Play Anywhere voor spelen van games op zowel Windows als Xbox start 13 september

Microsoft heeft bekendgemaakt dat Xbox Play Anywhere vanaf 13 september van start gaat. Play Anywhere houdt in dat bepaalde games zowel op de Xbox One als op Windows 10 werken, mits ze digitaal aangeschaft worden.

Tijdens de E3-gamebeurs kondigde Microsoft Xbox Play Anywhere aan en werd ook bekendgemaakt welke games als eerste onder dit programma zullen vallen. Het betreft nieuwe games, waaronder Gears of War 4, Forza Horizon 3, ReCore, Halo Wars 2 en Crackdown 3.

Xbox Play AnywhereGamers die deze spellen digitaal aanschaffen op de Xbox One of via Windows 10 kunnen de game op beide platforms spelen. Ook maakt Play Anywhere multiplayer tussen de verschillende platforms mogelijk, al zal dat niet voor alle games gelden. Verder wordt voortgang in de cloud opgeslagen, zodat spelers bijvoorbeeld op hun pc verder kunnen spelen waar ze zijn opgehouden op hun Xbox.

Xbox Play Anywhere wordt geactiveerd na de komst van de Windows 10 Anniversary Update en de daar aan gerelateerde zomerupdate voor de Xbox One. Tegenover Polygon bevestigt Microsoft nu dat de functie vanaf 13 september actief is. Dat is de datum waarop ReCore uitkomt en waarschijnlijk staat het beschikbaar komen van de functie dan ook gelijk aan het beschikbaar zijn van de eerste game die Play Anywhere-ondersteuning biedt.

Niet alle games krijgen Xbox Play Anywhere-ondersteuning. Vermoedelijk zal dat met name afhangen van de bereidwilligheid van spelontwikkelaars en uitgevers. Games die de functie ondersteunen worden aangeduid met een logo in de Windows en Xbox Store. Momenteel gaat het met name op games van first party studio's van Microsoft.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-07-2016 • 18:02

89

Lees meer

Reacties (89)

89
87
17
7
0
62
Wijzig sortering
Alleen zijn ze wel erg slim om de digitale games voor €70,- terwijl de fysieke voor flink lager wordt verkocht. Het zou leuker zijn als je een code of zo meekreeg in de fysieke met recht op Play Anywhere of zo. Of gewoon dat je op een account van je zelf wanneer opstart de game gewoon ook op pc wordt geactiveerd.
Voor die 10-15 euro (buitenland store goedkoper) 2 games te kopen, vind ik nog helemaal best.

Tot nu toe is het elke keer keuze maken, PC of XBO, nu geen keuze, gewoon spelen waar ik op dat moment zin in heb en met dezelfde saven (itt bv GTA5)
Ik vind het zelf eigenlijk niet fijn dat ik 10-15 euro meer ga betalen. En dat is in de praktijk dus meer, want ik koop die games nooit full price. Meeste op PC via steam sales vaak, en voor de xbox 360 (heb geen Xbox One) altijd een poosje na release fysiek op disc.

Ik verwacht ook niet dat ik ineens op beide apparaten een game ga spelen, ook al heb ik de keuze. 95% van de gevallen zal dat gewoon op 1 platform zijn, en wellicht wanneer een maatje eens wil multiplayeren op het andere platform, dat je even switcht. (En zelfs dat zal meevallen, gezien ze ook veel tijd lijken te gaan steken in cross platform multiplay).

Kortom, het is zeker een mooi gebaar, maar ik denk dat veel gamers er in de praktijk eigenlijk niet heel veel praktisch nut van gaan hebben. Men heeft vaak een favo platform, en blijft daarbij.

Dat ik een versie voor ander platform erbij 'krijg', wil niet gelijk zeggen dat ik het dan ook direct daarop ga spelen. :).
Je wordt niet gedwongen de games te kopen. Ik ben blij dat ik bijvoorbeeld Forza Horizon 3 kan spelen zonder daar een zwarte (of nieuwe witte) doos voor aan te hoeven schaffen. Forza Apex werkte prima en die 70 euro kost de game ook voor de Xbox..
Waarom toch altijd weer de reactie: als het je niet bevalt dan koop je het toch niet? Daar heb ik het toch helemaal niet over? Ik ga gewoon in op voor- en nadelen.

