Door Jurian Ubachs

Redacteur

E3: Forza Motorsport 4

20-06-2011 • 08:00

87

Multipage-opmaak

Navigatie met Kinect

"Hoeveel van jullie hebben Forza 3 gespeeld?", vraagt Dan Greenawalt zijn toehoorders in de kleine presentatieruimte op de Microsoft-booth op de E3. Alle vier de aanwezigen blijken bekend met de game. "Mooi. Er is namelijk zoveel te vertellen over Forza Motorsport 4, dat ik eigenlijk ook geen tijd heb om oude dingen te herhalen." Greenawalt maakt geen grapje. In de daarop volgende twintig minuten krijgen we een ware waterval aan informatie over Forza 4 over ons heen, waarin vooral één ding duidelijk wordt: ontwikkelstudio Turn10 wil met de game iedereen aanspreken. Letterlijk.


Nog voordat Greenawalt goed en wel van wal is gestoken, roept hij een aantal keer 'cancel' tegen zijn Kinectset. Wat wil het geval: om te demonstreren hoe Kinect werkt in Forza 4, is zijn demonstratieconsole voorzien van een Kinectsetje waarbij spraakherkenning is ingeschakeld. Niet zo handig als je tegelijk een presentatie wilt geven, want Kinect herkent bij tijd en wijlen een paar woorden en begint door het spel te navigeren.

*Nuttig

"We wilden niet simpelweg de A-knop vervangen", legt Greenawalt uit. De ontwikkelaar vertelt dat hij en zijn studio best sceptisch waren over Kinect en de mogelijkheid om het toe te passen in een Forza Motorsport-game, dus als het ging gebeuren, dan wel graag op een nuttige manier. Door de menu's navigeren door op rij "Main menu, career, new game, start race" te zeggen, is volgens Greenawalt daar geen goed voorbeeld van. "Waarom zouden we de A-knop vervangen? Op A drukken is al eenvoudig genoeg."

Om te begrijpen wat Greenawalt bedoelt, is het vooral handig om uit te leggen hoe het dan wel werkt. Stel, je wilt van het eindmenu na een race direct naar het Auction House, in het online gedeelte van de game. Normaal moet je dan via de menu's terug naar het hoofdmenu, waarna je de online opties opent en naar het Auction House gaat. Door nu echter simpelweg "Open Auction House" te zeggen, springt het spel direct naar de plaats van bestemming en snij je een hoop tussenstappen weg. Kinect draagt dus bij aan een gemakkelijkere navigatie in het spel.

Autovista

Met racen heeft het echter nog niet zoveel te maken, en dat element komt met een ander Kinect-onderdeel ook nog niet echt om de hoek kijken. Dat maakt Autovista er echter niet minder interessant op. De mannen van Turn 10 zijn behalve ontwikkelaars van videogames ook autoliefhebbers, en ze zijn altijd op zoek naar manieren om die passie over te brengen op andere mensen. Autovista is daar het meest recente voorbeeld van.

*Kijkdoos

De modus is eigenlijk niet meer dan een luxe kijkdoos. In Autovista kunnen spelers een aantal supercars bekijken. Elke auto is tot in het diepste detail nagemaakt, wat wil zeggen dat je de lampjes kunt zien zitten in de lampen van een auto, als je ze van dichtbij bekijkt. Het was voor Turn 10 overigens nog best lastig om dat te realiseren. "Als je in een willekeurige game een texture van dichtbij bekijkt, gaat er altijd kwaliteit verloren", stelt Greenawalt. Hierop vond de studio een oplossing in Hollywood, namelijk IBL, oftewel Image Based Lighting.

Forza Motorsport 4

Het systeem houdt kortweg in dat alle lichteffecten van buitenaf komen, vanuit de omgeving, en die lichtbronnen worden in real-time gesimuleerd op de auto. De auto wordt in feite in een omgeving geplaatst. In Forza 3 had de auto een lighting engine en de omgeving ook, en die twee engines werden getuned voor een zo realistisch mogelijk effect. De auto wordt nu belicht door de omgeving en is in feite slechts een object in de omgeving. Op deze manier is Turn 10 volgens Greenawalt in staat om realistische effecten te tonen, waardoor spelers in Autovista virtueel tot op 15 centimeter van de auto kunnen komen, zonder dat dat de effecten negatief beïnvloedt. Op het scherm zien we ondertussen dat dat geen loze kreet is: de auto's zien er van dichtbij inderdaad indrukwekkend uit.

