Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Uitgever Sega heeft bekendgemaakt dat realtime-strategy-spel Shogun: Total War 2 op 15 maart 2011 wereldwijd wordt uitgebracht. Het nieuwste deel in de Total War-serie zal dan exclusief voor de pc verschijnen.

Met Shogun 2 keert ontwikkelstudio The Creative Assembly terug naar de setting waarin de Total War-franchise ooit is begonnen. Het spel zal land- en zeegevechten volledig in 3d in beeld brengen. Voor Shogun 2 verricht de studio onder meer veel werk aan schaduweffecten van dynamische lichtbronnen. Ook de voor de franchise kenmerkende campagnemap zal weer een nieuwe look meekrijgen.

Behalve vermakelijke gameplay hopen Sega en The Creative Assembly gamers ook wat geschiedenis bij te brengen, door diverse teksten van Sun Tsu in het spel te verwerken. De kunstmatige intelligentie in Shogun 2 is gebaseerd op deze oude teksten, die van grote invloed waren op de manier waarop in het oude Japan oorlog werd gevoerd.

Sega heeft Tweakers.net laten weten dat er over een eventuele Mac-release nog niets bekend is. De community verwacht echter niet dat de game voor de Mac zal worden geoptimaliseerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

juist wel... voeg er een paar nieuwe gameplay elementen aan toe. Spellen boeie me weinig meer, iedere serie weer meer van het zelfde met een beetje grafische upgrade.

WW1 total war..?
Loopgravenoorlog lijkt me nogal saai voor zo'n spel.
Nou ja, als je daardoor muiterijen en desertie krijgt en op het thuisfront last van communistische revoluties kan hebben, kan het best wel wat strategische problemen opleveren.
Nou ja, als je daardoor muiterijen en desertie krijgt en op het thuisfront last van communistische revoluties kan hebben, kan het best wel wat strategische problemen opleveren.
maar dat maakt de veldslagen nog niet leuk, en dat is toch wel een belangrijk onderdeel van de Total War serie. Voor de WWI periode is een spel als Victoria beter geschikt, dan kun je ook veel meer met die revoluties doen.
Zie het als een strategische uitdaging, ;).
WW1 total war..?
Loopgraven, mitrailleurs, artillerie die ontelbare salvo's afvuurt, en rushen totdat je tanks hebt zodat je dwars door de linies kunt banjeren. Sorry, dat lijkt me echt niet boeiend voor een strategy game.

Doe me dan maar een nieuwe Shogun zoals deze, en daarop volgend misschien een Rome 2 of (nog liever) een Total war die zich op China of de Mongolen richt.
het is natuurlijk mogelijk om op bepaalde plekken loopgraven onmogelijk te maken. dan kan daarlangs aangevallen worden. als je vervolgens nog de inzet van legers beperkt kan het worden.. wat verdedig ik; de doorgang of mijn loopgraven.
en voor de aanvaller wordt het een afweging zijn gehele leger in te zetten of een klein deel in de hoop dat de tegenstander zijn leger de loopgraven uit laat gaan zodat die zwak wordt..
en zo kan ik nog heel lang door gaan :)
Wel grappig. Shogun 2 speelt zich af in Japan, terwijl Sun Tzu een Chineze generaal was.
Dat ze de texten van Sun Tzu gebruiken is helemaal niet zo ongewoon. De texten van de Art of War waren waren immens populair bij de Japanse generaals van die tijd en hebben de manier van oorlogvoeren ook sterk beÔnvloed. :-)
Veel teksten zijn zelfs bij moderne oorlogsvoering nog van toepassing. En voor de gemiddelde sociopaat zelfs in dagelijks leven toe te passen :)
En voor de gemiddelde sociopaat zelfs in dagelijks leven toe te passen
Je bedoelt managers en CEO's. Echt verplichte kost voor hen, schijnt.
Wel grappig. Shogun 2 speelt zich af in Japan, terwijl Sun Tzu een Chineze generaal was.
Maar zijn werk werd in Japan ook gelezen, de Chinese cultuur heeft enorm veel invloed gehad op de Japanse.
Lees Shogun (James Clavell) eens, en de rest van de reeks (King Rat, Tai-Pan, Wirlwind, Noble House, Gai-Jin). Speelt zich af in Japan, Hong Kong en Iran.
Vond het wel geinig hoe je het brengt als "lees eens", alsof het iets is dat je even savonds een keertje doet.
Ik heb namelijk deze boeken (op veel te jonge leeftijd) gelezen en dit zijn flink dikke boeken, wel erg goed geschreven en van zowel Shogun als Noble House zijn ook tv-series gemaakt.