Traditioneel zijn PC games gewoon goedkoper dan console games.
Als Game A voor console 60/70 kost, kon je deze game vaak voor veel minder (soms de helft of nog minder) krijgen op PC. Nu, met Play Anywhere, zullen die PC games ook 70 gaan kosten (en wss grotendeels blijven). Als je als gamer geen gebruik maakt van Play Anywhere, is dat toch best zuur natuurlijk.

Als Play Anywhere aanleiding is om plots games wél uit te brengen voor PC, terwijl dat anders niet zo was, is het een mooie aanvulling natuurlijk. Maar een heleboel zullen ongetwijfeld toch op PC uit zijn gekomen, ongeacht of het Play Anywhere ondersteunt of niet.

Dit lijkt mij gewoon een mooiere aanvulling voor console gamers, dan PC gamers, eerlijk gezegd :)
Ja daar heb je gelijk in. Ik denk ook eerlijk gezegd dat dit alleen voor de Xbox exclusives werkt.
Ik denk dat de overlap tussen PC gamers en console gamers erg klein is in de praktijk. Ik zie het nut niet.
Zolang je op beide platforms tegelijk kan spelen vind ik het best, want dan heb je eigenlijk 2x de game voor bijv. co-op voor 70 euro.
Uiteraard kan dat niet.

At any single point in time, you may only sign into the game on one Xbox One console or one Windows 10 PC. You cannot be signed into the same game on both an Xbox One console and a Windows 10 PC at the same time.
Dan koop je de game dus niet 2x, dan koop je dus de game 1x met een licentie voor 2 systems, om daar nou 70 euro voor te vragen...
Ik ben geen Xbox eigenaar (zie ook geen enkele reden om er ooit een te halen) en zal nu dus ook 70 euro neer moeten leggen terwijl ik enkel interesse heb in de, normaal veel goedkopere, PC versie. De kans is ook groot dat ze geen fysieke PC versie uit gaan brengen om dat te omzeilen.
Dit geld gelukkig alleen voor microsoft exclusives en niet voor games zoals Rise of the Tombraider die je in de windows store voor veel geld kunt kopen en kan spelen met beperkingen, of goedkoper van Steam kan halen zonder beperkingen.

Microsoft exclusives daarentegen zullen nu inderdaad duurder worden terwijl een PC gamer zonder Xbox niets aan play anywhere heeft.
Het was een veel beter systeem geweest als ze gewoon de PC games veel goedkoper in alle stores deden. Want vroeger waren de PC games altijd goedkoper.
Natuurlijk zou het leuker zijn, maar dat is juist de reden dat Play Anywhere er is. Om de digitale verkoop te boosten, omdat die meer opleveren. Niemand koopt een game op disc voor zowel Xbox én PC. Je haalt Witcher 3 voor een systeem en speelt em daarop. Maar als je ze beide kan krijgen voor de prijs van een, dan willen mensen het opeens wel. Dan praten ze de hogere prijs ook goed omdat je dan eigenlijk 'maar' €35 per game betaalt. Terwijl je ze eigenlijk normaal alleen voor je PC zou hebben gekocht voor €45 op release, of €55 voor je Xbox.

Dit is hetzelfde concept als 1+1 bij de supermarkt waar je er 2 kan krijgen voor een kleine meerprijs. Je betaalt gemiddeld minder lijkt het, maar eigenlijk heb je er maar 1 nodig. Het is psychologisch en je denkt: iets extra en ik heb er 2, heb dus "minder geld". Terwijl je juist meer uitgeeft daardoor dan je zou hebben uitgegeven als die korting er niet was. Dan had je gewoon 1 pak gehaald wat ook voldoende was geweest.

Begrijp me niet verkeerd, het is een leuk initiatief en sommige gamers zullen er zeker wat aan hebben. Maar je moet niet de illusie hebben dat dit puur een extraatje is voor de gamer omdat Microsoft de gamers zo aardig vind. Dus ja, het zou 'leuk' zijn als ze de code erbij zouden geven bij een fysiek exemplaar, net zoals het leuk zou zijn als je je oude xbox/ps mag inwisselen voor de neo/scorpion. Het wordt gedaan om meer omzet te genereren uiteindelijk, niet om blije gezichten te toveren op de hoofdjes van de gamers.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 15:50]

Feit blijft dat de meeste pc gamers géén xbone hebben, en dat dus de meeste pc gamers de dupe zijn van de hoge prijzen die Microsoft hanteert vanwege het voor hen nutteloze Play Anywhere concept.

