Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Final Fantasy XV Pocket Edition HD komt naar de Nintendo Switch

Final Fantasy XV Pocket Edition krijgt een hd-versie op de Nintendo Switch. Voor Xbox One en Playstation 4 is deze sinds 6 september te koop. Afgelopen februari kwam de verkorte versie van Final Fantasy XV uit op Android en iOS.

Het spel is geen port van Final Fantasy XV uit 2016, maar een andere game. FFXV Pocket Edition heeft andere graphics en volgt een versimpelde versie van het verhaal. Zo zijn er bijvoorbeeld geen sidequests en in plaats van de auto is er een kaart die je naar het volgende punt helpt. Het verhaal is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk is bij de mobiele versie gratis en voor de rest van de hoofdstukken moet telkens een apart bedrag neergeteld worden.

De hd-versie past dit model niet toe. In plaats van daarvan kost FFXV Pocket Edition HD voor zowel de Xbox One als de PlayStation 4 30 euro en tijdelijk 18 euro. Een exacte releasedatum en prijs voor de Switch-versie noemt Square Enix niet in de beschrijving van de launchtrailer.

Door Los Franx

Stagiair nieuwsredactie

07-09-2018 • 12:45

24 Linkedin Google+

Reacties (24)

Wijzig sortering
Bovendien hebben de Android- en iOS-versie een free-to-play-model. Het verhaal is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk is op mobiel gratis en voor de rest van de hoofdstukken moet telkens een apart bedrag neergeteld worden.
Dat is dus niet free to play. Het lijkt meer op het oude shareware principe (en wordt weer bij meer games toegepast).
Free to play betekent dat de hele game in principe gratis te spelen is (eventueel met beperkingen, maar niet zo zwaar als "alleen het eerste hoofdstuk").
Free-to-Start wordt dit betaal model ook wel genoemd.
Dat is niet waar. Free-to-play betekend alleen maar dat het spel gratis te verkrijgen en te spelen is. Wat voor verdienmodel of progressiemodel erachter zit is niet relevant.
Dit spel is gratis te spelen, maar om hem uit of verder te spelen is de freemium strategie gekozen. Je kan gratis beginnen, maar dient te betalen om het af te maken.
Dus ieder spel met een demo is free-to-play?
Ik ben het eens met Finraziel: een free-to-play game behoort (voor mij) compleet uit te spelen zijn zonder geld te besteden, terwijl microtransacties er voor zijn om het spel makkelijker/leuker/mooier te maken.
Zowel jij als Finraziel hebben een punt. Dit geval is technisch gezien geen free-to-play. Het artikel is aangepast :)
Je hebt een punt, dit is een, zoals door Nintendo gemarkeerd wordt, free-to-start game.
Van de week eindelijk FF XV voor het eerst gespeeld en heb het met pijn en moeite 2 uurtjes vol kunnen houden al voordat hij (waarschijnlijk voor altijd) in de gamekast belandde en Dragon Quest XI weer in de PS4 ging.

Een wagen en party menbers die je niet tot nauwelijks zelf kunt besturen, en een combat systeem dat niet veel verder gaat dan press en hold square button.

JRPG's zijn mijn meest gespeelde genre en FF XV de game met de meest gare gameplay in een JRPG die ik ooit tegen kwam.

Ook de story is verwarrend en heeft de anime nodig om volledig te zijn.

Is het je te doen om eye candy en sound dan is FF XV een toppertje, kijk je puur naar de gameplay is het IMO een hele vette onvoldoende.

Wil je een degelijke actie JRPG voor de Switch met goede gameplay en een degelijke battle system, ga dan voor YS VIII.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 7 september 2018 13:05]

Ben het met je eens, ik baal er ook van dat alle FF games tegenwoordig action-rpg's zijn ipv turn-based.
Ik hou gewoon van turn-based vanwege het strategische element waar het bij action teveel op button mashing uitdraait met slechte camera angels die het alleen maar frustreren.
In dat geval is "Wait mode" wellicht iets voor je wat je zelf kunt instellen. De pocket edition waar dit artikel over gaat heeft afaik echter geen wait mode.

[Reactie gewijzigd door Bor op 7 september 2018 13:39]

Camera issues komen idd vaak voor bij action based JRPG's.

Waarom ik ze toch ook wel leuk vind komt doordat je zwaar underpowered, toch een gevecht aan kan gaan en je het dan puur op je skills, toch nog winnend af kan sluiten. Bij turn based wordt dat vaak grinden.

