LittleBigPlanet PSP

Sackboy

LittleBigPlanet was voor Sony één van de grootste titels van 2008, waar de Japanners niet alleen erg veel van verwachtten, maar waar ook een flink reclamebudget voor beschikbaar was. De pers was lovend, maar het spel bleek geen verkooptopper. Nu, ruim een jaar na de oorspronkelijke versie voor de PlayStation 3, probeert Sony het nog een keer met een draagbare versie voor de PlayStation Portable.

Getest op: PlayStation Portable (exclusieve titel)

Ontwikkelaars Media Molecule en Sony's Cambridge Studio zijn voor de portable variant dichtbij het origineel gebleven. Dat kon ook makkelijk, want aan de besturing hoefden de makers niet veel te sleutelen. Bovendien heeft de PlayStation Portable een indrukwekkende grafische chip, die de haarscherpe beelden van het spel moeiteloos weer kan geven. LittlebigPlanet is op de PSP dus vrijwel hetzelfde kleurrijke spel als het is op de PlayStation 3.

*Schattig

Dat wil zeggen dat je nog steeds een schattige lappenpop bestuurt. Je kunt zelf bepalen hoe je die Sackboy er uit wilt laten zien. Je kunt de kleur van de lappen kiezen en ook de aankleding van het poppetje. Gedurende het spel wordt de keuze aan kledingstukken steeds groter, als je die extra's tenminste weet vrij te spelen. Aan de opzet daarvan is niets veranderd. In de diverse levels van het spel liggen nog steeds zeepbellen verborgen die uit elkaar spatten zodra je ze aanraakt. Sommige daarvan zijn groter omdat er een kledingstuk of een sticker in verborgen zit. De stickers kun je op willekeurige plekken in de levels aanbrengen, al spelen bepaalde stickers een rol in één van de vele puzzels in het spel.

*Traditioneel

Want ook dat is onveranderd. LittleBigPlanet is nog steeds een traditioneel platform- en puzzelspel. Je rent met Sackboy voornamelijk van links naar rechts door de levels, die een soort pseudo-3d zijn. Zoals alles in LittleBigPlanet zien de levels er uit als een hyperrealistisch uitgewerkt schetsboek. Je ziet een wereld die is opgebouwd uit bordkarton, houten latjes, stukjes touw en lapjes stof, maar het geheel wordt haarscherp in beeld gebracht. Veel realistischer dan in een game als Crysis. Waar je in Crysis nog steeds pixels ziet als je naar de omgeving bekijkt, zijn in LittleBigPlanet al die latjes, balkjes, blokjes, touwtjes en lapjes echt fotorealistisch.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.