Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Microsoft heeft een demo van racegame Forza Horizon 3 in de Windows Store gezet. De volledige game is al sinds september te koop, maar de demo was op de pc nog niet beschikbaar. Aan de Xbox One-versie van de demo is hdr-ondersteuning toegevoegd.

De pc-versie van de demo is te downloaden in de Windows Store en is zo'n 20GB groot. Ook maakt Microsoft bekend dat de Xbox One-versie van de demo nu hdr-ondersteuning heeft. De hdr-functie werkt alleen in combinatie met de Xbox One S en een hdrtv.

Voor de release van de game maakte Microsoft al bekend dat de pc-demo later zou volgen. Die belofte is nu ingelost. Het is niet bekend waarom de demo voor Windows 10 op zich heeft laten wachten; de game zelf is een Play Anywhere-titel, die als deze digitaal wordt aangeschaft, zowel op de Xbox One als op een Windows 10-pc is te spelen.

De systeemeisen zijn dezelfde als die voor de volledige versie, op de benodigde opslagruimte na. De demo is zo'n 20GB groot. Volgens Microsoft is er minimaal een GTX 750 Ti- of R7 250X-videokaart nodig, een GTX 970 of 1060, R9 290X of RX 480 wordt aanbevolen. Om in 4k-resolutie met 30fps te spelen is een GTX 980 Ti, 1080 of een Fury X vereist.

Forza Horizon 3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Paar puntjes. Je kan deze game makkelijk op 4k spelen met 1070+ en dat op 60fps met bijna alles op ultra (als je niet veel ongeving moet renderen).
Het enige probleem is dat sinds dag een de game volledig op zen bek gaat door drm implimentatie.
Alles wat de game rendered moet eerst decoded worden waardoor je cpu de bottleneck wordt wat helemaal niet nodig zou moeten zijn.
Dit probleem is zo extreem dat ik zelfde framerate heb op 4k als op 1080p, met een i5 4590.
Ik hoop dat ze dit probleem fixen want dit is echt een killer voor mensen met een midrange cpu.
Dit is heel jammer want voor de rest is de game fantastisch.

Bron: https://www.reddit.com/r/...3_stuttering_cause_found/

[Reactie gewijzigd door drayer op 4 november 2016 20:01]

... deze hardnekkige misvatting blijft maar weer voorkomen, zie ik dus? Zelfs als het spel draait zonder EFS is de performance gelijk aan een versie *met* EFS, en de eigenlijke data die gestreamed wordt gebruikt verder ook niet de interne Arxan TransformIT-technologie.

Verder gebruikt EFS gewoon de AES-instructies van moderne processoren - dan zou ik eerder de schuld geven aan de asynchrone scheduling-code in het spel waar een aantal threads namen als '3of4_TODO_UNOPTIMISED' gekregen hebben.

[Reactie gewijzigd door NTAuthority op 4 november 2016 21:18]

Is in dat geval dan een i7 een voordeel?
Aan de ene kant vind ik drm sowieso een van de vervelendste dingen die er bestaan. Het toont een beetje een behoorlijk wantrouwen tegenover consumenten. Mensen die het kunnen betalen zijn echt wel zo beschaafd om te betalen. De enige groep die illegaal speelt is meestal de groep die het niet kan betalen of die wilt uitproberen alvorens dik te betalen.
Maar bij het laatste punt komt wel een kanttekening. De groep die het niet kan betalen is misschien voor veel spellen wel de grootste doelgroep voor bepaalde spellen. Jonge mensen vooral. Dus van dat perspectief is er wel een nuance voor de vervelende drm cultuur.
i7 is hier zeker een voordeel, in de stad dropt mijn game vaak tussen 40/30 fps en dan zie ik in afterburner dat mijn gpu maar 60% load heeft.
Het zure is dat dit gewoon nooit zou moeten kunnen, want als door veel renderen de cpu het niet bij kan houden dan is een racegame wel het laatste waar je dit op moet toepassen.
in de stad word soms maar 1 core gebruikt door het spel buiten de steden is dien midner het geval :)
Ik kwam het net ook tegen op de demo, af en toe stotteren. Vond het al raar. Overigens draait de demo verder prima, zelfs op mijn archaďsche Athlon X4 750K. Waar ik me eerder aan stoor is het feit dat ze de game ook niet gewoon via Steam aanbieden. Nu moet ik weer aan de slag met een Xbox controller, terwijl ik juist helemaal gewend ben aan de Steam Controller. En dat terwijl Quantum Break, ook een MS game, wel gewoon in Steam te vinden is.
Goede game, heb er al zeker zo'n 50+ uur in zitten. Ik speel zelf met een i5 4460 en RX 480 8GB. Ultra settings en 2x MSAA = solid 60FPS. Als je de game wilt kopen heb ik nog een tip: als je bijv. een digitale key koopt via een buitenlandse webwinkel, dan kun je die in Nederland activeren. Ik heb bijvoorbeeld FH3 via de amerikaanse Amazon besteld voor 59,99 dollar + 5 dollar tax, en omgerekend was dat zo'n 60 euro. Scheelt toch weer 10¤ voor de liefhebber!