*Top Gear

Autovista stelt de speler in staat een auto van top tot teen te onderzoeken. Elk element dat in het echt open kan, kan in Forza 4 ook open. "Zie het als een ontdekkingsreis in een auto die 999 van de 1000 mensen nooit van dichtbij zullen zien", schetst Greenawalt de bedoeling van Autovista. Mocht dat nog niet overtuigend genoeg klinken, dan heeft Forza 4 nog een verrassing in petto. Om het geheel meer enterainmentwaarde te geven, heeft Turn 10 een deal gesloten met Top Gear. De mannen van het tv-programma zitten verweven in het hele spel, maar hebben een belangrijke functie in Autovista. Elke supercar is voorzien van commentaar door Jeremy Clarkson. Top Gear is zelf verantwoordelijk geweest voor de tekst. Dat houdt in dat je Jeremy Clarkson zult horen vertellen over diverse automerken, waarbij best eens een kritische noot of een tongue-in-cheek-opmerking over tafel gaat.

Meer keuze

Zo klinkt Autovista als een aardig extra onderdeel, maar vooral dat: een extra onderdeel. Ook Forza 4 valt of staat als racegame zijnde natuurlijk bij het racen zelf, en alles wat daarbij hoort. Centraal daarin staat de World Tour. In Forza 3 reed je races op basis van een kalender, en volgens Greenawalt was dat achteraf wat te eentonig. Voor Forza 4 belooft Turn 10 dan ook een net iets anders opgebouwde en veel diversere World Tour. Het spel genereert races voor de speler op basis van de auto's in zijn garage en de auto waarin de speler op dat moment 'zit'. Je hoeft dus nooit verplicht een bepaalde race te rijden omdat er op een moment maar één race is om te rijden. Klinkt leuk, maar hoeveel verschil het maakt, weten we natuurlijk pas als we zelf ettelijke uren met het spel hebben kunnen doorbrengen.

Forza Motorsport 4

Wat wel interessant is om te vermelden over de World Tour, is dat spelers in Forza 4 de mogelijkheid krijgen hun Forza 3-profiel in te laden. Als je in Forza 3 bijvoorbeeld al level 50 was en een flinke garage had, dan zul je in Forza 4 niet van voor af aan hoeven te beginnen. Of dat inhoudt dat je al je auto's terugkrijgt, weten we nog niet, maar je zult in elk geval met een uitgebreidere garage mogen beginnen, hetgeen ook betekent dat je ook al direct uit meer races kunt kiezen.

*Auto's kiezen

'Keuze' is dan ook een sleutelwoord voor Greenawalt en zijn mannen. Zo krijgen spelers, als ze stijgen in level, niet meer standaard een auto, maar een keuzemenu van beschikbare gift-cars. Zodra er dlc met meer auto's online is, zullen die auto's, nadat ze gedownload zijn, ook kunnen verschijnen in de gift-car menu's. De reden achter dit systeem is simpel: het gaat Turn 10 om de auto's. Spelers moeten kiezen voor een auto, niet voor een race. Daarom past het spel zich ook aan op welke auto je hebt gekozen. Wil je dus alleen in Amerikaanse Muscle Cars rijden, dan kan dat, en dan krijg je race-opties voorgeschoteld die daar op aansluiten.

De AI leren racen

Onder die races bevinden zich voornamelijk ritten die we al kennen. Hoe leuk het ook is dat Forza 4 meer variatie brengt door races met acht en twaalf auto's af te wisselen, nieuw is het natuurlijk niet. Dat geldt in zekere zin wel voor een soort 'Heat Race' en Track Day. In de Heat Race, waarvan we niet zeker weten of die ook zo zal heten in het spel, rijd je niet één, maar twee races. De eerste race vindt vroeg op de dag plaats, terwijl de tweede race begint wanneer de zon bijna ondergaat, wat natuurlijk totaal andere lichteffecten oplevert. Door spelers twee races van vijf rondes in plaats van een race van tien ronden te laten rijden, hoopt Turn 10 het tempo in het spel hoger te houden.