Het strategisch aspect van turn based battles ben ik een groot fan van.

Vaak wordt het achterhaald genoemd maar IMO is het gewoon een oud genre dat nog altijd staat als een huis!

Edit:

Een goede turn based JRPG op de Switch is trouwens de exclusive Octopath.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 7 september 2018 14:08]

Op basis van hetgeen je hierboven weergeeft kan ik alleen maar concluderen dat het niet jouw spel is. Ja, het is anders dan de oude turn based Final Fantasy delen maar ondanks dat is het zeker een gedegen game waar ik veel plezier aan heb beleefd. Ook de metacritic score van 81% laat een ander beeld zien dan jij schetst. Dat de auto nauwelijkst te besturen is klopt niet en sinds een oudere update is ook character swapping mogelijk (zij het alleen tijdens of bij de start van combat). Wil je een heel verhaal als een van de andere karakters spelen dan zijn er de losse episodes.

Ook het verhaal is goed uitgewerkt en helemaal niet verwarrend. Als je slechts 2 uurtjes hebt gespeeld heb je nog maar zo weinig van het verhaal gezien dat je je eigenlijk geen oordeel hebt kunnen vormen, evenmin over de gameplay. Je hebt het hier bovendien feitelijk over een andere game dan degene waar dit artikel over gaat.

Ik vraag mij wel af wie na het spelen van de normale FF XV gaat betalen voor Final Fantasy XV Pocket Edition HD. Het verhaal is immers versimpeld wat toch een belangrijk deel van de ervaring is. Ook de grafische stijl moet je net aanspreken (veel meer kiddy en misschien iets vergelijkbaar met "World of Final Fantasy" welke het ook niet zo goed doet).

[Reactie gewijzigd door Bor op 7 september 2018 13:15]

Het is dan ook niets meer dan mijn persoonlijke mening (of beter gezegd eerste indruk na 2 uur gamen) en niet die van een complete community.

Het artikel gaat niet over een andere game, maar over een andere 'cut down' versie van dezelfde game met chibi characters en een kiddy artstyle.

Character swapping buiten de combat om is IMO geen echte character swapping, je bestuurt dan nmlk nog steeds maar slechts n character tijdens een battle ipv je hele party.

Bij Final Fantasy heb ik idd liever turn based battles dan real time battles.

Wat de Story betreft geef ik je gelijk en concludeer ik nogal snel.

Wat de gameplay betreft kun je na 2 uurtjes al best een degelijke mening hebben.

Dat je nauwelijks controle over de wagen hebt dat lijkt me niet te ontkennen de auto is 'fully on rails' en 'press en hold square button to fight' vind ik ronduit lame en snel saai worden.

Ondank dat ik liever turn based JRPG's speel dan action based JRPG's, speel ik toch flink wat action based JRPG's.

Van Akiba's beat tot beide Nier games, van Ni No Kuni 2 tot YS VIII en van Tales of tot Star Ocean, ik kan geen JRPG bedenken waarin de combat zo simpel en saai is en waarin je zo weinig controle hebt over je party members.

Prima dat jij (en vele met jou) het een toffe game vinden, voor mij persoonlijk is het een nog veel grotere tegenvaller dan het redelijk geflopte FF XIII

De game geeft me een constant gevoel van 'you can see but you can't touch'.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 7 september 2018 15:28]

Je hebt helemaal gelijk hoor. Het is een gedrocht van een FF. Ik denk dat de hogere scores komen door mensen die nooit beter hebben gekend...het is een schim van wat FF ooit was. En logisch ook, zoveel ellende tijdens de ontwikkeling en maar voor 60% compleet uitgebracht omdat het gereleased MOEST worden.
Zelfde mening ff5,7,10 en 13 vond ik geweldig. De nieuwe niet zo als ik een hack & slash wil kies ik wel wat anders.
JRPG's zijn mijn meest gespeelde genre en FF XV de game met de meest gare gameplay in een JRPG die ik ooit tegen kwam.
Er is op FFXV heel wat aan te merken, maar "meest gare gameplay" in een jrpg is wel kort door de bocht hoor. De battle engine is in ieder geval redelijk vernieuwend en als je een tijdje speelt helemaal zo slecht nog niet.
Het is en blijft persoonlijk, maar FF XIII was wat dat betreft veel slechter, repetitief en bracht minder dynamiek dan ze in FFXV hebben gestopt.
Er is wel aardig wat kritiek geweest op de AI van de party members in FFXV waar ik me weer wel in kan vinden. Zelf vind ik ook de beperkte rol van magic skills wat jammer.

