Virtua Tennis 4

Arcade

Nog niet zo heel lang geleden kroonden we Top Spin 4 tot de koning der tennisgames. 2K Games had risico genomen door een heel nieuw systeem te introduceren, maar dat pakte goed uit. Niet eerder speelden we een tennisgame waarin je zoveel controle had over je spel, en dat is een compliment aan de makers. De vaste tegenpool van Top Spin is natuurlijk Virtua Tennis van Sega, en een kleine twee maanden na de release is de kersverse koning toe aan zijn eerste krachtmeting.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, Nintendo Wii, pc-versie verschijnt later

Top Spin 4 en Virtua Tennis 4 verschillen uiteraard van elkaar, maar ze tonen ook veel gelijkenissen. Beide games bevatten een aantal van 's werelds beste tennisspelers, en kennen een grote mate van overlap. Daarnaast draaien beide games om een carrièremodus en in de versies van dit jaar is bewegingsbesturing opgenomen. Ook de basis van de besturing, waarbij op de PlayStation 3 'kruisje' staat voor een normale klap, 'rondje' voor topspin en 'vierkantje' voor slice, komt overeen. Het zijn de details die de ene game koninklijk maken, terwijl de andere hooguit een verdienstelijk ridder is.

*Strijd

Het gaat om details, maar ook om een verschil in denkwijze over wat een tennisgame moet inhouden. De krachtmeting gaat zodoende lijken op de strijd die al jaren gaande is tussen voetbalgames Fifa en Pro Evolution Soccer; de een krijgt het stempel 'meer arcade' te zijn, terwijl de ander 'realistischer' voor de dag komt. Die labels kun je Virtua Tennis 4 en Top Spin 4 ook wel geven. Als Top Spin 4 mag pronken met zijn realisme, heeft Virtua Tennis 4 geen enkele moeite om de meer arcadegerichte tegenhanger te zijn.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3