Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Submitter: Zidane007nl

De release van Final Fantasy XV is met twee maanden uitgesteld. Square Enix beloofde om de game op 30 september uit te brengen, maar zegt nu meer tijd nodig te hebben om het spel 'perfect' te maken. Woensdag tonen de makers een gameplayvideo van dertig minuten.

Hajime Tabata, game director van de Final Fantasy-serie maakt het uitstel bekend in een uitgebreide video op YouTube. Hij vertelt dat de game inmiddels is voltooid en dat er gewerkt wordt aan een patch om de laatste verbeteringen door te voeren. In plaats van deze als een day-one-patch uit te brengen, kiest Square Enix ervoor om de game uit te stellen tot 29 november, zodat alle verbeteringen voor iedereen direct beschikbaar zijn, ook als gamers niet over een internetverbinding beschikken om de patch te downloaden.

Verder maakt Tabata bekend dat de huidige master van de game door bezoekers van Gamescom gespeeld kan worden. Ter gelegenheid van de beurs komt Square Enix woensdag ook met een dertig minuten durende gameplayvideo, die de game in de huidige staat zal laten zien.

In maart bracht Square Enix al een demo uit van Final Fantasy XV. De game verschijnt voor de Xbox One en PlayStation 4. Destijds maakte de uitgever ook bekend dat er een bioscoopfilm en animatieserie komt.

Hajime Tabata geeft uitgebreid uitleg over het uitstel. Ondertitels beschikbaar via opties in de player

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Ik denk dat de PS4 Neo hier wat mee te maken heeft.. Een geupgrade FFXV lijkt mij een goeie marketing zet voor de Neo.
Ik had direct hetzelfde idee. Sony gaat de Neo echt wel rond de kerst op de markt hebben en daar moet een AAA titel bij om er zoveel mogelijk te verkopen. Sony zal zeker wel begrijpen dat als ze de Neo dan pas uitbrengen ze in de VS rond Thanksgiving zeker geen goede verkoop zullen draaien.

Maar aan de andere kant, ik vind het ook wel gewoon fijn een keer te lezen dat een developer besluit zijn game uit te stellen zodat er geen day-one patch is en de game direct speelbaar zonder poespas van internet, overvolle servers en negatieve social media uitingen door die overvolle servers.
Zeker een verademing dat een Day One patch niet aan te pas hoeft te komen, het lijkt bijna een standaard. We gaan het zien!
Ach, ze zullen FFXV wel bundelen met de neo voorspel ik.

Hoe dan ook, jammer dat ze hem ook niet gelijktijdig voor de PC uitbrengen.
Ik had gehoopt dat ze dat wel zouden doen gezien ze vrij actief alle eerdere FF spellen op Steam aan het releasen zijn en al helemaal gezien de PS4 en XBONE tegenwoordig gewoon x86-64 PC's zijn.

Laten wij pc gamers maar hopen dan dat ze hem in acceptabele tijd ook op PC uit zullen brengen (binnen een jaar of zo), de filmpjes die ik ervan gezien heb zagen er wel heel stoer uit en ik vind FF altijd wel erg vermakelijk.
Ik snap het niet, op de Xbox One zal hij nauwelijks verkopen vergeleken met PC, dus hadden ze die versie maar moeten uitstellen.
Dit was ook mijn gedachte. Maar we gaan het zien.
Moeten ook niet vergeten dat FFXV een VR-functie heeft :)

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 15 augustus 2016 11:00]

De VR-Functie was mij even ontgaan :O
Waarom je nou weer een off-topic moderatie krijgt mag onze lief heer weten, maar ik vind dat je wel een punt hebt.. Al is er nog geen official launch date voor de NEO, Final Fantasy is toch beetje een parade paartje geweest voor Sony, dus het zou mij ook niks verbazen
Kan best kloppen idd.. dat Sony hun gebeld heeft en x geld bedrag heeft geschonken om hem veel beter voor de neo te maken.
Vaak gebeurd dat wel met echte AAA titels die uitkomen vlakbij de lancering van een nieuwe console.
Ondanks dat het erg vriendelijk is om de patch op de disc te drukken, is het natuurlijk zeer zelden dat een PS4-eigenaar geen internetverbinding heeft om een patch binnen te hengelen. In het ergste geval neem je je PS4 dan even mee naar een vriend ofzo, om daar die patch te downloaden.