Hoe dan ook: er zijn JRPG games met brakkere battle mechanics dan FFXV, IN het artikel hier:
https://www.thegamer.com/...best-worst-combat-system/
noemen ze FFXV al de FF met de beste battle mechanics.

Persoonlijk zou ik de gameplay eerder een zeven geven.
Zijn er betere JRPG's? Zeker. Ik heb zelf meer plezier gehad aan recente titels als Persona5, Ni No kuni 2, Xenoblade Chronicles 2 en Legend of Coldsteel 2.
Is FF XV een slechte game? In mijn ogen niet.

Misschien is jouw probleem inderdaad dat je bent gaan spelen terwijl je midden in een ander verhaal zat (DQXI) Wat een bijkomend probleem kan zijn, is dat je waarschijnlijk gewoon veel JRPG's speelt. Dan gaat op een gegeven moment spellen veel van het zelfde zijn en verhaallijnen worden ook vaak voorspelbaar.
Mogelijk is het dan ook eens verstandig om buiten het (j)rpg genre te gaan kijken....

[Reactie gewijzigd door morten op 7 september 2018 15:52]

Grootste issue dat ik had met m'n eerste indruk van game, is dat ik n knop moest inhouden om te vechten.

Ook dat de NPC's in de game een realistische haardracht hebben, terwijl jouw main character met een Sasuke Uchiha kapsel rondloopt vond ik off.

Het gaf me de feel alsof ik een anime Cosplay character bestuurde in een wereld waar de rest wel realistisch 'geknipt' is.

Ik heb ook expres in mijn eerdere post vermeld dat ik de game nog niet langer dan 2 uur heb gespeeld zodat iedereen weet dat het een mening is die niet verder gaat dan de eerste indruk en dus absoluut niet als eindoordeel gezien moet worden.

De game krijgt nog wel een kans van me maar misschien is het idd wel een verstandig advies om na DQ XI m'n tanden ergens anders in te zetten dan meteen opnieuw een JRPG.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 7 september 2018 15:29]

Vergeet niet dat FFXV een middelmaat is voor fans en nieuwe spelers tot de serie. Het is een erg dumbdowned versie vergeleken met andere FF games. Als je even door het begin bent en steeds meer van de wereld unlocked wordt het langzaam aan een steeds leukere game maar ik geef toe, je moet even door de zure appel heen bijten als je een langere tijd fan bent van de FF serie. Dat moet je maar net kunnen. Er zijn wel een hoop dingen die niet op je eerste pad liggen zoals hidden bosses. Maar de meeste ga je niet zo maar even vinden.

Zodra je de game uitgespeeld hebt (als in de story line) unlocked een veel grotere wereld voor je. Dat is eigenlijk pas vanaf waar ik de game echt leuk begon te vinden aangezien de enemys die je kunt vinden ook echt veel sterker zijn maar je neemtj eigen power uit je story ook weer mee die je weer kunt gebruiken om de game nog een keer uit te spelen.
Bedankt voor deze reactie, mischien dat ik hierdoor de game na het voltooien van DQ XI toch nog een eerlijke kans ga geven.

YS VIII waarvan het combat systeem mij wel erg bevalt had ik net uitgespeeld, en op het moment dat ik FFXV uitprobeerde zat ik al 15 uur in DQ XI.

Om heel eerlijk te zijn is dat ook niet het goede moment geweest om FFXV uit te proberen.
Ik zou altijd aanraden om 2 a 3 games max te spelen en het liefste verschillend van elkaar. Je doet het misschien totaal onbewust maar je gaat games toch een soort van vergelijken en alhoewel een goede game totaal tijdloos is zou ik FFXV niet per definitie als een super goede game beschouwen. Ja, ik had lol voor ermee voor wat het was maar er zijn wel duidelijk betere games vergeleken met FFXV die veel beter werken. Kijk bijv. naar Xenoblade die dit toch wel een stuk beter doet imo.
Toch raar dat je een game eerst moet uitspelen voordat het leuk wordt.
Ach, zo raar is het nou ook weer niet. Veel games hebben modus als new game+ of unlocks na uitspelen van de game.
Ik ben ook sinds een week begonnen met FFXV

1) Je moet toch iets langer spelen om echt de gameplay en het verhaal te kunnen begrijpen en volgen. Om maar wat te noemen: het klopt dat je de eerste uren van de game gebonden bent aan de auto. Maar vanaf ik geloof chapter 3 kun je de auto volledig overnemen en ombouwen tot offroad monster car en in de rondte jumpen met dat ding. Daarbij is de besturing echt goed.

