Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties
Submitter: GAIAjohan

Racegame Forza Motorsport 4 zal geen Porsches bevatten. Ontwikkelstudio Turn 10 heeft bekendgemaakt dat Electronic Arts, dat exclusieve rechten bezit om Porsches in games te stoppen, niet toestaat dat de studio de auto's verwerkt in Forza 4.

Hoewel Forza Motorsport 4 wel de op Porsche-chassis' gebaseerde auto's van RUF zal bevatten, zitten er geen modellen van het Duitse automerk zelf in het spel. De enige manier om Porsche in een game te verwerken, is om een sub-licensing deal te sluiten met uitgever Electronic Arts. EA bezit exclusieve rechten om Porsche-auto's te verwerken in games. Voor Forza Motorsport 3 hadden EA en Turn 10 een overeenkomst gesloten, maar een dergelijke deal zit er voor Forza 4 niet in, zo meldt Forzamotorsport.net op basis van een interview met Forza 4 creative director Dan Greenawalt

"Dit doet pijn", zei Greenawalt in het interview. "We hadden 35 Porsche-modellen in Forza 3 en we wilden dit keer nog meer Porsches in ons spel stoppen. We keken vooral uit naar de mogelijkheid om meerdere Porsches te verwerken in onze Autovista-modus", aldus Greenawalt, die aangaf dat zijn team over de afgelopen 18 maanden meerdere pogingen heeft gedaan het standpunt van EA te veranderen. Ook mensen van Porsche zelf die namens Forza 4 EA probeerden over te halen kregen nul op het rekest.

Hoewel Greenawalt zegt te respecteren dat EA zijn zaken doet op de manier die volgens hen het best is, geeft hij wel aan te hopen dat er alsnog een samenwerking gevonden zal worden. "Wij bezitten al jaren de exclusieve rechten op Ferrari in Xbox 360- en pc-games. We hebben echter nooit besloten om het gebruik van Ferrari-auto's in andere games te blokkeren, omdat dat volgens ons het racegame-genre alleen maar schaadt." Ook EA maakte daarvan gebruik; Need for Speed: Shift was de eerste Need for Speed-game sinds 2002 waarin Ferrari-auto's zaten. De Italiaanse fabrikant ontbrak echter weer in Shift 2.

Opvallend is verder dat EA zijn licentie van Porsche minder efficiënt gebruikt dan Turn 10 het deed in Forza 3. Waar dat spel 35 Porsches bevatte, konden gamers in EA's racegame Shift 2 aan de slag met twaalf Porsche-modellen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (140)

Wat mij betreft mag er een verbod komen op exclusieve rechten in media, want constant blijkt het weer niet in het belang van de consument te zijn.. Dat je moet betalen voor de rechten om een bepaald merk te mogen gebruiken prima, maar dus niet exclusief zodat het voor anderen onmogelijk gemaakt wordt..
Ik ga even in de wishfull thinking modus, maar zou EA dit doen omdat ze NFS Porsche Unleashed opnieuw gaan uitgeven? Dat zou echt wel tof zijn.

Hopelijk is deze actie verder geen trendsetter in het race genre. Dadelijk moet je game X kopen voor Ferrari's, game Y voor Porsches enz. enz. Dat zou voor het genre natuurlijk desastreus zijn!
Die wishfull thinking modus van je bevalt me wel en ik mag hopen dat je gelijk krijgt. Die NFS Porsche Unleased (Porsche 2000 of NFS 5) vond ik altijd machtig mooi vroggh!

Ik vind het wel een beetje jammer dat EA nou weer zo moeilijk gaat zitten doen, alsof ze nog niet genoeg verdienen... ;(

Het is wel zoals EA zich wel eens heeft genoemd: EA Challenge everything. Blijkbaar is het nogal een wedstrijd om een paar auto's in je spel te mogen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 25 augustus 2011 14:06]

Ik vind het wel een beetje jammer dat EA nou weer zo moeilijk gaat zitten doen, alsof ze nog niet genoeg verdienen... ;(
Toch wel jammer dat iedereen EA nu als de boeman ziet. Bedenk je wel dat EA voor de licentie betaald heeft en daardoor schijnbaar de exclusiviteit heeft om Posche auto's in een game te stoppen. Of de maker van Forza 4 moet een sublicentie kopen bij EA. Dan is eerder de maker van Forza 4 de boeman, omdat zij niet zo'n licentie willen nemen.

