E3: LittleBigPlanet 2

Zelfbouw

Het Engelse Media Molecule trok in 2008 veel aandacht met LittleBigPlanet, een haast ouderwets platformspel dat in een spiksplinternieuw grafisch jasje was gegoten en dat bovendien werd geleverd met een editor waarmee zelf nieuwe platformpuzzels gemaakt konden worden. Zowel Media Molecule als uitgever Sony gaven hoog op van de editor, die dan ook als belangrijk onderdeel van de game werd aangeprezen.

Inmiddels werken de Engelsen hard aan een vervolg, dat nog voor het einde van dit jaar op de markt moet verschijnen. Daarbij zetten de makers nog meer in op de editor, die dan ook nog veel meer mogelijkheden heeft gekregen. Het wordt daarmee niet eenvoudiger om zelf een enigszins memorabel level in elkaar te zetten, maar dat mag de pret volgens Media Molecule niet drukken. Men verwacht dat opnieuw honderduizenden zelfbouwlevels online geplaatst zullen worden, naast de 2 miljoen die er nu al te vinden zijn. Om het vinden van levels eenvoudiger te maken, kan de editor een link voor je produceren naar een speciale website waar zelfbouwlevels te vinden zijn. Die link kun je dan gebruiken om je level bij anderen aan te prijzen.

* Game, welke game?

Ook in de presentatie die we van Media Molecule kregen was er opvallend veel aandacht voor de editor en opvallend weinig voor de nieuwe game. Dat gaan we hier anders doen. LittleBigPlanet 2 wordt, net als de voorganger, een platformgame rond een klein mannetje - of vrouwtje, mocht je dat willen - dat je op allerlei manieren aan kunt kleden, mits je natuurlijk nieuwe kledingstukken weet vrij te spelen. Aan de opzet van het spel is dus eigenlijk niets veranderd. Levels zijn er in allerlei grafische stijlen, al is gebleven dat ze zijn opgebouwd uit losse bouwstenen.

De Engelsen hebben voor LBP2 wel een geheel nieuwe grafische engine gebouwd, die nu ook bont en beharing goed weer kan geven, wat betekent dat er een stroom aan pluizige beestjes door de puzzels trekt. Van wezenlijke invloed op de puzzels zijn twee andere vernieuwingen; de jump pad en grappling hook. Beide bekend van hardcore shooters, maar minder van platformgames als LBP.

LittleBigPlanet Karting Video van 22 maart 2012
LittleBigPlanet 2 - Storyline Video van 24 december 2010
LittleBigPlanet 2 - Sports Video van 24 december 2010