*Alleen sturen

Track Day ken je wellicht al van een Kinect-demonstratie. In deze spelmodus is het de bedoeling om in één ronde tijd zoveel mogelijk auto's te passeren. Dat is geknipt voor de Kinect-besturing, want spelend met Kinect hoef je alleen maar te sturen, de rest gebeurt automatisch. Nu moeten we wel bekennen dat dat ons als racegameliefhebbers doodsaai in de oren klinkt. Track Day is echter niet alleen een spelmodus, maar ook een ontwikkelingshulpstuk. Turn 10 heeft Track Day gebruikt om de AI te leren omgaan met andere auto's.

Forza Motorsport 4

Stel je een blanco AI voor, in de vorm van een Ferrari. De Ferrari snapt dat hij zo hard mogelijk rondjes moet rijden, maar heeft nog nooit een andere auto gezien. De eerste paar rondjes knalt ie voortdurend op andere auto's, maar langzaam leert hij dat het sneller is er omheen te rijden zonder ze aan te raken. Door de situatie te veranderen en de moeilijkheidsgraad van de inhaalacties die nodig zijn om de auto's te passeren op te voeren, heeft Turn 10 zo een AI ontwikkeld die in-game moet leiden tot realistische gevechten om positie en computergestuurde tegenstanders die zich bewust zijn van de auto's om hen heen.

*Moeilijkheidsgraad past zich aan

De 'lerende AI' werkt ook door in de moeilijkheidsgraad van Forza Motorsport 4 zelf. Het spel houdt in de gaten met hoeveel verschil een speler een race wint, en past daar de moeilijkheid op aan. Stel dat in Track Day het doel om te race te halen 16 auto's is, en je haalt er 21, dan zal het doel de volgende keer misschien op 18 of 19 uitkomen om het minder makkelijk te maken. Andersom zal de moeilijkheidsgraad worden verlaagd als je er niet in slaagt races te winnen. Of deze vorm van niveaubepaling ook te veranderen valt is niet duidelijk; wij kunnen ons echter wel voorstellen dat er ook gamers zijn die niet geholpen willen worden en dus niet gediend zijn van een moeilijkheidsgraad die zichzelf verlaagt als het even niet lukt.

Online

Deze spelers kunnen hun kwaliteiten natuurlijk ook weer online testen, zowel in echte races als in minigames met auto's, zoals we het maar even omschrijven. Volgens Greenawalt is de verdeling online tussen 'serieus racende mensen' en mensen die alleen maar lol wil maken en minigames willen doen zoals tikkertje en dergelijke, ongeveer fifty-fifty. Dat is ook de reden dat Turn 10 heil heeft gezien in het verhogen van het aantal spelers online naar zestien in één potje. "Zestien man in een normale race klinkt leuk, maar voor mij en veel andere gamers betekent dat dat ik in plaats van zesde of zevende nu twaalfde of dertiende word, terwijl de besten zoals altijd in de top drie rijden. Door de 'casual games' die in Forza zitten, is het veel logischer het aantal spelers te verhogen, want meer spelers kunnen nu samen online plezier maken."

*Clubs

Naast online racen en spelletjes doen, kunnen spelers zich in Forza 4 verzamelen in een Car Club. Dat werkt zoals je het zou verwachten, en zoals het ongeveer ook werkt in een game als Test Drive Unlimited 2. Het interessantste onderdeel is echter de zogenaamde 'Shared Garage'. In TDU2 kun je als club ook 'club cars' hebben, maar in Forza 4 is het mogelijk om je eigen auto's te delen met de club. Op die manier kun je je hele club in jouw tot in de puntjes getuned racemonster laten rijden, met misschien een ideale setup voor een bepaalde race. Competitieve online racers zullen zich hierin ongetwijfeld kunnen vinden. Uiteraard zijn er ook online leaderboards waarbij er ook een ranking is binnen je club, en een ranking voor hoe je club het doet ten opzichte van andere clubs.

Forza Motorsport 4

Eveneens nieuw in Forza 4 is wat Greenawalt omschrijft als de Rivals Mode. Deze spelmodus maakt online racen mogelijk tegen spelers die er niet zijn. Turn 10 wijst op een probleem dat matchmaking per definitie heeft. Stel dat je in een shooter een bepaalde map wilt spelen, in een bepaalde spelmodus. Hoewel er dan een miljoen mensen online kunnen zijn, zullen er door die filters niet genoeg mensen van exact jouw niveau overblijven. Je zult dus altijd tegen zwakkere of sterkere spelers spelen.

