Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows-editie Final Fantasy XV komt in maart samen met Royal Edition uit

De Windows-versie van Final Fantasy XV komt op 6 maart uit, zo blijkt uit een aankondiging van Square Enix. Dat gebeurt samen met de Royal Edition-dlc, die onder meer een nieuwe dungeon en items toevoegt aan de game.

Volgens de aankondiging ondersteunt de Windows-versie native 4k en hdr10, en is het mogelijk om de game maximaal op 8k te spelen. Daarnaast bevat deze versie ondersteuning voor mods. Het was al bekend dat er een Windows-versie zou komen, die geschikt zou zijn voor 4k. Dat maakte Square Enix vorig jaar bekend in aanloop naar de Gamescom-beurs. De inhoud van de Windows-versie komt overeen met die van de Royal Edition.

De Royal Edition is als dlc beschikbaar voor bezitters van FFXV op de Xbox One en PS4, en bevat een nieuwe dungeon genaamd Insomnia City Ruins: Expanded Map. Daarnaast introduceert de release een firstpersonmodus, nieuwe bosses en nieuwe items. Verder is de Royal Vessel bestuurbaar en kan het water tussen Cape Caem en Altissia verkend worden. De volledige Royal Edition, inclusief FFXV, kost 50 dollar, terwijl de losse dlc een prijs heeft van 20 dollar. De uitgever geeft verschillende bonussen aan spelers die de game vooraf bestellen. De inhoud van het bonuspakket is afhankelijk van het platform waarop de game wordt besteld.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

16-01-2018 • 09:07

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
Mooie game, maar ik kom er nog steeds niet echt 'in'. Legt te makkelijk weg om vervolgens wat anders te gaan spelen.

Komt misschien ook wel door m'n overdaad aan backlog waarbij deze FF te weinig prioriteit heeft gehad van me. Binnenkort maar weer eens oppikken. Het ziet er allemaal schitterend uit hoor, de presentatie en continue updates met allerlei toevoegingen zijn prima - maar het boeit me simpelweg niet genoeg wat er met die hoofdrolspelers gebeurd.
nee lag ook niet aan jou, heb zelf hetzelfde probleem
Ten eerste was ik erg blij dat ik de film erbij heb die het verhaal uitlegt van wat voor de game afspeelt en gebeurt is, zonder de film zit je echt in het begin van het spel van "WTF is er aan de hand? wie is die man in de flashback? hoort die bij je? is die goed is die slecht? waarom ben je op de vlucht?"

Daarnaast verloopt het algemene verhaal zo traag dat ik bij de start van chapter 8 gestopt ben voor een ander spel en nog geen enkele keer de neiging gehad heb om het spel weer op te pakken.
Elk hoodstuk komt naar mijn idee op het volgende neer
1) hoofdstuk start er word verteld wat je moet doen (2 minuten)
2) je bent te zwak dus sidequests om te grinden (paar uur)
3) je doet wat je moet doen, op naar volgende hoofdstuk (10 minuten)
Nee ik vrees dat Final Fantasy nooit meer het tijdperk zal halen van vroeger, ben met name fan van de oude final fantasy's 8-16 bit tijdperk.
Al moet ik wel toegeven dat de gameplay beter was als FF 13, want mijn god wat was dat combat system saai.

EDIT: Typo's

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 16 januari 2018 09:47]

FF13 (vooral deel één) heb ik in bijna 1 ruk uitgespeeld. Dat vond ik dan wel weer heel erg tof. Misschien ben ik ook een beetje open-wereld-beu :) momenteel vooral met Xenoblade Chronicles II op de Switch bezig, dat is dan wel weer erg tof.

FF13-2 heeft m'n vrouw uitgespeeld, FF13-3 ligt nog in de verpakking voor haar om te gaan doen. ik kijk wel mee op de achtergrond
Eindelijk iemand die FF13 leuk vindt! - Ik heb alle FF-delen gespeeld van 1 tot 15 (op 14 (edit: en 11) na) en FF13 staat redelijk bovenaan. Ik heb FF13 en FF13-2 op 100% trophy (jaja FF13 Treasure Hunter hier) FF13-3 heb ik dus ook nog in de verpakking liggen. Het concept van een tijds-limiet trekt me niet zo, ik speel graag op mijn gemak xD

OT; Ik kan me wel vinden in de meeste reacties hier. FF15 is prachtig, maar heeft me nooit echt gegrepen. Ik heb de story uitgespeeld en erna nooit meer aangezet....

