Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Een Italiaanse website heeft foto's bemachtigd van een Project Natal-prototype. De handleiding onthult een tot nu toe onbekende feature; de Natal-sensor kan zelf bewegen dankzij een motor in de voet. Ook is een externe voedingsbron nodig.

Via een anonieme bron heeft website Multiplayer.it foto's bemachtigd van een Project Natal-developmentkit. Project Natal laat spelers games besturen met bewegingen en spraak op de Xbox 360. De bron beweert te zijn ingehuurd door een marketingbedrijf om de nieuwe accessoire te testen. De Project Natal-sensor wordt met een usb-kabel aangesloten op Microsofts spelcomputer en heeft een externe voedingsbron nodig.

De meegeleverde handleiding waarschuwt gebruikers om de sensor niet met de hand te bewegen ten opzichte van de voet. Dit zou het ingebouwde mechanisme dat de sensor kan laten draaien beschadigen. Overigens heeft Microsoft nog niets over deze feature bekendgemaakt.

Ook meldt de anonieme bron dat Natals spraakherkenning uitgebreid wordt getest. Er zijn ruim 600 testzinnen waarmee allerlei functies van de Xbox 360 met spraak kunnen worden bediend. Project Natal zal tegen kerst in de winkel liggen.

Project Natal devkit handleiding

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Misschien handig om even toe te lichten wat Project Natal is?
Wat ze willen doen is de controller vervangen door onze eigen bewegingen. Zoals de EyeToy op PS3, uiteraard willen ze beter doen. Naast het herkennen van onze lichamelijke bewegingen willen ze ook de mogelijkheid om "controllers" in te scannen, zoals wanneer je een skategame speelt, je gewoon je echte skateboard voor de cam kunt showen. Het spel neemt de vorm en kleuren op, en gaat met die bewegingen rekening houden.

Hier is een simpel painting demoke:
http://www.youtube.com/watch?v=ie02k3eAvxY

Maar deze demo vond ik toch meer wow (ze zijn nogal vaag, maar dit is volgens mij een in scene gezet concept):
http://www.youtube.com/watch?v=HluWsMlfj68
Soort van motion sensor zoals de Wii heeft, maar dan voor de Playstation 3. Xbox360 ;)

[Reactie gewijzigd door plankton123 op 21 april 2010 10:19]

De techniek is nochtans totaal anders dan de wii.

Bij de Xbox 360 is geen controller meer nodig en werkt alles met gebaren en stem. Het zou volgens mij wel een groter succes geweest zijn moesten ze de processor niet uit de sensor gehaald hebben, dan kon de sensor alles zelf berekenen en hoefde deze geen kracht van de xbox 360 af te snoepen.
Bij de wii heb je een sensor aan de console hangen en de wii mote die de signalen naar de sensor stuurt.
Bij de PS3 heb je een PS3 webcam nodig en een controller in de vorm van een ijshoorntje, deze is wel veel preciezer van de wii-motes.
de wii heeft een sensor in de wii mote en de balk die aan de wii aangesloten zit heeft alleen een paar infrarood lampjes die de wiimote ziet.
Precies, je WiiMote werkt ook op 2 kaarsen die je laat branden naast je TV (hitte=infrarood).
"hitte=infrarood" is wel erg kort door de bocht, denk je niet?

Hoe dan ook, de sensorbalk bij de Wii wordt gebruikt om te bepalen in welke richting je de controller wijst. Bij Natal is er geen controller in gebruik, niet bepaald vergelijkbaar dus.
Ik weet dat de wii-mote met BT werkt, maar ze hebben wel dat balkje nog nodig, dat is wat ik bedoel + het feit dat het een controller is en dus de techniek van Nathal totaal anders is
Iets van Microsoft om XBox 360 te besturen via gebaren en spraak.
Er bestaat nog altijd zoiets als Google.
Ja laten we dan helemaal geen nieuws plaatsen op tweakers.net, want 90% ervan is ook te vinden via Google


Ik vind laatste tijd het uitkomen van allerlei "semi-geheime" producten van verschillende fabrikanten toch wel erg neigen naar zo goedkoop mogelijk reclame maken in de vorm van gelekt
Of kijk gewoon naar Gerelateerde content rechts?
De krant van vandaag gaat toch ook niet alles uitleggen wat er gisteren is gebeurt? De kranten artikelen over dat het het vliegverkeer weer vlieg gaan ook niet uitgebreid schrijven dat er de afgelopen week niet is gevlogen vanwege een vulkaan die is uitbarst. Nieuws kan je nou eenmaal niet volgen als je er zomaar ineens instap (en gelukkig maar, de kranten zouden giga groot worden en erg onoverzichtelijk). En als je dat dan toch doet, zou je keywords kunnen googlen.

[Reactie gewijzigd door nr12 op 21 april 2010 23:24]

Ben het niet met je eens wat betreft Google.
Wat achtergrond informatie zou niet misstaan op een site als Tweakers.net.
Of kijk gewoon naar Gerelateerde content rechts?
Misschien handig om eens om je heen te kijken op de website, rechts van het artikel staan refererende links. Daarnaast kun je aan de tags zien dat het een xbox product is. En google had je vertel dat het een motion sensor-bar is voor de 360, zoals we dat nu kennen voor de Wii, echter is bij Project Natal geen controller vereist, maar ben jij zelf de controller.
Kijk maar is een trailer ergens zoek maar even op Google ofzo. Ziet er veelbelovend uit echt de moeite waard om dat even te checken.

Maar vraag me het volgende af, zijn de sensoren echt duidelijk voor elke beweging want lijkt me best frustrerend als je beweegt en de "Project Natal" ziet dat later, laten we zeggen 2 seconde later, elke keer weer.. Dat lijkt me dan toch minder, maar ja, er blijven toch wel altijd verbeteringen voor komen software updates etc.

Vind het zelf echt één van de top dingen dat ik heb gehoord in 2010/2011 :D
Project Natal laat spelers games besturen met bewegingen en spraak op de Xbox 360.
man man man het staat zelfs in de tekst!

[Reactie gewijzigd door DJ TerraByte op 21 april 2010 11:31]

Dat heb ik wel later toegevoegd naar aanleiding van Wacky's reactie. Dat ene zinnetje verheldert al een hoop voor mensen die gamesnieuws niet op de voet volgen en had er vanaf het begin in moeten staan :)

[Reactie gewijzigd door Rafe op 21 april 2010 13:14]

Zie gerelateerde onderwerpen de volgende keer. (rechts)
Ja, en misschien moeten we de site renamen naar "mensendienietzoveelmetcomputershebben.net" !
enorm veel hype weer rond een overhyped gimmick apparaatje a la wii, maar dan zonder de "oma's kunnen er ook op gamen"-factor. Werkt Peter Molyneux tegenwoordig bij de PR afdeling van de xbox?

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 21 april 2010 12:30]

ik vraag me af hoe het zal werken als er iemand achter je gaat staan en met z'n armen begint te zwaaien, kijk maar naar playstations Eyetoy, wss zal het hele concept hierdoor niet geweldig werken als het neit goed is uitgewerkt
Het is ook een heel andere techniek. Volgens mij hebben ze hiervoor 2 camera's ingebouwd zodat deze domme fouten niet voorkomen. Je moet natuurlijk wel begrijpen dat de Eyetoy maar een klein speeltje (werkte maar met een beperkt aantal spellen) van sony was en dat Natal een echte "controller" is.
als het het goed begrepen heb uit andere bronnen, heeft Natal gezichtsherkenning.
Dus ik ga er vanuit dat als iemand anders achter je staat te zwaaien die niet word geregistreerd als "jou"zijnde.
als het goed is kan de camaera dat herkennen. doormiddel van 3d hoe dit precies werkt weer ik niet meer maar er stond een keer een hele lap tekst over o internet. als ik hem vind zal ik hem ff bij dit bericht plaatsen

edit: Link
http://www.popsci.com/gad...-microsofts-project-natal

[Reactie gewijzigd door firefly112 op 21 april 2010 11:11]

k, thanks voor alle info ^^
Inderdaad of als je in de kamer staat en er loopt iemand voorbij dan beweegt het beeld dus alle kanten op. Kortom zul je dit gezellig in je eentje moeten gaan doen...
"De Project Natal-sensor wordt met een usb-kabel aangesloten op een Xbox 360 en heeft een externe voedingsbron nodig."