*Autolog 2?

In Rival Mode race je wél tegen die mensen die net zo goed zijn als jij, maar niet synchroon. Je zet een tijd op een cicruit, en Forza 4 zoekt in de community iemand wiens vaardigheden nagenoeg een kopie zijn van de jouwe. Hij wordt dan aan jou gekoppeld, rijdt dezelfde race, en verslaat dan wel of niet jouw tijd, waarna een van beide meer ervaringspunten verdient en de winnaar krijgt een 'bounty'. Daarnaast tellen de races mee voor je career, dus je verdient ook credits en ervaringspunten. Een heel nieuwe manier van door de carrièremodus spelen, volgens Greenawalt. Dat is natuurlijk niet helemaal waar: EA heeft een soortgelijk systeem met Autolog.

Voorlopige Conclusie

Afsluitend benadrukt Greenawalt nog één keer dat Forza 4 een racegame voor iedereen moet worden. "Houd je van auto's versieren, dan hebben we daar een prachtig painting systeem voor. Ben je een tuner, dan kun je in Forza 4 je auto tunen en van grote waarde zijn voor je car club. Wil je simpele spelletjes doen met vrienden online en lol maken, dan mag dat. Een kind kan het spelen met zijn handen, via Kinect. Serieuze racers zullen online leaderboards bestormen en voor hen is de simulatie die zij willen ook aanwezig. Autoliefhebbers zullen zich kunnen verliezen in het detailniveau en de informatie die Autovista biedt. Het gaat ons om zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor auto's. Nu met Forza 4, en de komende jaren met wat er nog meer op stapel staat", aldus Greenawalt.

Nu moeten we bekennen dat Greenawalt ons een beetje doet denken aan een andere ontwikkelaar die vaak hoog van de toren blaast, de heer Molyneux. Feit is echter wel dat we in twintig minuten meer informatie hebben gehad over Forza 4 dan over drie willekeurige andere games op de E3 bij elkaar opgeteld. Al die facetten hebben we ook in actie gezien, en eerlijk is eerlijk: het ziet er indrukwekkend uit. Laten we hopen dat het spel dat ook weet waar te maken in oktober.

Titel Forza Motorsport 4
Box Forza Motorsport 4
Platform Xbox 360
Ontwikkelaar Turn 10
Uitgever Microsoft
Releasedatum 14 oktober 2011
Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4

Reacties (87)

Sorteer op:

Weergave:

Eén groot nadeel aan Forza 4 is dat het op een systeem uitkomt dat een groot deel van bestaande racesturen niet ondersteunt. Misschien is het aan de stuurfabrikanten om hun product compatible te maken met de Xbox 360, maar het is vanuit het standpunt van de consument natuurlijk een domme fout geweest van MS om hun eigen standaard te gebruiken. De meeste mensen hebben namelijk geen zin om meerdere stuurtjes te kopen voor meerdere systemen.

Ik hoop overigens ook dat het in Forza 4 iets aantrekkelijker wordt om je auto te verkopen. Ik snap dat ze in deel 3 de opbrengst van een occasion laag wilden houden om mensen naar de online auctionhouse te lokken, maar als iedereen op een gegeven moment dezelfde overbodige auto wil verkopen vind er een enorme inflatie plaats en kun je niets meer voor je auto krijgen.

Dit vergrootte alleen maar de moeilijkheid om nieuwe auto's te kopen. Je kreeg door de geringe hoeveelheid prijzengeld en lage occasion prijzen nooit genoeg geld bij elkaar gesprokkeld om alle auto's te kopen. Ik geloof dat iemand ooit eens heeft berekend dat het onmenselijk veel uren kost om alles te kopen. Misschien geen probleem als je artistiek bent aangelegd en je auto's voor veel winst kunt verkopen op de auctionhouse, maar voor de meeste mensen is het simpelweg teveel moeite.