[Reactie gewijzigd door AndreRutten op 16 januari 2018 13:01]

Als jij alle delen gespeeld hebt ...moet je toch echt weten dat ff7 de beste verhaal lijn heeft +gaming !!!!
Ik heb ze niet allemaal gespeeld, maar van elke weet ik het verhaal en characters nog wel, behalve 13. Totaal geen indruk achtergelaten, in de uitverkoop nog eens 13-2 geprobeerd en na een minuut of 30 nooit meer aangeraakt.
Ik kan wel een heel pleidooi houden voor het verhaal, maar dat gaat voor jou niets veranderen en is misschien ook wel erg off-topic hier :) Echter was het verhaal van FF13 voor mij juist wel erg aangrijpend en blijft o.a. Lightning (een karakter) me altijd bij. Ieder zijn ding zal maar zeggen.

13-2 was minder, eerlijk is eerlijk. Maar desalniettemin wel van genoten. Volgens mij ging de negatieve kritiek op FF13 ook nooit over het verhaal, maar over de lineaire speelwijze. Het feit blijft en dat is wel OT dat ik van FF13; zo'n beetje het meeste gehate deel van de FF-serie, meer heb genoten dan van FF15.
Sterker nog, ik heb op dit moment nog alle (single player) delen speelbaar liggen :) 4-5-6 (1-2-3 JPN) op raspberry emulatorstation, 7-8-9 op PS3 (ps1 port) en 13 op PS3 normaal. 10, 12 (remastered) en 15 op PS4. 11 en 14 dus niet gespeeld vanwege MMORPG.

En jazeker! FF7 is mijn all time favorite (Cloud OP), gevold door FF10, maar daarna staat dus F13 voor mij. Sorry ik kan er niets aan doen :) Ik kijk dan ook zeer zeker uit naar de Remake van FF7.

Momenteel speel ik 12 op de ps4, deze heb ik al eens uitgespeeld op ps2, maar nu kan ik trophys verzamelen op ps4 :)
VII en X liggen erg dicht bij elkaar qua kwaliteit verhaal en speel plezier.

Ik heb alleen I tot X gespeeld. De eerste delen op de super famicom _O_

Jammer dat ze van de VII geen remake willen maken op de laatste consoles en PC :'(
Jammer dat ze van de VII geen remake willen maken op de laatste consoles en PC :'(
Onder welke steen kom jij vandaan?
Klopt 10 was ook leuk
Als jij alle delen gespeeld hebt ...moet je toch echt weten dat ff7 de beste verhaal lijn heeft +gaming !!!!
Geintje zeker. Het de rode draad in de plot van FF7 is een simpele chase-the-villain waarbij je vrij episodisch barrières opgeworpen krijgt toegespitst op de (schamele) karakterontwikkeling van één enkel karakter. Simpel herhalend machientje wat zich methodisch afwikkelt tot aan het eind.

Dan hebben de latere delen 8, 9 en 10 toch echt plot met meer intrige en diepgang en veel betere, meer gediversificeerde en organisch geintegreerde karakterontwikkeling.
Nope no joke !!! FF7 blijft en is voor de meeste de beste .
Na 250 uur gaming en de gold chocobo dan kan je de powerfull materia Knight of the round summon +alle side qst en gear enz.......is het een top game!!!

En deel 8 en 9 vond ik slechter ook geen boeiende verhaal

Als jij de verhaal lijn hebt gespeeld was je zkrs met 30 speel uur klaar ;)

[Reactie gewijzigd door noway op 17 januari 2018 02:53]

Nope no joke !!! FF7 blijft en is voor de meeste de beste .
Na 250 uur gaming en de gold chocobo dan kan je de powerfull materia Knight of the round summon +alle side qst en gear enz.......is het een top game!!!
Dat heeft alleen geen moer te maken met de plot.
Fijn voor je ...
Fijn voor je ...
Hey; jij bent bezig te claimen dat "ff7 de beste verhaallijn heeft," om vervolgens totaal andere argumenten op te voeren...
jij bent de enige die er niet mee eens bent... dus wat verwacht je dan? meeste games hebben wel een chase-the-villain qst/verhaal.

jij bent het niet met mij eens en ik niet met jouw SIMPEL!!!!

