Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Square Enix schrapt uitbreidingen voor Final Fantasy XV na vertrek producent

Er komen veel minder uitbreidingen voor Final Fantasy XV dan gepland. In plaats van vier dlc's over de personages Ardyn, Aranea, Lunafreya en Noctis, komt alleen de eerste uit. Dat komt omdat producent Hajime Tabata het bedrijf verlaat.

Square Enix kondigde het nieuws aan in een livestream getiteld 'Special Event'. De stream was bedoeld om informatie te geven over de komende uitbreidingen van Final Fantasy XV, maar tegen de verwachtingen in bleek producent Hajime Tabata in de uitzending ook zijn vertrek aan te kondigen en werd bekendgemaakt dat drie dlc's worden geschrapt.

Tabata zegt in de stream dat hij een nieuw project heeft gevonden en dat hij een eigen bedrijf gaat oprichten om 'zijn doelen' te behalen. Square Enix geeft geen nadere duidelijkheid over het vertrek van de producent. Wel maakt de uitgever bekend dat de uitbreidingen met personages Aranea, Lunafreya en Noctis in de hoofdrol, niet meer gemaakt zullen worden. Ook hierover geeft de uitgever geen verdere duiding.

Square Enix had Tabata in augustus aangesteld als topman van een nieuwe studio: Luminous Productions. De producent van Final Fantasy XV werd in 2014 aangesteld en Tabata wordt gezien als een van de mensen verantwoordelijk voor het succes van de game. Tabata is sinds 31 oktober niet meer werkzaam bij Square Enix.

Hoewel er drie uitbreidingen worden geschrapt, komt de episode over hoofdpersonage Ardyn wel uit. Dat zal in maart 2019 gebeuren. Van die uitbreiding, die zich voor het verhaal van Final Fantasy XV afspeelt, toont de uitgever een trailer.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-11-2018 • 09:22

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Zelfs Tabata was moe van S-E z'n shit.

Ben zo blij dat ze E-I-N-D-E-L-I-J-K van deze game weg gaan.
De game was niet klaar, is nog steeds niet klaar en zal nooit klaar zijn.

Hopelijk is dit het begin dat S-E een degelijke comeback maakt, maar als ik final fantasy 15-2 zo zie (FF7 remake is gewoon een 15 kloon met een ff7 skin) ben ik bang dat ze daar nu al hun geld in gaan pompen zonder reden.

final fantasy 16, turn based, class based game please?
Je weet wel, zoals FF9.
Misschien kun je eens kijken naar de nieuwe Dragon Quest, Dragon Quest XI :)
Dit spel heeft precies wat je zoekt.
De eerste uren zijn wel goed.
Ik denk gewoon door dat nostalgie gevoel.
Maar dan begin je echt te merken wat een subpar spel het is.
Wat vind je subpar dan aan DQ11?

Voor mij persoonlijk is het met afstand de beste game van het jaar.
Verhaal en karakters waren dik in orde, gameplay ook heerlijk en grafische stijl is echt tof.
Heb van begin tot einde, alles level 99, alle gear, alle missies en uitdagingen met plezier gespeeld en geen moment gehad dat ik het niet supervet vond.
https://www.youtube.com/watch?v=imQRnghxkmo
Ik ga niet altijd akkoord met zen nogal rechtdoor opinies.
Maar hier nailed hij het wel.
Hehe, die heb ik ook gezien, hij nailed het ook, maar hij vindt het ook een prima game.
Je moet niks nieuws verwachten, de gameplay komt uit 1995, het verhaal is net zo verrassend als elke Zelda/Mario game die uitkomt en als je dat erg vindt is de dragon quest serie niks voor je.

Ik verwacht een ouderwetse JRPG met mooie graphics, leuk verhaal, leuke karakters. En daar voldoet deel 11 zeer zeker in.
Ik moet me soms ook inhouden om niet gewoon met FF7 of 9 te beginnen.
De nieuwe generatie JRPG's doen het gewoon niet voor mij.
DQ11 was aardig, 6/10, maar zeker niet het beste.

Na 1x gespeeld te hebben zou ik de game niet meer willen oppakken, ondanks dat ik regelmatig terug ga naar DQ8. Dit bewijst voor mij des te meer dat S-E terug moet naar hun origins (FF9, vagrant story, chrono cross, valkyrie profile, star ocean 3 etc.). Ik hoopte dat octopath traveler een goede game zou wezen, maar helaas, ook mediocre. Ik heb de game niet kunnen afmaken omdat die game zo verrekte saai was. Erg jammer.

Het gaat even duren voordat ik weer geld ga investeren in S-E games, DQ11 zou mijn game of the year moeten zijn, maar dit mocht niet zo wezen.
DQ11 is voor mij echt veruit de beste game die ik dit jaar heb gespeeld. Ik zou er niet meer naar terug gaan omdat ik alles heb gedaan wat je maar kon doen in de game. Maar ik heb alles met plezier gedaan en kon het spel amper wegleggen.

