Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Het Californische bedrijf SocialApps heeft Zynga aangeklaagd en beweert dat de laatste de broncode van FarmVille heeft gestolen. Zynga zou van plan zijn geweest om myFarm van SocialApps over te nemen, voordat het FarmVille uitbracht.

SocialApps biedt sinds november 2008 het spel myFarm aan op Facebook en zegt dat het in mei 2009 door Zynga is benaderd om het spel te verkopen. Volgens SocialApps zijn beide bedrijven daarna een overeenkomst aangegaan om de broncode van myFarm te verkopen. Na het overdragen van de code liet Zynga niets meer van zich horen, aldus SocialApps, en bracht Zynga op 19 juni 2009 FarmVille uit.

SocialApps zoekt een schadevergoeding van minimaal 100.000 dollar en een deel van de winst die Zynga heeft gemaakt met FarmVille. SocialApps verdenkt Zynga er ook van de gestolen code niet alleen te hebben gebruikt voor FarmVille, maar ook voor titels als FrontierVille, CityVille en FishVille.

FarmVille is het populairste spel van Zynga op Facebook. Zynga heeft zich enkele weken geleden geregistreerd voor een beursgang, waarbij het bedrijf minimaal een miljard dollar hoopt op te halen. De spelontwikkelaar is verwikkeld in diverse rechtszaken over de ideeën achter spellen. De rechtszaak van SocialApps is de eerste beschuldiging richting Zynga dat er code is gestolen.

Farmville

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Farmville is niet het populairste spel van Zynga, dat is Cityville. Scheelt bijna de helft. Dat het hele idee en uitwerking van Farmville gejat is is al lang bekend.
cityville heb ik nog nooit van gehoord terwijl ik word platgegooid met requests voor Farmville...
Nu kan ik een (en mijn facebook vrienden die over de hele wereld versprijd zitten) uitzondering zijn, maar je bewering lijkt me stug..
Tsja, dan is jouw vriendenkring zeker niet representatief :p.

http://blog.games.com/201...ille-100-million-players/

CityVille is binnen ruim een maand het aantal spelers van FarmVille al voorbij geschoten, en sindsdien is het aantal actieve FarmVille spelers gestaag afgenomen. Zie hier de charts van juli dit jaar:
http://www.gamasutra.com/...Ville_Empires__Allies.php

Zoals je kunt zien, meer dan 2x zoveel CityVille spelers.
Ah het is een recente app, ik heb de invites voor farmville etc geblocked dus vandaar dat ik het nog niet gezien had block was waarschijnlijk gedaan voor de launch van cityville..

Weer wat geleerd vandaag :)
Jij bent niet de enige hoor, ik had ook alleen van FarmVille gehoord en nooit van CityVille, en ook zie ik bij vrienden alleen van farmville regelmatig posts voorbij schieten..
Zie appdata.com voor statistieken van al die FB rommel.
Heb je een bron hiervan?
SocialApps zoekt een schadevergoeding van minimaal 100.000 dollar en een deel van de winst die Zynga heeft gemaakt met FarmVille.
Zal aan mij liggen, maar ik vind dit bedrag van 100.000 in dit geval zo laag dat een bedrijf welk 1 miljard hoopt op te halen door een move naar de beurs te maken hierin waarschijnlijk spoedig tot een schikking zal komen, al is het alleen om verdere negatieve publiciteit te voorkomen.

Wat vervolgens als deel van de winst gezien wordt zullen we waarschijnlijk niet te weten krijgen, maar klinkt er niet naar alsof ze enkele honderden miljoenen proberen te oogsten hier.
Het deel van de winst zou een stuk hoger zijn inderdaad.
Ach joh even snel alle extra ontwikkel kosten boeken als farmville ontwikkeling en ze hebben verlies op farmville gedraait (met daarnaast een marge van 100% op hun andere producten) :P
Beetje zelfde verhaal als met Facebook dus. :p
Wel opmerkelijk dat dit nu pas aan het licht komt, de grote populariteit van het spel lijk toch af te nemen tegenwoordig?
Mocht Zynga 1 miljard ophalen dan snap ik wel waarom SocialApps 'maar' 100.000 dollar eist PLUS een deel van de winst. Tevens vraag ik mij af wat voor een deel men voor ogen heeft. 20, 30 of 50%?
Tsja, als je de code al weggeeft voor je geld ziet, zeker bij zulke bedragen, dan vraag je er ook bijna om. Neemt niet weg dat als het waar is het natuurlijk niet netjes is van Zynga. Maar waarom komen ze er nu dan pas mee?

