Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Sony gaat 3d, vanaf vandaag. Het concern brengt deze maand de eerste Bravia-tv's op de markt die 3d-beelden kunnen weergeven. De beelden zijn waar te nemen door een speciale bril, met de welbekende shutters die om beurten het linker en rechter oog bedekken. Om de release van de tv's te ondersteunen, verschijnen vandaag de eerste games van Sony die in 3d kunnen worden bekeken en het Japanse concern nodigde ons uit om de games en de tv's alvast te komen testen.

Heel voorzichtig begint 3d een beetje tot de huiskamer door te dringen, na eerst de bioscoop te zijn binnengekomen. De opmars begon een klein halfjaar geleden met de release van Avatar. Niet alleen de eerste grote publieksfilm die in 3d is te bekijken, maar ook de eerste succesvolle 3d-game. De vraag is echter hoeveel kopers de game thuis ook echt in 3d hebben kunnen bekijken. Toch is Avatar voorlopig het voornaamste vergelijkingsmateriaal voor 3d-games op console, al was op de 3d-weergave van het spel het nodige aan te merken. De game had last van een kijkdooseffect, waarbij voorwerpen wel in de diepte zijn geplaatst, maar er plat uitzien, als stukjes karton in een kijkdoos. Het goede nieuws is dat dit effect bij de door Sony getoonde games volledig ontbrak, wat niet wil zeggen dat het er allemaal prachtig uitzag.

* Demo en update

Sony had de nieuwe Bravia LX900 klaarstaan om op te spelen, in 40 en in 46 inch. Te spelen waren MotorStorm: Pacific Rift, WipeOut HD en Super Stardust HD. Een demo van de eerste wordt bij aanschaf van een Bravia 3d-tv meegeleverd, van de laatste twee is een 3d-update te downloaden voor wie de games al in huis heeft. Eigenlijk was op de weergave van alle drie de getoonde games wel iets aan te merken. MotorStorm: Pacific Rift zag er nog het beste uit in 3d. De eigen auto en het omringende landschap zien er overtuigend driedimensionaal uit, maar er hing een donkere waas over het beeld, die bij andere games veel minder aanwezig was. De shutterbril maakt het beeld natuurlijk iets donkerder, wat kan worden gecompenseerd door de 3d-beelden met iets meer brightness weer te geven, en het leek erop dat Sony dat bij MotorStorm was vergeten. Ook de kleurweergave van MotorStorm was niet goed. Stukken met geel zand zagen eruit als een ondefinieerbare lichtgroene substantie.

MotorStorm Pacific Rift


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True