Door , , 66 reacties

Waar Dirt Rally meer de simulatiekant opzoekt en WRC5 meer arcade biedt, kiest Sebastien Loeb Rally Evo positie tussen die beide games in. De game biedt gameplay die genoeg realisme uitstraalt om voor vermaak te zorgen, zonder dat daar een afschrikwekkend hoge moeilijkheidsgraad aan vast zit. Wel gaat het ten koste van wat intensiteit en komt de game minder authentiek voor de dag. De game kan leunen op een goed in elkaar zittende, uitgebreide carrièremodus, maar laat steekjes vallen op audiovisueel gebied. Op dat aspect moet het spel zijn meerdere erkennen in de concurrentie. Dan nog is Sebastien Loeb Rally Evo lang geen slechte game, maar er zijn op de pc al betere alternatieven voorhanden. En dat zal op de consoles binnen niet al te veel tijd waarschijnlijk ook het geval zijn.

Prijs bij publicatie: € 59,-
Verkrijgbaar vanaf: € 18,-
Van alle typen autosportgames is er niet één zo specifiek en eigenzinnig als het rallygenre. Sinds de gloriedagen van Colin McRae Rally 2.0 weten gamers al wat het is om met hoge snelheid over weggetjes te razen die daar absoluut niet voor bedoeld zijn. Begrippen als driften en tegensturen zijn bij rallygames-spelende gamers allang bekend, en de instructie 'five right into three left, fifty, caution hairpin right don't cut' levert ook geen vraagtekens meer op. Voor die groep is het momenteel een prima tijd, want met WRC 5, Dirt Rally en Sebastien Loeb Rally Evo zijn er liefst drie games die proberen de rallysport op een aardig serieuze manier neer te zetten.

Gespeeld op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One, pc
Bij het reviewen is, naast de controller, ook gebruikgemaakt van een Thrustmaster T300RS-stuur

Dat laatste is noemenswaardig, want niet elke rallygame uit het verleden zette in op realisme. Zeker de later in de reeks verschenen Colin McRae Dirt-games verlegden de focus naar de 'spectaculairdere' onderdelen van de rallysport. Voor een van die games werden de X-Games zelfs als centrum genomen. Niet de klassieke rally-stages vormden het hoofdmenu, het ging om het spektakel. Ken Block en zijn 'gymkhana'-stijl kwamen daarbij om de hoek kijken. Het zou ons dan ook niet verbazen als er een groep jongere gamers is die, als ze zich een voorstelling moeten maken van rallysport, denken aan sportwagens die om pionnetjes heen driften.

WRC 5, Sebastien Loeb Rally en Dirt Rally doen allemaal een duit in het zakje om dat recht te zetten. De games maken her en der wat uitstapjes naar andere vormen van rallyracing, maar het leeuwendeel van de content wordt verzorgd door de traditionele stages die je verrijdt op basis van de instructies van een bijrijder. Daarbij kiezen de drie games iedere ogenschijnlijk een net wat andere insteek. Dirt Rally, dat al uit is op Steam en komend voorjaar ook naar de consoles komt, richt zich op een zo authentiek mogelijke weergave van de sport.

Dat is gaaf, want Dirt Rally zorgt inderdaad voor misschien wel de beste rallysimulatie die er ooit geweest is. De keerzijde daarvan is dat de game behoorlijk lastig is. WRC 5 zit wat dat betreft aan de andere kant van het spectrum. De game doet water bij de wijn als het gaat om realisme en simulatie, om er zo voor te zorgen dat het spel leuker is voor een grote groep minder getalenteerde digitale racers. En Sebastien Loeb Rally? Dat spel doet van beide een beetje. Daarmee loopt de game een voor de hand liggend risico, namelijk dat hij aan beide kanten net niet genoeg indruk maakt.

Lees meer over