Maar dat staat dan ook al in het artikel.
SocialApps zoekt een schadevergoeding van minimaal 100.000 dollar en een deel van de winst die Zynga heeft gemaakt met FarmVille.
Ze hebben gewacht tot het groot werd, en dan maar gaan aanklagen. Netzoals toen met Facebook, waarvan iemand jaren later ineens kwam aandraven van: "Ja maar ik heb recht op 10% van de winst oid, aangezien een groot deel van de code door mij gemaakt is."
Natuurlijk wacht je tot het groot en succesvol is...waarom zou je een dure rechtzaak beginnen en jezelf veel last bezorgen als er toch niets te halen is?
Ze zullen de code niet zomaar hebben gegeven zal wel dikke NDA voor getekend zijn. Als dat niet het geval is hebben ze wel heel dom gehandeld.
Tja wie moet je nu geloven. Er zijn veel bedrijven die willen profiteren van het succes van een ander bedrijf door ze aan te klagen.
Maar beschuldiging van het stelen van broncode is toch al wel een heel ander kaliber dan proberen je gram te halen met zo 1 of ander idioot, software patentje.

Waarom het nu pas uitkomt?
Kost tijd om bewijs te verzamelen, zeker als het over source code gaat.

Zomaar in het wilde weg beschuldigingen uiten kan als een boomerang terug in je gezicht komen kletsen.
Wat ik me vooral af vraag is waarom ze pas 2 jaar later komen met die beschuldigingen? Ik bedoel als bedrijf moet de gedachtengang toch ongeveer zo gegaan zijn.

1. gesprek met Zynga, code voor myFarm overhandigt
2. Hoort niets meer van Zynga
3. Zynga brengt FarmVille uit.


... Dan ga je na 3. toch wel meteen even FarmVille checken, waarom duurt het 2 jaar? Dat maakt het wel onwaarschijnlijk dat de aanklacht echt waar is vind ik.
4. nogmaals contact zoeken met Zynga om het zonder juristen te regelen.
5. een advocatenkantoor uitzoeken en inhuren.
6. de advocaat gaat onderzoeken of er wel een zaak te starten is.
7. de advocaat zoekt contact met Zynga om het te regelen zonder rechtzaak.
8. bewijs verzamelen voor een eventuele rechtzaak
9. rechtzaak starten.

Je loopt niet zomaar een rechtbank binnen om een zaak te beginnen, daar gaat tijd over heen, en hoe complexer de zaak, hoe meer tijd er over heen gaat.
En dan vergeet je nog de hele bewijslast keten. Het is niet alsof je de code van farmville gewoon kan bekijken. Het begint met een vermoeden omdat bepaalde dingen wel erg op elkaar lijken en hetzelfde werken. Zynga zal pas broncode tonen na een eerste juridische stap waarschijnlijk. Intussen hebben ze ruim de tijd gehad om het onherkenbaar te maken. Erg simpel is het allemaal niet en ik vind het knap als het ze lukt om aan te tonen. In het digitale tijdperk is alles te manipuleren ook zogenaamde geschiedenis.
Geschiedenis wissen is inderdaad zéér eenvoudig: aanpassen op CVS, overschakelen naar Mercurial of iets gelijkaardig en klaar is kees. Kan je nog als argument gebruiken dat CVS hopeloos verouderd is.
Je kan de code gedeeltelijk al door reverse engineering onderzoeken. Farmville bestaat client-side uit een loodzware flash-app die zich vast wel laat décompileren.
Je zal je project met verschillende compilers moeten compileren en vervolgens jouw en hun app moeten decompileren en vergelijken om een sterke aanwijzing te kunnen krijgen dat jouw code daadwerkelijk is gebruikt. Best wat werk, los van alle legal ellende. Maar wellicht bestaat daar een tool voor?

*addendum: lees net dat het een Flash app is, stuk makkelijker te decompilen

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 19 juli 2011 13:51]

Valt mee, je kan al een search doen op alle hardcoded strings om te zien hoeveel er matchen. Het aantonen dat broncode gekopieerd is, hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Als je kijkt naar de spellen die Zynga uitbrengt dan blinken die niet uit in hun originaliteit.
Zynga is dus niet vies van het her en der jatten van ideeen.
Het zou me dus niet vebazen als dit echt waar is.
Niemand is vies van het "jatten" van ideeën, dat doe je van geboorte tot je dood. Nadoen van anderen staat namelijk aan de basis van de ontwikkeling van een samenleving als geheel. Dat we het goed kunnen is mede de reden dat wij mensen het (momenteel) goed doen als diersoort.
:) mooi de tijdperk van de rechtzaken om patenten en intellectueel eigendom is aangebroken.
Helaas wel, ik wacht liever op het tijdperk waarin men doorkrijgt dat het huidig patentsysteem niet werkt.
Dit nieuwsbericht heeft helemaal niets met patenten te maken.
Jawel, softwarepatenten.
Nee dit gaat simpelweg om copyright. Zoals ze nu suggeren is er code gebruikt zonder dat ervoor betaald is.
Heeft verder niks met eventuele patenten te maken.
Haha, dat zou een domper zijn! Als het echt waar is, is het dag beursgang! :)
$100.000 + een deel van de winst zal een beursgang (van 1G$) vast niet in de weg staan, denk je wel?
Nog meer reden om me verre van facebook te houden.
Dat hele facebook schijnt immers gejat te zijn. Kan zo snel de link niet vinden, maar er is laatst nog een rechtzaak over geweest.
Ach, dat social gebeuren is toch niet echt iets voor mij...
google is ook een nagemaakt facebook maar dan eigen code
Dus jij wil zeggen dat facebook er eerder was dan google? Laat me niet lachen
Facebook is gewoon een Hyves kloon alleen simpeler van opzet en internationaal bekender.
Het is Flash, zo ingewikkeld is die source code niet en de kans dat het vrij similar is is best wel groot, ook als ze het zelf geschreven hebben.
Enkel de frontend (de client) is Flash, wat er aan de serverkant achter zit weten we niet...