Ik hoop dus dat dit wordt verbeterd. Toch lullig als je een car pack koopt en niet eens meteen alle auto's kunt kopen die er in voorkomen.
Er zijn wel "converters" die ervoor zorgen dat je met je stuur die je voor de ps3/pc gebruikt hem net zo werkend op de X360 kan krijgen.
Het nadeel is dat ze dus niet "officially supported" zullen zijn.
Link naar een artikel voor de converter: http://www.virtualr.net/x...osoft-xbox-360-srt-video/

Wel zijn er op de E3 vier nieuwe sturen aangekondigt voor de X360, waaronder 2 van Fanatec en twee van Mad Catz.
Hier het artikel daarover: nieuws: E3: Vier nieuwe Xbox 360-racesturen aangekondigd

Vindt het jammer dat GT5 PS3 only is en Forza X360 only is, wel begrijpelijk natuurlijk aangezien het de keuze voor sommige mensen makkelijker maakt op deze manier maar ik zou zelf liever een Forza spelen dat een Gran Turismo, maar helaas zit het er voor mij niet in.
Ik hoop overigens ook dat het in Forza 4 iets aantrekkelijker wordt om je auto te verkopen.
Een paar dagen terug kocht ik in de auction house een R1 auto voor nog geen 100k credits. Een dag later had ik hem verkocht voor 200k.
Als je in-game geld wilt zonder veel moeite, dan is de auction house zeker aantrekkelijk.
Wat ik erg jammer vind is dat deze screenshots altijd vanuit een menu of via replays zijn gemaakt. De screens van forza 2 en 3 zagen er ook altijd super goed uit. Tot je vervolgens ingame aan het spelen was en het allemaal wel een beetje tegenviel. Geen AA, maar wel 60fps. Vervolgens ga je de replay kijken en schakelt de engine over naar 30fps modus met AA en blur effecten, waardoor het er ineens veel en veel beter uitziet.

Als het echt zo er uit ziet tijdens de races verdient turn10 echt een compliment, maar ik verwacht dat het alleen in de autovista modus en tijdens replays er zo mooi uit ziet.

Ik heb trouwens nog niks gehoord over de fps van de game, bij forza 2 en 3 werd er altijd op gehamerd dat alles met 60fps gerenderd wordt. Zullen ze daar nu van afgestapt zijn?

[Reactie gewijzigd door vleesjus op 25 juli 2024 22:23]

Klopt. Dit zijn geen in-game beelden, zo kunnen wij met enige zekerheid zeggen na em zelf ook even gespeeld te hebben. De werkelijke graphics zijn overigens niet héél veel minder, maar niet zo fotorealistisch als de screenshots willen doen geloven.
Het zijn wel "in-game" beelden want je ziet het pas als je de game hebt gekocht en opgestart. Laten wel het verschil tussen in-game en actual gameplay vooral niet uit het oog verliezen.

/edit: geen idee of je de HD-films hebt gezien van "actual gameplay" in de 458 Italia; daar zitten toch wel een aantal effecten in verwerkt die zelden in een spel te vinden zijn maar juist wel naar de realiteit neigen.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 25 juli 2024 22:23]

Een beetje mierenneuken, maar je hebt gelijk. Je snapt echter wat ik bedoel: dit is niet wat je ziet als je aan het racen bent. Het zijn beelden uit replays etc.

De beelden van Autovista (de laatste 5 screenshots) zijn overigens in het spel wél precies zo mooi als ze er hier uit zien.
Het spel genereert races voor de speler op basis van de auto's in zijn garage en de auto waarin de speler op dat moment 'zit'. Je hoeft dus nooit verplicht een bepaalde race te rijden omdat er op een moment maar één race is om te rijden.
Dit mechanisme zit ook al deels in Forza3. Als je in career mode van auto wisselt veranderen de races waar je uit kan kiezen ook.

[Reactie gewijzigd door Danfoss op 25 juli 2024 22:23]

Ja, klopt. Het werd niet helemaal duidelijk wat het inhoudelijk verschil is, anders dan dat het hele systeem nu hierop draait en er meer keuze etc. is.
Misschien dat ze nu de verplichte races eruit hebben gehaald. Bij forza3 heb je elke 2 weken op de kalender één lange race van een groot seizoen. Deze races halen voor mij de snelheid uit het spel. Als je 20 minuten moet racen op een circuit dat je niet ligt en een auto die je niet ligt is dat geen plezier. Ik doe veel liever de races die gebaseerd zijn op mijn huidige auto/garage. Voor mij lijkt het een behoorlijke vooruitgang als deze verplichte races geschrapt worden :)
inderdaad, die le mans prototype races waren echt geen lolletje, sowieso waren die races ook te lang omdat je na 2 ronden toch duidelijk ging winnen, om dan vervolgens nog 10 ronden langer te moeten rijden zonder iets in je spiegels. Verder moest je deze ook elk seizoen opnieuw doen als je de computer je races liet uitzoeken.
[...]


