Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Gamers hebben kritiek geuit op het gebrek aan ondersteuning voor 720p en 1080p in het nieuwe spel Halo3. De Xbox 360 blaast het beeld hierdoor als het ware op om ook op tv's die full hd of hd-ready zijn volledig het scherm te vullen.

Op diverse fora doken kort na de introductie van Halo 3 vorige week al berichten op dat ontwikkelaar Bungie de beelden in het spel zou upscalen vanaf 640p. Een forumgebruiker van Beyond3d.com zegt zo’n zestig 360-spellen te hebben getest op de resolutie. Hieruit blijkt dat nagenoeg alle spellen voor de Xbox 360 ontwikkeld zijn op 720p, op Perfect Dark en Halo 3 na.

In een reactie zegt Bungie dit bewust te hebben gedaan. Halo 3 gebruikt volgens de ontwikkelaar namelijk twee frame buffers in plaats van één. ‘De reden dat we voor deze enigszins onorthodoxe methode hebben gekozen en gebruikmaken van twee buffers, is eenvoudig te zien – de belichting’. Een van de buffers wordt gebruikt voor de hoge dynamische range en de ander voor de lage. De beleving van het spel zou hierdoor echter worden, aldus Bungie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Is dat zo noemenswaardig.. 12% meer pixeltjes op je scherm? Als die 12% ten koste gaat van een betere belichting kan ik me goed voorstellen dat Bungie dan maar voor betere belichting kiest.
't is alleen dat juist de belichting in halo3 mij een beetje prev-gen doet overkomen...

in het kader van 'zoek de next-gen belichting':
http://xbox360media.ign.c...o-3-20070923023351788.jpg
http://xbox360media.ign.c...o-3-20070923023404663.jpg
http://xbox360media.ign.c...o-3-20070923023406132.jpg
http://xbox360media.ign.c...o-3-20070923023511225.jpg

Valt mij dus nogal tegen vergeleken met de hype rondom dit spel...
Ach ja, als graphics de game zouden maken of breken. Hadden alle zeikers gelijk. Gelukkig is dat niet zo. T spel is gewoon top! Wat je ook zegt!

Marketing oogpunt: Dikke 10 voor MS
Sony mag dan wel de betere console hebben, de marketing is een mager 5,5je. Als je ziet wat voor een shit MS altijd op zijn dak krijgt en wat voor lof Sony (bijna) altijd krijgt is het een godwonders dat MS nog iets verkoopt!
Ware het niet dat t niet zo slecht is wat ze produceren.

Ach goed! Halo 3 is een winner!
als je ziet hoe vet ver je kunt kijken, vind ik dat best mooi die belichting! :) (remind yourself dat je in GoW nooit verder dan 100m kan zien, en dat veel hoekjes donker zijn :) )
Het gaat denk ik niet alleen om die 12% aan pixels, maar ook bijvoorbeeld hoe goed de scaler van de 360 is.

En verder is dit natuurlijk niet zo'n beste marketing in het gevecht met de PS3 voor de titel "sterkste" (als in calculaties) console.

En het lijkt er op dat die Sony medewerker die het Wikipedia onderwerp Halo 3 wijzigde wel een punt had. ;)

http://www.planet.nl/plan...ontentid=874315/sc=cb20f9

[Reactie gewijzigd door Supremo op 1 oktober 2007 11:23]

Dat gaat wel om wat meer pixels ( iemand anders hier rekende 27% uit, ik kom op 21%). Maar gelukkig bestaat Beeldkwaliteit uit veel meer dan pixels en frames per second.

Moet er uiteraard wel een nieuwe logo op "almost HD ready"
12%? |:(
640x480 = 307k pixels (wat ze volgens mij bedoel met '640p', wat een term is die voor zover ik weet niet bestaat, aangezien er volgens mij geen standaard resoluties zijn met 640 verticale beeldlijnen)
720x576 = 414k pixels (PAL, standaard TV resolutie)
1280x720 = 921k pixels (720p HD)
1920x1080 = 2073k pixels (1080p HD)
De resolutie is 1280x640.
Nee... dan zou het een 2:1 resolutie zijn, maar het is een 16:9 resolutie...
Oftewel ongeveer 1140 pixels in de breedte.
(1024 als het 16:10 is)
Ik neem aan dat 640p in de originele aspectratio van 16:9 wordt bedoeld, net zoals 720p zo'n aspect ratio heeft.