Ontopic:
Hey een PC exclusive? Dat is wellicht een aankoop waard, teveel games zijn beroerde console ports de laatste tijd.. en stemmen met je portemonnee wil nog wel eens effectief zijn.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 12 november 2010 19:07]

Waarom is er geen Total war over de americaanse burgeroorlog verschenen?(misschien mods beschikbaar) Zou wel de gevechten van Gettysburg of Bull run willen naspelen :Y)
Over het algemeen maken vuurwapens de Total War series minder interessant en populair. Kijk bijvoorbeeld naar Empire en Napoleon. In verhouding komen die qua populariteit niet eens in de buurt van Rome en Medieval II. Daarom gaan ze nu ook terug naar Shogun, ze hebben het in de verkoopcijfers goed gemerkt.
Op zich is er weinig mis met de vuurwapens uit Empire en Napoleon, alleen de AI moet wel enig idee hebben waarmee het bezig is. Het voordeel van de boogschutters/musketiers uit de andere Total War games was dat die taak niet zo ingewikkeld was. Gewoon net zolang schieten tot de vijand dood/op de vlucht ging en zodra je aangevallen wordt naar je zwaard grijpen en proberen te overleven.

In het Koloniale tijdperk van Empire en Napoleon werden vuurwapens op een hele andere manier gebruikt. Omdat pure mÍlee infanterie nauwelijks meer bestond moest de normale infanterie een goede balans zien te vinden tussen schieten en mÍlee. Waar het er meestal op neerkwam was volgens mij (zo'n kenner ben ik ook weer niet) dat net zolang tegenover elkaar op elkaar schoot tot een van de twee pelotons flink in de minderheid raakte, waarna de grootste partij een charge uitvoerde op de verzwakte tegenstander die vaak genoeg eieren voor hun geld kozen en vrij snel vluchten of zich over gaven.

Dit AI in Empire snapte hier echter geen snars van. Of ze stoppen en blijven eindeloos schieten waardoor jij op je gemak versterking kan laten komen of gewoon rustig een voor een de units van de AI kan wegvagen met wat cavalerie op de flanken, of ze rennen hoe dan ook direct op je af zonder dat ze een schot lossen. In dat laatste geval kun je ze met een goedgetimede reeks schoten flink uitdunnen waardoor ze vrij snel het hazenpad kiezen.

Al met al ben ik blij dat Total War teruggaat naar een simpelere tijd waar de AI zich maar kan richten op het grote gebeuren in plaats van afzonderlijke units micro managen.
Eindeloze aantallen musketmannen op de vijand af laten marcheren ? Nee, dank je.