Het is misschien wat hard, maar zo gaat het nou eenmaal.
Het is wel zoals EA zich wel eens heeft genoemd: EA Challenge everything. Blijkbaar is het nogal een wedstrijd om een paar auto's in je spel te mogen gebruiken.
Ja, want autofabrikanten staan die ontwerpen graag voor niets af... ;)

Er is een markt voor, dus fabrikanten ruiken geld in licenties om bepaalde modellen te mgen gebruiken in games, dus waarom is het slecht dat ook de autofabrikanten een graantje willen meepikken? Zij hebben immers wel personeel aan het werk moeten zetten om de specifieke auto('s) te ontwerpen. En als je op deze manier een extra centje kan verdienen, why not?

[Reactie gewijzigd door CH40S op 25 augustus 2011 14:32]

[...]
Toch wel jammer dat iedereen EA nu als de boeman ziet. Bedenk je wel dat EA voor de licentie betaald heeft en daardoor schijnbaar de exclusiviteit heeft om Posche auto's in een game te stoppen. Of de maker van Forza 4 moet een sublicentie kopen bij EA. Dan is eerder de maker van Forza 4 de boeman, omdat zij niet zo'n licentie willen nemen.

Het is misschien wat hard, maar zo gaat het nou eenmaal.
Misschien moet je het bronartikel eens lezen. Turn10 heeft alles geprobeerd om de licenties te kopen, maar dat lukte niet, zelfs niet met Porsche's bemoeienis!

Dus in dit geval is EA zeker wel de boeman!
Heb je ook dit gelezen:
We hebben echter nooit besloten om het gebruik van Ferrari-auto's in andere games te blokkeren, omdat dat volgens ons het racegame-genre alleen maar schaadt." Ook EA maakte daarvan gebruik; Need for Speed: Shift was de eerste Need for Speed-game sinds 2002 waarin Ferrari-auto's zaten. De Italiaanse fabrikant ontbrak echter weer in Shift 2.
Mischien wou Turn10 wel geen nieuwe licentie aan EA geven voor Shift 2 en is dit een payback actie van EA..
Ik denk eerder dat EA niet wilde betalen. En dat Ferrari in Shift1 zat kwam niet door EA, maar door de developer die Shift1 had gemaakt.
De developer (SMS), komt nml voort uit ontwikkelaar Blimey!. Blimey! is failliet gegaan in 2008 toen ze bezig waren met een Ferrari game.
Zie: http://www.virtualr.net/ferrari-project-new-previews/

SMS beschikte nog over de licenties van Ferrari en drom konden ze in Shift1..
EA wil er gewoon niet voor betalen volgens mij, en daarom zit er geen Ferrari in Shift2..


Blimey! / SMS was destijds ook bezig met een kartsimulatie die nooit het daglicht heeft gezien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kart_Attack

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 25 augustus 2011 15:22]

Ze zeggen zelf van niet en dan vraag jij je af of het wel zo is? Waar baseer je dat dan op?
Het zou immers niet handig zijn om in de media onwaarheden te verspreiden waar EA zeer makkelijk weer op in kan haken.
Afgaand op voorgaande berichten en hoe ze met allerlei zaken omgaan, lijkt het me niet dat ze zoiets doen om te stangen. Ze zijn zelf ook racegame-fans en willen maar al te graag zien hoe de concurrentie ergens mee omgaat. Ik heb ze bv ook nooit negatief gezien over Gran Turismo of NFS games. In ieder geval niet op de manier waar EA vs Activision de laatste tijd meer werken.
Lees zelf u quote nog eens, met name de eerste zin
We hebben echter nooit besloten om het gebruik van Ferrari-auto's in andere games te blokkeren, omdat dat volgens ons het racegame-genre alleen maar schaadt.
Dit is geen payback actie van EA, eerder smerig.

Dit is de reden waarom ik niet voor zulke exclusieve deals ben, als een game developer wil betalen om een merk in zijn game te steken zie ik niet in waarom iemand (behalve het merk zelf omwille van mogelijke imagoschade) dit tegen zou moeten houden.
[...]
Toch wel jammer dat iedereen EA nu als de boeman ziet. Bedenk je wel dat EA voor de licentie betaald heeft en daardoor schijnbaar de exclusiviteit heeft om Posche auto's in een game te stoppen. Of de maker van Forza 4 moet een sublicentie kopen bij EA. Dan is eerder de maker van Forza 4 de boeman, omdat zij niet zo'n licentie willen nemen.

