×

LittleBigPlanet 2

Door , 32 reacties

Aan de haak geslagen

De gameplay van het originele LittleBigPlanet mag grotendeels van eerdere platformgames zijn geleend, de vormgeving van het spel is zowel prachtig als zeer origineel. Voor LittleBigPlanet 2 heeft het Engelse Media Molecule dan ook aan de stijl van de voorganger vastgehouden, al heeft het bedrijf er wel een geheel nieuwe grafische engine voor gemaakt. Die moet de makers van het spel meer vrijheid bieden, en daarmee ook de fans die zelf puzzels willen maken. In eerste instantie valt het verschil tussen oud en nieuw niet eens op, al wordt gaandeweg duidelijk dat de nieuwe engine nog beter is in het weergeven van de diverse materialen waarmee de levels uit LBP2 zijn opgebouwd. Vooral zacht materiaal wordt beter weergegeven. Dat is mooi, want dat speelt een belangrijkere rol dan in het eerste deel.

Media Molecule heeft Sackboy, de lappenpop die opnieuw de hoofdrol speelt in het spel, een aantal nieuwe hulpmiddelen gegeven, die bijna allemaal met zachte materialen hebben te maken. Het belangrijkste is de Grappling Hook, een haak met oprolbaar touw die zich in willekeurig zacht materiaal kan vastbijten. In LBP2 dient de Grappling Hook vooral om te slingeren en in de diverse puzzels wordt hij dan ook ingezet om afgronden te overbruggen. Met het wegschieten van de haak kun je eigenlijk maar een korte afstand overbruggen, minder nog dan de lengte van het oprolbare touw dat eraan vastzit. Het oprollen van het touw speelt in veel puzzels een rol, voornamelijk om te bepalen hoever je kunt slingeren. Het spannendst zijn de delen waarin je al vallend je Grappling Hook naar een zacht voorwerp moet schieten. Het zal duidelijk zijn dat de juiste timing daarbij erg belangrijk is.

* Springen

Om ervoor te zorgen dat Sackboy ook grotere afstanden kan overbruggen, heeft Media Molecule een ander hulpmiddel ingebouwd: de jumppad. Die doet precies wat je ervan verwacht: als je er met het poppetje op gaat staan, springt het in de lucht. De jumppad wordt in LBP2 vooral gebruikt om een verdieping hoger te komen in het doolhof dat de meeste puzzels zijn. Op zich is in die opzet niets veranderd. Puzzels zijn nog steeds hetzelfde opgebouwd, het spel ziet er dus nog steeds tweedimensionaal uit terwijl het wel enige diepte heeft. Net als in de voorganger kan Sackboy niet alleen naar links, rechts, boven en onder, maar ook naar voor en naar achter bewegen. Elke puzzel bestaat uit drie lagen en Sackboy kan - mits er geen obstakels zijn - zich in elk van die drie lagen voortbewegen. Het spel is daarmee een soort 2,5d in plaats van 3d. Het is overigens ook precies de reden waarom het meerwaarde heeft om LBP2 met een 3d-bril op te spelen: dan zijn de drie afzonderlijke lagen in het spel beter zichtbaar.

*