Op zich wel een vreemde redenatie dat als men het zelf gemaakt zou hebben dat het dan ook op elkaar zou lijken... Ik denk dat als je zulks een rechtzaak begint je wel degelijk denkt te kunnen aantonen dat er code gestolen is. Wat mij overigens wel lastig lijkt want FarmVille 2011 is waarschijnlijk niet hetzelfde als FarmVille 2009...

Of, het doel is de beursgang te saboteren voor persoonlijk gewin...
Er zit één (!) maand tussen het inkijken van de myFarm code en het online komen van FarmVille. Dit was denk ik een geval van kijken wat de buren heeft, en gaat dit juridische problemen geven in de toekomst. Toen het toch heel anders in elkaar bleek te steken kon FarmVille de markt op.

Je kan echt niet in een maand 'even' iemand's code overnemen, tenzij het echt een complete 1-op-1 kopie was geweest en myFarm al 'af' was (maar waarom was het dan nog niet online...). En in dat geval hadden ze al veel eerder aan de bel getrokken want Zynga maakt al jaren miljarden en zou dit een ontzettend simpele rechtzaak geweest zijn.

Beide zijn al een clone van het spel Farm Town, dus zeggen dat ze ideeen gejat hebben zit er ook niet zomaar in. Het moet dan echt een uniek iets zijn van myFarm, aantoonbaar al aanwezig in de mei 09 versie, dat later ook in FarmVille de kop opsteekt. Maar daar reppen ze dan weer geen woord over (het gaat over code, niet features) en is dus ook niet aan de orde.

Blijft er over dat dit gewoon vissen is voor makkelijk geld en hopen dat in de loop der jaren Zynga slordig is geweest / developers onbewust hebben zitten overtypen.
SocialApps biedt sinds november 2008 het spel myFarm aan op Facebook en zegt dat het in mei 2009 door Zynga is benaderd om het spel te verkopen.

rechtstreeks uit het artikel, is dus niet één maand, maar een jaar en volgens het artikel was myFarm dus al online, ik zou zeggen: ga even kijken of het een 1 op 1 kopie is/was :p
Ah, dat had ik even gemist. Met een snelle google zoektocht kon ik het hele bedrijf en app niet vinden dus ik was er vanuit gegaan dat het dan ook nooit online was gekomen. Heb niet in facebook zelf gekeken want heb heel application platform uit staan. :P

Maar dan zou het nog steeds om het idee gaan van het spel, en niet om de code (behalve dan de front-end misschien, wat al door zakalwe hierboven was aangekaard als onwaarschijnlijk), en om maar even het woord te misbruiken, Farm Town is dan 'prior art'. En als het echt een 1-op-1 geweest was van de backend code hadden ze nog steeds maar een maand gehad en hadden we dit nieuwsbericht al in juli 2009 gezien.

Maar myFarm had duidelijk toen ook al door dat er verschillen waren en ze zojuist de concurrent in de keuken hadden laten kijken, waar geen actie tegen te beginnen was. Enige optie was hopen dat ze in de loop der tijd zaken zouden overnemen. Nu met de beursgang is het een nu-of-nooit situatie, want zodra het op de beurs handelbaar is storten de aandelen (en het te halen geld) in op het moment dat ze zouden winnen. Dus dit is nog steeds keihard bluffen imho.
*Hap*

De broncode van calc.exe is heel ingewikkeld want er zijn wel een miljard gebruikers!

:+
Helemaal gelijk heb je, calc.exe maakt ook contact met een backend om al zijn berekeningen uit te voeren :+ !
Farmville doet veel clientside, en het is lang niet altijd even robuust.
Hier op tweakers weet iedereen hoe eenvoudig het maken van software is. Zo'n spelletje bouwen de mensen hier in 2 avonden op hun zolderkamertje!
Nou, het lastigste zal zijn het gedistribueerde fault-tolerant server park op te zetten. Verder lijkt mij wat objecten op een kaart plaatsen en die tekenen niet heel erg lastig. In ieder geval niet iets waar baanbrekend vernieuwende code achter hangt.
Neem van deze "boer" maar aan dat ook de client (voor Zynga) lastig kan zijn.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 19 juli 2011 14:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True