Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Een aantal voormalige Bungie-werknemers heeft een eigen studio opgericht, die zich zal richten op downloadbare games van 'hoge kwaliteit'. Eerder verliet een mede-oprichter van Bungie al het bedrijf om een eigen studio op te richten.

Moonshot GamesDrie prominente, voormalige medewerkers van Bungie hebben hun eigen ontwikkelstudio opgericht. Moonshot Games gaat zich richten op downloadbare games van, zo claimt het bedrijf, 'hoge kwaliteit'. Het is onbekend voor welk platform of platformen de titels zullen worden ontwikkeld.

De groep ex-werknemers van Bungie bestaat uit Michel Bastien, de productieleider van Halo 2 en 3; Damián Isla, een artificial intelligence-expert; en Rob Stokes, de leaddesigner van Halo 3. De drie hebben kantoren in Seattle en Boston opgezet. De nieuwe studio heeft nog geen titels aangekondigd, maar op de- geheel in een ruimtevaart-stijl uitgevoerde - website staat te lezen dat Moonshot al aan een 'eerste missie' werkt: "We zijn bezig met het vereiste onderzoek, planning en prototyping."

Bungie is vooral bekend als ontwikkelaar van de meeste Halo-games. In 2003 verlieten al een aantal medewerkers het bedrijf om een eigen studio te beginnen, waaronder mede-oprichter van Bungie Alex Seropian. Samen met zes andere ex-Bungie-werknemers richtte hij de studio Wideload op. Dat bedrijf is begin september overgenomen door Disney, en heeft onder andere het spel Stubbs the Zombie uitgebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

De tijd van kleine studios is spijtig genoeg gedaan. Je bent beperkt tot kleine titeltjes, je laat je opschrokken door een reus of je zorgt dat je geen bedrijging bent en sluit ondercontracten met de reuzen.
ja, helaas wel :'(
maar met een paar grote studios kunnnen er wel meer grote, goede games worden gemaakt, in plaats van heel veel kleine (soms ook wel redelijk goede!) games, maar die het nét niet halen....
Nee juist niet als kleine ontwikkelaar heb je juist onwijs grote kans dat hier een super game uit komt.
Het zijn wel hoge bungie mensen dus mits ze genoeg geld hebben kunnen ze een betere game maken dan grote studio's omdat die studio's vast zitten aan uitgevers en die bepalen wat er gaat gebeuren (incl deadlines).

Nu de afgelopen jaren die netwerken bij de consoles uitgebreid zijn naar volwaardige platformen kunnen ze hun game ook op een voor hun goedkope manier uitgeven en hierbij komt geen uitgever van pas (dus ook geen deadline).


Nu ook eindelijk de PSN cards in europa zijn aangekomen kunnen ze een crossplatform game maken met uitzicht op goede verkopen (mits de games de kwaliteit van halo een beetje evenaren)
Ach, kleine jongens worden groot, en indie-games hebben genoeg kansen met Xbox-arcade, en Wiiware. En gezien eigenlijk alles behalve de 16-17 jarigen die van mening zijn dat alles vanuit 1-st person moet spelen en een shooter moet zijn doorhebben dat graphics niet zaligmakend zijn voor een goed spel, kán hier wel succes uit ontstaan.

Om heel eerlijk te zijn: als ze een oorspronkelijke 'blizzard' klassieker (wat eigenlijk pas een groot bedrijf werd toen ze immens veel mensen nodig hadden om een MMO te onderhouden, ten tijde van Diablo II/Starcraft's piek hadden ze hooguit 50 man in dienst buiten server mensen om). Stel dat deze lui een 'kloon' van The Lost Vikings met misschien wat milde karakter diepgang op WiiWare/Xbox Live of €15-PC-distributeurs zetten, zal ik het gelijk kopen.

En een studio als dat is niet persé een 'doel' om opgekocht te worden.
Maar al die indie games zijn geen games waar ik mij niet lang mee kan bezig houden. Zijn vaker veel sneller gedaan en hebben minder content. Vele kunnen mijn vraatzucht naar creativiteit wel bevredigen maar gewoon niet lang genoeg en replay value ligt toch ook vaak vrij laag.