[Reactie gewijzigd door noway op 22 januari 2018 00:01]

meeste games hebben wel een chase-the-villain qst/verhaal.
Alleen is het wel zo dat binnen de FF reeks, het alleen deel 7 is dat zich verlaagt tot het niveau waar dat als centrale plotlijn genomen wordt. Wat is er dan zo goed aan de cliché verhaallijn van deel 7 dat het volgens jou "de beste verhaal lijn" (sic) van de reeks zou zijn?
jij bent de enige die er niet mee eens bent... dus wat verwacht je dan?
Er zijn voldoende mensen met een andere mening. Zie anders hieronder even YangWenli, wiens favoriet 13-2 is, omdat deze persoon FF speelt voor het verhaal en de lineare gameplay voor lief neemt.
Yup en jij bent ook de enige die er niet mee eens bent of niet ?
Ik zie anderen niet reageren.
De meesten onder ons zoals miljoenen andere spelers zoals ik vinden dat wel.anders google het zelf maar eens.
Ook de turn base combat was ijzersterk...andere game play wat ze nu doen vind ook minder (mijn mening daarom ook gestopt na ff10 )

P.s denk ook dat jij de game niet gespeelt hebt FF7

[Reactie gewijzigd door noway op 22 januari 2018 21:54]

Yup en jij bent ook de enige die er niet mee eens bent of niet ?
Ik zie anderen niet reageren.
De meesten onder ons zoals miljoenen andere spelers zoals ik vinden dat wel.anders google het zelf maar eens.
Ook de turn base combat was ijzersterk...andere game play wat ze nu doen vind ook minder (mijn mening daarom ook gestopt na ff10 )

P.s denk ook dat jij de game niet gespeelt hebt FF7
Ten eerste vertel ik je letterlijk dat er anderen zijn die FF7 niet de beste in de reeks vinden, juist omdat andere delen een betere verhaallijn hebben. Ik wijs je zelfs een voorbeeld daarvan aan.

Ten tweede zak je weer terug naar gameplay elementen; wat niets met je originele stelling te maken heeft.

Ten derde heb ik de PS1; PS3; en originele PC uitgaves van FF7. Wel degelijk gespeeld, dus.
Fantastisch spel ... voor die tijd. Maar latere titels hadden gewoon echt betere plot en betere karakters.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 januari 2018 20:14]

Ten eerste ik leg uit wat ik ervan vind.

Ten 2de ga ik niet een spelletje spelen met wellis en nietes ...voor dit gezeik

Jij wilt laaste woord hebben ? Prima jij wint!!!

Jammer dat ik je niet kan blocken

Fijne avond nog
Ik grijp maar even in hier, want FF7 is heel wat meer dan chase-the-villian plot. Extreem oppervlakkig gekeken, doe je het natuurlijk wel. Maarja 70% van de FF plot is crystallen verzamelen en een bad guy verslaan die genoemde crystallen wilt gebruiken om de wereld te overheersen oid. Wat FF7 special maakt is JUIST het verhaal. Van Mako energie, aarde wordt naar de klote geholpen, naar een alien die gebruikt wordt voor haar DNA om mensen te versterken. wat leidt Sephiroth die het krachtigste is en zijn rol als 'superieure' wezen wilt vervullen door de aarde zodanig te verwonden dat hij kan baden in Mako energie, Cloud die eigenlijk een nobody is maar door Jehova DNA ook een 'super soldaat' is en daarmee de strijd gaat tegen Sephiroth om zijn plan te verijdelen. De sfeer is geweldig ook, van de cyber punk achtige steden waar je begint, de vrolijke boerderijen en bossen die je tegen komt tot het 'doom' gevoel als de meteoriet boven je wereld mapje zweeft. Ook de weapons vinden daar grotendeels zijn oorsprong en hebben werkelijk ook een betekenis in het verhaal buiten 'extra moeilijke bazen', de weapons zijn er om de aarde te beschermen tegen Jehova/Sephiroth. In latere FF's zijn het gewoon geheimen bazen (buiten de Dark Aeons van FF10).

Dus nee, FF7 is niet alleen 'chase the villian' hoewel dat wellicht de structuur is waarin het verhaal zich ontplooit. FF7 heeft echter wel de beste lore, karakters en karaktersachtergronden. FFVII is samen met FFIX mijn favoriet, waarbij FFIX speciaal is omdat het de eerste FF game is die ik heb gekocht (zo een 17 jaar terug). FF9 heeft ook weer een geweldige sfeer, waar FF7 een wat sombere sfeer heeft, heeft FF9 juist een meer uplifting sfeer. De chibi looks zijn ook geweldig en de manier hoe je levelt en skills leert is goed uitgewerkt. FF8 is een raar eend (als je het over slechte plot heb!), raar verhaal, rare gameplay maar toch weer indrukkende werelden, leuke plotmomenten én leuke karakters. Ook de eerste FF game waar een erg mooie nummer voor is geschreven (eyes on me, hoewel Suteki da ne van FF10 die wel evenaart).

Ik ben zelf afgehaakt met FF13, voor mij was dat Final Fanatasy voor de CoD gamer generatie (een soort van generatiekloof, want ik weet dat er veel mensen zijn die hem wél leuk vinden). De werkelijke reden echter is dat een vriend mijn savegame perongeluk had verwijderd, daarna nooit meer interesse gehad om hem weer op te pakken. Ik begreep ook geen ruk van het verhaal moet ik zeggen maar voelde niet de band met Lightning als ik wel had met de vorige protagonists - buiten Tidus om dan (hoewel Yuna wel één van mn favoriete karakters zijn van het universum).

Enfin om wat OT te zijn, ben blij om te horen dat FF15 naar PC komt, want ik keek er naar uit sinds hij FF13vs heette (oid, hij zou nog voor de PS3 uit komen). Nu nog hopen dat KH3 ook de PC bereikt en dan is mijn Squaresoft liefhebbende hartje blij.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 29 januari 2018 22:59]

Hier nog een FF13 fan. Ik vond nou vooral het combat systeem in FF13 heel erg tof, en het real-time combat systeem is dan ook wat me erg tegen staat van FFXV (en ook de reden dat ik Lightning Returns niet heb gespeeld.) Nou moet ik zeggen dat FFXV er wel heel erg mooi uit ziet, dus wellicht dat ik 'm alsnog wel een keer oppik in een Steam sale (als ik dan mijn GTX970 ook vervangen heb).

Wat AppieNL zegt: ik vond het paradigm shift echt heel leuk spelen. De grootste kritiek was zover ik me herinner ook gericht op de lineariteit (voor mij geen probleem) en niet zo zeer op de combat. Wel is er in XIII-2 wat aan gesleuteld, maar ik had wat minder met dat verhaal.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 16 januari 2018 20:55]

Merkwaardig. FF13 vond ik serieus 1 van de slechtste combat systems hebben die ik ooit in een rpg game heb gezien en dat zijn aardig wat rpg's, daar ik uit het Atari tijdperk kom.

FF XIII gevechten vond ik voornamelijk zeer slaapverwekkend. Moet eerlijk bekennen dat ik het eerste deel heb weggelegd na zo'n 10 a 15 uur en daarom nooit de opvolgende delen heb gespeeld. Juist het battle systeem was het probleem. Verhaaltechnisch en grafisch zat het spel wel prima in elkaar.
Een van de andere veel gehoorde klachten was dat het spel (deel 1 iig) grotendeels linear was, daar had ik weer weinig problemen mee.

De battles in FFXV vond juist weer fijner en minder repeterend, maar het hoofdverhaal was daar wat aan de zwakke kant. Na de platina trofee had ik er wel wat genoeg van dus van FFXV heb ik ook geen DLC's gespeeld.