Ik gok dat er wat meer meespeelt dan puur die patch, ook gezien het om twee hele maanden vertraging gaat en niet om een week of twee.
Ow.. dus om eventjes een patch te installeren bel jij een vriend(in) op van 'ik moet mijn spel updaten.. kan ik langskomen?' en dan is het maar de vraag;

1) Hoe groot de patch is
2) Hoe druk de servers het hebben

soms kan een download enkele uren duren als die paar GB's weegt.
Ik doelde dan op een vriend die ook een PS4 heeft, dus die weet hoe en waarom enzo :)
Wat als jij een Japanner/Chinees/Amerikaan bent en jouw verbinding is door de leuke wetten/regels lekker 20MB/s?
Hoe lang ben jij dan nadat jij het spel gekocht hebt.. bezig met een download van een patch als dit 300MB+ is?
Overstappen is in dat soort landen vaak vrijwel onmogelijk.
Dat is een eenvoudig sommetje, ik ga ervan uit dat jij 20Mbps bedoelt en niet 20MBps en dat de server deze snelheid ook levert:

20Mbps=2,5MBps. 300MB / 2,5MBps = 120 seconden. 2 minuten dus. :o
zelfs al is de patch 3GB dan moet die arme persoon wel 20 minuten wachten.

Lijkt mij dat men hier wel overheen komt..
Sinds wanneer is het altijd die snelheid?
Gebeurd vooral in dat soort landen dat het ineens trekt tot enkele kb's per seconde.
In de post waar ik op reageerde had je het over 20MB/s (Mb/s?) en
tussen de regels door blijkt dat je dat traag vindt, terwijl dat niet zo is.

Over kbps wordt niet gesproken maar dat zou inderdaad pas traag
zijn. Ik heb geen idee of dat normaal is in Japan/China/Amerika.
Als je echt wordt geremd.. is dat normaal daar ja omdat je daar werkelijk geen keuze hebt.. het is dit slikken of geen internet hebben.
Dan wacht je wat langer.. het is geen kwestie van leven of dood hoor.. onpraktisch zeker, maar vergeet niet dat we het hier over een spelletje hebben.

Zoals Rob Geus zou zeggen : Man, man, man...
Daarom dus beter uitstel
Ondanks dat het erg vriendelijk is om de patch op de disc te drukken, is het natuurlijk zeer zelden dat een PS4-eigenaar geen internetverbinding heeft om een patch binnen te hengelen. In het ergste geval neem je je PS4 dan even mee naar een vriend ofzo, om daar die patch te downloaden.

Ik gok dat er wat meer meespeelt dan puur die patch, ook gezien het om twee hele maanden vertraging gaat en niet om een week of twee.
In Nederland mogen wij genieten van een stabiele, hardcore internet verbinding. Dat is in andere landen wel anders gesteld; hoe vaak ik niet b.v. op een Japanse site wil komen als AmiAmi.com en dat de ISP's (Telstra) in Japan hun verbindingen niet op orde hebben.

Vandaar dat dit besluit in mijn ogen, wijs is, zodat het geen backfire kan krijgen van de Japanse community.
Hoezeer ik hier ook van baal, toch begrijp ik zijn standpunt wel. Ik hoop dan alleen wel echt oprecht dat 29 november de definitieve release is. Ik heb de het spel al een flinke tijd in de pre-order (zonder aanbetaling) staan. En ik begin nou toch wel echt heel erg kriebelig te worden om het te gaan spelen.


Heeft iemand een idee hoeveel mensen (of percentage) hun console niet aan het internet heeft hangen?
Niet zoveel denk ik, want zelfs in de vorige generatie waren sommige games niet speelbaar zonder patch. Onder andere Assassin's Creed maakt er traditie van om gamebreaking bugs in de 'gold' versie te hebben, en die er dan op dag 1 uit te patchen.
Ik heb op mn werk zelfs collega's die wel een PS3 of PS4 hebben, maar zelfs thuis geen internet verbinding hebben. Soms dan wel mobiel internet omdat ze dat genoeg vinden, en soms helemaal geen internet. Ze zijn echt wel te vinden, al kan ik het me amper voorstellen.