(16/9)*640^2 = 728k pixels. Dat scheelt 21% met 720p.
of 26%, het is maar hoe je het bekijkt. het is 21% minder, of 26% meer.
Maar ik ben het eens met kozue, 640p is geen bestaande resolutie en 640 doet eerder denken aan 640x480

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 1 oktober 2007 14:03]

Wat je bedoelt is dat de xbox 12% te langzaam is?
Als het nou de Wii was geweest waarbij Mario Galaxy in een lagere resolutie gedraaid zou worden met upscaling had ik de reacties in de zin van och het gaat om gameplay kunnen begrijpen. Maar als ik alleen gameplay wilde had ik een Wii gekocht, een Xbox360 of een PS3 koop je om gameplay+shiny next-gen graphics, en dat is helaas niet wat Halo 3 aflevert.

Het ziet eruit als een licht gepatchde, vloeiender lopende Halo 2, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Het feit dat consolegamers verrast zijn over de 'mooie belichting' geeft meer aan wat ze gewend zijn dan de 'waarde' van de graphics van Halo 3.

Erger is dat ze het beeld in widescreen croppen trouwens, krijg je dikke balken aan de zijkant van je beeld als je widescreen hebt. Zie ook de post van rrenator op got hierover.
De Wii poept alles uit in een resolutie van 480p :)
Die 12,5% geldt natuurlijk ook voor de breedte, waardoor het totale percentage 27% wordt, toch wel aanzienlijk, vooral als je een HD scherm hebt.

En deze 27% is dan nog alleen maar voor 720p; 1080p heeft zelfs 185% meer pixels dan 640p (bijna 3x zoveel dus).
87.5% * 87.5% = 76.56%. Dus niet 27% maar ongeveer 23%.
(gewoon puntjes op de i zetten ;)).
We hebben het hier hoeveel puntjes het meer zijn.
100 is 11% meer dan 90, terwijl 90 10% minder is dan 100.

(720/640)^2 is wel degelijk 1.27
Jij vogelt iets in de trand van 2-((2-(720/640))^2)=1.23
Mja.. mij maakt het niet uit, maar wat ik wel erg belachelijk vind is dat Microsoft allemaal regels heeft opgelegd bij uitgevers, oa dat spellen minimaal 720p moeten zijn anders mag het spel niet verkocht worden voor de 360. Nu brengt MS een spel op de markt houden ze zelf niet eens aan hun eigen regels. En DAT is onrechtvaardig!
Het is ironisch maar niet significant. Die regels zijn geen wetten waaraan je als gamer allerlei rechten aan kunt ontlenen ofzo. Sowieso is nergens gedefinieerd hoe je die 720p moet berekenen en wat een "native resolution" zou moeten zijn. Het is dus interessant maar verder niet bijzonder. Het spel ziet er hoe dan ook geweldig uit dus niemand is hier een slachtoffer van.
Dat is wel gedefinieerd. Dat verwacht Microsoft namelijk ook van de third-party ontwikkelaars. Beetje krom dat ze zelf de regels niet naleven.
Als je dit vergelijkt met Gears of War dan was Halo3 al "duidelijk" minder spectaculair, klinkt meer dat ze de oude engine hergebruiken die alles niet optimaal gebruikt en daardoor tot dit soort stappen gedwongen zijn.

Gameplay > graphics, maar laten we elkaar niet foppen alsof het onbelangrijk is(enkel "minder" belangrijk). Grafische hoogstandjes bij dit soort spellen zijn wel degelijk van belang.

Maar het blijft natuurlijk wel een spel dat staat als een huis.
En diezelfde eisen kan / mag je aan Halo 3 stellen, die heb ik ook gesteld. En als niemand mij verteld had dat het spel 'maar' in 640P draaide, had ik het niet gezien.

Wat lopen we allemaal te 'zeuren' over resolutie. Voor fotorealistische games heb je geen resolutie nodig, maar veel polygonen en super belichting. het is echt niet zo moeilijk om een een driehoekje te laten draaien in 1080P hoor, zolang het er geen miljoenen zijn ....


