Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Square Enix toont gevechtssysteem Final Fantasy VII-remake

Square Enix toont een nieuwe video van de Final Fantasy VII-remake. In de beelden is onder andere een nieuw gevechtssysteem te zien. De game bevat alleen het 'Midgar'-gedeelte van het origineel, andere delen worden later in episodes toegevoegd.

De remake van het origineel uit 1997 bevat een een real-time combatsysteem in plaats van vechten om beurten. Er zijn wel nog elementen van een turn based systeem overgebleven. Zo is er een ATB-niveau dat langzaam stijgt naarmate de speler acties onderneemt in een gevecht, zoals blokkeren of aanvallen. Zodra die meter vol is, kan de speler de game pauzeren en een tactische modus aanzetten om speciale aanvallen en krachten te gebruiken. Er zijn ook snelkoppelingen om de tactische mode sneller te laten verlopen. Ook heeft iedere vijand een zogenaamde 'focus'-meter. Zodra deze meter vol is, leveren aanvallen van spelers meer schade op.

Omdat het een remake betreft komen bekende gezichten uit het origineel terug. Barret maakt zijn terugkeer met zijn arm dat als vuurwapen fungeert. Ook Tifa keert met een opgefrist uiterlijk terug in de remake.

De game bevat alleen het 'Midgar'-gedeelte van het origineel. De rest van de delen voegt Square Enix later in episodes toe. Er komen meerdere gelimiteerde edities van het spel. Zo verschijnt er een Deluxe-editie voor 80 euro. Deze editie bevat onder andere een artbook, een steelbook-hoes en een soundtrack op cd. Tevens komt er een First Class-versie, deze versie bevat een beeldje van het personage Cloud.

Niet alleen Final Fantasy VII krijgt een remake, maar ook Final Fantasy Crystal Chronicles krijgt een remaster. De game, die origineel op de Gamecube verscheen, krijgt een grafische update en een multiplayer-modus. Final Fantasy Crystal Chronicles komt ergens deze winter uit voor onder andere de PlayStation 4, iOS, Android en de Nintendo Switch.

Verder verschijnt er een Final Fantasy VIII-remaster. De remaster van het origineel uit 1999 komt later dit jaar uit voor de Playstation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Ook verschijnt er een pc-versie op Steam.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

11-06-2019 • 16:42

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Ze hebben de remake/HD/re-release aardig gevonden daar bij Square Enix, kolere zeg.
Final Fantasy 7
Final Fantasy 9
Final Fantasy 10/10-2 HD Remaster
Final Fantasy 12: The Zodiac Age
World of Final Fantasy: Maxima
Kingdom Hearts 3
Crystal Chronicals
Nu eigenlijk nog FF8HD-port en we zijn compleet :P
edit, FF8 komt er dus ook aan :P

En dan nog wachten wat ze doen met een XBO versie van FF7R, de opmerking 'first on PS' zou impliceren dat het geen 'exclusive on PS' game lijkt te worden. (zoals FF13 bv ook later naar de XBO/PC zijn gekomen - PC pas 4 jaar later, maargoed :P).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 juni 2019 17:20]

Ik weet niet of je deze FFviii bedoelt maar deze is net aangekondigd
https://youtu.be/wpx2Z2CCjPs
Die dus :D Kan die ook weer bij het lijstje :D
FF13 was tegelijk op de PS3 en 360 gereleased (in het westen in ieder geval) ;) Was een prachtig moment om het internet te zien ontploffen toen FF13 voor de 360 werd aangekondigd.

FF13-versus zou in eerste instantie ook exclusief voor de PS3 zijn, totdat het opnieuw werd aangekondigd als FF15 voor zowel de PS4 en XB1 (gelijktijdige release) en uiteindelijk ook naar de PC kwam.