Het is misschien wat hard, maar zo gaat het nou eenmaal.
EA heeft betaald... nou n? Turn 10 heeft ook betaald voor de exclusieve rechten om Ferrari's in hun games te verwerken maar doet er niet zo lullig over als EA.

Wat wel raar is dat Turn 10 niet aangeeft (iig in dit artikel) wat nou precies de reden is waarom ze dit keer geen sublicensie kunnen nemen zoals bij Forza 3.
Altijd komisch. Mensen betalen extra om een exclusieve deal te krijgen en gaan dan net doen alsof ze het helemaal niet erg vinden als andere partijen zonder licentie gebruik maken van dezelfde auto's. Tuurlijk. Waarom voor exclusiviteit betalen als je het niet wil? Het enige wat ik me kan voorstellen is dat Turn 10 EA wilde dwingen tot het uitruilen (want zonder ruil geen Ferrari) maar ook dat werkt alleen als je bereidt bent EA te verbieden Ferrari modellen te gebruiken. Maar dan heeft EA het spel beter gespeeld dan Turn 10. En gratis toegang tot de Ferrari modellen en de Porsche modellen exclusief.

Slimme jongens daar bij EA. En als Porsche dat niet wil moet Porsche gewoon geen exclusieve contracten sluiten. Niet gaan mekkeren bij je partner om die precies het tegenover gestelde te laten doen van wat je net hebt afgesproken.
Dat is maar een aanname dat Turn 10 het gratis (tegen uitruil van de licentie op Ferrari auto's) wil. Niet uit het artikel op te maken.
Nou, misschien om te voorkomen dat bedrijven zoals EA de licentie voor Ferrari wegkapen en vervolgens andere ontwikkelaars verbieden om Ferrari's te verwerken in hun game. Laten wel wezen, als er geen Ferrari zit in Forza, is dat toch wel een grote domper.
Vind het dan ook een lullige actie van EA. Bovendien vind ik de racegames van EA de laatste tijd toch al niks meer.
Ik ga even in de wishfull thinking modus, maar zou EA dit doen omdat ze NFS Porsche Unleashed opnieuw gaan uitgeven? Dat zou echt wel tof zijn.
Dat zou zomaar kunnen. Wat heeft EA er anders voor belang bij om deze samenwerking stop te zetten? In Forza 3 zat Porsche er immers gewoon in (en toen had EA die rechten ook al).
Ik denk eerder dat ze de licentie al sinds Porche Unleashed hebben, maar omdat die verkopen tegenvielen ze niet nog een vervolg maken, maar de licentie alleen gebruiken voor andere games zoals Hot Pursuit, Shift en binnenkort The Run.
Het is vooral Shift wat met Forza zou concurreren, al lijkt dat bij voorbaat al een verloren strijd voor EA wat echt heeel weinig potjes te breken heeft bij simracers.
Zelf ben ik een godslasteraar omdat ik GT5 gebroederlijk naast Ridge Racer 7 en Outrun 2 naast Forza op de plank heb staan maar Shift is nou net vlees noch vis, je weet eigenlijk nooit of je auto nou op het punt staat om een arcadey drift in te glijden of gewoon simmy achterstevoren met z'n kont de vangrail in.
Ik vond dit ook een van de fijnste race games ooit, ook al was ik geen porsche liefhebber.

Heel veel datail, geen "ronde" circuits, maar lekker cruisen op een stuk weg, zoals in NFS1.

Goede herinneringen, thuis weer eens proberen te installeren.
Klopt helemaal, Porsche is uniek qua modellen, ondanks het in de ogen van velen platte kevers zijn hebben ze een eigen rijdynamiek, iets wat juist in Forza 4 goed naar boven kan komen.....

Erg jammer dat ze er vooralsnog niet in zitten...