Een spel is sfeer, en sfeer maak je o.a. met graphics. Hogere resolutie betekend scherper, niet per definitie mooier !
Ik heb al van meer mensen gehoord dat de beelden erg tegen vallen. Verhaal zou wel aardig zijn maar van de GFX hadden ze meer verwacht.
Net zoals sony schreef in de Wikipedia :

Halo 3, the third game in the best-selling Xbox game franchise Halo, is a highly anticipated first-person shooter video game under development by Bungie Studios for the Xbox 360 and is expected to "set a new high water mark" for next-generation games, Although it wont look any better than Halo 2.
Mooi verhaal van de concurrent, maar complete onzin natuurlijk.. Speel Halo2 en Halo3 naast elkaar en iedere zelfs half-blinde kan zien dat Halo3 veel mooier is.. Dat is ook logisch natuurlijk aangezien de Xbox 360 veel krachtiger is dan de oude Xbox.. Halo3 is alleen niet de mooiste game op de Xbox 360, dat is denk ik nog steeds gears of War.. Maar zoiets is totaal subjectief aan smaak etc..

En dat Halo3 op 640p draait (ik wist niet dat die resolutie bestond) merkt volgens mij niemand wat van.. Dit is echt weer zo'n non-discussie aangewakkerd door Halo, MS en/of Xbox haters.. Het gaat nergens over, zeker niet als je een 1080p Full-HDTV hebt, want dat worden sowieso bijna alle games geupscaled.. En dat doen die consoles zo goed dat je er zo goed als niks van ziet..
euh. alle laatste nieuwe games worden ofwel ontwikkeld op 720P of op 1080P. tegenwoordig is het zelfs grotendeels 1080P en worden ze gedownscaled vanaf die resolutie. maw als je een 1080P tv hebt en je speelt halo 3 zal je dat wel gaan merken. op 720P zal het nog wel meevallen. zoveel verschil is dit niet. ik heb het echter dit weekend bij mijn vriend gespeeld en de xbox kan volgens mij veel beter. ja het ziet er stukken beter uit als halo2 maar het ziet er dan ook niet volledig next gen uit. en zelfs met die slechtere gfx krijg je nog wel is last van framedrops af en toe (hangt er natuurlijk vanaf hoe gevoelig de persoon in kwestie is voor framedrops).

ik vindt het spel in ieder geval op grafisch vlak een zware teleurstelling, net zoals vele andere halo fanaten.
Zo gek is die opmerking niet eens, aangezien zelfs de Bungie medewerkers zelf zeggen dat het lang niet zo mooi zijn als veel andere 'next-gen' titels zou zijn, zoals Gears of Wars. Daar hadden ze zogenaamd de resources niet voor, omdat de gebieden zo omvangrijk waren oid. Dus qua omgevingen hebben ze zelf al aangegeven dat het niet heel uitbundig zou zijn. Ik vind het zelf ook gewoon een Halo 2+ qua graphics. Is voor de rest ook helemaal niet erg, al dat gezeik om graphics boeit me niet zo. Als de gameplay maar goed is ;)
Sony moet maar weer eens opscheppen alsof de ps3 veel grafischer is dan de xbox 360. Ik heb de game gespeeld ik moet eerlijk zijn in de eerste levels had ik zo van is dit de kracht van de xbox 360? Maar later vooral in die levels met die lopende spin of iets, kon je heel goed zien hoe grafisch de spel was. vanaf dat level werd het alleen maar mooier. Ik speel de game op 720p ik heb niet gemerkt dat de reso lager was. Kortom echte nonsense kritiek vind ik.
De graphics vielen mij juist erg mee. Omdat iedereen zei dat het niet zo mooi zou zijn had ik er weinig van verwacht maar ik vind het sfeertje en de visuele stijl erg mooi geworden. Toegegeven ik heb geen HD tv maar toch :)
Dat is allemaal zo betrekkelijk. Persoonlijk vind ik de graphics erg goed. Inderdaad zie je jaggies doordat het beeld opgeblazen wordt op een HD-ready LCD. Maar graphics is zoveel meer als alleen antialiasing. De beelden zijn zeer sfeervol en anders opgezet als bijvoorbeeld Gears of War. Het is een cartoony look en als dat je niet aanspreekt valt het misschien al gauw tegen.
Cartoony look :S nou niet bepaald..
de een wil dit, de ander wil dat

en ik wil dat ze niet zo zeuren en het gewoon spelen, net als alle andere die dit spel ook maar een beetje op prijs stellen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True