Het zou mij verbazen als FF7R exclusief blijft voor Playstation.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 11 juni 2019 17:05]

Dat zijn winkels, die kunnen van alles in hun lijstje zetten, zoals iedereen al dacht dat door gamestop deze opnam, MS FF7R dus ook zou aankondigen. Daar hecht ik niet bijzonder veel waarde aan.
Waarom in episodes? :( Werk dan wat langer door en breng in 1x het volledige spel uit.
Het zal aan mij liggen maar ik kan me nu niet inbeelden hoe zoiets een leuke game word met episodes. Punt moet toch juist zijn dat je ten alle tijden overal heen kan, hoe werkt dit kwa story en episodes?
Geld.. dit is geen rendabele 60 euro game; hij is te groot, dat is ook de reden dat er niet eerder een remake kwam, hebben ze vaker uitgelegd. Episodisch = langere hype en geldstroom met upselling mogelijkheden tussendoor.
Omdat ze in episodes gewoon kunnen zien of het verkoopt en zo niet, dan stoppen ze gewoon na episode 2.
Volgens mij wilde ze veel meer content in de game stoppen. Het zou zomaar kunnen dat je ook andere delen van Midgar gaat verkennen. Midgar bestaat uit acht sectors, en ze kwamen niet allemaal aan bot in het origineel. Midgar is inmiddels enorm iconisch geworden, dus wellicht dat er veel meer free-roam gaat komen. Who knows?

[Reactie gewijzigd door SacreBleu op 11 juni 2019 19:42]

Ik denk het niet, het is eerder dat doordat de graphics en omgevingen een veelvoud zoveel werk kosten als het origineel. Het oude spel was redelijk low-res statische achtergronden, en alle models hadden een polygon count die op 1 hand te tellen was. En dat was ook al een groot project voor die tijd; 3 schijven vol data, een development team van meer dan 100 mensen en een totaalbudget van $80 miljoen (incl. marketing). Reken maar dat dit project uiteindelijk een veelvoud daarvan kost.
Het is nog maar de vraag of we überhaupt een overworld gaan zien, of dat SE er voor kiest om het meer lineair in te vullen. Qua verhaal kan dat prima namelijk.
Ik ben groot, zeer groot FF7 fan en ik ben al sinds de intro van de techdemo op de PS3 (in 2005!!!) aan het wachten op een remake. Ik moet zeggen op voorhand een beetje teleurgesteld te zijn dat ze alleen het midgar gedeelte uitbrengen.

Ik kan er niks aan doen dat ik stiekem toch denk dat ze het opnieuw willen uitmelken tot het laatste...Took them long enough zou ik zeggen en dan ook nog weet ik niet hoeveel episodes, die dan ook weer 60 euro+ gaan kosten, uit te brengen. FF7 bestond uit 3 discs waar het bij disc 1 ophield toen Aeris stierf (in de Northern Crater). Disc 2 hield eigenlijk op vlák voor het einde. Op disc 3 had je al alles gespeeld en hoefde je alleen nog het "eindgevecht" te doen in de Northern Crater. "Alleen midgar" klinkt in ieder geval (speculerend) alsof er zeker 10 episodes zouden kunnen uitkomen, en ik hou niet van dit extreme milking-the-cow principe. Breng het dan gewoon in 2 delen uit waar je deel 1 laat eindigen met een cliffhanger (dat Aeris sterft bijvoorbeeld).

De gameplay ziet er erg goed uit, en ook een mix tussen het gevechtssysteem van Crisis Core en beetje turn based kan ik wel volgen. Ik vraag me dan alleen af of ze dan de oude items als Hyper etc laten terugkomen die status ailments veroorzaken. Maar goed, laten we hopen dat ze trouw blijven aan de verhaallijn en monsters en dingen toevoegen (al dan niet via filmpjes) die nóg meer diepte aan het verhaal geven.

Oh, enig idee waarom ze Aeris nou Aerith gaan noemen? In FF7 op de PSX was het altijd Aeris. Laat Bahamut ZERO maar komen!!! :9~

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 11 juni 2019 17:56]

Oh, enig idee waarom ze Aeris nou Aerith gaan noemen? In FF7 op de PSX was het altijd Aeris.
Slechte vertaling. Het was altijd al bedoeld als Aerith; een anagram van "I Earth."

In het origineel wordt haar naam in katakana geschreven als エアリス. Katakana is fonetisch en de ス (Su) kan zowel voor een afsluitende S als voor een afsluitende TH klank gebruikt worden.