2) De film kreeg veel kritiek, en nu lees ik in jouw comment ook weer kritiek op het verhaal. Tbh, ik heb het spel nog ver van uitgespeeld. Ik zit dus met veel vragen en missende achtergrond info over alle characters en de realm, maar dusver kan ik zeer goed de grote lijnen volgen en vind ik het echt wel een tof verhaal. Eindoordeel pending though (ofcourse) :P. Snap dus niet zo goed waar bijvoorbeeld het kritiek op de film vandaan komt, wetende dat de game zeer waarschijnlijk alle antwoorden zal geven. De game dient dan uiteraard ook wel weer uit te worden gespeeld. Dit is natuurlijk persoonlijk, maar imo een pretty fast judgement.

3) Wat betreft gameplay ben ik het wel helemaal met je eens. Ik irriteer me echt kapot aan een aantal zaken. Sleutel is hier de keuze tussen wait en active modus. De wait modus is handig voor het analyseren van zwaktes, en active speelt gewoon lekkerder door. Simpele oplossing had het toewijzen van wait mode aan een knop geweest, waarbij je kan kiezen tussen lock-on voor warp of lock-on voor wait mode... maar nee hoor. Dan wordt van achteren aanvallen (blindside strikes) beloont met Finesse experience points en link strikes. Maar de camera is dermate dramatisch dat van achteren aanvallen daardoor een uitdaging wordt. Daarmee een verlies van gevoel van controle over je skills. Om deze mini-rant af te ronden; de auto is best tof, maar de wijze van traveling is echt niet goed. Er moet gewoon veel worden gereisd om quests te starten en in te leveren. Elke keer heen en weer rijden duurt te lang en is saai. Maar fast travelen duurt imo ook veel te lang, de laadtijden zijn echt niet ok. Ik weet niet of een ssd hier veel verschil in kan brengen, maar ik irriteer me daar echt wel aan. En omdat je 's avond dan niet kan fast travelen ben je al snel genoodzaakt om iedere avond een resting place te pakken. Dusver kan ik 1 quest doen: travel, vecht, travel, complete, sleep, en dan ben ik zo een 30 a 40 mins verder. Achter elkaar door questen zit er niet in. En zo zijn er meer dingen, echt niet ok.

4) overall zit er wel echt een goed systeem achter, is de combat evengoed tof/vermakelijk (geniet van elk gevecht, ondanks de irritaties - leer ik toch maar mee te leven) en de sfeer/verhaal houdt mij in ieder geval aan de haak. Er zitten ook gewoon wat badass characters in, ik bedoel maar, die Cor heeft echt een vette slice technique.

PS: wellicht een beetje appels met peren, maar in het genre RPG vind ik Horizon dan toch wel echt van een hoger niveau.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 7 september 2018 14:36]

Zelfs als je van action games houdt, dit verhaal was zo slecht. Zelfs met de Anime en de Kingsglaive movie snapte ik er geen reet van. Heb na het uitspelen van het spel online moeten lezen wat er nou daadwerkelijk gebeurde.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 7 september 2018 15:47]

Met de normale versie heb ik mezelf goed vermaakt. Deze pocket editie(zelf gespeeld op men telefoon) is goed uitgewerkt maar je merkt dat er een heleboel mist als je de normale editie hebt. Voor de normale prijs van 30 euro zou ik deze versie echt niet kopen. De tijdelijke 18 euro is zeker goed te doen maar als je al op een platform zit wat niet mobiel is...zou ik liever de complete versie kopen want een day one editie (dus zonder alle dlc) heeft ondertussen dezelfde prijs als de pocket edition en geeft je naar mijn mening een betere ervaring op je non-portable console.

Dat gezegd hebbend voor de Nintendo Switch is het zekerr een leuke toevoeging aangezien je die lekker mee kunt nemen en ondertussen van de main story kunt genieten. Maar meer dan dat zie ik er ook geen reden voor om deze versie voor de switch te halen tenzij het je enige platform is waar je de game op kunt spelen.