×

EyePet

Door , 4 reacties

Virtueel huisdier

Wie op zoek is naar een huisdier voor de kinderen, maar geen zin heeft in de bijkomende nadelen en verplichtingen kan terecht bij EyePet, een nieuwe game van Sony die gebruik maakt van de PlayStation Eye, de camera-met-microfoon voor de PlayStation 3. EyePet borduurt voort op het succes van de Catz en Dogz-games die in de jaren '90 op de markt verschenen, al staat de game met beide poezelige beentjes stevig in 2009. De game valt namelijk moeiteloos te bestempelen als 'augmented reality' en is daarmee niet alleen interessant voor kinderen van drie jaar, de minimum-leeftijd die op de doos staat.

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Om van het virtuele huisdier uit EyePet te kunnen genieten, dient de PlayStation Eye bovenop de tv geplaatst te worden, gericht op de vloer ervoor. Na enige calibratie ontstaat daar een virtueel speelveld. De camera neemt op wat er op het speelveld gebeurt en toont dat op de tv. Wie EyePet wil spelen dient zich in het speelveld te bevinden en ziet daarmee zichzelf dus terug op tv. Het spel plaatst er in het tv-beeld echter een schattig beestje naast, dat het midden houdt tussen een aap en een kat.

*Huppelen

Het beestje, dat je uiteraard een naam kan geven, begint spontaan wat door het beeld te huppelen en omdat daar nog steeds ook het speelveld te zien is, lijkt het net of je huisdier door de kamer huppelt. Dat is nog maar het begin. Als je je hand over de vloer beweegt, zodat het er op de tv uitziet alsof je je hand in de richting van het beest beweegt, zal merken dat het huisdier reageert. Hij zal aanvallen, juist wegrennen of opspringen, afhankelijk van de beweging die je maakt. De bewegingen worden keurig uitgelegd in een tutorial, die ook in het Nederlands beschikbaar is. De kunst is om het beestje te dresseren en hem de gewenste bewegingen te laten maken. Als dat gelukt is, kun je je beest aanpassen. Je kunt hem voorzien van een ander kapsel, andere haarkleur en uiteraard andere kleren.

*