Dit mechanisme zit ook al deels in Forza3. Als je in career mode van auto wisselt veranderen de races waar je uit kan kiezen ook.
Nu wordt het anders: stel je hebt een auto met de kenmerken: RWD, 2 liter, Turbo, Italiaans.

Dan mag je meedoen in races en/of: RWD / 2 liter / turbo-charged / Italiaans. Simpel gezegd, je kan dus met een gele Alfa 2-liter rustig rijden in een evenement met gele Lamborghini's. Dat je dan verliest, lijkt me duidelijk maar die mogelijkheid krijg je dus gewoon.

Het is dus niet meer: auto A is verplicht voor evenement 14. Het is nu: x evenementen hebben 1 of 2 parameters en elke auto die je hebt die daaraan voldoet, mag meedoen.
Hoop niet dat het weer die onzin word met voorgeselecteerde multiplayer (non-private) lobby's. Ik wil gewoon een lobby kunnen beheren zodat die losertjes die iedereen met opzet van de baan rammen er uit kunnen bonjouren. Werd het na een dagje online gespeeld te hebben zo zat gewoon.

Forza 2 FTW! :)
Custom lobbys zijn al bevestigd! :)
Inderdaad, dan hadden de tegenstanders een slechte autokeuze gemaakt, en dan gingen ze maar zo hard mogelijk op iedereen in rijden. Vaak was het ook zo dat je na de start geluk moest hebben als je voorop lag. Vaak lagen de mannen die niet gebotst waren voorop. Dat is echt een punt waar ik me verschrikkelijk aan geïrriteerd heb!
Onlangs heb ik wat uurtjes doorgebracht met Forza 3, en met arcade wagens gereden (die niet afgesteld waren) omdat ik alle delen van Gran Turismo over de jaren doorlopen heb komen de verschillen snel naar boven.
Ik ben benieuwd of F4 met de graphics van GT5 kan wedijveren, maar F3 niet in elk geval. Niet dat dit nou erg is, F3 is zeker een goeie racegame maar toch miste ik het gevoel van grip op het asfalt. GT5 geeft zo'n ontzettend realistisch gevoel van de weg en handling weer dat kan bijna niet beter, ook in arcade mode. F3 is toch een stuk afstandelijker.
Wat me ook opviel is dat als ik van de baan raakte (in het gras) dat ik zo'n beetje meteen tot stilstand kwam. In Gt5 kost van de baan raken wel tijd, maar je behoud wel vaart met je wagen wat een stuk echter overkomt.
Ik heb geen wagens afgesteld, alleen maar allerlei tracks gereden. De F3 tracks die niet in Gran Turismo zitten vond ik een beetje fantasieloos, en miste uitdaging.
Dit zijn de minpunten die mij opvielen in vergelijking met Gt5 (wat ik immers gewend ben)...
GT5 geeft juist een minder realistisch gevoel omdat je juist zo overdreven veel grip hebt. (geld niet voor alle auto's) Het rijden gaat over het algemeen sowieso wat makkelijker in GT5. (zonder assists aan) Dit vind ik juist de minpunten aan GT5 in vergelijking met Forza 3.
Dat is niet helemaal waar, het lijkt alleen maar zo omdat de meeste mensen overal race softs onder zetten. Als je gewoon met normale banden rijdt zoals comfortbanden of misschien sportbanden dan is de grip wel "realistisch". Het is niet zo dat de grip die die banden geven onrealistisch is, het is alleen onrealistisch om dit soort banden op iets anders dan een formule 1 wagen te zetten.

hier zie je wat die banden zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Slick_tyre

Dit soort banden zijn niet eens legaal om te gebruiken op straat, omdat ze alleen grip hebben op droog asfalt, maar dan hebben ze ook meteen ontzettend veel grip.