Aan de andere kant kan ik ze ook geen ongelijk geven dat veel tijd die ik online spendeer veel "beter" besteed had kunnen worden als er geen internet was geweest. Maar ik moet er niet aan denken ;)
In welk land woon jij dan? Niemand van mijn 50 collega's heeft geen internet thuis.
Gewoon in Nederland. Mensen vergeten het nog wel eens, maar echt niet iedereen heeft een internet aansluiting of zelfs computer.

Ik weet zo al van 3 van mn collega's dat ze geen internetaansluiting hebben. En dan zijn er vast nog wel meer waarvan ik het niet weet.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 17 augustus 2016 10:30]

Heel prima, fijn dat ze erkennen dat 0-day patches nergens op slaan en dat ze besluiten om de game dan maar uit te stellen en het op die manier op te lossen. Ik wou dat meer developers dit deden, alhoewel ze waarschijnlijk geen keus krijgen van hun publishers.
Ik heb liever een 0-day patch dan een vertraging van 2 maanden hoor.
Ook als je in een land als de VS woont waar de internet snelheden in veel gebieden worden geremd of traag worden aangeboden?
Hij zegt toch dat hij dat liever heeft. Hij woont niet in de VS met traag internet en kan mij voorstellen dat het hem weinig interesseert dat andere daar last van hebben. Hier heeft hij in ieder geval wel last van.
Je moet wel denken als bedrijf.. die wilt geen slechte reclame.
Zelfs als je maar 1 Mbps download snelheid hebt haal je 10 GB in een dag binnen. Met een hele grote patch ben je een paar dagen bezig. Ok, is shit dat je dan niet tegelijk met de rest kan beginnen, maar nog altijd veel sneller dan 2 maanden wachten.

Aan de andere kant zijn FF games typisch van die games die je misschien over 15 jaar nog eens in je dan vintage console slingert en dan is het nog maar zeer de vraag of de update servers online zijn en of er anders alternatieve methodes zijn om de game te patchen. Toch wel handig als de game dan wel gelijk speelbaar is vanaf de disc.
Maar als jij FFXV vanaf 30 september "buggy" speelt en 29 november komt de patch uit, dan is jouw eerste ervaring met de nieuwe FF niet goed en is er kans dat jij of andere reviewers de game afkraken. Toch?
Ik heb het over een 0-day patch, niet over een patch die 2 maanden na de release uitkomt.
Ja maar zoals ik het nu begrijp. Is er geen zero-day patch. De game is klaar. Maar niet naar tevredenheid van SE dus gaan ze aan de slag met een patch. Deze komt over twee maanden uit en word dan direct met de game geleverd. Dat maakt de 'november patch' de zero day patch voor FFXV maar dan offline. Als ze de game dus nu uitbrengen is er geen patch en is de game ervaring minder optimaal dan dat ze zouden willen en krijg je in november de patch zodat ie wel optimaal is.
Zo lees ik het totaal niet:
In plaats van deze als een day-one-patch uit te brengen, kiest Square Enix ervoor om de game uit te stellen tot 29 november, [..]
Daar staat echt dat ze het liever uitstellen en uitgeven op disc, dan op 30 september uitbrengen met een day-one-patch.
Maar het verschepen en branden op dvd/blu-ray kost ook tijd. tevens liggen de hardcopy's enkele dagen al eerder in de winkel. Tuurlijk is dat geen 2 maanden. Maar verwacht toch wel dat ze een maandje bezig zijn.
Dan moet je wel snel internet hebben en denk jij dat Amerikanen/Chinesen/Japanners dat altijd hebben?
Ik niet, liever kant en klaar op disc. Als ik over 10 jaar de game in mijn ps3 of ps4 wil drukken en de servers zijn dood, wil ik wel fatsoenlijk kunnen spelen en niet een game afschrijven omdat de patches niet meer gedownload kunnen worden.
Ik heb liever een spel wat af is wanneer het uitkomt dan een patch.

