Door , , 72 reacties

Eagle Flight mag kritiek verwachten op zijn audiovisuele uitwerking, gebrek aan content en moeizame matchmaking. Toch is het geen slechte game. Sterker nog: het is een van de leukste vr-games die momenteel voor handen is. Op hoge snelheid langs, over, onder en door gebouwen in Parijs vliegen is spectaculair en enorm leuk om te doen. De techniek werkt daarbij ook nog prima, want hij vertaalt de kleinste hoofdbewegingen goed naar bewegingen in de game. Dat werkt al heel fijn in de singleplayer-modus, maar het bereikt zijn hoogtepunt in de multiplayer, als spelers halsbrekende capriolen uithalen in een poging elkaar de loef af te steken.

Prijs bij publicatie: € 39,99
Geteste uitvoering: Eagle Flight, PC (Windows)
Het zijn de grote, aansprekende namen als Battlefield en Call of Duty die gedurende het najaar op de meeste aandacht kunnen rekenen, maar er gebeurt natuurlijk veel meer. Dit najaar bracht immers ook al de release van de PlayStation VR, een eerste console-alternatief voor de al langer voorhanden zijnde Oculus Rift en HTC Vive. Die twee staan wat dat betreft eventjes wat meer in de schaduw, maar daar komt nu wellicht verandering in. Sinds dinsdag 18 oktober is Eagle Flight van Ubisoft officieel verkrijgbaar voor de Rift en de Vive-versie volgt op 20 december. De PSVR-versie volgt op 8 november. En dat is fijn, want Eagle Flight is misschien wel de leukste vr-game die we tot nu toe hebben gespeeld.

In Eagle Flight verplaatst de speler zich in een vogel. Met een vr-headset op je hoofd kijk je vanuit de ogen van een vogel neer op Parijs, dat vanaf dat moment jouw speelterrein is. Dit Parijs heeft een unieke look. Ubisoft heeft gekozen voor een cartoonesque grafische stijl: simpel, maar effectief. Bovendien is het Parijs van Eagle Flight een enorm kleurrijk geheel. De reden daarvoor is dat de natuur Parijs voor zich heeft teruggewonnen. Gebouwen zijn in verval, de bekende landmarks zijn overwoekerd door bomen en planten, terwijl de straten gevuld zijn met wilde dieren.

Dat is een leuk, fleurig geheel, maar er is uiteraard een kanttekening. De simpele grafische stijl is noodzakelijk om de actie van Eagle Flight mogelijk te maken. Dat is goed te merken wanneer je stuurt; op dat moment verschijnt aan de zijkanten van je beeld een zwarte waas, waardoor de field of view kleiner wordt. Het is duidelijk dat Ubisoft voorzichtig heeft moeten omspringen met de beschikbare rekenkracht. De kwaliteit van de graphics is niet storend, maar aan de zwarte vlekken rond het beeld moesten we aanvankelijk wel erg wennen. De verkleining van de field of view is bovendien niet fijn. Zo spelen er dus zeker beperkingen, of die nu voortkomen uit restricties van wat de hardware aankan of niet.

Hoofdbewegingen

Desondanks zijn we verder met name positief over de prestaties van de hardware. De nauwkeurigheid waarmee de techniek je bewegingen oppikt en in de game vertaalt naar stuurbewegingen is indrukwekkend en werkt erg goed. De game leert spelers vroeg in het spel hoe de besturing in elkaar steekt: beweeg je hoofd op en neer om naar boven of beneden bij te sturen, en kantel je hoofd om naar links en rechts te gaan. Leuk detail: instinctief draai je je hoofd naar links en rechts om te sturen. Dat werkt ook wel, maar door je hoofd te kantelen - je oor naar je schouder bewegen - kun je scherpere bochten maken, en dat is nodig als je optimaal door parijs wil vliegen.

Heb je behalve een deftige pc en een vr-setje nog iets anders nodig? Jazeker: een controller. Wij gebruikten de Xbox One-controller. Hierop zijn de triggers belangrijk, waarmee je versnelt en vertraagt. Verder kun je andere vogels en dieren 'aanvallen' door een gil op ze af te schieten die ze, mits raak, uit de lucht haalt, en ook kun je jezelf beschermen tegen zo'n zelfde aanval door tijdelijk een schild te activeren. In de beginfase van de game speelt dit nog nauwelijks een rol, maar later in de game en in de multiplayer wordt het een belangrijk onderdeel van de gameplay.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2