Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader Review
update: 5-11-2012 uiteindelijk heb ik ook een YLOD gekregen. De PS3 startte wel op maar na het het opstarten liep het menu vast. Hij piepte, ik kreeg even en gele led en daarnaa knipperde de rode led. Ik heb hem weggebracht naar xbox repair in den haag en hij heeft hem kunnen maken voor 50,- met 5 maanden garantie. hij gaf aan dat ik nog geen volledige ylod had maar dat het een beginnende was en dat ik op tijd er bij was. de solderpunten zijn met infra-rood gemaakt en alle koelpasta is vernieuwd. ik kan voorlopig even verder en begin volgend jaar komt er een ultra-slim. Inleiding Mijn allereerste gamecomputer kreeg ik ergens begin jaren 80. Het was een Atari 2600. Tennis, space invaders en Asteroids heb ik...
Pluspunten
Gamen, films, muziek, foto's en internet in een kwalitatieve verpakken met grote mogelijkheden. Netwerk en online mogelijkheden zonder abonnement (buiten betaalde content) Fun, fun en nog eens fun!
Minpunten
lawaaierige fan zwak klepje cardreader
Eindoordeel
uiteindelijk heb ik ook een YLOD gekregen. De PS3 startte wel op maar na het het opstarten liep het menu vast. Hij piepte, ik kreeg even en gele led en daarnaa knipperde de rode led. Ik heb hem weggebracht naar xbox repair in den haag en hij heeft hem kunnen maken voor 50,- met 5 maanden garantie. hij gaf aan dat ik nog geen volledige ylod had maar dat het een beginnende was en dat ik op tijd er bij was. de solderpunten zijn met infra-rood gemaakt en alle koelpasta is vernieuwd. ik kan voorlopig even verder en begin volgend jaar komt er een ultra-slim.
Inleiding
Mijn allereerste gamecomputer kreeg ik ergens begin jaren 80. Het was een Atari 2600. Tennis, space invaders en Asteroids heb ik helemaal suf gespeeld. Daarna kwam er een Nintendo NES met onder andere Super Mario, Ninja Gaiden en Duck Hunt. Ik heb ook nog een Nintendo gameboy en Sega Game Gear gehad. Na mijn eerste PC (pentium 100) ergens begin jaren '90 heb ik een tijd alleen op de PC gespeeld. Quake en Doom blijven mijn favoriete games tot de dag van vandaag. (de sequels wel te verstaan)
Eind 2002 heb ik een PS-2 gekocht met een NEO 2.2 chip ingebouwd. Het spelaanbod was erg goed te noemen en ingebouwde dvd-speler was mooi meegenomen. Ik bleef echter FPS op de PC spelen. Ik had mijn ps-2 voorzien van een harddisk en netwerkkaart.Games speelde ik van de harddisk en media streamde ik via de pc. Eerlijk gezegd heb ik de PS-2 niet veel gebruikt. Ondanks mijn grote collectie van circa 200+ games. (dankzij de NEO 2.2
Ik was in eerste instantie niet direct van plan een PS-3 kopen. Hoe meer er van bekend werd hoe nieuwsgieriger ik werd. Maar eerst zien dan geloven. En de prijs was stevig. Maar toen herinnerde wat ik voor mijn PS-2 met memcard, extra controller en NEO chip fl. 1.000,- (€ 450,-) kwijt was. Uiteindelijk heb ik de PS-3 pakket (extra controller en 2 games) aangeschaft september 2007 via wehkamp voor € 539,- De 10% korting op alles heeft me over de streep getrokken. En als het niks was kon je m gewoon binnen de zichttermijn van 2 weken terugsturen. Wat ik uiteindelijk niet heb gedaan. Waarom lees je hieronder.
Algemeen
Ik gebruik de PS-3 met mijn Samsung PS42Q7HX (42") via HDMI, waarvan je de review hier kan lezen. Voor geluid maak ik gebruik van een Marantz SR-4200 surround amplifier met Jamo X3M10 front, X830 rear, X8CEn Center en Klipsch subwoofer. De PS-3 is aangesloten op mijn thuisnetwerk en mediacontent wordt gestreamd via mijn NSLU-2 met Twonky en ook via windows mediaplayer 11 op mijn Toshiba Satellite P100-108 laptop. Daarnaast gebruik ik de PS-3 ook in de tuin. Hij staat dan op een 55cm beeldbuis aangesloten via een 15 meter lange tulp kabel. Dankzij bluetooth hoef je niet direct naast of in zicht van de PS-3 te bevinden. Het enige wat je nodig hebt is een lange kabel. Ik zag op alle kabels HDMI kabels wel tot 25 meter!!!
Bouwkwaliteit en afwerking
Sony producten hebben in mijn ogen een kwalitatieve hoge afwerking en bouwkwaliteit. Dat geldt ook voor de PS-3. Alhoewel ik niet heel erg enthousiast ben over de pianolak-zwart en deboogvorm is hij zeer zeker niet lelijk. Het enige minpunt vindt ik het klepje voor de cardreader wat nogal kwetsbaar overkomt. Maar ik gebruik 'm niet vaak dus is het risico wat kleiner dat ie afbreekt. Maar van de paar keer dat ik m heb opengemaakt is wel een keer losgekomen.
Een minder punt vindt ik ventilator. Tijdens gamen, muziek beluisteren of films met weinig stiltes valt het niet op. Maar als het stil hoor je m toch goed. Ook als je alleen aan het browsen bent in de shop slaat ie na een tijdje aan. En dan zit ik op bijna 5 meter afstand. Misschien ga ik een externe koeling uitproberen.
Multimediafeatures
Ik gebruik de PS-3 om muziek af te spelen en films en foto's te bekijken. MP3 files streamen via twonky is geweldig. Ik kies een directory met een muziekgenre waar ik dat moment behoefte aan heb en zet shuffel aan. De visualisatie is ook een pluspunt. Zo vindt ik de laatse toevoeging van de planeet aarde erg fraai. De keuze is nog wel beperkt tot 3.
De divx update was de slagroom op de taart. Helaas werken divx files niet via Twonky. Dit ligt niet aan Sony maar aan Twonky. Divx files stream ik nu via mijn laptop. De support voor codecs en subs kan nog wat beter maar ik verwacht dat Sony dit in toekomstige updates zal verbeteren. En helaas werkt internet radio via Twonky niet.
update 29-1-2008: Twonky heeft een release die de PS-3 ondersteund. Divx streamen werkt nu maar internet radio nog steeds niet.
De store is met demo's, content en games vindt ik ook helemaal geweldig. Als je een PS-3 koopt zijn games de eerste tijd niet nodig. Genoeg demo's om uit te proberen en evenveel leuke games zoals Super Stardust HD waar ik enorm verslaafd aan ben, ook al ben ik niet zo goed. Internetten via de PS-3 is wel aardig maar mijn laptop staat toch altijd aan en dat is toch zoveel handiger. Mijn plasma op die afstand is dar niet echt geschikt voor. Ik moet dus altijd mijn bril op. (-1 ) Berichtjes versturen is ook een crime als je geen toetsenbord hebt.
De Blu-Ray speler is niet de reden dat ik de PS-3 heb gekocht. Wat eerlijk gezegd een leuke bijkomstigheid is gebleken. Ik heb voor de kerst de Blu-Ray Spiderman Trilogy bij de mediamarkt voor € 55,- gekocht. Erg fraai op 1,5-2 meter afstand op 720p op mijn 42" plasma. Het verschil met een gewone DVD op 4,5 meter afstand is eigenlijk niet zo schokkend. Ik ben er nog niet uit of ik de veel duurdere Blu-Ray (tov DVD's) schijven blijf kopen voor een gering verschil tov dvd's op de huidige afstand met mijn huidige scherm. En games zijn zo strak dat een bril overbodig is. Iedereen die voor het eerst een PS-3 ziet op mijn scherm is zeer onder de indruk.