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever" ~ Shigeru Miyamoto
OT: Vandaar dat Zelda Breath of the Wild pas volgend jaar uitkomt

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 15 augustus 2016 10:57]

Hoewel dat motto niet echt meer klopt (zie de waslijst aan nieuwe features die Mario Maker heeft ontvangen), ben ik het wel eens dat het altijd beter is om een spel te vertragen dan in slechte staat uit te brengen. Zie bijvoorbeeld de matige staat waar No Man's Sky zich nu in bevindt.
Super Mario Maker was "af" toen deze uitgebracht werd, de latere toevoegingen zijn allemaal uitbreidingen geweest van het basisspel (wat mi. geniaal is). Het gezegde gaat vooral op van voldoet het spel wat je uitbrengt aan de kwaliteitseisen wat mensen er van verwachten. Bij spellen als No Man's Sky en bv Street Fighter 5 was daar een duidelijke Nee als antwoord. Bij Super Mario Maker echter was dit wel het geval.

Als No Man's Sky over 10 patches in 10 maanden beter speelt gaan nog steeds mensen herinneren dat het in het begin een matig en buggy spel was. Maw. het spel is dan "bad forever", waar een spel die uitgesteld is en daarna goed speelt direct de indruk geeft dat het een goed spel is en dan is het wachten al snel vergeven (eventually good). Vandaar dat gezegde van Myiamoto.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 15 augustus 2016 15:00]

Deels ben ik het met je eens hoor, maar toen bijvoorbeeld Battlefield 3 werd released was vooral het multiplayer gedeelte nagenoeg niet te spelen. Desondanks kijk ik er 5 jaar later toch heel goed op terug. Vooral omdat er gaandeweg gewoon een goede game van is gemaakt.

En de mogelijkheid om via internet te patchen brengt uitgevers natuurlijk ook in een hele andere positie dan 15 jaar geleden.

In het geval van No Man's Sky kan het de game inderdaad weleens goed verknallen aangezien dit op voorhand al een stukje cult was. Een lopendeband shooter als Battlefield heeft hier denk ik bij voorbaat al minder last van.
dit is toch wel echt erg jammer. Na zo lang wachten eindelijk een release date waarvan je dan denkt dat ze genoeg tijd hebben om er goed over na te denken etc. en dan toch na al die tijd WEER een vertraging.

Naja aan de andere kant heb ik zo iets van: na al die jaren kunnen die 2 maanden er ook wel bij maar eigenlijk vind ik het gewoon triest. maar nu verwacht ik wel dat ze de game ook daadwerkelijk bugvrij en echt goed afmaken.

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 15 augustus 2016 10:22]

Hun zet is logisch, in landen als Japan/China/Amerika is juist het internet niet goed geregeld.
In de VS kan je niet eens stemmen met je portomonee door over te stappen.. ja kan wel.. door vaak naar een andere Staat te verhuizen.. maar of gaat goedkoper is en beter...
En zo hoort het.
Zo horen alle bedrijven te werken.. zijn er toch nog bugs?
Dan dat netjes uitleggen via een video (kan zelfs op de eigen site, maar via YouTube heb je zelden last van server downtimes) en uitstellen die handel.
Jammer dat niet alle game ontwikkelaars zo te werk gaan. Persoonlijk zie ik liever een finished product in de winkels dan een mega grote day-one patch.

Als grafisch ontwerper van interactieve multimedia producten heb ik ook te maken met deadlines/release dates. Er zijn ontzettend veel factoren die ervoor (kunnen) zorgen dat release dates vaak genoeg niet gehaald worden. Bugs die in een later stadium ontdekt worden en opgelost moeten worden, nieuwe features die de klant halverwege het werk opeens in zijn product wilt hebben, het samenbrengen van werk tussen verschillende (internationale) teams wat soms niet soepel verloopt en het opeens uitvallen van personeel e.d. En zo kan ik nog uren doorgaan. Al deze dingen horen (en vaak worden) in het achterhoofd gehouden wanneer men een deadline opstelt maar in praktijk zie je dat het toch anders loopt. Het is werk op maat en daarbij is het onmogelijk om een strakke vaste release date op te stellen. Vooral voor projecten welke een jaar of twee drie of zelfs langer duren. Wat in theorie haalbaar zou moeten zijn, valt in praktijk toch vaak vies tegne.

Zelfs bij "simpel" fabriekswerk kan er een machine stuk gaan waardoor een levering (deadline) niet gehaald kan worden, ook al wordt er overgewerkt.