Ben wel nieuwsgierig naar wat jij dan precies zo tof vond aan het BS in FFXIII.
Als ik een gokje zou moeten wagen:

- Paradigm shift
- Het staggeren van enemies wat niet altijd op dezelfde manier ging
- Party combo's die elk nut hadden: 3x tank voor auto-damage reduction
3x ravager voor stagger bar gain buff etc maar ook uiteraard combi's van classes waren nuttig
- Sneller zijn met manual attacks selecteren ipv gewoon de (niet eens slechte AI) auto-attack knop dan dat je hasted bar vol was voor die attacks. Die hasted bar afkappen omdat niet meer nodig was om het gevecht af te maken of om de enemy net voor te zijn met een attack van jou kant zodat hij erna niks meer kon doen (staggered).
- AI van je party die redelijk tot goed was

VS in FFXV:
- Een vechtsysteem met nul tactiek
- Dodgen dat werkt als dikke stront
- Alles valt op te lossen met een warp strike om lekker te relaxen
- Compleet achterlijke AI van je party. Voorbeeld: Malboro boss ergens halverwege het spel. M'n "bro's" liepen constant recht in de bad breath en gingen dood, na tig potions en phoenix downs heb ik m'n save opnieuw gestart en ze op een gegeven moment gewoon dood gelaten. Dead weight.

Dus ja, ik snap waarom mensen FF13 veel leuker vonden dan 15. FFXV staat bij mij in de kast als zo'n beetje de slechtste FF ooit en ik heb spijt dat ik bij release al gelijk de season pass had gekocht, waarvan ik nog niks heb gespeeld, maar wel blij ben dat die DLC tenminste het compleet belabberde verhaal een beetje meer backstory geeft dan het spel zelf, wat idd al nauwelijks te doen was zonder de film gezien te hebben (of de anime trouwens voor iig wat backstory voor de "bro's")

Btw met 10-15 uur in FF13 ben je net "de tutorial" zo'n beetje uit, daarna kon je los in het vechtsysteem, dus ik denk dat je bent afgehaakt op het moment dat je net leuke dingen kon gaan doen er mee.

[Reactie gewijzigd door AppieNL op 16 januari 2018 19:15]

M'n vrouw en ik hebben FF13 (deel 1) samen gespeeld; zij onder haar account, ik onder het mijne, en vrij constant volgehouden dat we geen spoilers van de ander zagen. Op een gegeven moment op een vrijdagavond tot middernacht doorgespeeld om 'm uit te krijgen :-)
FF 13-2 is mijn favoriete FF! :9~

Iedereen haat de 13 reeks vanwege de lineariteit maar ik speel FF voor het verhaal. Open wereld/sandbox games boeien mij niet zo.
Van deze trailer krijg ik het idee dat ik naar GTA + Zelda = FF aan het kijken ben. Het ziet er wel hartstikke mooi uit.
Er is vrij weinig van beide aan deze game. Misschien nog een vleugje Zelda maar voor de rest heel anders qua stijl en gameplay.
Zo ziet het er voor mij uit, maar ik ben dan ook totaal onbekend met deze game-serie. ;)
dat is wel iets positiefs aan final fantasy, het is RPG maar ze doen het wel telkens op een andere manier en elk deel is zijn eigen verhaal en staat los van de andere games, tenzij het duidelijk vermeld word.
Bijvoorbeeld FF XIII en XIII-2 zijn zelfde timeline maar final fantasy XV is weer iets totaal anders
Deze setting, met auto's en mobieltjes en MP3-spelers (met muziek van verschillende FF-games, en een track van Afrojack die je kunt kopen voor in-game geld) vind ik wel mooi gedaan. Het voelt héél erg Route-66 aan; midwest-Amerika met alle cliché's van dien (Dukes of Hazzard-achtige pompbediendes en zo).
ik vraag me meteen af krijg ik de royal edition gratis gezien ik de season pass heb gekocht? of mag ik dan gewoon weer 20 euro neer leggen?
In het artikel staat dat het uitkomt als DLC. Dus ik verwacht dat je dit krijgt omdat je een season pass hebt, waarmee je normaliter alvast alle DLC van te voren hebt gekocht
Dat verwacht ik juist niet. Volgens mij was er van te voren bekend welke DLC deel uit maakte van de Season pass en dat waren volgen mij de episodes en comrades. Ik denk dat deze er dus buiten valt en los gekocht moet worden.
Ah, als dat zo expliciet omschreven is toen je de season pass kocht, dan zal dat inderdaad het geval zijn
Dat verwacht ik juist niet. Volgens mij was er van te voren bekend welke DLC deel uit maakte van de Season pass en dat waren volgen mij de episodes en comrades. Ik denk dat deze er dus buiten valt en los gekocht moet worden.
Oftewel; iedereen die tegen een veel te dure prijs een half spel gekocht heeft met de belofte van Square-Enix dat ze het over tijd heen gratis af zouden patchen tot een meer complete status, ... is weer eens genaaid.
Ook met de beste motivatie de day one edition indertijd aangeschaft, in de hoop dat het weer eens wat ouderwetse FF nostalgie zou terugbrengen.

Hierin faalt de game jammerlijk naar mijn mening, de kloof tussen pre FF10 en na FF10 is gewoon erg erg duidelijk.

Normaliter speel ik uitsluitend FF 1 t/m 10, de verhaallijnen zijn beter, de karakters meeslepender, de battle systems zitten beter in elkaar, al met al zijn deel 1 t/m 10 gewoon de betere games imho.

Ik begrijp dat de ontwikkelaar met FF 15 een nieuwe doelgroep wilde aanboren, can't please em all natuurlijk.

Ik denk dan ook dat voor de jonge generatie van nu het spel prima zal zijn, in het 8/16/32 bit era moesten uitgevers excelleren op andere vlakken dan graphics, per slot van rekening was er geen full hd en 4k en werden ontwikkelaars allicht gedwongen om op andere vlakken een zeer memorabele game af te leveren.

Al denk ik nog steeds met weemoed terug aan mijn eerste playthrough van FF7 met uberevil villain Sephiroth, en het heerlijk onconventionele van een hoofdkarakter dat mid game komt te overlijden/wegvalt. _/-\o_

Ontopic heb ik FF15 echt wel 4 tot 10 uurtjes de kans gegeven maar door de grote afstand die je voelt tot de karakters, het ontbreken van een turn based battle system en de niet meeslepende verhaallijn is het daar dan ook bij gebleven.

Al is het natuurlijk wel mooi dat Square de game blijft doorontwikkelen, mijn hoop is inmiddels dan ook maar gevestigd op de remake van FF7, allicht dat die in staat zal zijn om nostalgische tijden te herbeleven met opgepoetste graphics :9~ :Y)
Ik ben bang dat FF7 ietwat gaat tegenvallen. Zeker omdat de game uitgebracht gaat worden als episodes. Maar weet wel zeker dat hij in huis komt.

Hoop ook echt dat zoiets gaan doen met FFIX :D
Ik ben er evenens bang voor, maargoed, ik houdt goede hoop tot de release ;)

Dat zijn inderdaad wel de 3 delen waarvoor ik een remake of remaster als meest gewenst beschouwen, 7,8 en 9.

al zou het puur cosmetisch zijn, gewoon alle sprites en art aanpassen aan 2017 en de battle mechanics onveranderd laten, maargoed, dat zal vast niet gebeuren aangezien ATB tegenwoordig niet meer zo populair is :?

Achja, voor de time being kan de final fantasy honger wel gestild worden met een Raspberry/Retropie :Y)
Geen idee of je een PS4 hebt, maar de onlangs uitgebrachte Final Fantasy XII the Zodiac Age is echt geweldig om te spelen!
Heb inderdaad een PS4, is die toevallig turn based?

Alvast bedankt voor de tip ;)
Heb inderdaad een PS4, is die toevallig turn based?
FF12 is net zo turn-based als FF9 en eerder. Het is nog steeds gebaseerd op het ATB (Active Time Battle) systeem waar ieder personage een tijdsbalkje heeft dat vol moet lopen totdat er een actie ondernomen kan worden. En je kunt nog steeds schakelen tussen Active en Wait modus, waarbij in de laatste de actie pauzeert terwijl je in de menus commando's aan je team aan het geven bent, terwijl in de eerste de actie gewoon door blijft lopen.

Waar FF 12 uitblinkt is het Gambit systeem. Gambits zijn instructies in de vorm van simpele IF (X) THEN (Y) logica die in volgorde ge-evalueerd worden door het AI en waarbij de eerst toepasbare instructie 'wint'. Het geeft een enorme kick om je team AI hiermee te fine-tunen en exact jouw speelstijl en strategie te volgen.

(Als FF 13 en 15 dit systeem erin hadden gehouden, dan waren die games een flink stuk beter te verteren geweest.)
Offtopic:
Nee, die is niet Turn Based. maar heeft wel echt een tof battle systeem. Het is by far mijn meest favoriete FF. Voor een van origine PS2 game is het echt een pareltje. Maar de spanning en tactiek bij de Turn Based gevechten van 1-10 zijn natuurlijk niet te overtreffen.
Ik zal m eens een kans geven, en inderdaad turn based blijft tactisch gezien het meest prettige battlesysteem :)
het heerlijk onconventionele van een hoofdkarakter dat mid game komt te overlijden/wegvalt.
Wat nou onconventioneel? Square flikte het al eerder in FF 4 met Rydia, Palom en Porom; en in FF5 met Baluf.
Niet noodzakelijk onconventioneel in FF, maar toch zeker onconventioneel in de game industrie :)
Ik heb hem al op de PS4, en het is echt een geweldige game, en zou hem alleen op de PC halen vanwege de betere graphics. Ik zie mijzelf echter niet op een bureaustoel achter mijn bureau deze game spelen. Final Fantasy was voor mij altijd een relaxte bank game op de Playstation.
HDMI kabel naar je tv, een Xbox one controller en voila ;)
Pc staat op zolder, tv in woonkamer ;(
Lange HDMI kabel en USB kabel trekken? Moet te doen zijn denk. Heb thuis een HDMI kabel van 10 meter, moet je in de meeste woningen toch een redelijk eind mee komen.

Of een Steam Link zoals Valandin zegt maar dan zit je weer met beeld compressie etc.
en mocht de afstand langer dan 10 meter zijn dan kan je nog denken aan een HDMI -> UTP -> HDMI kastje...

Admin-edit:Gelieve V&A in V&A houden.

[Reactie gewijzigd door Zeehond op 16 januari 2018 14:44]

Dit klinkt fascinerend! Heb je een linkje voor me?
Tv op zolder? :p

[Reactie gewijzigd door miknic op 16 januari 2018 09:50]

JA dat is de beste oplossing, maar vrees dat ik dan nooit meer uit mijn mancave kom }>
Steam Link of Nvidia shield.
Ik gok dat de meeste zoals mijn kornuiten en ik zelf de PC aangesloten hebben op de tv met draadloos keyboard + muis/controller over een lange HDMI. Een klik en ik kan weer werken achter het bureau.

Ontopic: De laatste die ik heb gespeeld is FF12, misschien toch weer een poging wagen met deze op de PC.
het speelt wel heel anders dan 12. dit is de eerste final fantasy waar de combat in vergelijking met het verleden volledig op de schop is gegaan. Het is erg wennen maar in mijn geval vond ik het daarna super vet. Ik heb de game met veel plezier uitgespeeld.
Ja dat zou de perfecte oplossing zijn, echter zou ik dan op mijn thuiskantoor nog een bank + tv moeten plaatsen. Is iets voor langer termijn denk ik.
Wij hebben gewoon een full-tower desktop in de woonkamer. Daaraan ligt een wireless apple keyboard (zo'n kleintje) en een draadloze muis op muismat, op een plankje waar mij vriendin een kussen aan de onderkant heeft vast gemaakt.

We spelen van alles daar, waaronder Ark, Fallout, Minecraft; dat soort dingen.