Weet iemand eigenlijk hoe lang EA de rechten van Prosche mag claimen in racegames?
aan de ene kant is het een goeie zaak dat bedrijven exclusieve rechten krijgen zodat ze een mooie game kunnen maken, daarin tegen vindt ik dat ook weer slecht want dat belemmert andere bedrijven erin om ook gebruik te kunnen maken van het model auto. Beetje jammer dat ze het elkaar zo moeilijk moeten maken altijd...maarja gaat natuurlijk weer om $$$
Erg veel respect daarom dat Turn 10 EA niet gaat verbieden om Ferrari's te gebruiken. Ik had dat misschien wel gedaan als ik het exclusieve recht op het gebruik van Ferrari's heb (opheffen in ruil voor het kunnen gebruiken van Porsches natuurlijk ;)). Wellicht ligt het gecompliceerder...

Ben trouwens wel benieuwd naar Forza 4, maar 3 was al niet echt een verbetering t.o.v. 2 dus dat wordt even afwachten...
het is echter wel apart dat er geen Ferrari's in NFS Shift2 en NFS Hot Pursuit zitten.
(En waarschijnlijk ook niet in The Run)
Maar wel weer in een game als Gran Turismo, wat maar weer aangeeft dat ze normaal om kunnen gaan met concurrentie
Ze hebben de Ferrari rechten alleen voor de Xbox 360 en pc, die geldt dus niet voor PS3 games.
aan de ene kant is het een goeie zaak dat bedrijven exclusieve rechten krijgen zodat ze een mooie game kunnen maken, daarin tegen vindt ik dat ook weer slecht want dat belemmert andere bedrijven erin om ook gebruik te kunnen maken van het model auto. Beetje jammer dat ze het elkaar zo moeilijk moeten maken altijd...maarja gaat natuurlijk weer om $$$
Ja, want bedrijven moeten liefdadigheidsinstellingen worden... Think again... Het zijn twee bedrijven, ze willen allebei hetzelfde: zoveel mogelijk winst maken, gek h, dat bedrijven die een (schijnbaar exclusieve) licentie hebben om Porsche ontwerpen te mogen gebruiken in games hier dan voor opkomen...
aan de ene kant is het een goeie zaak dat bedrijven exclusieve rechten krijgen zodat ze een mooie game kunnen maken
Ik zie het verband niet tussen *exclusieve* rechten en een *mooie* game. Het ene biedt toch geen garantie voor het andere? EA kan het ook rustig verkloten.
Hoe worden deze rechten verdeeld? Snap niet hoe EA deze monopolie vergaard heeft. Kan iemand dat even uitleggen? Dacht zelf fabrikant maar als fabrikant doe je dit toch niet? heeft porsche dit geld nodig?

[Reactie gewijzigd door mangahuisman op 25 augustus 2011 13:57]

Het lijkt er gewoon op dat EA exclusive rechten heeft gekocht van Porsche voor in games. Als andere ontwikkelaar deze rechten willen moeten ze met EA overleggen. Helaas..
Net als bij Ferrari's er met Turn10 overlegd moet worden.
EA heeft de rechten van Porsche gekocht/gehuurd o.e.d.

Net zoals Apple rechten over het uiterlijk van zn producten heeft heeft porsche dat van zijn auto's. Het is dus het design van Porsche (en de naam+logo) waar rechten op berusten. Als Porsche die rechten verkoopt aan EA levert dat de CEO van Porsche een lekkere bonus op :)
Gewoon een zak met geld.

"We geven xxx dollar als wij games met Porsches mogen maken... of we geven 10*xxx als wij de enigen zijn die games met Porsches mogen maken."
Dit is een domper. Is Porsche blij met deze stap? Games zijn immers ook een marketingtool geworden voor autofabrikanten.

Zeker als het gaat om de autovista modus van Forza 4. Die zou zeker een interessante marketingtool kunnen zijn voor Porsche.

Volgens mij zit hier nog wel een staartje aan.
Aldus Greenawalt:

Losing more than 35 Porsche models is a lost opportunity for Porsche fans (as well as a lost opportunity to make future Porsche fans),....

Porsche heeft zelf ook gelobbied voor hun modellen, maar EA hield voet bij stuk.
Sorry, maar volgens mij heeft Porsche dat zichzelf aangedaan toen ze het contract sloten met EA. Ik zou het als EA-verantwoordelijke nog kunnen waarderen dat een andere game fabrikant die auto's ook wil gebruiken, maar als de fabrikant zlf naar me toe kwam had ik ze heel rustig de deur gewezen en gezegd: dat heb je zelf ondertekend vriend...
Wat een gelul deze zin ...
Losing more than 35 Porsche models is a lost opportunity for Porsche fans (as well as a lost opportunity to make future Porsche fans),....

