E3: Shogun 2 - Total War

Japanse kunst

Ligt het aan ons, of zaten Napoleon: Total War en Empire: Total War wel erg dicht op elkaar? En Medieval 2: Total War verscheen weer niet zo heel lang daarvoor. Het moge duidelijk zijn dat Sega goed heeft begrepen dat de naam Total War centjes oplevert. Dat is niet zonder reden, de serie behoort al jaren tot de beste franchises in het strategiegenre. Elke succesfranchise heeft uiteraard een begin, en bij Total War zorgde Shogun: Total War in 1999 voor de aftrap. Elf jaar na dato heeft Sega een opvolger van dat spel aangekondigd. Shogun 2: Total War brengt alle herkenbare elementen van Shogun terug, gooit het deels over een andere boeg dan Empire en Napoleon en ziet er ook nog eens fantastisch uit.

Gezien op: pc (exclusieve titel)

We keren terug naar het oude Japanen komen in het jaar 1545 terecht. De overheid van Japan bestaat nog steeds uit een ongeregeld zootje, maar er begint zich een centrale regering te formeren. De clans willen hun zeggenschap over hun gebieden echter niet zomaar opgeven en verzetten zich tegen de opkomst van een centrale overheid. Ze pakken massaal de wapens op, waarbij er ook onderlinge spanningen ontstaan. Daarmee is de setting voor de volgende grote Total War-game neergezet. Voor wie Shogun heeft gespeeld: een aantal van de bekende clans zal terugkeren, maar er zullen ook nieuwe clans zijn. Welke clans in het spel zitten is niet duidelijk, maar tijdens een demonstratie op de E3 hebben we in elk geval de Takeda- en de Chosokabe-clan voorbij zien komen.

*Kunstwerk

Al vroeg in de demonstratie blijkt Shogun 2: Total War een tikkeltje anders te zijn dan de laatste Total War-games. Het spel is namelijk één groot kunstwerk. The Creative Assembly wil met Shogun 2: Total War de stijl van het oude Japan zo goed mogelijk benaderen. Om dat te bereiken heeft de ontwikkelaar zijn artiesten laten onderwijzen in de oude Japanse kunsten. Hierdoor zul je in Shogun 2: Total War artwork voorbij zien komen dat angstig dicht in de buurt komt van de kunst uit het oude, feodale Japan. Voor elke situatie in het spel is een soort wallpaper gemaakt, die je voorbij ziet komen op het moment dat je bijvoorbeeld een veldslag hebt verloren of juist hebt gewonnen. Dat heeft niet direct een functie in de gameplay, maar het zorgt ervoor dat het spel veel meer sfeer krijgt.