Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Final Fantasy XV verschijnt begin 2018 voor Windows

Door , 73 reacties

In de aanloop naar de Gamescom maakt Square Enix tijdens een persconferentie van Nvidia bekend dat de Windows-versie van Final Fantasy XV begin 2018 op de markt verschijnt. De nieuwe versie bevat onder andere textures die aangepast zijn aan een 4k-resolutie.

Volgens Square Enix bevat de Windows-versie behalve '4K high-resolution textures' ook ondersteuning voor Dolby Atmos en de optie om in eerstepersoonsperspectief te spelen. Op grafisch vlak biedt de nieuwe versie 'realistische grassimulatie, verbeterde haarsimulatie, verbeterde simulatie van vuur, rook en vloeistoffen, verbeterde schaduwen en verbeterde ambient occlusion'.

De versie voor Windows 10 verschijnt begin 2018 via Steam en Origin, en in een winkelversie. De game verscheen eind 2016 al voor de PlayStation 4 en Xbox One. FFXV is ruim tien jaar in ontwikkeling geweest en is gemaakt met de speciaal voor de game ontwikkelde Luminous Studio-engine.

Windows-versie Final Fantasy XV

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

21-08-2017 • 13:44

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Bonus Content.
FINAL FANTASY XV WINDOWS EDITION boasts a wealth of bonus content, including content contained in free updates to the console versions as well as paid downloadable content originally available through the Season Pass. Players can also explore the world of Eos through Noctis's eyes in an all-new first-person mode.

Awesome! De gratis en betaalde DLC voor de consoles krijgen we er gewoon meteen bij! :*)

Bron: http://store.steampowered...NTASY_XV_WINDOWS_EDITION/

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 21 augustus 2017 19:38]

Ik vind het er wel vet uitzien, maar ik heb zelf eigenlijk nooit Final Fantasy gespeeld. Bij mij is gevoelsmatig de drempel heel hoog om hier dan mee te beginnen. Of is dat onterecht? Of wat zou ik kunnen doen om toch in de serie te geraken? :)
Er zijn veel verschillende FF games en eigenlijk is elke game een apart spel, met een apart verhaal.
Wel zijn er veel elementen die elke FF terugkomen, denk aan Chocobo's, Moogles en Aeons.

Wat je zou kunnen doen is even op het web de verhalen lezen van de verschillende Final Fantasy games en/of trailers kijken van de games. Ik weet niet op welk platform je speelt, maar veel klassiekers zijn op de PC, (mini)NES en/of Playstation (1,2,3 & 4) te spelen. Je zult vanzelf een FF tegen het lijf lopen die je aanspreekt.

Voor mij persoonlijk zijn deel 9 en deel 12 echt de beste. Onlangs is er een remaster uitgebracht voor deel 12. Deze is best leuk voor een beginnende Final Fantasy speler. Deel 15 is zeker ook een aanrader, maar mist een beetje een goede uitwerking van het verhaal.

Edit: toevoeging website. Hier vind je alles wat je wilt weten over Final Fantasy
http://finalfantasy.wikia.com/wiki/Final_Fantasy_Wiki

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 21 augustus 2017 14:16]

Goed omschreven. Het "leuke" van elke FF is dat de betreffende producers en schrijvers er hun stempel op proberen te drukken. Zo zijn sommige FFs meer "sword & sorcery", en een FF15 probeert juist meer "moderne" technologische elementen te gebruiken. Verder zijn er inderdaad een hoop terugkerende thema's die de Final Fantasy reeks kenmerkend maken; zoals de chocobo's, moogles, summons, bepaalde namen van wapens, het design van bepaalde monsters, etc. Maar niet elke FF pakt even goed uit, zo heeft FF15 (of nog eerder als FF13 Versus) heel lang in een development hell gezeten en de meningen zijn daarom ook erg verdeeld over de game. FF6 en FF7 zijn mijn eigen persoonlijke favorieten; gevolgd door FF9. Deel 10 en 12 draag ik ook een warm hart toe; en vooral deel 12 vond ik qua gameplay systems erg sterk maar juist het verhaal was weer wat minder.
Wat deel 12 betreft. Dat had ik ook de eerste keer toen ik hem speelde. Nu speel ik de remaster en met mijn huidige leeftijd is het verhaal wat beter te volgen en ik moet zeggen dat ik het verhaal echt veel beter vind dan alle FF die ik tot nu toe gespeeld heb.
Ja ik wil 'm zelf ook zeker nog een keer spelen :) Ben me nu door de FF10-remaster aan het heenwerken; dus dat moet eerst nog gebeuren. Ik las laatst wel een artikel over de productieproblemen rondom FF12; en dat eigenlijk het plan was dat Balthier de main character zou zijn. Jammer dat ze dat hebben veranderd; Vaan is toch maar wat vervelend naar mijn mening :o

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 21 augustus 2017 15:38]

Vervelend is hij niet, maar het is inderdaad niet het hoofdfiguur. Gelukkig kan ik de gesprekken met Vaan in mijn hoofd een beetje uitschakelen en de 'echte' gesprekken eruit filteren.
Leuk weetje: Er is tegenwoordig om de Final Fantasy elementen consistent te behouden een committee van verschillende teams van FF-games. http://www.ign.com/articl...-to-oversee-final-fantasy
Thanks (ook alle andere reacties hieronder) ik ga er mee aan de slag!
Ik speel op de pc trouwens :)
Deel 7 wordt door de grote menigte gezien als het beste Final Fantasy deel ooit.

De remake van de game staat op het punt van release.

Als je nog nooit een Final Fantasy game hebt gespeeld, raad ik aan om met de remake van FF7 te beginnen.
Dat duurt nog wel even ben ik bang. Ze hebben onlangs de ontwikkeling verplaatst naar een intern team i.p.v. het werken met externen.
De remake staat op punt van release is wel wat optimistisch. Er is nog geen release date bekend en waarschijnlijk wordt de remake nog opgesplitst in meerdere episodes/delen waardoor ik verwacht dat het een hele lange tijd voordat we de volledige game front to back kunnen spelen.

Voor mij geen probleem, ben nu ff xii remaster aan het spelen en ga dan naar 10, 9, 8 en 7 weer opnieuw spelen en tegen de tijd dat ik klaar ben is hopelijk de remake klaar.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar :D
Nou, er zijn genoeg reacties boven je. En veel is afhankelijk van je smaak.

Ikzelf vind VIII toch de beste, puur vanwege het Junction systeem, een van de beste in mijn optiek. En bij de FF's t/m X is dat meteen het grootste verschil; het level systeem. Hoe je aan skills, hp, mp en andere stata komt. Het zijn ook allemaal turn based games, dus je kan je moves plannen. In grote lijnen is er qua gameplay niet extreem veel verschil.

XI is een MMO.

Enter the modern day. Vanaf XII is er steeds wat anders. XII is tof, maar niet zoals de vorige. Ze wilden het gevoel van een MMO geven, alleen dan in SP. En dat is aardig gelukt. Real time battles met een suf (vind ik) systeem.

XIII de eerste massa casual. 1 righting, geen open gedeeltes (behalve het einde) en een systeem wat ik te lomp vond, paradigm shifts = meh. De XIII-2 is wat beter, en Lightning Returns (XIII-3) herinner ik me niet goed.

XIV is ook een MMO.

XV is wel tof, maar mist diepgang. Zowel in gameplay als verhaal. Gameplay is realtime.

M.a.w.; het is meer waar je zelf in hebt. De turn based zijn wat rustiger van tempo, je kan het beter op je eigen gemak spelen. Doorgaans ook een beter/langer verhaal.

Ben je meer frantic dan is XV goed, en XII is wat minder frantic
FF8 vond ik ook het beste. Echt een machtig mooi verhaal, lekker veel combinaties inderdaad met junction systeem en tjokvol met verborgen dingetjes die je soms bij toeval tegenkwam en toffe sidequests en een zeer boeiende open wereld.
Maar het was dan ook voor mij mijn eerste FF game die ik speelde en had er ook de 'ideale' leeftijd destijds voor.
Het zijn stand alone games (grotendeels, soms heb je een trilogie of tweedelig oid variant, zoals X-2, XIII (1,2,3)) maar deze staat geheel op zichzelf. Er is wel een film, Kingsglaive, die eigenlijk de introductie van de game is, dus dat is maybe handig te kijken, maar ik kan je sowieso aanraden deze gewoon te spelen. Vette game (zoals Jasphur hierboven al aangeeft, niet de beste final fantasy, maar enorm vermakelijk).
Ik denk niet dat dat een vereiste is. Ik heb zelf FF4, 6, 7, 8, 9, 13 en 15 gespeeld er er is (vrijwel) nooit een bepaalde link in de verschillende stories. Elk nieuw FF game heeft (meestal) een eigen apart verhaal. Qua gameplay : als je vertrouwt bent met RPG games gaat het snel vertrouwd aanvoelen. Zelfs als dat niet zo is vind ik persoonlijk niet dat het hier om een hoge leercurve gaat.
FF9 heeft heel veel references naar oudere FF games, zoals het zwaard van Cloud Strife die je kan vinden in Lindblum's weapon shop, waarbij Zidane zegt "belonged to some spiky head". Square Enix zei dat FF9's doel was om er zo veel mogelijk story references naar oudere games in te stoppen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 21 augustus 2017 19:36]

Het Final Fantasy predikaat is eigenlijk meer te zien als een soort 'keurmerk', als het een game in de Final Fantasy serie is kan je een bepaald minimum aan kwaliteit verwachten van de game. Een enkeling zal misschien niet iedere game even goed vinden maar dat blijft een kwestie van smaak.

Final Fantasy games draaien in de eerste plaats om het verhaal, met gameplay en graphics op een gedeelde tweede plek. Innovatie is leuke bijvangst, hoewel er in de praktijk wel vaak dingen veranderen tussen 'delen', waarover men het meestal wel eens is dat het een verbetering betreft. Als je weet waar je moet kijken is het verhaal verteld uit het perspectief van de Japanse cultuur.

Persoonlijk speel ik games meestal met name voor het verhaal, tenzij ik behoefte heb aan bepaalde gameplay, dus speel ik graag Final Fantasy games. Als je graag RPG's speelt met een goed verhaal, dan zijn het stuk voor stuk prima games. Games die zo om het verhaal draaien zijn echter niet voor iedereen de beste manier van vermaak en zelfs voor mensen die van verhalen houden is het perspectief voor sommige mensen te verschillend van hun eigen perspectief. Daardoor kom je op internet met enige regelmaat mensen tegen die de games maar niets vinden.

Ik zou bijna een vergelijking maken met de Call of Duty serie, maar voor mijn gevoel verandert daar eigenlijk niets buiten (soms) de graphics en (soms) (een deel van) het thema. Wat dat betreft lijken de Final Fantasy games op dezelfde manier op elkaar als bijvoorbeeld Battlefield lijkt op CS:GO: er zijn bepaalde kernconcepten die je altijd terug ziet keren, maar dat wil niet zeggen dat iedere game hetzelfde is.

[Reactie gewijzigd door Cronax op 21 augustus 2017 14:20]

Er zijn wat running gags die hier en daar terugkomen door de verschillende versies, maar op zich is elke FF een op zichzelf staand verhaal, in een op zichzelf staande wereld. Kennis van vroegere versies voeft niets toe bij de belevenis van latere versies, is mijn ervaring.

Wel is het zo dat de sfeer bij de latere versies steeds vrij veel van elkaar wegheeft, en dat je weet of die sfeer je ligt of niet, waardoor je al weet of je het spel waarschijnlijk leuk gaat vinden of niet.
"de drempel heel hoog om hier dan mee te beginnen"

Persoonlijk denk ik dat FFXV juist een makkelijke titel is om mee te beginnen.
De moeilijkheidsgraad van dit spel is dermate laag dat dit de eerste titel is waar ik een platinum trophy voor heb gehaald.
Zelfs de adamantoise (alternatieve eindbaas) is relatief eenvoudig te verslaan, zonder healing potions als je maar goed gebruik maakt van warptechnieken. Kost hooguit veel tijd.

Zoals anderen aangeven is elk verhaal op zichzelf staand. Je kan als je wil de anime en de film vooraf bekijken , maar echt veel toevoegen doet dit nu ook weer niet. De titel XV doet vermoeden dat er een lange geschiedenis vooraf gaat. Dit is dus ook wel zo, maar is geen drempel voor het spelen van deze game.
Onterecht, je kan deze oppakken.
Het is zelfs een "Final Fantasy voor new players".
Dit is best wel een soort 'instap' FF. Niet super moeilijk en/of complex. Leuke game, vermakelijk, maar niet top. Eigenlijk zou je 7, 9 of 12 moeten spelen vind ik. Of zelfs nog meer retro, maar dat moet je liggen.
Vergeet deeltje 8 niet. Dat is voor mij de beste FF die ik gespeeld heb. Ja zelfs beter dan FF 7.
Oh echt? Haha dan verschillen wij echt van mening. Ik vond 8 echt verschrikkelijk. Suf verhaal, over gecompliceerd combat system en echt te veel grinden. Als ik terugdenk aan die stomme Marlboro's die je moest farmen voor de tentacles bekruipt mij weer een gevoel van irritatie.
8 is ook eigenlijk een droom vlak voor z'n sterven, wat gebeurt op het moment dat hij gespietst wordt.
Oke. Dit heb ik nooit zo meegekregen. Ik zal wel te jong zijn geweest het te begrijpen haha.
Nog maar eens spelen.
Mee eens, 7, 8 en 9 waren mijn all time favorieten. Ook in die volgorde.
Volledig mee eens :D Maar ook wel met de laatste zin van @harmvzon over die Marlboro tentacles. Tjongejonge wat waren die dingen een hoofdpijn om te verslaan/bemachtigen.
Ik deel je mening, Lanithro. Het was m'n eerste en meest memorabele FF. Ik was toen 14 en enkele jaren later nog eens opnieuw gespeeld.
ik heb hem op mijn PSP staan. En af en toe slinger ik die wel eens aan om hem uit te spelen.
Ik heb ook de Limited Edition box op de kop kunnen tikken en ZO veel spijt dat ik deze destijds verkocht had voor een appel en een ei...
De meeste Final Fantasy games introduceren bij elke game nieuwe personages en een compleet nieuw verhaal. Vaak zijn er wel verwijzingen naar vorige games (bv Chocobo's), maar het kan weinig kwaad als je die niet begrijpt.
Nice Nice wachtte hier al een tijdje op.
Zijn de pc requirements ook bekend gemaakt?
Ik heb een flauw vermoeden dat het straks niet op 60FPS loopt met een 1080ti in je systeem op de hoogste 4K instelling...
Laten we het hopen, en laten we dan gelijk even hopen dat dat komt omdat ze alles uitstekend geoptimaliseerd hebben maar wel rekening hebben gehouden met aankomende ontwikkelingen op hardwaregebied. Helaas is de kans zeer aanwezig dat het toch weer uitdraait op te weinig tijd hebben gekregen van de uitgever, want een game in ontwikkeling brengt geen geld in het laatje...
Ze hebben het in het filmpje overigens wel over 4K textures wat niet gelijk staat aan 4K resolutie.
Je kunt prima 4K textures in 1080p/2160p enz draaien en dat verschil zie je zeer zeker (check Fallout 4 en Skyrim mods).
Maar ik moet je verder wel gelijk geven dat dit waarschijnlijk op een 1080Ti ook niet soepel zal gaan op 60fps met alle (Nvidia) opties aan. Zo moet ik zelf in Ghost Recon Wildlands de Turf optie (en nog 1 of 2 andere settings) omlaag/uit zetten om soepel te draaien.
Maar het lijkt me wel een leuk spel, heb zelf ook geen ervaring met de FF spellen dus is dit misschien een goede start.
Nope, nog niet...
Ik heb deze op de ps4, en hoewel ik een goede 4K versie graag zou willen (aangezien die op de PS4 niet goed op 60fps loopt), vind ik dat dit soort games lekker met een controller op de bank gespeeld dienen te worden. Zie mijzelf niet achter een bureau zitten op een bureaustoel om dit soort games te spelen.
Dit is zo'n ouderwets argument. Nu streamen zo goed werkt en er erg kleine htpc behuizingen worden gemaakt, is dit echt geen goed argument meer. Ik speel al jaren PC games op de bank met een controller in 4K.
Je kunt toch geen 4k resolutie streamen vanaf de pc naar je tv toe? Mijn pc staat op zolder, en mijn tv beneden in de woonkamer.
Zeker ja Steam ondersteunt nu al een tijdje prima de MS en Sony controllers en met een HDMI kabel sluit je gewoon de PC aan op je TV.

Zelfs ik kan het! ;)
sluit je je pc aan op je tv en prop je er een controller in. Best of both worlds?
Pc staat op zolder, TV in woonkamer beneden?
Kabeltje trekken dan maar als je geen 4K stream oplossing kan realiseren.
99% kans dat de PC spelers zometeen gewoon hun controller kunnen gebruiken gezien de support al in de game zit.
Lange HDMI kabel en een Xbox controller?
Achteraf gezien toch wel goed genoten van FFXV icm de film Kingsglaive. Ja, er zaten flink wat bugs in de PS4 versie en ja het verhaal word niet zo compleet gebracht als dat men gehoopte had en ja er zijn betere FF-games. Maar al met al is het een prima en leuk spel om te spelen.

Voor iedereen dit zat te wachten op de PC versie, koop hem gewoon. De updates die er ondertussen voor ontwikkeld zijn werken goed :) En ik mag aannemen dat deze in de PC versie zitten :P

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 21 augustus 2017 13:52]

Ik wacht al een tijd op de "GOTY/ complete edition".
Zoals ik het bericht nu lees op de twitter van SE gaat de PC versie veel extras bevatten die de console versie als dlc had.
Geen spijt dat ik de PS4 heb verkocht. De game was op release niet compleet en kan tegen die tijd waarschijnlijk wel de full game spelen. :)
Leuk spel, jammer dat het verhaal zo duidelijk niet af is (veel belangrijke dingen gebeuren uit beeld en wat aanvoelt als de "tweede helft" is eigenlijk alleen de laatste eindbaas). Zou mooi zijn als ze dat nog op zouden kunnen lossen maar dat zou waarschijnlijk een veel te grote aanpassing zijn.
die oplossing is er al dan moet je de film kingsclave kijken, eigenlijk is dat een soort van 2 uur intro filmpje en vanaf dan start de game
Ik vind het persoonlijk het grootste minpunt van de game is dat als je de film niet hebt gezien je best veel verhaal mist, vooral aan het begin van het spel. Square zou dat moeten samenvatten of verwerken in het begin van het spel en niet denken dat iedereen die film gaat zien. Ik hou van final fantasy maar na advent children hoef ik geen final fantasy film meer te zien, mss zou ik een uitzondering maken als het over deel 13 gaat.
Laten we hopen dat de Steam versie niet stiekum op Origin draait...

Grom grom.
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Al ben ik zelf ook wel enorm verbaasd dat er een Origin versie komt. Gaat EA na al die jaren ineens ook beginnen te concurreren met Steam?
Volgens mij doen ze het al langer, zo hebt ik laatst witcher 3 goty editie via origin gekocht want die was goedkooper dan op steam. Ik vind het niet zo erg die aparte stores. Gebruik er nu 5, steam, origin, uplay, windows, en dan online een keyshop. Alle shops heb ik geen problemen mee.
Een van de games waarom is een PS4 heb gekocht; maar goed om te zien dat deze alsnog op de PC te spelen is. Ik hoop wel dat technisch de game een stuk beter uit wordt gebracht dan Nier: automata en dat er geen rare framepasting issue's zijn zoals de PS4(PRO) wel heeft.
Net een PS4 Pro gekocht en deze stond op mijn lijst, maar ga dan toch maar kopen op PC.
Ik had hem absoluut niet zo vroeg verwacht op PC, eerder eind 2018/begin 2019.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*