In de originele localisatie is haar naam initieel klaarblijkelijk weldegelijk ingesteld als Aerith; daar zijn modders achter gekomen door in de game data rond te neuzen met hacking tools. De speler ziet die naam alleen nooit verschijnen, want ze wordt niet bij naam aangesproken tot nadat het prompt-venster waarin je haar naam kunt opgeven/wijzigen, gepasseerd is.

De medewerker die verantwoordelijk is geweest voor het localiseren van de standaard gepresenteerde naam in dat ene venster heeft de klassieke TH/S fout gemaakt. Dat is er doorheen geglipt, en overschrijft vanaf dat moment ook de initiële naam, die wel correct was.

Waarom wordt niet de initiële naam in dat venster weergegeven als standaard naam?
Dat is vanwege het feit dat Cloud's initiële naam "Ex-SOLDIER" is en in een aantal van zijn dialoog-bubbels als naam v/h sprekende karakter moet verschijnen, voordat je de kans hebt gekregen hem een naam te geven. :)

The more you know-- ;)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 juni 2019 21:23]

Bedankt voor je diepgaande uitleg :) Wel leuk om te lezen. OK, nu kan ik tenminste accepteren dat het Aerith gaat zijn. De I earth anagram maakt t wel mooi want ze gaat ook in disc 1 naar de livestream terug. Overigens begrijp ik niet zo goed waarom mijn vorige post een 0 kreeg, daar het gewoon inhoudelijk was.

@Carn82 Ik begin inmiddels te begrijpen dat het niet realistisch is om een 3-disc-psx-game van toen ook op slechts 1 of 2 bluray discs uit te brengen met al dat mooie grafische en geluidsgeweld en extra dingetjes anno 2019, en zeker niet voor maar 60 euro dan. Ik hoop idd wel dat ze het niet dusdanig uitmelken dat ze het uitspreiden over 10 jaar ofzo. Ik ben in ieder geval weer positief over het vooruitzicht en de game. (oh was mijn post daarom op 0 gemod omdat ik me een beetje negatief uitliet? Ik wou dat er meer op inhoud gemod werd ipv op kritiek)
Ja, ik zie liever ook een 'complete' game. Ik maak me ook wel een beetje zorgen over hoe lang dit moet gaan duren, gezien de producers gezegd hebben dat men het ook nog niet helemaal zeker weet. Komende week verschijnt er een wat uitgebreider interview met producer Yoshinori Kitase, hopelijk worden we dan iets wijzer. Wat er nu weten is dat Deel 1 in principe vast staat qua content; en dat men voor Deel 2 in de planningsfase zit. Men heeft ook gezegd dat men verwacht sneller te kunnen zijn met de ontwikkeling omdat een significant deel van het werk nu immers al verricht is. Er is ook nogal wat onduidelijkheid of de game echt op 2 bluray discs verscheept zal worden. Ben benieuwd :)

Gezien er redelijk wat mensen die ook aan de oorspronkelijke game hebben gewerkt nu de leiding hebben heb ik er wel vertrouwen in dat de "nieuwe content" echt wat toevoegt aan de FF7-wereld. Maar in het 'ergste' scenario krijgen we een soort Peter Jackson's Hobbit resultaat; laten we daar maar niet vanuit gaan..
Ik hoop het inderdaad ook niet. Maar goed, 2 bluraytjes voor de escape-midgar episode vind ik dan wel ok. Dat gevecht dat ze op de E3 lieten zien met die Scorpion boss die je al binnen de eerste paar uur tegenkomt zag er toch wel erg goed uit moet ik zeggen. Ik ben FF7 Crisis core inmiddels een beetje gewend en dat kon ik wel waarderen.
Ik ben ook benieuwd welke van de originele sidequests dat ze erin houden. Ik zie het al voor me...chocobo breeding sidequest....Daar was ik veel tijd (en PSX-resets) aan kwijt :P
Waar ik ook benieuwd naar ben is of ze meer gaan doen met die Weapons (Ruby, Emerald, Ultima); die hadden, op Ultima Weapon na, niet echt iets te doen en waren onderdeel van een volledig losstaande quest, terwijl ze door Aeristh genoemd worden als zijnde Planet Protectors. Aangezien de planeet en de livestream die de planeet draaiende houdt toch een groot belang hebben, hoop ik dat ze daar meer mee gaan doen. Er is zelfs een limit break van Aeris die Planet Protector heet. Ik verheug me erop om Cloud's omnislash te zien. Maar ja, zover zul je nog wel niet kunnen komen in de midgar-episode...
Ik verheug me erop om Cloud's omnislash te zien. Maar ja, zover zul je nog wel niet kunnen komen in de midgar-episode...
Wat dacht je van Sephiroth's limit break? Ga er maar even voor zitten met een kopje koffie terwijl je een 10 minuten cinematic voorgeschoteld krijgt waarin het lokale zonnestelsel ten onder gaat. :+
livestream
Psst: Life stream... ;)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 juni 2019 19:11]