Multiplayer
De enige multiplayer games die ik tot nu toe heb geprobeerd is Warhawk.
Een vriend van mij heeft deze en daroom heb ik m in de store gekocht. Ik heb nog niet veel gespeeld maar ik vindt het geweldig om te doen. Het spelen met zijn tweeen hangt af van de game. Splitscreen gaming is de ene keer wel aardig en de andere keer minder. Misschien vraag ik teveel maar voor mij zou een dualscreen mogelijkheid geweldig lijken. Misschien iets voor de volgende generatie consoles. De mogelijkheden van multiplayer gamingzijn nog niet voldoende gebruikt door mij om een goed oordeel te geven. Misschien in de toekomst zal ik hier meer over kunnen vertellen. Wat ik wel geweldig vindt is dat een abonnement op het playstation netwerk gratis is.
Spelaanbod
Al met al vindt ik het spelaanbod wel goed. Met de dag wordt het beter. Ik ben niet echt iemand die een game uitspeelt binnen een paar dagen dus is het niet zo dat ik behoefte heb aan veel aanbod meteen. Ik speel alles door mekaar en ook wanneer ik er maar zin in heb. Alleen, met mijn vrouwtje, vrienden of met familie. De games die ik tot nu toe heb zijn:
- Resistance Fall of Man (bij pack geleverd/0
- Motorstorm (bij pack geleverd)
- Tiger Woods PGA Tour 2007
- Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction (via E-starland)
- Time Crisis 4 met Guncon3 (via e-starland)
- Warhawk
- Super Stardust HD
- Tekken 5
- Calling all cars
Randapparatuur en accessoires
Naast de controllers en verschillende aansluitkabels zitten er niet veel extra's bij. Het ontbreken van een HDMI vindt ik wel een minpunt. We hebben het niet over een apparaat aan de onderkant van de markt. De usb poorten en cardreader zijn top. Ik dacht firewire te missen maar usb 2.0 maakt dat overbodig.
De enige randapparatuur die ik tot nog toe heb geprobeerd is naast de controllers de Guncon3 met Time Crisis 4. Er wordt een speciale ontvanger bijgeleverd zodat je m kan gebruiken met je plasma of lcd scherm. Het werkt op zich prima maar soms raak je je calibratie kwijt. Misschien komt door mijn philips living colors. Ik vindt de kabel ook erg kort (2m). Ik heb er een usb verlengkabel op gezet en kan dan op de bank rustig knallen.
Ik ben van plan volgende maand een Frag FX te kopen want de FSP games willen niet lukken met de controller als verstokte PC gamer. Hier zal ook een uitgebreidde review van plaatsen.
Ik heb laatst geprobeerd om mijn logitech webcam aan te sluiten maar dat werkte niet helaas. Mijn samsung YP-Z5FAB MP3 speler pakte ie meteen en kon de mp3tjes moeiteloos afspelen. Ik heb nog geprobeerd mijn LAcie porsche 320 Gb hdd aan te sluiten maar ik was vergeten dat die met EXT3 was geformatteerd. Ik wil nog linux installeren en zal m dan nog eens proberen.
Ik ben in bezit van een logitech harmony remote 525 om alles met 1 apparaat te bedienen. vandaar dat ik nog geen ps-3 remote heb gekocht. Met de controller gaat het prima. Ik weet dat ik een infra rood module is zodat je de PS-3 wel met de harmony kan bedienen maar dat vindt ik niet optimaal. Ik wacht tot er een geschikte infra-rood - bluetooth afstandbediening komt.