[Reactie gewijzigd door disguisedpotato op 25 juli 2024 22:23]

Je hebt duidelijk niet echt lang gespeeld of wel?
Forza 3 simuleerd bijvoorbeeld het gedrag van de band ten opzichte van de ondergrond in groot detail.

Mijn gevoel bij Gt5 is juist dat veel autos "identiek" aan elkaar rijden, grof gezegt, alle 4wd autos van grofweg dezelfde gewichts klasse rijden hetzelfde.

En dat je zo hard afremt in het gras, is omdat je ook op ASFALT moet rijden, en niet iedere bocht afsnijden om onrealistische snelle tijden neer te kunnen zetten.

maar goed ieder zijn ding,
ik heb forza wel vrij lang gespeeld, maar hij heeft wel gewoon gelijk, de simulatie van banden in forza 3 klopt vrij aardig totdat je een beetje gaat slippen, dan zakt de hele bandensimulatie als een kaartenhuis in elkaar. Leuk dat ze het volgens de PR in groot detail simuleren, maar de simulatie klopt gewoon niet.

Verder zou het redelijk vreemd zijn als vergelijkbare auto's (gewicht/layout) totaal verschillend rijgedrag hebben, dat zou eerder aangeven dat er iets mis is met de engine. ( Je kunt met een afstelling veel veranderen, maar een sterke fr zal op het gas altijd overstuurd zijn en een sterke ff altijd onderstuurd om maar eens wat te noemen)

Die laatste opmerking slaat overigens inderdaad nergens op, in Forza 3 zijn er banen waarbij je naast de baan meer grip hebt dan op de baan. Verder kun je in Forza 3 bij bijvoorbeeld Catalunya extreem laat remmen door gewoon even een stukje gras aan te tikken waardoor je onrealistisch snelle tijden neer kunt zetten. Ik beweer niet dat je bij GT geen onrealistisch snelle tijden kunt rijden door af te snijden, maar bij Forza 3 kun je je net zo goed misdragen.
Hoelang ik gespeeld heb staat in mijn post.

Jij zegt ' Forza 3 simuleerd bijvoorbeeld... bla..bla'... klinkt als een promotiepraatje, ergens overgenomen?

Dat jij vind dat auto's met 4WD en hetzelfde gewicht vrijwel identiek rijden is niet zo gek.

En vooral je laatste opmerking is behoorlijk lullig... maar misschien kun je niet beter, en is dit jouw ding Aardschok.
Een Xbox heb ik niet maar dit is een van de games die me zover zou kunnen krijgen!

Door de deal met Top Gear verwacht ik natuurlijk wel dat we ook over het circuit kunnen gaan met de reasonable priced car en kijken hoe we het doen tegenover de celebs ;)
Het Top Gear circuit zit er in. Hoe diep dat met de gameplay verweven is, is nog niet duidelijk.
Er komt een apart leaderbord voor Top Gear track (met de Kia Zaad) ;)
Niet geheel waar: er komt een TG Leaderboard maar niet alleen met de Kia.

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=YkJmO2-bmLQ&hd=1
Als het spel iedereen moet aanspreken ben ik bang dat het alles een beetje gaat aanspreken, en niemand echt volledig. Autovista lijkt me wel tof. Vond ik de vroegere NFS-delen ook zo tof informatie te lezen en luisteren over auto's. Binnenin kijken etc..

Het realisme zal vast nog steeds niet bij pc sims in de buurt komen, maargoed, het is dan ook een casual game. het wordt iig wel een must buy voor mij.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 25 juli 2024 22:23]

Als je NFS & Forza in 1 zin durft te noemen, kan ik je redelijk vertellen dat maar 20% van het spel voor jou bedoeld is; casual een stukje rijden en verder niet.

Het is daarentegen inderdaad geen sim maar komt daar gruwelijk dicht in de buurt; niet alleen Turn10 maar ook andere bedrijven sponsoren bepaalde race-competities met in-game en real life prijzen. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren in games als NFS waardoor ik redelijkerwijs kan/mag afleiden dat er dus wel een flinke hoeveelheid skills nodig is om in de top 3 / 5 / 10 te eindigen per competitie.
Waarom zo aanvallend?