Als ik me niet vergis maakt de Wireless Networking Adapter (En ook het oude model) ook gebruik van de enige USB-poort. Kleine bummer voor de eigenaren van dat speeltje dus? :)
De 360 heeft dan gelukkig ook 3 usb poorten :D (zitten ook nog 2 aan de voorkant ;))
Er zijn nog 2 USB-poorten vooraan ook hoor.
je hebt voorin toch ook altijd nog 2 usb aansluitingen?
Hoe lang zien we hier nu al nieuwsberichten over verschijnen? Heeft het nog wel zin voor Microsoft om dit voor de XBox 360 uit te brengen, na zoveel jaar? Zou het niet nuttiger zijn om met dit project hun pijlen te richten op de volgende console, en het daar gelijk een meer integraal onderdeel van te maken zodat ontwikkelaars er daadwerkelijk wat mee gaan doen?
Na zoveel jaar :?. Het eerste nieuwsbericht over natal (de aankondiging) verscheen minder dan een jaar geleden op tweakers.
Ik bedoel meer, na zoveel jaar XBox 360... En die is toch alweer een aardig aantal jaartjes oud.
ja.. heeft nog zin, omdat ze al aangegeven hebben dat dezelfde Natal die straks te koop is, ook gebruikt kan worden op de volgende xbox...
en volgens mij hebben ze ook al aangegeven dat de xbox360 nog wel een jaar of 3 zeker mee zal gaan.
Ja inderdaad, deze XBOX is nog niet uitgerangeerd. Je moet er op rekenen dat als de nieuwe komt er zeker 1,5 jaar vooraf duidelijke geruchten komen en die zijn, op wat vage dingen begin dit jaar, er nog niet geweest.

En als natal meeverhuisbaar is (wat het denk ik wel zal zijn) is het natuurlijk helemaal geen probleem.
Leuke extra info, alleen jammer dat er weer een stopcontact voor nodig is. Zo blijf je bezig en vooral met adapters die stroom vreten terwijl de boel uitstaat en dat is natuurlijk pure geld verspilling.

(natuurlijk is het wel vrij logisch dat het nodig is)
Ik vind dit niet logisch, je sluit hem toch via USB aan op je xbox360, kan hij daar ook de stroom vandaan halen. 5 volt moet genoeg zijn voor een webcam en een klein electromotortje, desnoods maken ze er 2 USB kabels aan.
5 V is misschien genoeg, maar 500 mA van de 360 USB voor motor, cameras en mics is waarschijnlijk veel te weinig.
Vraag me af of er dan 'n hub erop zit.
Naast de wifi en een opgelade controller heb je geen usb porten meer over.
Ik vraag me af hoe accuraat Project natal gaat zijn en hoe gevoelig het is.
Word behoorlijk lastig als je een keertje moet krabben of iets dergelijks terwijl je aant het gamen bent.
Toch lijkt het me een leuke feature alleen vraag ik me af of het net zoals met de Wii zal gaan.
Kan ik je nu al zeggen (dit geldt ook voor PS Move) dat dat niet zo zal gaan.. Nintendo heeft met de Wii een apparaat neergezet waarbij elk spel van deze motion controls gebruik maakt. Omdat dit bij Natal / PS move niet het geval is zullen mensen minder snel geneigd zijn er (veel) geld in te steken. Waardoor het dus een minder groot succes wordt.
Inderdaad de classic controller en de spellen die op de classic manier gespeeld moeten worden tellen wij natuurlijk niet mee ;) (sarcasme natuurlijk :P)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 april 2010 10:26]

Dan nog kan je in 99,99% van die games ook een motion besturing gebruiken. Kijk maar naar MarioKart en SSBB..

Dit systeem zal net zo succesvol zijn als de spellen met klassieke besturing op de Wii. (Of misschien nog zelfs minder, want deze spellen hebben meestal ook een motion control optie)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 21 april 2010 10:28]

Ben ik het totaal niet mee eens. Heel dat motion gebeuren op de Wii is voor veel mensen totaal niet interessant.

Al kijk je in mijn directe omgeving wordt er toch heel veel met de classic style gewerkt gewoon omdat ze dat leuker vinden

Wat ik dus wil zeggen is dat jij alleen naar jezelf kijkt en dat moet je niet doen want das niet representatief.

Er is een grote markt voor beide manieren van gamen en de een is niet beter dan de ander en beide kunnen een succes worden zolang er maar genoeg tripple A games voor uit komen... Doorsnee gamers kijken eerst naar de games en komen pas bij het spelen er achter wat voor type controls het beste werken (en niet andersom zoals jij beweert, wat jij beweert gaat vrijwel alleen op voor de "nerdjes" die niet zo van impuls aankopen houden en eerst tientallen reviews lezen)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 april 2010 10:42]

Ik heb zelf thuis een Wii staan, en in het begin was het natuurlijk allemaal nieuw, zo'n motion-invoer. Maar inmiddels ben je er zo aan gewend dat het niet anders meer voelt dan met een traditionele controller te spelen. Een andere invoermethode went zo.
Ik ook en ik ben het zeker met je eens maar wat ik wil zeggen is dat het de games zijn die de gebruiker moet overhalen om een nieuw type controller te gebruiken en niet dat de controller de gebruiker moet overhalen om speciaal hiervoor games te kopen.