Prijs
Zoals ik al zei heb ik € 539,- betaald voor de 60Gb pack. (extra controller en 2 games) Dus de prijsverlaging naar € 499,-deed niet zoveel pijn. Voor wat je krijgt vindt ik het een goede deal. Eerlijk gezegd zou ik uiteindelijk de 40Gb versie gekocht hebben. BC, cardreader en de extra usb poorten gebruik ik nu (nog) niet. Maar het is wel fijn om te weten dat je altijd de mogelijk hebt.
Conclusie
Overal vindt ik de PS-3 een geweldig apparaat die veel mogelijkheden biedt. Gamen, internet, muziek, foto's en film. Waar een HTPC mij niet kon charmeren heeft Sony heeft een gebruiksvriendelijk apparaat gemaakt wat geheel aan mijn wensen voldoet.
Heb jij ook een Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (20)
Verder is gamen in de tuin ontzettend relax zo te zien
PS. check je mail ik had een specifieke vraag omtrent ps3 wellicht vragen eerder
Maar wel een leuke review
Jammer van de ongerelateerde pats foto's.
Zal binnenkort een review plaatsen van mijn nieuwste sata kabel incl foto's waar 'per ongeluk' oa mijn Lexicon MC-12 processor, Meridian 800 en B&W 801's op staan, dat principe zeg maar. (kom gerust een keer luisteren; de set klinkt goed en de koffie staat klaar
Neemt niet weg dat je woonkamer er netjes uitziet en je een goede koop gedaan hebt aan de PS3 zo te lezen. Mijn broer heeft een 360 en het ding zou met oordoppen geleverd moeten worden, z'n stookkosten -althans: aan de GASleverancier dan- zijn gekgenoeg wèl enorm gedaald.
Ik heb geprobeerd een zo compleet mogelijk beeld te scheppen van het gebruik van mijn PS-3. Daarbij is het blijkbaar voor sommigen niet gewenst dat je daarbij te veel details benoemt of laat zien. Natuurlijk ben ik trots op mijn interieur en media apparatuur, daar heb ik hard voor gewerkt. Het is niet bedoeling ogen uit te steken. Ik zie regelmatig mensen om mij heen die ook trots zijn op wat ze hebben bereikt. Veel mensen reageren hier positief op maar ook veel negatief. Het lijkt dan alsof het hen niet wordt gegund.
hihi Lekker kwijlen en jaloers zijn op jouw spul
Hoe heb je dat trouwens zitten met die tv die in de tuin hangt? Die neem je toch wel iedere keer mee naar binnen?
[Reactie gewijzigd door Sir.roYa op 25 juli 2024 14:26]
-blij zijn met (=voor jezelf)
-trots zijn op (=voor anderen)
Btw: ik weet wat hard werken is anders had ik bovengenoemd spul ook niet in huis staan.
Kritiek is voor sommigen moeilijk te slikken, ik probeer alleen uitleg te geven.
PS: verder hele nette review btw
Ik had een crt beeldscherm tv uit de slaapkamer over. die heb ik gebruikt. het is dus geen lcd. Hij staat dus in de schuur. Ik heb een opening gemaakt in de wand. plexiglas plaat erachter gezet. (waterdicht) schilderijlijst ervoor gehangen.. en vervolgens op het werkblad erachter de tv neergezet.de schuur is niet vochtig en in de winter zet ik m binnen.Hoe heb je dat trouwens zitten met die tv die in de tuin hangt? Die neem je toch wel iedere keer mee naar binnen?
maar volgens mij was dat eerder begin jaren '90 ten tijde van die eerste Pentium's, ik had toendertijd een zwaar OC'd Pentium 75 herinner ik me nog. Begin jaren '80 had ik m'n Commodore64 nog niet eens!
edit: nevermind, ik had 't weer 's niet goed gelezen...
[Reactie gewijzigd door Storm316 op 25 juli 2024 14:26]
goede review.! klasse. En ik wil nog even zeggen dat er binnenkort nog allemaal accesoires uitkomen. Zoals tv kijken en home (een extra online gebeuren)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn