LittleBigPlanet 2

Een beetje fantasie

Fans van de schattige lappenpop Sackboy hebben twee jaar op een vervolg van LittleBigPlanet gewacht, en de grote vraag is nu of het nieuwe deel dat wachten waard is. Om met de deur in huis te vallen: LittleBigPlanet 2 lijkt op het eerste gezicht vooral meer van hetzelfde, maar de schijn bedriegt.

Gespeeld op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

De opzet van de game is nog precies hetzelfde. Er is een campagne, die in dit deel uit zes hoofdstukken bestaat die ieder zijn verdeeld in een ruim aantal levels en nog wat optionele bonuslevels die in co-op kunnen worden gespeeld. Voor wie de campagne heeft uitgespeeld, is de editor waarmee ontwikkelaar Media Molecule het spel heeft gemaakt ook weer beschikbaar. De makers zien de editor nog steeds als een onlosmakelijk onderdeel van het spel. Met een beetje fantasie en geduld kan iedereen zelf aan de slag om levels te maken en ze online aan te bieden aan andere fans van LittleBigPlanet. De editor kent bijzonder uitgebreide mogelijkheden, waardoor het nu niet alleen mogelijk is om een typisch LBP-level te maken, maar ook complete minigames. Vooral het nabouwen van klassieke games als Space Invaders en Pac-Man blijkt inmiddels populair.

* Da Vinci

Voor je kunt beginnen met het bouwen van je eigen levels, dien je het eerste hoofdstuk van de campagne te hebben uitgespeeld. Daarin probeert ene Larry Da Vinci je de beginselen van het spel uit te leggen, wat niet alleen nuttig, maar ook vermakelijk is. Om ook hier maar met de deur in huis te vallen: de campagne is er in LBP2 alleen maar leuker op geworden. Het verhaal komt wat duidelijker naar voren, wat de opeenvolging van puzzels een prettige achtergrond geeft. Dat betekent niet dat verhaal veel om het lijf heeft. Het spel draait om een aanval van een enorme intergalactische stofzuiger die het voortbestaan van het universum bedreigt, en Da Vinci wil jou inlijven bij het verzet tegen het monster. Het stelt allemaal niet veel voor, maar er zijn voldoende grappige personages en dito teksten om de puzzels goed op te leuken en ook om de puzzels heen valt er genoeg te lachen. Zo moet verzetsheld Sackboy zich de tegenstanders van het lijf zien te houden door met taartjes of jam te gooien.