[Reactie gewijzigd door NextGenOscar op 4 november 2016 11:51]

Dan doet je PC het aardig goed! Ik draai op een i5 4690K + GTX1080 en ik hebt toch echt drops naar de 40 toe in bv de stad of de feesten! Ik heb hem ook op Ultra 2x MSAA
Misschien even je Windows, GPU drivers en de game zelf updaten?
Dat heb ik natuurlijk allemaal gedaan. Moet denk toch is een keertje Windows kompleet opnieuw installeren.
Het probleem blijkt te liggen bij Nvidia ondersteuning van FH3. Zwakkere amd kaarten hebben minder moeite dan de sterke gtx modellen. Ik zelf camp met een stutterissue die alleen voorkomt als ik op fullhd speel, dus speel ik momenteel 900p :(
Nvidia heeft de laatste tijd wat driver issues om de een of andere reden. In BF1 had ik een DX12 probleem wat schijnbaar voornamelijk bij nvidia voorkwam.
Ook al is gedaan maar hij blijft droppen. Ik blijf wel verder spelen want in het bos draait ie boven de 60. Alleen in de steden heeft ie problemen.
Het zou goed kunnen dat RX 480 beter preseteert in de game, omdat de game oorspronkelijk was gamaakt voor AMD gpu in de consoles. De game is niet veel geoptimaliseerd en bij letterlijk van de console overgenomen. Op mijn R9 290x draaid de game perfect maar op mijn GTX 780 is hij niet te spelen. Terwijl deze kaarten behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn.
dit werkt gewoon? _/-\o_

aangezien deze games namelijk play anywhere zijn.. (ook op de xbox one kun je hem dan spelen)
en ik er weinig voor voel om allen daarvoor 10 euro extra te betalen.

of is dit geen key voor de windows store?
Of je ff 70 euro wil betalen voor een pc titel...... Wat is dit!?
PC+Xbox One. Je betaald in principe voor 2 games in 1 pack. Maar wel prijzig inderdaad.
Behalve dat het precies dezelfde game is en veel mensen zoals ik maar 1 platform gebruiken. Argument dat dit twee games zijn is flinterdun.
$60 als je je locatie op US zet, is al een stuk schappelijker. Zijn vast nog wel goedkopere regio's te vinden.
Ja, alleen moet je dan met prepaid cards gaan betalen meen ik te lezen.
Ik bestel alles via cdkeys.com bespaart je een hoop geld.
Zo heb ik Gears of War 4 voor 52 euro gehaald.
Is hij nu wel degelijk geoptimaliseerd?
Gok dat dat deels de reden was van uitstel, inmiddels draait de game zonder regelmatig (of continue) te crashen, daar hebben ze aardig wat patches voor nodig gehad.

Wel een note:
R9 290X of RX 480 wordt aanbevolen
Ook in het forum is te lezen dat er iets raars met de 2xx series is, hoewel dat laatste patch iets beter is geworden, presteert een 290x tov 480 aanzienlijk slechter, 40-50fps schommelend, terwijl de 480 met die instellingen veelal stable 60 blijft.
Zou vermoeden dat het met de verschillen in geheugengrootte en snelheid te maken heeft. Met 4k-games met veel post-fx en met 1080p-games met slecht geprogrammeerde (meermaals gepassde buffers) post-fx heb ik die verschillen vaker mogen opmerken tussen R9-290x en RX480.
Ik ga vanavond ook testen met 3* R9-290x op 4K, ik ben benieuwd (Vooral naar de CF-scaling)
Windows 10 games ondersteunde toch geen CF/SLI?

Game draait als een zonnetje op een GTX 1080 @ 1440p :D
Een stomme vraag van mij maar hoe heeft u de game gekocht? en kan u hem op pc spelen want ik kan er nergens iets duidelijk over vinden 8)7
Windows Store (Windows 10 only volgens mij). Kunt hem dan zowel op de XB1 als PC spelen.
In de windows store zelf.
CF/SLI wordt ondersteund sinds de anniversary update.

bron (een van de vele): http://www.digitaltrends....-anniversary-update-look/
Ook voor de anniversary update had ik geen problemen; al jaren geen sli meer gebruikt though, was dat mogelijk een sli-specifiek issue?
Kijk, dat wist ik dus niet ;)
Ik vraag me even af waardoor je dat denkt, zeker nu dx12 behoorlijk gefinaliseerd raakt :) 3-way SLI werkt al niet meer doordat de nieuwere drivers het blokkeren, maar speel het gros van mn 4k games met CF aan (bijvoorbeeld witcher3, gtaV, Star Citizen) het is geen "enable cf and go", maar met wat kleine tweaks werkt t prima hoor.
gok dat crashes idd deel van de redenen voor uitstel waren.

de andere reden zijn vast de cpu problemen (i7's die alles op 1 core gegooid krijgen of i5's die het gewoon niet voor mekaar krijgen om 60 vast te houden) laatste is nogsteeds het geval me 4670k al van 4.1Ghz naar 4.3 weten te overclocken (bad sample zit er al 1.3v door te gooien en heb 4.3 net stabiel) wat een beetje geholpen heeft maar overal 60 vast houden met me 980ti is nog onmogelijk onafhankelijk van gpu settings, me cpu word gewoon op 100% vast gehouden.

tot nu toe belooft elke patch dat het beter is geworden maar da valt toch elke keer weer tegen hij liep op dag 1 (in segmenten van 30 min vanwegen crashes) 55-60fps en dat loopt hij vandaag nog steeds : /
en krijg ik een bericht op steam of discord (spiked cpu gebruik ffe van) krijg ik gelijk een aanval van 25fps, int geval van steam tot ik alt+tab int geval van discord tot het bericht weer weg gaat. hebt al een week niet gespeelt omdat het gewoon zo irritant is om te spelen op 60fps (30fps voelt gewoon... trager en verkeerd loopt wel soepler maar zitten nog microstutters in, wat er ook voor de stutters op 60fps zorgd voel je nog op 30 al veel minder).

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 4 november 2016 13:57]

Ik neem aan dat je met Nvidia ook wel uit de weg komt? Ik wilde 't namelijk wel 'n keer proberen zo'n demo, zag er wel leuk uit namelijk.
Ik heb hem vanaf launch date, en eigenlijk geen enkele klacht op een 1080. Ja, als ik per ongeluk Kodi op de achtergrond gepauzeerd heb, dan heb ik lag(maar ja dat moet je ook niet doen). Maar verder loopt ie bij mij smooth. Tenminste als je 400kph+ rijdt is het nog vloeiend en prima bestuurbaar, dus dat vind ik soepel genoeg ;)
Voor een DEMO weggegooid geld? Ik hoop dat je niet voor een demo hebt betaald... :p

Geld voor een 1080 is op dit moment absoluut niet weggegooid. :)
Teleurgesteld oké, maar dit is zeuren. ;)

Zou vooral even de beta drivers van NVIDIA in de gaten houden als je issues blijft houden. Laatste driver is van 28 okt, 375.70.

Anders; helaas, maar dan moet je even wachten.
Ik snap niet dat jullie er problemen mee hebben? Ik draai dit spel prima op mijn gtx 970 op high met een paar settings op medium.

Een vriend van mij heeft ook recent de 1080 en hij draait het op ultra, erg soepel volgens hem.