Het is voor hen gewoon een lost opportunity om GELD te verdienen aan porsche fans. Mensen kom op, dit is gewoon zakendoen. Als ik een bak geld betaal om exclusief porsches in mijn games te verwerken, dan wil ik ZEKER niet dat andere dat ook doen. Het hele idee van EXCLUSIEVE licentie is dan toch weg.

De helft van de reacties hier op tweakers geeft me het idee dat men denkt dat game-producers/uitgevers liefdadigheidsinstellingen zijn.
Wat een gelul deze zin ...
Losing more than 35 Porsche models is a lost opportunity for Porsche fans (as well as a lost opportunity to make future Porsche fans),....

Het is voor hen gewoon een lost opportunity om GELD te verdienen aan porsche fans.
Alsof ze geen interesse zouden kunnen hebben om een goeie/leuke game te maken en alleen maar cash willen zien. Daar wordt EA meestal van beschuldigd .
Is Porsche blij met deze stap?
Denk dat ze bij Porsche ook niet blij zijn met EA, anders hadden ze vast niet geprobeerd EA over te halen
Ook mensen van Porsche zelf die namens Forza 4 EA probeerden over te halen kregen nul op het rekest.

[Reactie gewijzigd door Sinester op 25 augustus 2011 14:27]

Wat een gezeur weer om een autofabrikant. What's next; als ik een auto maak voor een GTA game die lijkt op een Lambo, kan ik, zelfs als hij niet zo heet, gelijk EA betalen?

(daar gaat de Infernus in een volgende GTA game?)
Hij mag erop lijken je mag hem alleen niet zo noemen. Vandaar dat hij ook Infernus heet en niet lamborghini. Maar ik blijf het raar vinden dat je als autofabrikant zelf daar geen clausule voor in het contract opgenomen hebt. Dit zou anders goede reclame zijn voor porsche zelf.. Ach ja there is no such thing as bad publicity zullen we dan maar zeggen... Behalve voor EA.. Maar goed die maken toch geen vrienden meer.
Hij mag erop lijken je mag hem alleen niet zo noemen. Vandaar dat hij ook Infernus heet en niet lamborghini. Maar ik blijf het raar vinden dat je als autofabrikant zelf daar geen clausule voor in het contract opgenomen hebt. Dit zou anders goede reclame zijn voor porsche zelf.. Ach ja there is no such thing as bad publicity zullen we dan maar zeggen... Behalve voor EA.. Maar goed die maken toch geen vrienden meer.
Voor wie (Porsche of EA) is dit slechte publiciteit dan? Porsche heeft een zak met centen verdiend aan de licentie en EA maakt door die licentie gebruik van waar het voor betaald heeft.
Slechte publiciteit in de zin dat Porsches nu ontbreken uit Forza en al jaren uit Gran Turismo, beiden veel serieuzere sims en ook nog betere verkopers dan EA's Shift. En Need For Speed is zo arcade-y dat je amper verschil voelt tussen auto's wat publicitair gezien dus onhandig is.

Laat ik het zo zeggen, ik had weinig met Porsches tot ik in Forza 3 een GT2 opbouwde die zo onwaarschijnlijk mooi op de weg lag dat ik wel fan moest worden. Nou ja van de 911 en misschien de Cayman dan, die idiote Cayenne blijft een gedrocht van een voetbalvrouwentractor :). Dat gaat nu in Forza 4 niemand gebeuren, en da's gemiste publiciteit. Kan me ook niet voorstellen dat EA een bedrag heeft neergeteld waar een internationaal opererende sportwagen (en hogepotenbusjes) fabrikant echt wakker van ligt dus is het gewoon een domme beslissing geweest.
Het is idd nogal triest dat door het gedonder met rechten in 2 van de beste auto videogames (GT en FM) een van de grootste namen op sportauto gebied (Porsche) ontbreekt omdat een 3e partij (EA) die verder niks met het merk te maken heeft de zogenaamde exclusieve rechten bezit om het merk in videogames te mogen gebruiken..

