Door , , 59 reacties

Toen de Engelse studio Media Molecule aan de ontwikkeling van Littlebigplanet begon, kon niemand bevroeden hoe hip de term 'user generated content' zou worden. Door gamers gecreŽerde spelcontent bestond al veel langer, denk maar aan het modden van first-person shooters, maar de afgelopen jaren zijn er twee zaken veranderd. Ten eerste is het zelf maken van game-onderdelen gemakkelijker geworden, en ten tweede vormt 'user generated content' steeds vaker een integraal onderdeel van een spel.

LittleBigPlanet-screenshot

Media Molecule, opgericht door een aantal ex-medewerkers van Lionhead Studios, gebruikt spelercontent als een serieus onderdeel van Littlebigplanet. Het aaibare en laagdrempelige karakter van de charmante game zorgt er voor dat een enorm brede groep gamers erdoor zal worden aangesproken. Het is lastig om uit te leggen wat voor game Littlebigplanet is. Het is een platformspel dat je speelt met andere gamers, en je zult moeten samenwerken om een level af te ronden. Diezelfde levels kun je aanpassen en helemaal opnieuw inrichten, om ze vervolgens met alle andere LBP-spelers te delen, zodat ze met jouw creaties aan de slag kunnen. Nog creatiever is het om vanaf de basis een level met obstakels, puzzels en gevaren op te bouwen, en het vervolgens te spelen en aan de wereld te tonen.

LittleBig

'Play, Create, Share', dat is LBP in een notendop, volgens Media Molecule. Het spel is in de basis heel eenvoudig, als je met de door de makers geprepareerde levels speelt. Het idee daarbij is dat je moet samenwerken om verder te komen. Zo kun je bijvoorbeeld pas bij een hoger gelegen platform komen wanneer een andere speler een sinaasappel voor dat platform rolt. In een andere situatie kunnen jij en je medespelers pas verder nadat iemand anders een schakelaar heeft omgezet, waardoor een afgrond vol puntige speren wordt afgedekt. Dit zijn redelijk voor de hand liggende oplossingen, maar de twee genoemde puzzels kunnen ook op een heel andere manier worden opgelost. Afhankelijk van de upgrades en krachten van de de koddige Sackboys, dat zijn de wezentjes waarmee je speelt, kun je verschillende trucjes uithalen en de omgeving in het level aanpassen.

LittleBig