[Reactie gewijzigd door crobo op 15 augustus 2016 11:07]

Ben ik de enige die goed nieuws vind? De komende week word het druk met nieuwe releases op rpg gebied(Deus Ex, Legion). Daar ben ik na een maand nog niet klaar mee. Begin december had ik nog niets, dus komt goed uit :)

[Reactie gewijzigd door ye-roon op 15 augustus 2016 11:25]

Jammer, maar begrijpelijk natuurlijk. Ik wil liever een goede game tijdens de release, dan een game waar nog veel aan moet gebeuren. Of dat je ineens onverwachte functionaliteiten niet hebt zoals de multiplayer functie in No Man's Sky. Gelukkig heb ik straks nog genoeg tijd voor andere games, dus voor mij is het gelukkig geen probleem. Natuurlijk is het altijd jammer dat hij wordt uitgesteld, en er zullen vast wel mensen zijn die misschien hierdoor hun pre-order stopzetten.

Off-topic

Waar ik wel huiverig voor ben is zoals hierboven meerdere malen is aangegeven, en dat is de PS4 Neo. En natuurlijk geldt dit ook voor de Xbox Scorpio (http://www.trustedreviews.com/opinions/ps4-neo-vs-ps4-ps4k). Ik vind het prachtig dat je op een console games goed kan draaien, maar als dit betekend dat de nieuwe consoles betere hardware krijgen dan is dit voor mij een heel groot minpunt.

Toen de Xbox One uitkwam was ik er van overtuigd dat ik ongeveer net zo lang mee kan doen als de vorige generatie consoles (tussen de 6 en 10 jaar), en dat de games die daarvoor worden gemaakt er goed (genoeg) uit zien en goed lopen. Een console is ook fijn om te hebben omdat als we kijken naar de PS3 en Xbox 360 dan hebben deze consoles het lang kunnen volhouden (consoles waren erg verouderd natuurlijk, maar werd nog wel ondersteund). Nu is er sinds kort de Xbox One S die games kan upscalen naar 4k. De GPU is verbeterd waardoor je hogere FPS hebt. Zover ik kan zien, zien de graphics er hetzelfde uit. Dit is persoonlijk nog acceptabel, vooral voor mensen met een 4k televisie. Voor de gewone consument is er geen reden om te upgraden naar de Xbox One S als je geen 4k televisie hebt.

Waar wordt ik niet echt blij van? Dat de nieuwe consoles krachtiger gaan worden, waardoor je verschillen krijgt tussen de PS4 en de PS4 Neo, en de Xbox One en de Xbox Scorpio.
Als games veel beter draaien op de nieuwe consoles, en de graphics zien er ook nog is beter uit (als dit uiteindelijk zo zal zijn, maar stel dat het zo is), dan denk ik bij mijzelf, waarom heb ik ooit de Xbox One aangeschaft? Dan had ik net zo goed kunnen wachten, en een x-bedrag meer kunnen betalen voor een console die het uiteindelijk langer zou kunnen volhouden. Nu zou ik mijn huidige console moeten verkopen voor veel minder geld dan ik hem heb gekocht, en dan moet ik nog is voor een volledig bedrag de nieuwe console gaan aanschaffen. De Xbox One is nu natuurlijk al een behoorlijk lange tijd uit, en ik heb de mijne al 2 jaar, maar bij een levensduur van bijv. 10 jaar is 2 jaar niet echt lang.

Een console zie ik gewoon als een "kleine" investering (vergeleken bij een goede gaming PC / +/- 1.500,-) waar je een geruime tijd mee verder kan, en waarbij je niet geforceerd wordt om een nieuwe console te halen omdat deze ineens beter is. Want dan kan ik net zo goed een redelijke PC kopen waarbij je om de x-aantal jaren een upgrade op uitvoert. Maar goed, dit doe je ook niet zo snel omdat een PC ook behoorlijk duur is (alhoewel games aanzienlijk goedkoper kunnen zijn), en de consoles hebben natuurlijk de exclusives die je kan spelen.

We zullen zien hoe dit uit zal pakken en hoe dit straks allemaal in werking gaat. Natuurlijk ben ik ook benieuwd hoe het zit met de bestaande games op de One en PS4, en of deze uberhaupt gespeeld kunnen worden op de nieuwe consoles.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True