Daarom gewoon een verbod op exclusieve rechtenvergaring op merken in media.. Ben je van al dit gezeik af en heeft iedereen in de markt evenveel kans op een bepaald merk te mogen gebruiken.. En als merk wordt je er volgens mij ook niet slechter van als je meerdere keren je merk kunt verkopen voor iets minder, dan 1x exclusief voor iets meer..

Maar eigenlijk zou men zelfs helemaal niks hoeven te betalen, want het is gewoon gratis reclame voor zo'n merk als ze je in media als games en films etc gebruiken.. Bij films is het zelfs zo dat bepaalde merken de filmproducent betalen om in de film gebruik te worden i.p.v. andersom..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 26 augustus 2011 15:39]

Het hangt er natuurlijk vanaf. Als een spel zo wordt ontwikkeld dat een bepaald model heel slecht rijdt levert dat natuurlijk ook geen goede naam op voor de fabrikant.

Het is daarom dus logisch dat bedrijven niet zomaar een bepaald automerk mogen noemen in een spel. Met deze licenties kun je afdwingen dat de spelervaring enigszing realistisch is en de auto niet in een slecht daglicht zet.
Maar dat is nog geen reden om licenties exclusief te maken. Hoe een wagen rijd is gewoon een kwestie van testen. Ik denk dat het logisch is dat een fabrikant na implementatie van diverse modellen even langs komt om zijn goedkeuring te geven (nadat ze toestemming hebben gegeven om 1 of meerdere modellen te mogen maken).

Zeker met een game als Forza, waar realistisch rijgedrag toch wel hoog staat, lijkt het me voor een autofabrikant alleen maar beter om je auto in zo'n game te zetten. Dat lijkt me toch wat meer positieve publiciteit geven dan een exclusiviteitsdeal met EA, waarmee je jezelf limiteerd in hoeveel (goede) spellen je komt.
zelfs de mensen van Porsche zelf kregen het niet voor elkaar om EA over de streep te krijgen dus dat zegt wel iets.
Foza is niet de enige die geen Porsche's in zijn game heeft. GT 5 had ook geen Porsche's vanwege "licentieproblemen". Dankzij EA dus....

Geen GT5 Porsche's

Ik heb een hekel aan EA, die maken alleen maar dingen kapot in de game wereld...

[Reactie gewijzigd door 401339 op 25 augustus 2011 18:25]

Ik begin de laatste tijd ook steeds weer meer een hekel aan EA te krijgen. Het leek een poosje de goede kant op te gaan maar de laatste tijd zijn ze weer meer bedrijfjes aan het pesten dan echt zelf innovatief bezig te zijn. Waarschijnlijk ga ik toch steeds minder van EA spelen omdat ze intussen ook niks meer op steam aanbieden.

Vind het ook raar dat forza geen licentie kan krijgen en dat dit blijkbaar zelfs via EA moet gaan. Lijkt mij toch logisch dat porsche dit zelf beslist? Iets met topmannen en enorme bonussen waarschijnlijk.....
Was me eigenlijk nog niet opgevallen... niet opvallend veel ferrari's in NFS ?
Ik kan me niet herinneren dat er een Ferrari in,de laatste NFS HP zat, of wel?
Porsche, Corvette, Lambo's, Zonda's, Alfa's, noem maar op, maar geen Ferrari?
Test Drive Unlimited 2 had ook RUF's in het spel zitten -> Atari.
Ik heb de game al een tijd niet meer gespeeld, maar er zaten zoveel bugs in dat het niet te spelen viel. Er kwamen wel updates, maar die waren voor de DLC. Men kon namelijk heel veel geld verdienen via een bug in het casino...
Nou ja het zijn ook de mensen van Porsche geweest die EA die exclusieve licentie hebben verkocht dus wat dat betreft is het gewoon hun schuld ook dat hun auto's nu dus alleen in EA's net-niet racegames zitten.

Als ik Alois Ruf was zou ik EA eens een mooie bos bloemen en een lekkere schwarzwalderkirchsnitte sturen om ze te bedanken voor al die jaren gratis publiciteit. Vanaf Porsche naar Ruf mag er dan ook wel een aardigheidje komen omdat via die 'originele auto's die geheel toevallig voor 95% uit Porsche onderdelen bestaan' loophole men toch altijd Porsche-surrogaat kan rijden in een fatsoenlijke racegame als EA weer eens op licentie oorlogspad is (zover ik weet zitten ze al op dit exclusieve Porsche contract sinds NFS Porsche Unleashed uit 1999 en zie je dus al 12 jaar met vlagen ineens alle Porsches overal verdwijnen (check Project Gotham Racing, daar is het echt zoiets van elk oneven deel heeft Porsches, elk even deel niet))
Ja maar volgens mij is Porsche toch de echte eigenaar van de merknaam.
Trouwens de VAG groep is ook nog deels eigenaar van Porsche en die VAG auto's zitten wel in de game.
Dus wie bepaald dan of er auto's in het spel mogen komen van het merk Porsche?

