×

Shogun: Total War 2

Door , 77 reacties

Good old Shogun

Als een nieuwe game in een langlopende franchise verschijnt, dwalen de gedachten vaak af naar de titels waar het ooit mee begon. In het geval van Total War is dat Shogun: Total War. Wij pikten de game ooit op in de Openbare Bibliotheek, die destijds net was begonnen met het uitlenen van pc-games en daarmee onbedoeld een enorme impuls aan game-piraterij gaf. Shogun wist te boeien en hield duizenden spelers gedurende lange tijd aan hun pc gekluisterd. Niet verwonderlijk dus, dat de Total War-community enthousiast reageerde toen ontwikkelstudio The Creative Assembly aankondigde terug te keren naar de basis, met Shogun: Total War 2.

Getest op: pc (exclusieve titel)

De Total War-serie heeft sinds de eerste Shogun-game een metamorfose ondergaan, wat niet zo gek is als je nagaat dat er sinds het verschijnen van dat spel dertien jaar is verstreken. Wat ooit begon als een spel waarin legers met korrelige 2d-poppetjes elkaar te lijf gingen, is inmiddels doorontwikkeld tot een product dat zowel grafisch als in gameplay met elke uitgave sterk voor de dag komt. Het is dan ook al bij voorbaat een plus om 'good old' Shogun in een modern jasje te zien.

*Nieuwe game

Toch is Shogun: Total War 2 geen remake. De ontwikkelaars laten geen kans onbenut om te benadrukken dat het een geheel nieuwe game is, weliswaar met een aantal elementen die de veteranen onder ons nog kennen uit de eerste Shogun-game, maar vooral met veel vernieuwingen. Een deel van die vernieuwingen komt uit andere Total War-games en een ander deel ervan is volledig nieuw voor Shogun 2. Tel ze bij elkaar op en je hebt een ijzersterke strategiegame, dat zal vrijwel niemand verbazen.

*