Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Het Engelse The Creative Assembly heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om de ontwikkeling van strategische games. Die reputatie heeft de studio opgebouwd met het indrukwekkende Shogun: Total War uit 1999. In de daarop volgende delen verplaatsten de makers de tijd en plaats van handeling van het Rome uit de oudheid naar het Franse keizerrijk onder Napoleon, maar volgend jaar keren ze met Shogun 2: Total War weer terug naar de oorsprong: het Middeleeuwse Japan.

Tijdens de E3 gunde Sega ons al een eerste blik op het spel, maar eigenlijk kon de uitgever toen alleen een nachtelijke veldslag laten zien. Bij The Creative Assembly is het ontwikkelproces nu bijna aan het einde van de alpha-fase gekomen. Het spel is in grote lijnen bijna klaar, zodat de studio het kan gaan polijsten. De makers kunnen inmiddels dus al veel meer van het spel laten zien, en dat deden ze tijdens een presentatie op het Nederlandse kantoor van Sega.

Zo konden we eindelijk een blik werpen op de Campaign Map van het spel, om te constateren dat die flink onder handen is genomen en veel beter oogt dan voorheen. Je krijgt nu een tweedimensionale kaart voorgeschoteld, die eruitziet als een oude perkamenten landkaart, waarop zwarte inktlijnen de grenzen aangeven van de invloedssferen in het Japan van de zestiende eeuw.

* Platvloers

Door de platte kaart wordt alle aandacht op een prachtig kleurrijk centrum gevestigd, een deel van de wereld waar bergen, rivieren en steden zichtbaar zijn en waar je meteen ook een idee krijgt over het soort vegetatie dat er groeit. Het is het deel van de kaart dat je al hebt verkend, het deel waar de bekende 'fog of war' is opgetrokken. Als het goed is, zul je gedurende de campagne de hele kaart 'inkleuren'. Zoals je van Total War gewend bent, speelt een belangrijk deel van het spel zich af op de Campaign Map. Dit is waar het diplomatieke onderdeel van het spel zich afspeelt, en waar je ook al een aantal van de strategische stappen kunt zetten. Het is bovendien het gedeelte waar je upgrades toe kunt passen en waar je de tijd ziet verstrijken. Die tijd verstrijkt langzaam en je hebt ruim de tijd om de campagne tot een goed einde te brengen. Het spel start in 1540 en eindigt in 1605. Dat lijkt niet zo heel erg lang, maar elk jaar heeft vier seizoenen, er zijn dus vier speelbeurten per jaar.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True