Door Jurian Ubachs

Redacteur

2010: Gamen is bewegen, liefst in 3d

Move versus Kinect

2010 was een bewogen gamesjaar, in de meest letterlijke zin van het woord. Het succes van de Wii, die Nintendo inmiddels al een paar jaar winst bezorgt, is niet onopgemerkt gebleven bij Microsoft en Sony, en 2010 zal de boeken ingaan als het jaar waarin Kinect en Move werden geïntroduceerd. Hoewel het nog te vroeg is om te beoordelen of er over een succes of over een mislukking kan worden gesproken, heeft 2010 daarmee wel voor een nieuwe start gezorgd. Of je het nu leuk vindt of niet: bewegingsbesturing wordt steeds belangrijker binnen de gameswereld.

Toen 2010 begon, was al bekend wat Kinect en Move ongeveer zouden gaan inhouden, al werd Kinect nog 'Natal' genoemd en was nog niet zeker of Move er inderdaad uit zou gaan zien zoals de gloeiende 'snowcones', die werden gebruikt bij de eerste demonstratie van het systeem tijdens de E3 van 2009. Daar kwam in juni van 2010 meer duidelijkheid over, toen Microsoft en Sony hun systemen in de uiteindelijke vorm presenteerden. Natal werd tijdens een speciaal voor het product georganiseerde show omgedoopt tot Kinect, terwijl Sony journalisten uitgebreid de kans bood om aan de slag te gaan met de Move-controllers.

*Move nauwkeuriger

Het spreekt vanzelf dat de tweede helft van 2010 voor een groot deel in het teken stond van de strijd tussen Kinect en Move. Bij de eerste uitgebreide speelsessie concludeerde Tweakers.net al dat Move het meest nauwkeurige systeem leek. De bewegingen van de Move-controller werden beter gelezen dan de bewegingen van de Wiimotes door de Wii. Bovendien waren we erg te spreken over het gevarieerde aanbod aan software dat door Sony geschikt werd gemaakt voor Move. Sony beloofde ook Move-support bij veel titels voor volwassen gamers in te bouwen, terwijl Kinect vooral een basis zou moeten krijgen bij zogenaamde 'casual games'.

Move zorgde ook voor de meest overtuigende game-ervaring die we dit jaar op het gebied van bewegingsbesturing zijn tegengekomen. Op de Gamescom in Keulen konden we aan de slag met Virtua Tennis 4, een tennisspel van Sega dat in 2011 uit zal komen. Sony draaide de game op een 3d-televisie en voorzag de spelers van een 3d-bril en een Move-controller. Resultaat was een overtuigend potje virtueel tennis, waarbij diepte een functie had en je bewegingen heel precies werden geregistreerd door het Move-systeem. Een eervolle vermelding gaat uit naar Dance Central voor Kinect, dat eveneens indruk maakte, dankzij de zeer nauwkeurige registratie van de bewegingen van de speler.

*Kinect vernieuwender

Zoals gezegd, vinden we het te vroeg om nu al een winnaar aan te wijzen. Welk systeem het beste is, hangt bovendien vooral af van wat spelers zelf belangrijk vinden. PlayStation Move lijkt geschikter om functioneel te worden gebruikt in serieuze games, maar het is technisch lang niet zo innoverend als Kinect. De besturing die Kinect mogelijk maakt voelt vernieuwender aan, maar het systeem is vooral op casual games gericht, waardoor het nog maar de vraag is in hoeverre Kinect een functie zal krijgen in de grotere titels.

Lees meer

Ghost Recon: Future Soldier Video van 23 april 2012
Portal 2 - Boots Trailer Video van 12 april 2011
Virtua Tennis 4 Video van 11 april 2011
Portal 2 Video van 23 maart 2011
Shogun 2: Total War Video van 15 maart 2011
Dance Central Video van 15 maart 2011
Homefront Video van 14 maart 2011
LA Noire Video van 9 maart 2011
LA Noire Video van 4 maart 2011
Sony brengt Move naar pc Nieuws van 1 februari 2011
Killzone 3 Video van 31 januari 2011
Nintendo 3DS is niet regiovrij Nieuws van 11 januari 2011
Killzone 3 Video van 10 januari 2011
Divine Souls Video van 22 december 2010

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee