprollen zodat je dingen kan wijzigen?
Handig is anders, dacht ik zo.
Mja, dan maak je er een grote minigame van. Ik denk dat je daar na een paar keer toch snel klaar mee bent...

Dat moet allemaal snel snel snel want dan kan je weer racen, en daar gaat het tenslotte toch om.
Dat is misschien nog een idee voor kinderen die niet luisteren in de les: "Nu stil zijn, ander moet je een half uur Forza 4 spelen!" :+
Meh, op de Wii werkt het ook amper, dus waarom hier dan weer wel?
Het is leuk, maar maak het niet Natal only, maar geef ook mensen de keuze om gewoon op controllers te blijven hangen...
Het punt waarom het niet werkt, is dat je arm moe wordt. Waarom wordt ie moe. Omdat ie geen steunpunt heeft, zoals een stuur in een echte auto/kart dit wel heeft. Je kan daar je arm laten rusten op het stuur. Bij de Wii gaat dit dus niet.

Nog een besturingskwestie is gas/remmen met natal:
Vraag overigens wel af of dan die camera van natal helemaal op je gericht moet zijn, inclusief voeten. Want gas geven en remmen lijkt me dan dat je fake een pedaal moet intrappen en dat natal dat dan weer ziet. Lastig als je voeten bijv. onder de salontafel zitten op dat moment.
Je voeten moeten inderdaad zichtbaar zijn. Met je voeten onder de tafel gas geven gaat dus niet. Gas geven en remmen gebeurt door je voet voor- en achteruit te schuiven.
Niet, hierr op tweakers stond het ook te lezen in de preview van natal
Als bijvoorbeeld het been niet zichtbaar is, maar de heup wel, kan Natal aan de hand van de beweging van de heup berekenen of het been beweegt of niet. Het maakt het bovendien mogelijk dat de speler kan zitten tijdens het gamen.
Door te werken met contactpunten van een lichaam kan je toch een beweging detecteren dat daarom niet perse in beeld moet zijn van de camera!

Als het extra's zijn doe maar gerust, maar neem de gewone besturing van het spel zelf niet weg!
De controller (en steering wheel) blijft altijd de hoofdcontroller denk ik. Natal zal dan bij Forza 4 ook niet de gehele besturing overnemen.

Het is theoretisch zelfs toe te voegen aan FM3 (zoals bij Burnout), wat mij een betere optie lijkt, gezien het feit dat Natal volgend jaar al in de winkels verschijnt en Forza 4 waarschijnlijk nog wel iets langer op zich laat wachten.

Bovendien kan je gewoon met Natal een bord (noem maar op) vasthouden om als identificeerbare controller/interface te werken. Een stuk beter dan alleen air grasping en een stuk innovatiever dan wat de concurrent uberhaupt te bieden heeft.

[Reactie gewijzigd door Thief op 8 september 2009 11:37]

Lol dan hou je je bord vast en hoe wil jij dan gas gaan geven / schakelen zonder dat je bord uit je handen flikkert?

Geef mij maar een gewoon stuur en gaspedalen en dan het headtracking idee om rond in de auto / spiegels te kunnen kijken. Dat lijkt me een stuk realistischer en beter hanteerbaar.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 8 september 2009 13:51]

Lol dan hou je je bord vast en hoe wil jij dan gas gaan geven zonder dat je bord uit je handen flikkert?
Met je voet...
met kramp op de bank.
dat word natuurlijk niets voor lange nederlanders.
Ja, totdat je naar z'n 2 wilt schakelen en je ineens je rechterhand nodig hebt voor de pook :+
Geef mij maar een gewoon stuur en gaspedalen en dan het headtracking idee om rond in de auto / spiegels te kunnen kijken. Dat lijkt me een stuk realistischer en beter hanteerbaar.
Amen
_/-\o_

Zo zou ik Nathal ook graag willen zien, fysiek een spelletje spelen zoals het vechten en racen zonder stuur of controller? Nee dank je, maar met racen of met een shooter het beeld gaat de kant op waarnaar je kijkt (vervanging voor het rechter pookje? graag!)
Of met je hand door je films heenscrollen kewl :)

Voor de rest zie ik de Nathal niet als een vervanging voor een controller maar al een extra controller. :)
Inderdaad zonder iets vast te houden lijkt me dit een zware manier van gamen

OT:
Mischien wel goed word me linker arm ook is getraind :p
Ik kan me sowieso niet voorstellen dat het NATAL only gaat worden. Je beperkt je dan wel enorm in je afzetmarkt. Misschien wel leuk als system/natal seller, maar dan nog zou het te beperkt zijn qua markt denk ik. Je zal er toch aparte spullen voor moeten halen.
Met name voor autoliefhebbers zou het gebruik van traditionele controllers een drempel zijn die Turn 10 het liefst zou omzeilen, zo schrijft Computer and Videogames.
racestuurtjes een drempel? (ja, dat is een traditionele controller voor racegames)

Ik snap niet helemaal wat er zo speciaal is aan dat natal gebeuren, maar tegenwoordig zijn het niet meer de games die verkopen opjagen maar hype en andere meuk, dus wat dat betreft past het daar wel in ;)
Misschien dat het leuker is dat een gewone controller, maar ik denk niet dat dit wat toevoegt voor mensen die een stuurtje hebben.
Rumble en force feedback zullen in ieder geval missen, en die zijn juist vrij essentieel voor racegames.
Als het een extra is lijkt mij het zeker wel iets leuks ;) maar verder vind ik het niet echt bijzonder!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True