Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties

Nog niet zo lang geleden kon je op Tweakers.net lezen wat onze bevindingen waren na een eerste speelsessie met Top Spin 4. Het tennisspel van 2K Games maakte indruk en viel onder meer op doordat Microsofts Kinect niet wordt ondersteund, waar Sony's Move-controllers wel kunnen worden gebruikt. Net zoals Pro Evolution Soccer en FIFA aan elkaar zijn verbonden, zullen Top Spin en Sega's Virtua Tennis ook altijd hun onderlinge strijd moeten voeren. Op de Gamescom konden we al even aan Virtua Tennis 4 ruiken. Vorige week werd het tijd voor een wat uitgebreidere speelsessie.

Getest op: PlayStation 3, Xbox 360
Verschijnt ook voor: Nintendo Wii

Virtua Tennis 4

Dat de uitgever alle registers voor Virtua Tennis 4 opentrekt, was al duidelijk voordat de presentatie begon. Speciaal om de game aan de media in Europa te tonen, had Sega een delegatie uit Japan overgevlogen. Ook Executive Producer Kai Yagadinges - de eerste vrouwelijke Executive Producer van een game-franchise, aldus Sega - bezocht ons kikkerlandje, om enkele beslissingen toe te lichten die de ontwikkelaars tijdens het ontwikkelproces van Virtua Tennis 4 hebben genomen.

Die toelichting was wel nodig ook, want er is het één en ander op de schop gegaan. Daarnaast vallen enkele beperkingen op, en de meest opvallende daarvan is de ondersteuning van bewegingsbesturing. Zoals bekend ondersteunt Virtua Tennis 4 Move, Kinect en Wii MotionPlus, maar er zit wel een addertje onder het gras. Het gezwier en gezwaai zal alleen van toepassing zijn in de Exhibition- en de Party-modus. Alle andere spelmodi zijn voorzien van de 'standaard'-Virtua Tennis-engine, je bestuurt ze dus gewoon met de controller.

*Beperking

Deze beperking leverde bij ons enige bedenkingen op. Waarom zou je immers de spelers die graag de World Tour - de hoofdmodus van het spel - met Move of Kinect spelen, daarin beperken? Het antwoord daarop, zo legde Kumagai via een vertaler uit, heeft twee kanten. Allereerst was in Virtua Tennis 2009 op de Wii de World Tour wel helemaal met bewegingsbesturing te spelen. Dat bleek niet al te goed te werken, voornamelijk omdat spelers snel moe werden en menig gamer de modus daardoor niet uitspeelde. Daarnaast werkt het tennissen met bewegingsbesturing in Virtua Tennis 4 met een heel andere engine. Sega is van mening dat een keuze voor alleen deze engine de Virtua Tennis-fan niet zou kunnen bekoren, en koos ervoor om de traditionele engine als standaard te gebruiken.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True