Ik heb het over NFS3,4 en 2000. Die hadden ook een soort showroom mode, waarin je informatie over de wagens kon beluisteren, en er binnenin kon rondkijken. Ik vergeleek ze qua rijgedrag helemaal niet.
Sowieso heb ik Forza1,2,3 allemaal, Ik heb GT1,2,3,4,5
Verder heb ik op de pc eigenlijk alle racesims behalve iRacing.

Maar ik doe ook aan arcades zoals NFS. Ik kan beide genres prima waarderen, maar ik hou meer van de GT-series op de pc. Lekker races van 2 uur lang.

Zowel arcades, casuals als sims kunnen prima van elkaar leren


En nee, Forza komt niet gruwelijk dicht in de buurt van sims. Ga jij maar even Richard Burns Rally, Live for Speed, Kart racing pro, netkar-pro, rfactor of gtr2 doen of iets dergelijks.
Dan weet je wat een sim is.

Verder heb ik jaren in een simleague gezeten op Nogrip, en doe ik zo nu en dan nog mee op Racedepartment. en Gamers-crib. (waar overigens ook echte coureurs meedoen, net als in iRacing)..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 25 juli 2024 22:23]

Als PS3 gebruiker kan ik niet anders dan toegeven dat Forza nu echt wel Gran Turismo heeft ingehaald. Sony heeft het er flink bij laten zitten over een spel dat bijna 5 jaar in ontwikkeling is geweest en waarvan achteraf gezien het allemaal flink tegenvalt.

Ik wacht nog even op de volgende console van Microsoft en dan is het gedaan met de Playstations hier in huis.
Als ps3 en xbox gebruiker moet ik je helaas meedelen dat dat voor mij nu in ieder geval niet het geval is, in hoeverre dat bij het uitkomen van forza 4 nog steeds het geval is weet ik niet, dat test ik wel als de game uit is. Forza doet veel dingen beter dan gran turismo, maar de belangrijkste dingen, zoals het rijgedrag van de auto's en gek genoeg ook online, is bij gran turismo veel beter. Ter indicatie, ik heb een maand of 2 geforza'd en toen had ik t wel weer gezien, GT zit nog steeds in de ps3. Of dat voor jou ook het geval zal zijn kan ik niet zeggen, maar Forza 3 was voor mij een veel grotere tegenvaller dan GT 5.
Ach "tegenvallen" is maar net hoe je het ziet. GT5 is tot om dit moment de beste racer out there qua handling en gfx. Dat de game je niet aan je handje vasthoud vind ik enkel een pluspunt. Enkel qua uiterlijke aanpassingen was Forza 3 beter dan GT5 want daar ontbreekt een custom paintshop gewoon geheel verder delft Forza 3 overal het onderspit. Forza 4 lijkt GT5 weer te gaan toppen maar dan zal de handling toch echt beter moeten gaan worden dan Forza3
"Als je in Forza 3 bijvoorbeeld al level 50 was en een flinke garage had, dan zul je in Forza 4 niet van voor af aan hoeven te beginnen."

Ik hoop dus dat ik niet weer alle events hoef te doen. Ik wist niet zeker of ik deze moest halen maar na het zien van deze presentatie online was ik helemaal overtuigd.
Of ik begrijp je verkeerd of je leest verkeerd: als je in FM3 inderdaad Level50 was, zal je in FM4 een aantal dingen automatisch in je garage krijgen. Sowieso je oude paintjobs worden overgeheveld en volgens mij ook bepaalde tuning-setups. Ook zal je, voor zover ik weet, enkele auto's overgeheveld krijgen maar dat is het dan ook.

Je zal in FM4 dus wel de events/calendar van voren af aan moeten beginnen maar mogelijk eerder/sneller bepaalde events voorgeschoteld krijgen op basis van je "nieuw gevulde" garage.
Dit zit er echt goed uit! Vooral de GFX lijken een stuk beter. Ik vond de voorgaande twee delen al erg geslaagd! Ik ga deze ook zeker proberen.

Dat de mensen van Top Gear mee gewerkt hebben vind ik persoonlijk een plus punt. Ik vind dat programma altijd erg leuk om te kijken. Kortom Cant wait!
Zie post van JJJur :
''Dit zijn geen in-game beelden, zo kunnen wij met enige zekerheid zeggen na em zelf ook even gespeeld te hebben. De werkelijke graphics zijn overigens niet héél veel minder, maar niet zo fotorealistisch als de screenshots willen doen geloven.''

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.