Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Wie van strategische pc-games houdt, heeft ongetwijfeld ooit een deel uit de Total War-serie gespeeld. De campagne ervan althans, want op het gebied van multiplayer viel er in de serie tot nu toe niet al te veel te beleven. Dat gaat veranderen met de komst van Shogun 2: Total War, dat in 2011 op de markt verschijnt. Tweakers.net mocht bij het Engelse The Creative Assembly op de thee om alvast wat potjes te spelen. Dat deden we tegen collega's van andere Nederlandse media, terwijl de heren van TCA vol belangstelling over onze schouders meekeken om te zien of we een beetje speelden zoals ze hoopten dat we dat zouden doen.

Met dat laatste zat het wel goed. Zo kregen we een Siege-map voorgeschoteld die na een aantal pogingen werd bedwongen, terwijl niet iedere ontwikkelaar in de kamer daar ook in was geslaagd. De opdracht was dan ook moeilijk en bovendien exemplarisch voor de nieuwe aanpak van The Creative Assembly. De makers willen het spel interessanter en vooral gevarieerder maken, wat onder andere tot gevolg heeft dat het bestormen van een vijandelijke vesting in de nieuwe Shogun anders moet worden aangepakt. Waar het in voorgaande delen van de serie vooral zaak was om een flink leger op een vijandelijke vesting af te laten stormen, wordt een belegering nu meer een tactisch spel. Zo zal elke vesting zijn voorzien van een aantal vlaggenmasten die kunnen worden veroverd. Aan het begin van de strijd zijn de vlaggen uiteraard in handen van de verdedigende partij. Voor de aanvallende partij is het zaak om ze allemaal onder controle te krijgen.

* De juiste weg

Het zorgt ervoor dat in de zogeheten Siege Battles, die niet alleen in de campagne voorkomen maar ook in multiplayer kunnen worden gespeeld, meer strategie van de speler wordt gevraagd. De Battles lijken meer op gewone veldslagen, waarin het zaak is om langs de juiste weg aan te vallen en te anticiperen op wat de tegenstander doet. Wat vooral opviel bij de Siege Battle die we kregen voorgeschoteld, was dat de vesting anders in elkaar stak dan we gewend zijn. Het Japanse fort bestond uit verschillende, steeds kleiner wordende, verdiepingen die steeds hoger lagen. Het was zaak het fort te verdedigen tegen de aanvallende partij, die in dit geval door de computer werd aangestuurd.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True