Het kan toch niet zo zijn dat EA het merk Porsche gekocht heeft zodat zelfs de mensen van Porsche er geen zeggenschap meer over hebben?
EA heeft exclusieviteitsdeal gesloten, MAW: jij betaald bevoorbeeld enorm veel geld aan Dell om -als enige winkel in Belgi- Dell te mogen verkopen.

Je hebt geld betaald, dan 5 (of 10) jaar later komt Dell naar je to: over die deal, we gaan wel hier en daar zelf wat winkels openen.

...

Porsche heeft "geprobeerd" EA te overhalen, maar het enige dat ik zie is dat EA eigenlijk destijds een goede deal gemaakt heeft, en daar nu hl veel geld voor wil krijgen (wat Porsche/Forza er niet voor willen betalen).

Dit wil trouwens niet zeggen dat ik het eens ben met de manier van handelen van EA, maar het is begrijpelijk gezien de situatie.

Porsche dacht misschien 12 jaar geleden (toen ze hun rechten in videogames verkochten aan EA) niet dat binnen 12 jaar de helft vd bevolking een console had staan en daarop games zouden spelen.
Ik zie ze straks al rijden in de game: Porsj 2911

haha

[Reactie gewijzigd door herbalx op 25 augustus 2011 16:17]

dit had je eerst ook met PES voetbal spellen,

makkelijke oplossing

ze zouden wel alle wagens er in kunnen zetten. Dan onder de RUF noemer.
Bij de RUF auto´s krijg je de optie om de naam te veranderen.
Via personal art content een embleem vrij geven om op je bolide te plakken.

iets meer werk, maar voor diegene die voor authentiek gaat is het een kleine aanpassing
GTA heeft bewust geen bestaande auto's in hun spellen... Er is natuurlijk gelijkenis, maar geen officile namen en exacte kopien...
Bovendien is het bij veel auto's zo dat de auto's enigszins een combinatie zijn. Vaak hebben ze de kont van model/merk A, en de voorkant van mode/merkl B (bijvoorbeeld de SuperGT uit GTA IV die van zowel Ferrari, Aston Martin als Maseratti iets leent).
Op de gtawikia staat bij de meeste auto's waarop de verschillende vormen van en auto gebaseerd zijn.
Ze zijn dus niet exact zoals hun tegenhangers in real life, wat ongetwijfeld weer een design-copyright claim omzeilt.

[Reactie gewijzigd door Faure op 25 augustus 2011 15:38]

IK vraag me ook af wanneer dit andersom gebeurt, dat een autobouwer een auto bouwt die precies lijkt op een auto in een game ...... zouden dan de ontwikkelaars van de game de rechten op dat model auto hebben ?
m.i. gebeurt dat nauwelijks omdat auto's uit games puur alleen zijn ontworpen en verder niet gebaseerd zijn op windtunnel-tests en chassis-vereisten e.d.. Maar inderdaad, de ontwikkelaar behoudt de rechten van het ontwerp, dus als autobouwer moet je daar dus de rechten voor vragen.
Kan ik m'n verlanglijstje van Ridge Racer auto's die ik graag in't echt zou zien hier inleveren?
Ik denk dat ook een hoop automerken niet hun naam in een game als GTA, Saint Row of ander vergelijkbare game zien verschijnen uit angst voor slechte publiciteit.
Dus hij bedoelt bijvoorbeeld een cokedeal zetten in je BMW M5 ingame. Of een driveby bij een kleuterschool met je Dodge Ram. Met zoiets gaan merken echt niet accoord...
Inderdaad gezeur.
De enige manier om Porsche in een game te verwerken, is om een sub-licensing deal te sluiten met uitgever Electronic Arts.
Dan sluiten ze toch zo'n deal? Ik zie het probleem niet. Als ze met voldoende geld over de brug komen, denk ik dan zo...