Ik zeg uiteraard niet dat ze geen inkomen kunnen halen, genoeg platforms om je games goedkoop online te distribueren voor de pc en online te distribueren voor de consoles. Maar je moet je spel klein houden of je verslikt jezelf in je klein project.
Zat games waar je maanden zoet mee kan zijn, anders. Ik denk dat je stelling geld voor zowel Indie als big-budgeet films. Een titel als Star Wars: Force Unleashed die met véél bombarie werd aangekondigd (tot posters op boeren stationnetjes aan toe), heeft mij maar zo'n 20 uur bezig gehouden. Het hele spel was te makkelijk, en hoewel ik er 20 uur mee bezig was, was ik de laaste 10 uur voornamelijk bezig met het doen van dezelfde levels een 2e keer, er zaten uiteindelijk maar zo'n 4 levels in!
Dit is puur onzinnig voor het topic omdat dit een eigen mening is :P
Ze hebben de max grote van de downloadable games aangepast waardoor je veel meer vrijheid hebt

Je hebt er tientallen games tussen zitten die groot genoeg zijn om je veel plezier te bezorgen JIJ hebt ze alleen voor JOU nog niet gevonden (of je hebt niet eens gekeken)

Eerst zag je veel beginnende ontwikkelaars die deze games gaan bouwen maar nu zie je steeds meer leden van grote bedrijven kleine studio's oprichten om deze games te bouwen.

Als je een beetje logisch na kan denken zal je dan ook wel snappen dat hierdoor de kwaliteit verbeterd wordt en ook deze sector binnen de games markt eindelijk volwassen aan het worden is,
XBOX Live, PSN en ik weet niet wat Nintendo heeft, maar dat zijn bij uitstek platforms voor kleinere studio's.

http://www.us.playstation.com/PS3/Games/Super_Stardust_HD

Super Stardust HD is een voorbeeld van een goed verkochte game door een kleinere studio.
Dat was tot voorkort waar, helaas niet meer. Dankzij online winkels als iTunes App Store, Valve Steam, Xbox Live, Playstation network etc. is het heel goed mogelijk om een hele dikke boterham te verdienen als onafhankelijk kleine programmeer studio.
Nou, als hun nieuwe game ook maar half zo goed wordt als Halo1, Halo2, Halo3 of Halo3:ODST, dan wordt het weer smullen geblazen :9~
Al zou een nieuwe Oni of Myth ook niet verkeerd zijn 8-)
als het talenten zijn dan komt het wel goed met hun "kleine studio"

ik ben benieuwd wat ze van plan zijn qua games!
Ben benieuwd wat de heren verstaan onder 'downloadbare' games, ik hoop dat ze dit gaan distributeren via het STEAM netwerk zoals veel kleine game studio's doen.
Wordt ook al uitvoerig gedaan op Xbox Live. Niet alleen arcade games maar ook volwaardige Xbox 360 titels en titels van de oude Xbox...

Echter weet ik niet of Bungie roet in dit eten gaat gooien aangezien zij een speciale band met MS hebben en ze er een stokje voor steken. Maargoed een Bungie game op PSN zie ik ook wel zetten. Laat maar komen die downloadbare games...

[Reactie gewijzigd door Techno Overlord op 9 oktober 2009 00:44]

Ik weet niet of je het nieuws hebt gevolgd maar Bungie heeft helemaal geen speciale band meer met MS! gelukkig gezien ik mijn xdoos heb weg gedaan voor een ps3 (nadat hij kapot was)
Voeger, voordat ze opgeslokt waren door M$ hadden ze Marathon, een van de beste games aller tijden IMHO...
Ik hoop dat het Moonshot beter afgaat dan Petroglyph (voormalig Westwood Studios). Die zijn al zo'n 5 jaar bezig maar de games die hun uitbrengen zijn niet echt toppers.
De nieuwe studio heeft nog geen titels aangekondigd, maar op de- geheel in een ruimtevaart-stijl uitgevoerde - website staat te lezen dat Moonshot al aan een 'eerste missie' werkt: "We zijn bezig met het vereiste onderzoek, planning en prototyping."
Moonshot naam, ruimtevaart styl website? Lijkt mij een hint naar Space game. Alleen het genre kunnen we naar raden er zijn wat opties?

Misschien eindelijk X-Series competitie?

Iik krijg het idee dat ze 'n independant studio zijn. Die dus meer hun eigending gaan doen.
Maar uiteraard geen AAA titel maken. Maar mogelijk een independand game die wel de uitstraling heeft van een gemiddelde Retail game. Maar dan via download kanalen.
Doen waar ze goed in zijn ;) space shooters maken van een hoge kwaliteit!!!!
Ben benieuwd wat we allemaal kunnen gaan verwachten van deze mannen! Hoop wel dat het talent een beetje bij bungie is gebleven =P anders word Halo Reach daalijk nog een bagger spel! Verder denk ik wel dat ze iets Space / Alien themed games gaan maken iets in de tracht van Halo denk ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True