Aerith is altijd de officiële naam geweest :) (overigens ben ik het met je eens hoor).

Qua Midgar / uitmelken: Ik denk dat we gewoon het eindresultaat moeten beoordelen. De producers hebben zaken flink uitgebreid, en Midgar (van alle settings in de game) leent zich wat mij betreft daar prima voor. Ik zou best wat meer willen weten over Avalanche, en het maakt de impact van enkele belangrijke events in het begin een stuk groter als we wat meer tijd met o.a. Biggs, Wedge en Jessie zullen doorbrengen. Dat gezegd hebbende hoop ik wel dat men de Remake in twee a drie "delen" kan afronden; anders ben ik denk ik pensioengerechtigd tegen de tijd dat het af is :D
Nochtans bevat deze ook 2 blu-ray discs. Ondanks dat het enkel midgar bevat. Waarschijnlijk allemaal cut-scenes :D. Square kennende.
Is er iemand die een laagdrempelige 'instap' deel van de FF serie kan aanbevelen? Het leek me altijd wel leuk om te proberen maar ben meer een casual, dus geen zin in al te veel grinden of strategie. Of is FF dan simpelweg niet voor mij bedoeld?
Final Fantasy X. :*)

Goed verhaal, lineair, turnbased, bazen vereisen wat knowhow. Voor de rest een hele goede instapper.
Final Fantasy X. :*)

Goed verhaal, lineair, turnbased, bazen vereisen wat knowhow. Voor de rest een hele goede instapper.
Alleen enorm irritante mini-games. Veel plezier met zonder tussenpauze aaneengesloten 200 bliksem-inslagen te ontwijken om het meest krachtige wapen voor één van de karakters vrij te spelen. Daar moet je wel even bedacht op zijn. (En als je casual speelt zou ik die ook gewoon skippen.)

Zelf zou ik eigenlijk ook 8 of 9 nog wel aanraden.
7 is echt niet goed oud geworden qua graphics. 8 is so-so, maar heeft best sterke en vrij unieke mechanics. 9 heeft gewoon enorm veel charme en zit het meest dicht op het echte oude Final Fantasy gevoel.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 juni 2019 20:04]

Daar heb je die script voor. :+
Daar heb je die script voor. :+
Op PC inderdaad.
En ik schaam me niet om te erkennen dat ik die gebruikt heb.
Sterker nog; ik kom er ridderlijk voor uit. Die mini-game was een vreselijke middelvinger van SquareEnix naar gamers wereldwijd. Die vinger nemen en terug in hun eigen reet duwen? Bijna poetisch.
Waar heb je het over?? Wat een slap gezeur.........

Het was lastig inderdaad, maar dat voegt juist een beetje spanning toe en je hoeft het maar 1 keer te doen. Bovendien kun je het prima overslaan, daar heb je verder ook geen last van.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 12 juni 2019 08:21]

Hoezo zonder pauze ? Ik heb mijn nog op pauze gezet elke 50.
Hoezo zonder pauze ? Ik heb mijn nog op pauze gezet elke 50.
Zonder tussenpauze. Als in: zonder de thunder plains te verlaten, iets anders te gaan doen in het spel, en later weer verder te gaan.

Als je zelfs niet de pauze functie had mogen gebruiken, dan zou het wel heel irritant zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 juni 2019 08:15]

Ja, ik zou ook kiezen voor X, zit toch een beetje tussen de oudere en nieuwere games in.
Instap heb je niet echt, buiten dat hele combat sinds 7 redelijk is veranderd (naar X, naar 13, naar 15, en nu een mix-van), strategie heb je bij elk deel wel op bepaald moment nodig, maar als ik meest toegankelijke zou noemen, zou dit wel FF X zijn. Nog oldschool turnbased, al zitten er wat bosses tussen waar je echt een guide of specifieke items voor nodig heb, was ik zelf niet helemaal 'into' het verhaal van deeltje X. (maar heeft 1 van de beste soundtracks.. nee, eigenlijk heeft elk deel een geweldige soundtrack).

Persoonlijk vond ik (ondanks paradigms) FF13 een aardig 'casual speelbaar' deel. Zeker omdat je met paradigms beetje classic trinity kan toepassen (tank/heal/dps) en 99% van de bosses/mobs rewards geven op basis van de snelheid dat je ze verslaat, mis je wel wat zaken maar waren voor mij nooit een probleem om het spel niet 'casual' te kunnen uitspelen.

Dat deel wordt door lang niet iedereen positief ervaren, maar ik vond hem aardig goed door te spelen zonder echt grote problemen. Plus dat je daar geen 'random encounter' verplicht kreeg, kon je met beetje lopen veel mobs omzeilen. Nadeel dat je dan wel ergens anders even je exp moest optrekken om niet compleet op achterstand te staan.
De onderlingen normale FF versies hebben niets met elkaar te maken (behalve X/X-2 en XIII-*).
13 kon me (persoonlijk) absoluut niet bekoren
7/10 voelt tegenwoordig ontzetten traag met de random encounters
12 heeft een flut verhaal maar geeft redelijk vrijheid en ik houd wel van het gambit systeem
1-6,8-9,15 niet gespeeld
11/14 MMOs: niet gespeeld

Mijn advies zou dus 15 zijn, omdat het de recenste versie is.
Volgens mij als je de 7/8/9 nu speelt op een van de huidige consoles dan kan je wel de battlespeed flink verhogen (en random encounters uitschakelen), dat maakt het een stuk meer behapbaar.
Ik zou met FF IX beginnen, dan ben je de wat slomere turn based gewend. Daarna kun je X doen (of VIII als je het langzame nog niet zat bent ;) )

Deel 12 is ook zeker aan te raden, dit is meer real time
Ik zou zeggen final fantasy 9 en niet 10, kijk van beide anders wat gameplay. 9 heeft charme, humor en toffe personages.

Deel 9 had ook een leuk combat system waarbij de nadruk lag op skills combineren, zo kan je black mage het zwaard van je tank in de fik zetten zodat hij meer damage doet om maar een simpel voorbeeld te geven.
Super casual zijn een paar van de mobile games zoals Brave Exvius, maar da's een mobiele game. Heeft wel elementen van de klassieke games - pixel art (en heel veel), turn based, top down door een wereld lopen. Maar het is een mobile game, dus neem het met een korrel zout.

FFXII is een goeie kandidaat. Of Octopath Traveler, is in een vergelijkbare stijl met de oudere games.
Willekeurige game publisher; we maken een remake van deze oude game.
Nieuwe textures, check, lootboxes, check.
Tadaa, klaar.

Square Enix; Hold my beer

:Y)
Tja. Als je een PS1 game vandaag de dag opnieuw uitbrengt verwacht ik ook wel wat meer inderdaad. Echter heeft hetzelfde Square Enix FFVII aardig vaak opnieuw uitgebracht met enkel een verhoging van de resolutie.
Nieuwe textures, check, lootboxes, check.
Grappig dat je dit noemt. Komt deze versie van FFVII niet uit in meerdere episodes :?

[Reactie gewijzigd door Caayn op 11 juni 2019 17:01]

Ja, maar die episodes lijken meer een resultaat te zijn van de wens van SE om de remake rigoureus aan te pakken. Het Midgar deel van FF7 is in feite maar een uurtje of 5 (van wat ik me herinner), in de remake is het direct 'deel 1' en aldus de producers een volwaardige game aan content.
Ja, maar die episodes lijken meer een resultaat te zijn van de wens van SE om de remake rigoureus aan te pakken. Het Midgar deel van FF7 is in feite maar een uurtje of 5 (van wat ik me herinner), in de remake is het direct 'deel 1' en aldus de producers een volwaardige game aan content.
Heb je gekeken hoeveel 'volwaardige content' aan main quest-line FF 15 eigenlijk echt bevat?
Het is nl. schrikbarend weinig.

Deel 1 van deze remake zal naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon vol geramd worden met triviale padding om de speeltijd op te rekken en er een 'volle' game van te maken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 juni 2019 19:59]

Ik snap je punt maar FF15 is nogal een vreemde eend in de bijt; gezien het team wat aan FF7 Remake werkt heb ik iets meer vertrouwen in een fatsoenlijke en boeiende speelduur.
Midgar gedeelte was 12-15uur. Er speelde zich daar heel wat af. Oa de aanslagen op de reactoren, de slums, ontmoeting met Aerith in de kerk haar ontvoering en haar redden van de Don, de red flag operatie van Shin-ra door de bovenplaat van Midgar in te laten storten, intro van Jenova, het proberen te laten fokken van XIII en Aerith, Shin Ra gebouw, de ontsnapping uit Midgar etc. Dit word idd uitgewerkt tot het formaat van een hele game In de trailer zag je al wat verschillen. De zwarte geestachtige wolken om Cloud en Aerith, de encounter met Sephiroth in de steeg e.d. Er valt genoeg uit te werken daar, maar ik vind wachten op een volgende episode mer risico op cancel (half life 3 :X ) echt niet leuk.
Mwah, dat is wel heel ruim, meeste guides hanteren toch wel degelijk 5 a 6 uur :) maar wat je zegt, genoeg materiaal om dieper op in te gaan!
Ah oke :X Ik deed er de laatste keer, 2 jaar terug ofzo wel zo lang over maar nam de tijd, deed grinden en haalde alle extra's daar. Vandaar denk ik :)
Helemaal mee eens. Ze hebben er echt goed de tijd in gestoken.
Het battle systeem kwam op mij over als die van FFXV met uiteraard wat aanpassingen.

De First Class editie laat ik (ben wel echt een FFVII fan met het Cloud met Daytona Hardy beeld) aan me voorbij gaan. Het "beeld" is een action figure en in mijn ogen niet het totale plaatje van 300 euro waard.
De mensen die er naar kijken, wees geïnformeerd!

Voor de rest, laat FFVII maar komen! Denk dat ik mijn preorder van jaren terug gewoon lekker op de PS4 laat staan. Ben benieuwd! Kan niet wachten!
Het enige wat ik nu nog kan zeggen is... DIT GAAT ZO VET WORDEN.
Ohh die FF8 remaster kan ik nog wel eens gaan kopen, niet dat ik tijd heb om te gamen maar mijn hart gaat direct sneller kloppen als ik die beelden (weer) zie :o
Voor mij dé game van mijn jeugd, veruit, met stip, grote voorsprong op alles wat daarna komt.
Wat ik mij bij de remake van viii afvraag is of het niet al mogenlijk is dezelfde kwalitijd te halen met de bestaande mods voor de pc versie?
(en zou square stiekem diezelfde mods gebruiken?)
Ik heb een aantal jaar geleden met de hi-res mods geprobeerd te spelen, maar dit ziet er echt beter uit :Y
Mooi VIII remaster komt in mijn bieb. VII remake lijkt me te veel op 13 en 15. Dus die komt er niet.
hier koop ik een ps4 pro voor :).
combat system boeit me eigenlijk geen ruk (hoewel ik wel benieuwd ben naar sommige spells en summons zoals Ultima en KOTR enz), ik wil in 3d kunnen rondlopen in Midgar en later de andere delen :).