Maar wat vond je van die oude games dan zo goed dat je wilt dat ze daar naar terug gaan?
Voor mij is FF9 de beste Final Fantasy die ik ooit gespeeld hebt, ook omdat het mijn eerste was en nostalgie. Maar ik ben erg blij dat ze stappen durven te zetten in de serie. FFXII vond ik ook geweldig door de implementatie van het vechtsysteem. FFXIII is voor me persoonlijk een van de beste verhalen die ze verteld hebben. Alleen XV kon me weinig bekoren, vooral doordat de actie niet mijn ding was en het verhaal ook verwaarloosbaar, niet te beginnen over de laatste chapters in de game.
Turn based hoeft dan voor mij niet helemaal, vond paradigm systeem van FF13 toch wel aardig werken (maar had een extreem min/max gehalte, wat voor beginners een aardige difficulty-ramp heeft), maar ik wist dus niet dat FF7r systeem van FF15 zou gaan gebruiken (gezien de trailer, duidelijk), denk dat dat nog wel eens een flinke dompert voor FF7-fans zou gaan worden, die zijn blijven hangen in de traditionele turn/action-based versies :P
Als ik de dingen zo zie over FFVIIR, dan lijkt het eerder om het battle systeem van Crysis Core te gaan, maar ook dat ziet er weer richting FFXV uit.
We gaan het zien allemaal. Het turnbased gebeuren lijkt het niet meer te worden voor de huidige generatie spelers.
Waarschijnlijk is het beter om ervan uit te gaan dat dit square enix niet in staat is om een volwaardige final fantasy te maken. Enigste waar square enix goed in is, is Cinematic trailers te maken van games waar de ontwikkeling nog niet van begonnen is.

Square enix kan het beter hebben van van middel-kleine budget games als nier automata en dragon quest 11.
Turn based, Class based final fantasy? Sign me up please!
ok ? en als je de season pass hebt aangeschaft voor deze game wat dan?

ik zou het even moeten checken maar dacht deze op de ps4 te hebben gekocht en verwachte wel de uitbreidingen te krijgen?
ooo dat scheelt thx voor de opheldering!

ik kan me ook al wel herinneren alsof ik al wel wat extra content heb gehad in de vorm van verhaal lijnen van de 4 hoofdrolspelers?

wel balen als je toch wel de seasonpass voor de nieuwe uitbreidingen had gekocht :(

[Reactie gewijzigd door copywizard op 8 november 2018 09:41]

Dat waren de 4 oude dlc, daarnaast had square enix later nog deze 4 nieuwe dlc aangekondigd.
Ik heb de GOTY edition gekocht. Letterlijk de enige FF waar ik moeite had om het einde te halen. Ben zelfs niet aan de expansions begonnen.

FF is voor mij een single player episch verhaal met een turn based combat systeem. FF15 is compleet tegenovergestelde van wat je verwacht van een Final Fantasy spel.
Ik herken je gevoel... Zo woooowwwwww vond ik hem ook niet...
De nieuwe dlc was niet onderdeel van de oude season pass.
Als je een season pass koopt ben je onderdeel van het probleem ;)
Of misschien een fan van de game die op zeker alle DLC wil spelen, en ze dus daarom tegen een iets goedkoper tarief koopt?
precies dit ik koop haast nooit season passes maar ik vond destijds deze game zo gaaf dat ik dacht ik moet hier meer van hebben dus nam ik de gok maar had ik dus beter niet kunnen doen :(
Je koopt niks behalve een "belofte" die dus gebroken kan worden.
Nu verwacht ik wel dat het gerefund zal worden, daar niet van.
Maar inderdaad deel van het probleem. Je koopt niks dan een belofte.
Deze dlc horen niet bij de season pass, dus veel hoeven ze niet te doen.
Dat neemt niet weg dat je op voorhand betaalt zonder te weten wat je gaat krijgen, wanneer je het gaat krijgen en of het z'n geld waard is.
Helaas de harde waarheid.

Zo lang mensen nog geld naar ontwikkelaars smijten d.m.v. pre-orders en season passes zullen dit soort praktijken blijven.
In de kleine lettertjes zal wel staan dat je geen recht hebt op je centen. Succes...
Wat een onzin. Deze DLC hoort niet bij de season pass.
en als je de season pass hebt aangeschaft voor deze game wat dan?

Dan heb je 'hopelijk' betaald voor een goed leermomentje ;)
Er is geen seasonpass voor deze content.
De season pass was voor ignis, gladiool en prompto DLC.
Dus als 1 producent vertrekt, kun je meteen de gehele ontwikkeling van de rest stoppen.... 8)7

Is er niemand binnen Square-Enix die zijn taken over kan nemen? Het is niet alsof het gehele ontwikkelteam in 1 keer is opgestapt!
Het ontwikkel team gaat zich nu focussen op een nieuwe game.
Het betekent dat SE geen brood ziet in de resterende DLC's en dat waarschijnlijk Tabata als enige dit heel graag wilde.
Bedankt voor het nieuws, maar waar blijft die FF7 remake? Weet iemand dat? Hoeveel jaar beloven ze dat inmiddels al?
Volgens mij is FF7r aangekondigd, terwijl square enix niet eens een volwaardig ontwikkel team beschikbaar hadden.
Dat is onjuist. In eerste instantie was het de bedoeling dat de remake van FF7 buitenshuis werd gemaakt. Dit hebben zij echter herzien, en nu doet Square het zelf.

Of dat het spel ook ten goede komt is altijd af te wachten.
Echter is het haast onmogelijk om aan de verwachtingen te voldoen.
Ja, en wie is de lead? Nomura en die is met Kingdom Hearts III bezig. FF7 remake gaat net als FF XV een trainwreck worden.
Dat zal inderdaad best kunnen.
Al is het alleen al door de torenhoge verwachtingen, dat een remake van een van de beste FF spellen met zich mee brengt.
Het is vrij simpel: port de game naar Unreal Engine en update de game systemen zoals controls, camera, menu's etc.. Dat is alles wat mensen willen. Maar verwacht niet dat Nomura dat gaat doen.
  • Eerst besteden ze het uit aan een onbekende studio, wat fout gaat
  • Dan zeggen ze dat de game in 3 delen wordt gereleased, nog belachelijker
  • Vervolgens is Nomura in de lead maar vol met Kingdom Hearts III bezig
  • Wat betekent dat development nu pas echt gaat beginnen
  • Oftewel... over een jaar of 5 komt de game waarschijnlijk uit... als een flop.
  • Zelfs zoiets simpels als een Chrono Trigger remake verneukt Square-Enix met gemak.
Octopath Traveller gespeeld? It screams FF IV, V, VI, Chrono Trigger en Secret of Mana remake in die engine. Logisch voor elke leek, maar verwacht niet dat Square-Enix management dat inzicht heeft.

Slechtste publisher met stip... zelfs EA heb ik nog hoger staan in aanzien.
In zomer 2015 hebben ze het aangekondigd dat ze er mee bezig zijn gegaan. Maar verder niet veel bekend. Beter nemen ze ook erg veel tijd om deze game goed te maken want als die flopt dan krijgen ze me toch een partij rant over zich heen van de Final Fantasy fan/playerbase daar zeg je u tegen.

Gewoon geduld hebben. En voor Square Enix is het niet bepaald vreemd dat de development van iets lang duurt *kuch* Kingdom Hearts 3 *kuch*
Daarna is het ook verplaatst van outsourcing naar in-house development.
Ze hadden gewoon Bluepoint moeten inschakelen. Dan was de remake nu klaar geweest.
Nou ja die is nog in de maak, er zijn officiŽle trailers van uitgekomen. Een release datum is dan ook nog niet bekend.
In 2019 komt er meer informatie en misschien zelfs eind 2019 wel het eerste deel (wordt in 3 delen gereleased)

Eerst Kingdom hearts 3 releasen en de marketing daaromheen. Die komt eind januari uit en hun fiscale jaar eindigd op 31 maart. Na die datum mogen ze meer naar buiten brengen over FF7R. Waarschijnlijk de E3 2019 zullen ze wel groot uitpakken. Aangezien ze elk jaar een AAA titel willen gaan uitbrengen zou FF7R in principe voor maart 2020 op de markt moeten komen aangezien er geen andere AAA titels aangekondigd zijn.
Zonde en erg jammer.
Hele fijne game imho en had die verhalen graag gespeeld.
Square-Enix is al 15 jaar ellende. Enige goede dingen die ze nog produceren zijn veelal hun Westerse studios maar zelfs die worden opgezadeld met onrealistische doelstellingen. Zie Hitman, nieuwe Tomb Raider die ook richting een games-as-a-service model moet. Mis-management van A tot Z en hun 'helden' als Nomura hebben een god-complex maar missen de skills om fatsoenlijke games te ontwikkelen. Alles wat Nomura aanraakt gaat naar de klote. FF VII remake zal het volgende project zijn dat hij sloopt. Wat mij betreft trekken ze een streep door Final Fantasy en beginnen ze gewoon met nieuwe projecten.
Heb de eerdere DLC niet gespeeld, maar wel jammer dat hij weg gaat. FFXV was geen Final Fantasy game, maar desondanks heb ik me er prima mee vermaakt. Het battle system was interesant en vond het verhaal ook wel goed, al had het wat plot holes waar je anime/film voor buiten de game moest zien. Maar de game aanzich, was leuke vrienden trip, auto drive aan, oude FF muziek op de radio en lekker chill van quest naar quest.

Al hoop ik wel dat een nieuwe Final Fantasy komt die wel turnbased is. Na het succes van octopath en bravely default moet SE dat misschien wel in het achterhoofd hebben, hoop ik.
Wat een bedrijf is squere enix toch ook.
Heerlijk dit, kan er alleen maar om glimlachen!

Hopelijk gaat Tabata op eigen benen mooie spellen maken voor ons!
Final Fantasy is voor mij al dood sinds deel VII en die moderne setting. Deel IX en XII waren nog ok


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True