Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Submitter: Peter

Facebook heeft een vijfjarige deal gesloten met Zynga, de ontwikkelaar van de populaire game FarmVille. Eerder deze maand ging nog het gerucht dat Zynga zelfstandig verder wilde gaan, vanwege de hoge kosten die het moet afdragen.

FarmvilleFacebook en Zynga willen de komende vijf jaar samen verder bouwen aan games op het sociale netwerk en gaan daarbij ook verder werken aan het gebruik van Facebook Credits in de spelletjes. Dat is opmerkelijk, aangezien er de laatste tijd geruchten gingen dat diezelfde credits een wig drijven tussen Facebook en Zynga. Facebook verplicht ontwikkelaars namelijk om het Facebook Credit systeem te gebruiken als er ingame-transacties worden verricht. De site ontvangt per transactie 30 procent commissie. Zynga zou daarom de mogelijkheden onderzoeken om zelfstandig verder te gaan.

Met deze aankondiging lijkt dat plan van de baan te zijn. De partijen houden de details van de overeenkomst geheim en het is dus niet bekend of Zynga als onderdeel van de deal betere financiële voorwaarden heeft kunnen regelen. De website Business Insider meldt dat het uit anonieme bronnen heeft vernomen dat Zynga gewoon de gebruikelijke 30 procent moet afdragen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Zowieso hebben ze betere financiële voorwaarden gekregen. Want Zynga wou FarmVille van Facebook halen omdat ze te weinig inkomsten kregen en zo hoopten ze door zelfstandig te worden dat ze meer inkomsten zouden kunnen krijgen.

Al kan het ook gewoon zijn dat facebook bv. heeft aangeboden dat Zynga een paar miljoen gratis advertenties zouden kunnen krijgen in het Facebook ads systeem.

Hoe dan ook, zonder dat de details betekend gemaakt worden kunnen we er alleen maar naar raden... Logisch dat het ook niet bekend gemaakt word, anders zouden andere ontwikkelaars hetzelfde kunnen gaan eisen van Facebook. Maar dat Zynga er beter van word is een feit, zoniet hadden ze hun zelfstandigheid plannen gewoon doorgezet.
Niet perse, het kon natuurlijk ook een strategische beslissing zijn om te doen alsof, in de hoop dat Facebook daarvoor korting aan zou bieden. Dat wil niet zeggen dat ze ooit echt van plan waren om weg te gaan van Facebook.
Logisch dat het ook niet bekend gemaakt word, anders zouden andere ontwikkelaars hetzelfde kunnen gaan eisen van Facebook.
Zunga kan dit eerder doen omdat ze een heel populair spel hebben Facebook.

Als Business Insider gelijk heeft is dit een goede oplossing. Ze gaan hier tenslotte beide op vooruit. (Meer advertenties = meer inkomen en de meeste gevallen).
Zowieso hebben ze betere financiële voorwaarden gekregen.
Bron? Want ik lees toch maar dat ze net hetzelfde krijgen als ervoor.

Zynga heeft geen poot om op te staan en mag blij zijn met elke aalmoes mbt ads, men beseft blijkbaar niet dat mensen eerst op FB komen en dan pas op FV. Gaat FV weg dan komt er wel een andere app voor in de plaats maar FV gaat absoluut geen gebruikers 'wegpikken' van FB. Stappen ze ervan weg dan valt hun playerbase weg.
Leuke timing om dit te lezen. Heb net al mijn applicaties eraf gegooid en de permissies ingetrokken. Niet dat ik ooit Zynga spelletjes speelde, totaal mijn smaak niet. Wel zie ik al mijn vrienden dit spelen en zelfs hun statusberichten vervuilen met 'heb je hoefijzers voor mijn schuur?' enzo. Om gek van te worden. :P Dat gaat dus niet minder worden nu, helaas. Wou dat Zynga toch zelfstandig verder ging, en FB met rust liet. ;)
Het blokkeren van zulke meldingen is een handeling die je éénmaal hoeft te doen...
op 'Hide' klikken en vervolgens selecteren dat je alle meldingen van dat betreffende spel wilt blokkeren...
als het goed is worden dan alle meldingen van die applicatie geblokeerd, dus ook van mogelijk andere Friends die dat spelen.
Heb je zijn comment gelezen?
zelfs hun statusberichten vervuilen
Als je de status en updates van al je vrienden moet gaan verbergen die FV spelen heeft FB op zich bijna geen nut meer.
Je kan toch berichten van bepaalde applicaties binnen Facebook blokkeren dacht ik?