Het eerste wat ik wel gedaan heb is adaptive scaling uitgezet, dat was niet te doen.
Waarom zie ik hieronder dan een reactie van @Torelli waarin hij zegt dat hij op 1440p de game prima kan draaien? :p

Je bent klaarblijkelijk gewoon teleurgesteld want je doet wel moeite om te reageren en het spel te willen spelen. Gewoon even rustig afwachten, je bent vast niet de enige met issues.
sorry maar na 60 euro verwacht ik dat de boel goed draait
:') Je gaat het nog moeilijk krijgen in de toekomst ;)

[Reactie gewijzigd door oef! op 4 november 2016 13:51]

Ok. ;) Fijn dat je de moeite neemt om mij daarop te attenderen.

Misschien voor enige toevoeging op je irritatie: op mijn 970 draait ie prima.
Ik geloof dat MSAA uitzetten een hele hoop helpt, volgens een aantal benchmarks.
Ik heb de game, ik heb een rx 480 en een i5 6600k. Hij draait goed, nog geen chrashes en dergelijke gehad. Ik had alleen de eerste keer moeite met opstarten van de game
Bepaalde dingen zijn opgelost zoals de vele stutters.
Maar helaas zijn er nog veel dingen die van geen kant kloppen, ondersteunende stuurtjes werken nog steeds maar half, framedrops nog aanwezig in zowel de spelwereld en het tune vensters en van optimalisatie is nog weinig te merken.

Wat ze hieraan gedaan hebben is de boel wat downgraden om de slechte optimalisatie te maskeren.. Door die brakke zooi is mijn interesse snel verloren gegaan. Wat ik jammer vind want het spel zelf is geweldig.

Eens en nooit weer zeg maar :)
De tuning is juist zo 'sloom' omdat er redelijk complexe SQL-queries gedaan worden op een embedded SQL-database zonder deze correct in de achtergrond uit te voeren of te letten op het feit dat embedded databasesystemen over het algemeen een query met ~20 JOINs niet echt prettig vinden.
Wow een demo. Dat is lang geleden. Is al een tijd geleden dat ik er. Racegame heb gespeeld. Toch maar eens proberen.
Demo's zijn goed, maar zolang Microsoft een belachelijk hoge prijs van ¤70 vraagt voor Play Anywhere games, blijven ze op mijn negeerlijst staan. Ook de beperkingen van uxp en de policies van de Windows Store steken mij zwaar tegen. Geen sprake van dat ik zo'n ecosysteem steun met mijn geld, want elke sale kan en zal Microsoft gebruiken om ook andere uitgevers naar hun ecosysteem te lokken. CoD is de eerste, maar heus niet de laatste!
Ik heb em op de Xbox One gespeeld en het zag er degelijk uit. The free world heeft zn beperkingen maar de weers veranderingen is leuke touch, de upgrade opties voor je auto's zijn trouwens ook simpel maar leuk. Grafisch ziet het er goed uit maar gameplay wise verveeld het wel na een paar weekjes.
OK, ondertussen de demo gespeeld. Wat me stoorde:
- grafische preset barslecht: 1080p ipv 1140p? Waarom? Lock op 36fps? Waarom? Hoe kom je er op? Gelukkig zelfs aan te passen, maar natuurlijk hoort daar een game restart bij...
- video clips niet over te slaan
- niet echt een responsief rijgedrag, heb liever wat meer 'handling' voor zo een fantasy racer
Voor de rest ziet er niet mis uit, maar voor mij zéker geen aankoop, niet vanwege bovenstaande puntjes, maar wel omdat een racegame zeer zelden écht mijn aandacht kan vasthouden.

[Reactie gewijzigd door SideShow op 4 november 2016 12:56]

Het rijgedrag vind ik juist weer heel goed, het voelt heel realistisch aan maar niet overdreven complex waardoor het voor een leet racer zoals mij en voor een ervaren racer goed te doen is.
ondersteunt het mijn R9 390's? in crossfire
Download de demo en probeer het, zou ik zeggen.
Volgens mij werkt DirectX12 best goed met crossfire ja.
Forza horizon 3 ondersteund geen crossfire/sli op dit moment.
Maar er zijn nog zoveel performance problemen dat dit minste prioriteit heeft.
gaat naar windows store. 'Anni update nodig' nou jammer dat die update netjuist slecht is voor crossfire :/
Demo van "maar" 20 gb lol
Het vollegedige spel ligt rond de 60 gig, dus dat is redelijk netjes lijkt me.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True