×

Total War Shogun 2: Fall of the Samurai

Door , 35 reacties

Ondergang van de Samurai

Met Total War: Shogun 2 keerden The Creative Assembly en uitgever Sega terug naar de roots van de Total War-franchise. Die terugkeer bleek zeer succesvol. De game scoorde hoge cijfers en The Creative Assembly spreekt van positieve verkoopresultaten, al zou het bedrijf dat vast ook doen bij een tegenvallende verkoop. Concrete verkoopcijfers worden door uitgevers of ontwikkelaars immers toch vrijwel nooit gegeven.

Videoreport: Hands-on met Fall of the Samurai.

Het succes zorgde er in elk geval voor dat The Creative Assembly op volle kracht door kon blijven werken aan volgende projecten, en zodoende zal een jaar na de release van Total War: Shogun 2 de stand-alone uitbreiding Fall of the Samurai verschijnen. Het spel kan, kijkend naar de setting en de gameplay, zeker worden gezien als een uitbreiding op Shogun 2, maar je hebt Shogun 2 niet nodig om Fall of the Samurai te kunnen spelen.

*Onafwendbare oorlog

Fall of the Samurai - de naam zegt het al - vertelt het verhaal van de intrede van westerse ontwikkelingen in Japan, die de oude gebruiken en krijgsgewoonten van het Japanse volk onder druk zetten. Het spel start in 1869 en Japan is verre van een eenheid. Een deel van de nobelen, met name de Chosu, Satsuma en Tosa, is ontevreden over de manier waarom Shogun Tokugawa omgaat met het westen. Deze nobelen vatten het plan op om de keizer terug aan de macht te brengen. Daarmee staan ze echter lijnrecht tegenover onder meer de Aizu, Nagaoka en Jozai, die achter de Shogunaat staan. Een oorlog is uiteraard onafwendbaar.

Hoewel de keuze voor een bepaalde factie betekent dat de speler altijd start als 'Imperial' of 'Shogunate', kan je voorkeur nog worden aangepast. Je zult weliswaar op verzet van je volk stuiten, maar je kunt je aanpak altijd veranderen en als Shogunate besluiten om toch vol in te zetten op innovatie, waardoor je uiteindelijk bij de Imperials terechtkomt. Wil je het jezelf echt moeilijk maken, dan val je gewoon iedereen aan, en kies je voor de 'Renegade'-aanpak. Totaler dan dat wordt oorlog überhaupt niet.

*