Daarin tegen denk ik wel dat Zynga of korting of iets anders er voor terug krijgt, daarin tegen denk ik dat het als zelfstandig systeem inelkaar gezakt zouden zijn
Ik hoop dat de optie om applicaties berichten te laten versturen snel verwijderd wordt, veel mensen weten namelijk niet hoe ze dat uit kan zorgen en het zorgt bijna alleen maar voor ergenissen.
Veel makkelijker dan 'verbergen' kan het toch bijna niet?
Ik heb al die berichten van games verborgen, omdat ik er niks mee kan. Op één game na, want dat speel ik zelf ook.
Voor beiden een goede zet, lijkt me. Deze week in NRC Next een groot artikel over Facebooks commerciele plannen, datamining en omstreden privacy settings. Facebook trekt hierdoor een hoop meer traffic en pageviews, en vergroot het de mogelijkheden om gebruikers te koppelen aan elkaar, aan elkaars interesses en daarna aan makers van populaire producten. Ik kan het artikel helaas niet online vinden, anders had ik het gepost.

Zynga kan waarschijnlijk ook niet zonder de enorme user base van Facebook. Ik heb altijd het idee bij het hele casual gaming gebeuren dat mensen toch niet echt op zoek zijn naar spellen, maar erover struikelen en het dan gaan spelen.
Dit is een duidelijk politiek spelletje. Leuk om te zien, maar wel doorzichtig.
De onderhandelingen waren waarschijnlijk al een tijdje gaande. Een 'gelekt' persbericht over Zynga die weg wil bij facebook moest Zynga in de onderhandelingen een betere positie verschaffen.
Nu Zynga (hoogstwaarschijnlijk) een betere deal heeft gekregen (lees: veel minder dan 30%),
hebben beide partijen de resultaten als geheim bestempeld en iemand laten 'lekken' dat zynga gewoon 30% betaalt.

Uiteraard is dit om te voorkomen dat straks de hele library aan applicaties gaat dreigen om op te stappen, want als zynga voor minder krijgt, dan willen zij natuurlijk ook.
Ik snap eigenlijk niet waar Zynga niet heeft doorzet met z'n plannen. Ok, 't is een risico van onafhankelijk / zelfstandig te gaan werken, zeker als je een jong, nog groeiend bedrijf bent.

Maar ik kan me niet voorstellen dat de spelers van FarmVille ineens ermee zouden stoppen mocht FarmVille ineens niet meer via Facebook beschikbaar zijn maar gewoon via.. bv. www.farmville.com

't Feit blijft dat Facebook elke dag enorm groeit en het potentieel aan mogelijk nieuwe spelers groter zal liggen wanneer Zynga een game blijft exclusief voor Facebook, maar het nadeel is dat je gebonden bent aan al die regeltjes enzow. Volgens mij is dat ook een nadeel, ik ben er zeker van dat er genoeg mensen zijn die FarmVille wel zouden spelen, moest het zonder de hele zooi van Facebook gaan.

Hoe dan ook heeft Zynga (zoals al meerdere malen hier gezegd) beter voorwaarden afgedwongen, geen twijfel mogelijk. It's all about the money! Maar misschien was het toch tijd voor een #virtualrevolution :)
Jij volgt het blijkbaar ook al op Twitter ;)
Gaan ze dan ook wat aan de snelheid van de spelletjes doen?
Dat is gewoon een Flash probleem :)
Das gewoon doordat Flash niet geschikt is voor games anno 2010.
Helemaal als je veel dieren op je boerderij hebt, dan schokt je hele PC.
Niet heel veel.
Pleur gewoon wat vector spul tegelijk op je scherm met crispe anti-aliasing zonder HW versnelling en je krijgt al heel snel een sputterende CPU.

Mijn vriendin doet regelmatig op haar laptopje van 3 jaar oud Farmville.
Ik zie dat niet. Ik hoor dat.
De fans van de laptop doen dan brrrrrraaaAAAAAHHHHHH ! :P

Ik vraag me dan af waarom er geen of brakke HW versnelling is.
Die is er duidelijk niet...op mijn machine (met puike videokaart) is CPU ook zo enorm.
Ja, verschrikkelijk.

Heb je net een mooie boerderij gebouwd, met heel veel koeien, gaat de pc schokken! Ook de slakroppen komen nou niet bepaald de performence ten goede.
Ik heb gehoord dat ze de game overzetten naar de Unreal 3 engine.
Dat zal wat worden met de huidige uhm, textures.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True