Nintendo is hier een goed voorbeeld van, de games gemaakt door Nintendo zijn naar mijn mening zo goed dat de motion-invoer onder andere hierdoor mainstream is geworden
Word behoorlijk lastig als je een keertje moet krabben of iets dergelijks terwijl je aant het gamen bent.
Dan krabt je character zichzelf ook gewoon net als in World of World of Warcraft.
ben je een vechtspel aan het doen.
heb je jeuk, staat je ventje in eens aan zijn kont te krabben( of ballen :P ) zal er appart uit zien.
dan google je op microsoft natal voor de xbox 360 :
http://www.xbox.com/en-US/live/projectnatal/
staat het uitgelegd moeilijk he ;)
maare ziet er goed uit :D
600 testzinnen waarmee je de console kan bedienen. das verdomd handig voor de luie gamert zoals ik :D MUZIEK AAn bam muziek staat aan, dit heeft wel een goeie toekomst denk ik :D hoop wel dat er niet van die halfbakke gare wii spelletjes komen op de 360 maar gewoon volwaardige games die ook nog een verhaal en graphics hebben :D en goede gameplay natuurlijk :P
Hoe krijg je de muziek uit dan? Als het hard genoeg staat kom je niet meer boven het geluid uit.
Sorry hoor maar 3 buren verder horen mijn muziek nog als die echt hard staat maar me mic op me pc die talk-to-sent heeft stuurt pas wat door als IK praat, oftewel me veel te harde muziek wordt gewoon weggefilterd ;) En ja ik kan hem wel naar een niveau tillen dat de mic de muziek ook als me stem gaat herkennen maarja dan hoor ik na 5 minuten de muziek zelf neit meer omdat ik doof ben :P

Nu luister ik niet echt muziek met zang of stem (naja hiphop, maar vooral club/house/drum&bass/dubstep)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 april 2010 11:45]

Dan heb je vast een fijne ouder die even naar de stoppenkast loopt ;)
of de zanger(es) zingt: "(don't) turn the music off..." ... stilte
mmm.. krijg je dezelfde effecten als in mijn carkit.. die reageert bv. op het woordt "ophangen" . Op het moment dat iemand dat roept door de telefoon sluit hij ook af :P (2weg systeem carkit.. ).

Leuk als je aan het gamen bent en iemand roept ineens "afsluiten" of "uit schakelen" :P POF iedereen ineens weg uit je multi player game :P
Maak daar maar "Music On" van. De interface kan nog niet in het Nederlands gezet worden dus ik betwijfel of je je xbox in het Nederlands met spraak zal kunnen bedienen
De bron beweert te zijn ingehuurd door een marketingbedrijf om de nieuwe accessoire te testen. <-- leuk denk je een betrouwbaar bedrijfje te hebben gevonden om te testen tadaaaa staat het op internet. Ik ga er wel van uit dat daar één of andere overeenkomst voor is gesloten toch.
Hoezo is dit zo erg dan? Al hadden ze nou echt nieuws naar buiten gebracht oke maar in dit geval hebben ze totaal geen informatie los gelaten (alleen het stukje van de motor en miss de externe power supply) waardoor er geen "geheime" gegevens in het nieuws komen waardoor MS dit totaal niet erg kan vinden (naar mijn mening)

Ze zullen wel een verklaring hebben getekend maar dat gaat meer over het inhoudelijke gedeelte van Natal

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 april 2010 10:31]

tis dan wel exit voor je contract en er zal ook wel een straf clausule in zitten dus daar word niemand blij van
Hopen voor de liefhebbers dat die gemotoriseerde sensor niet al teveel lawaai maakt, lijkt mij namelijk héél erg storen tijdens het gamen.
er zit een diesel motor in, dus dat kan wel es tegenvallen met lawaai en wat rook.....


nee grapje, ik vermoed dat dat wel goed zit. het lijkt me niet dat dat motortje sterk hoeft te zijn o.i.d. (in tegenstelling tot force-feedback wat vroeger in stuurtjes en joysticks zat)
Dat het ding zelfs zonder geluid maar wel zichtbaar zou bewegen stoort me nu al.
Zou teveel de aandacht afleiden ("hmmm...wat doet ie nu weer?" - "You Die! Game over!").
het is een dev kit , betekend helemaal niet dat de uiteindelijke versie ook extra stroom nodig heeft