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 25 augustus 2011 15:13]

Het valt me nog mee dat ze EA niet met terugwerkende kracht aanklagen wegens het zonder licentie gebruiken van Ferrari in hun racegames. Als dit Apple en Samsung waren, hadden ze al in de rechtszaal gestaan en hadden ze hun licenties onderhands uitgewisseld na de kas van een stel juristen gespekt te hebben.
Er staat nergens dat dit zonder licentie gebeurt, waar haal jij dat vandaan?
Dat wil EA dus niet. Het is echt niet zo dat Turn 10 18 maanden lang heel lief gevraagd hebben of ze de Porsche alsjeblieft mochten gebruiken.
In RaceDriver GRID zaten wel Porsche's (GT3's dan), hoe zit dat? Codemasters behoort toch niet to EA?
Codemasters kocht een licentie van EA, net als Turn10 dat voorheen deed. Alleen nu wil EA die licentie niet meer verkopen.
Aha, thanks. Ik dacht dat er misschien een uitzondering werd gemaakt voor de circuit auto's..
misschien had EA Codemasters wl toestemming gegeven?
Klopt, maar vreemd genoeg kon je geen Porsches zelf bezitten, dus er n kopen en besturen. Dit was enkel bij de Porsches. Wel kon je ze besturen als je jezelf verhuurde aan een ander team, een in real life bestaand Porsche raceteam wel te verstaan, zoals IMSA. Ook waren de Porsches niet beschikbaar in arcademodus.
Sowieso jammer dat die licenties niet bij de merken zelf liggen. Nu heeft Porsche zijn best gedaan om auto's in het spel te krijgen en mag het niet van EA. Dat is toch raar!
Nee, die rechten liggen wel degelijk bij Porsche, alleen die heeft ze verkocht of geleased aan EA dus hebben ze er een bak geld voor terug gekregen.

Als Porsche dit niet wilt hadden ze dat moeten bedenken toen ze de deal met EA sloten.
Porsche zal zelf ook vast zitten aan het contract met EA en het uit moeten zitten of moeten breken (met alle gevolgen van dien)
Wat is dit weer ongelofelijk flauw, Turn 10 letterlijk en figuurlijk in de wielen rijden om maar meer Need for Speed deel zoveel te kunnen verkopen op de 360.

What's next? Gran Turismo 6 zonder Porsches zodat EA in hun droomwereld meer Need for Speed games kan gaan verkopen op de PS3?

Denk dat ze van een koude kermis thuis gaan komen nu dit geintje min of meer is uitgelekt, de fans van racegames zullen deze move van EA waarschijnlijk niet zo heel tof vinden, wat behoorlijk wat impact zal hebben op de verkoop van de komende Need for Speed games.

That being said; zou het wat te maken hebben met de release van Need for Speed: The Run die ongeveer een maand later staat geplanned dan Forza 4?
In Gran Turismo heeft nog nooit een Porsche gezeten.
Inderdaad, daarnaast heeft GT5 geen Porsches nodig om een volwaardige racegame te zijn. Wat een heisa om niks is dit zeg.
Trouwens, zodra de naam Gran Turismo valt in een item als deze wordt de post gelijk op offtopic/ongewenst gemod door de Forza fanboys.

[Reactie gewijzigd door Roadrunner op 25 augustus 2011 15:56]

In de laatste Gran Turismo voor de PS was ook geen enkele Porsche te bespeuren, om (als ik mij niet vergis) dezelfde reden. Daar kan je ook enkel de wagens van RUF vinden.
Ik rijd toch liever in een RUF :)
Precies, RUF's zijn ook veel dikker dan Porsches. Dus waarom zou je ze idd willen hebben? Ik rijd liever in een CTR2 rond dan een standaard 911.
Heel jammer dit.

Zitten aardig wat leuke auto's tussen in Forza 3.
Hopelijk kunnen ze dit nog recht trekken en d.m.v. een eventueel gratis DLC toch nog terug brengen in Forza 4

Ik heb hem al gepreorderd.
Ach, genoeg alternatieven om in te scheuren, dunkt me
Inderdaad...

Porsche is ook niet zo slim geweest trouwens. EA maakt alleen games waarmee je Porsches kan slopen. Niet eens serieus in kan racen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True