Ik heb FF 15 al op de PS4 Pro maar ik vind de performance echt om te janken, ondanks dat het een mooie game is: 30ish FPS op 1080p. Gewoon niet lekker speelbaar

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 januari 2018 11:52]

Ja 2x een full-tower vond ik zelf iets te prijzig worden. Gelukkig grenst mijn studie aan de woonkamer. Dus een gaatje boren voor de HDMI + USB en ik kon er tegen aan.

Ik moet mij nog even verdiepen in de game. Ze zijn vaak ook gigantisch lang.. Van de week nog een 2e AMD 480 aangeschaft, moet met de performance wel goed komen op 1080p!
Kan die 4k streamen zonder kwaliteitsverlies en teveel lag?
Steam Link gaat helaas tot 1080p, dat werkt verder wel perfect zonder enige input lag..
kan die ervaring helaas niet delen. Via LAN op de witcher 3 veel te veel haperingen en FPS drops opgemerkt... :(
Met genoeg bandbreedte wel
*over een draadje wel
Geen 4K, maar wel gewoon 1080p en werkt best goed. Input-lag is niet merkbaar: Ik speel liever Fallout 4 via de steam link, dan vanaf de PS4 Pro. Beter beeld en 60fps 1080p. 4K boeit me persoonlijk weinig, liever wat meer frames. De PC tekent in 1440p en dat wordt gedownscale't naar 1080p.
Nvidia gamestream icm een nvidea shield en een nvidia GPU wel. Doet 4k over h265.
Misschien dat er met mods een mogelijkheid komt om de gigantische sausage party te voorzien van wat vrouwelijke personages :P
Misschien dat er met mods een mogelijkheid komt om de gigantische sausage party te voorzien van wat vrouwelijke personages :P
Het is via een bug op de PS4 editie al mogelijk om Gladio's zus Iris in de party te houden en/of Areana Highwind permanent in de party te houden. Dus wie weet.
Kom maar door hoor :D

we gaan gewoon voor een 2e volledige playtrough :)
Pfff, wat publishers al tijden offline hebben gedaan gaat nu blijkbaar ook online gebeuren -- Unieke bonus preorder DLC per online game store (?!):
Windows Store: FFXV Powerup Pack
This pack contains items designed to power up your performance in combat
Steam: FFXV Fashion Collection
This pack contains a selection of outfits for the prince and his pals.
Origin: FFXV Decal Selection
This pack contains an array of cool and colorful decals for the Regalia.
Bron

Ik mag hopen dat dat slechts een tijdelijk dingetje is, en dat de pakketjes ook los verkrijgbaar worden. Ook wel kinderachtig dat Steam en Origin gebruikers slechts wat skins krijgen, terwijl je in de Windows Store items krijgt waar je daadwerkelijk in game wat hebt tot de RNG betere items dropt.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 16 januari 2018 10:42]

Ff blijft voor mij toch turn based, na dat ze dit op de schop hebben gegooid ben ik er nooit meer echt ingekomen, met deze het zelfde verhaal. Na 2 uur aan de kant gegooid
Het was zeker niet de sterkste FF in de reeks. Maar de setting is heel erg goed, het verhaal is (zeker in combinatie met de film Kingsglaive en de Crown Update) echt wel goed en mijn inziens FF-waardig, de vissen-minigame is erg verslavend, de hunts zijn uitdagend, de open spelwereld is inmens met genoeg quests, de soundtrack is spot on (zeker als je de soundtrack van andere FF-delen en de mp3 speler hebt gekocht met in-game geld) en hoewel de 3 hoofdrolspelers nogal boy-band zijn ga je wel erg aan ze hechten, maar ook het eten/koken met zijn 3-en voor power-ups werkt goed en kan zeer tactisch worden ingezet.

Kortom: op de PS4 was het echt wel een goede game als je fan bent van Fantasy games. Vermakelijk voor de FF-veteraan en geweldig voor de FF-rooky. En op de PC kan het echt alleen maar beter worden met betrekking tot graphics en framerate.

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 16 januari 2018 10:16]

Kortom: op de PS4 en Xbox One was het echt wel een goede game als je fan bent van Fantasy games
Kleine verbetering. Dit is geen PS4 exclusive ;)
Excuus. Ik heb hem alleen op de PS4 gespeeld :P Dus dan vergeet je de Xbox versie. :)