Call of Duty: Ghosts multiplayer. Nieuw? Of herhaling?

Call of Duty: merk of game?

Het blijft een van de meest opvallende paradoxen in de game-industrie: terwijl het merk Call of Duty alsmaar groter en breder wordt, lijken de fans van de spelserie alleen maar ontevredener te worden over de jaarlijks verschijnende games. De lat wordt steeds hoger gelegd, ook door ontwikkelaars van andere shooters, en de ooit onbetwiste leider van het shooter-genre lijkt steeds moeilijker mee te kunnen komen. En toch is Activision erin geslaagd Call of Duty de laatste jaren te transformeren van een game-franchise in iets dat de uitgever zelf graag omschrijft als 'cultureel erfgoed'.

Zo gek is die kwalificatie niet eens. Geen speltitel duikt zo vaak op in de media als Call of Duty, en in de Verenigde Staten scoort Activision goed met Call of Duty: Endowment, een initiatief dat oorlogsveteranen aan een baan helpt als ze terugkeren in de samenleving. Het merk leidt een eigen leven en je kunt je afvragen of de game daar überhaupt nog van profiteert. Als de situatie zo wordt dat de game minder relevant wordt dan de cultuur eromheen, lijkt dat geen stevig fundament om op verder te bouwen.

Groter en completer

Dat klinkt misschien onheilspellender dan de bedoeling is. Uiteindelijk heeft Activision in Infinity Ward, Raven en Neversoft drie grote studio's die bezig zijn met Call of Duty: Ghost, wat opnieuw een grotere en completere release belooft te worden dan alle eerdere Call of Duty-games. Er was een tijd dat het simpelweg verbeteren van de vorige Call of Duty genoeg was voor succes, dus in die zin is er niet eens veel veranderd en lijkt er ook weinig reden voor scepsis.

Toch zullen Mark Rubin en de zijnen af en toe weleens wakker liggen. Je kunt er namelijk niet omheen dat Call of Duty voorbij is gestreefd door zijn concurrenten. Niet in naam en nog niet in verkoopresultaten, maar wel in prestaties. Op de E3 werd pijnlijk duidelijk dat wat Activision een 'next-gen engine' noemt voor Call of Duty: Ghosts het niet haalt bij de engines van diverse andere next-gen shooters. Zelfs binnen Activision lijkt meer 'buzz' te bestaan voor Destiny dan voor Call of Duty, en tweede viool is een plek in het orkest die de vermaarde spelserie al lang niet meer heeft bezet.

Andersom is een realistische redenering echter ook op zijn plaats. De gloriedagen van Modern Warfare mogen dan voorbij zijn, er is geen sprake van een 'hero naar zero'-idee. Een verouderde engine en gameplay die in de ogen van veel gamers al jarenlang te weinig verandert is een ding, maar dat maakt de games niet ineens slecht, en ook Call of Duty: Ghosts zal wat dat betreft wel weer een bepaald niveau bereiken. Zoveel werd in elk geval duidelijk tijdens het evenement dat Tweakers onlangs in Los Angeles bezocht, waar de multiplayer-modus van het spel voor het eerst speelbaar was.

Ghosts in multiplayer.