Doe mij maar Shogun/Rome TW 2 met sterk verbeterde AI, graphics en uitgebreide assasin/spy features. Met misschien wat levendiger cities... waar is het volk ?
En misschien bouwputten, waar je je ""gebouwen in de Cue" letterlijk uit de grond ziet stampen, als je in je stad loopt. Vogels die rond fladderen. Werklui, de geur van paardenStr... wel, je snapt mijn insteek.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 12 november 2010 13:23]

is dat ook niet een beetje met boogschutters.. verhouding blijft hetzelfde. het enige dat echt verschil maakt is het kanon, daarvoor was niet echt iets vergelijkbaars in de oudere series.
ik denk dat het meer een gevoel is van het klimmen op muren en ouderwets hakken met zwaarden wat het (ook mijn) oordeel in het voordeel van de nonbuskruit versies doet gaan.
Nee, want je hebt ook spears en swords nodig om ze te beschermen. De inf kan je gewoon opstellen, en knallen maar. Cav is ook sterker, zonder guns. Veel meer MELEE actie, ipv ranged fire. De siege towers, catapults etc.etc. vind ik bijv. veel geiniger. Een Castle/City veroveren in Rome veel leuker dan simpelweg een dom fort aanvallen, de canons erop los laten en dan met je inf opstellen en suf laten schieten. Er is in Empire geen ruk aan.
Op het veld is het nog het beste te doen, maar dan nog; ik mis mijn Gladiatiors, bloodhounds en meer van dat lekkers.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 13 november 2010 05:19]

Wel grappig dat ze teksten van Sun Tzu's art of war erin hebben geplaatst. Ik heb het boek recentelijk gelezen dus ik ben benieuwd of ik er iets van herken :)

En ik kan echt niet wachten om het spel te spelen, de opvolger van waar het allemaal mee begon :D

PS: No more gunpowder *yay*
Nee precies, met Gunpowder kan Total War me niet echt meer boeien. Maar die sea battles vond ik toch wel grappig.
Ik wil je er nog op wijzen dat er WEL gunpowder units in dit spel voorkomen, alleen in mindere mate en je moet ze verkrijgen door te handelen met bijv. portugesen of Nederlanders ;)
Ik houd ook meer van de klasieke oorlogvoering. Vond het jammer dat er gunpowder units in de originele Shogun zaten maar dat was wel mijn favoriet uit de hele reeks. Volgende deel misschien Alexander de Grote of de Mongolen?
Juist niet gefocussed op 1 faction, 1 specifiek persoon of 1 land, maar gewoon hele continenten, de speler kiest een faction en rewrite your own history :)
Diablo3, Shogun 2, Deus EX 3, Witcher 2. Hoop mooie titels die in 2011 binnen gaan komen, waar haal ik mijn tijd vandaan? :D Waar ik dit jaar enorme gaten had tussen mijn games (ben zelfs Freelancer weer gaan spelen en X3 Terran Conflict), daar lijkt er in 2011 nog geen sprake van te zijn.

Vind het wel jammer dat ik maar 1 unieke titel heb gevonden: From Dust.
Netjes, ook goed dat het een PC only release is, dat houdt de serie sterk omdat het niet aangepast hoeft te worden aan "een breder publiek".
Zie er nu al naar uit, sinds de laatste Shogun toendertijd grotendeels uit sprites bestond ipv echte modellen :D
Eindelijk een officiele releasedate!

Ik kijk hier dus echt ontzettend naar uit. Hoewel Napoleon en Empire wel aardig waren blijven shogun en rome toch de beste delen uit de reeks.

Heb de filmpjes op de voet gevolgd en het ziet er denderend uit, nu maar hopen dat deze niet wordt uitgesteld! :D
Mooi, dan kunnen we gaan discussiŽren over een volgende titel die gewoon weer hele continenten bestrijkt, Total War dus.

Empire en Napoleon zullen het nog anderhalf jaar moeten volhouden ongeveer.
Sun Tzu is overigens niet Japans maar Chinees:

Wikipedia:
"Sun Tzu was an ancient Chinese military general, strategist and philosopher who is traditionally believed and most likely to have authored The Art of War, an influential ancient Chinese book on military strategy. "

edit: misschien is dat voor Amerikaanse software ontwikkelaars ongeveer hetzelfde? tenslotte menen ze daar dat Nederland de hoofstad van Kopenhagen is.

[Reactie gewijzigd door springtouwtje op 12 november 2010 13:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True