We kunnen maar hopen dat 3rd party devs en uitgevers hun games weghouden van de Windows Store, of de kans is groot dat we binnenkort ook op Steam 70 euro moeten afdokken voor een AAA game.
En dat is dus precies mijn punt. Play Anywhere is niet om mensen een gratis versie te geven, maar om meer omzet te genereren met betrekking tot digitale games. Het wordt alleen gepresenteerd als een leuke bonus.
Zowel play anywhere als de xbox exclusives die naar pc komen hebben slechts één doel: zoveel mogelijk mensen naar de Windows Store en Xbox Live pushen. Het nieuwe verdienmodel van Microsoft bestaat uit het aanbieden van betalende services en royalties uit verkoop van software via de Windows Store. Alles wat Microsoft de laatste tijd doet past in dat plaatje.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 22 juli 2024 15:50]

En als je aan account-sharing doet (met enig voorbehoud) koop je dus een game voor 70 Euro; jij speelt op de PC, je vriendje op de Xbox en dan deel je de kosten. En dan is een digital download ineens nog maar 35 Euro de man. :)
dat zei ik al, dus via account dat het dan moet .

Enige nadeel speel je wel op 1 account ipv je eigen account. Dus moet je ook even afvragen of je dat ook wilt. Want tenslotte wil je trophies winnen.. .
Dan moet je de game wel om de beurt spelen vrees ik, want je kan Play anywhere games niet gelijktijdig op meerdere platforms spelen.

Steam games kosten overigens maar gemiddeld 35 euro bij 3rd party keysellers zoals cdkeys.com.
Oke, leuk. Moet je dan ineens xbox live gold hebben om pc games online te spelen?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Iemand die dit weet?
Voorlopig niet. Maar de kans is groot dat Microsoft vroeg of laat bepaalde aspecten van pc-gaming achter de gold paywall zal plaatsen.
Anoniem: 459575 1 juli 2016 18:30
"Play Anywhere houdt in dat bepaalde games zowel op de Xbox One als op Windows 10 werken"
Maar kan dit ook van PC naar Xbox?
Die zin die impliceert geen 'richting'. Als iets werkt op zowel A als B, dan werkt het dus op beiden. Dat is hier ook het geval. Koop je Gears of War 4 digitaal op de Xbox One, dan kun je 'm ook op Windows 10 spelen. Koop je 'm in de Windows Store, dan kun je 'm ook op je Xbox One spelen... :)
Nee, je kan de game spelen op je Xbox maar ook op jouw PC. Het is wel zo dat de requirements voor de PC best hoog liggen als je het vergelijkt met bestaande/huidige native PC-games. In [PC] Forza Motorsport 6: Apex en [Multi] Forza Horizon 3 zijn al wat gegevens gepost van wat voor (extremere) componenten jouw PC moet hebben.

Het is wel een lastig iets, vind ik; sowieso is Microsoft niet erg scheutig met het (tijdig) verstrekken van system requirements waardoor PC-gamers mogelijk te laat kunnen upgraden of worden teleurgesteld in de kwaliteit/vloeiendheid van een Play Anywhere game.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 22 juli 2024 15:50]

Ach, het zal sowieso lekkerder draaien dan op de xbox, moet je maar denken.
Wat is het voordeel om uwp games te kopen bovenop steam games?

Op steam kan ik het tenminste draaien op windows 7/windows 8/macos/linux al dan niet via wine.

En als console gamer heb ik totaal geen interresse in de pc poespas en wil ik liever op de bank gamen.

Na alle negative berichten over de slechte staat van uwp lijk je wel gek om dat extra bedrag te betalen
Je hebt ook mensen zoals ik, die een aantal jaar wachten op Halo Wars 2, ik heb recent mijn xbox one de deur uit gedaan om een dikke gpu te kopen.
Met dit nieuws heb ik geen spijt dat ik mijn trouwe one weg gedaan heb.
Dat de spellen via de store wat duurder zijn neem ik graag voor lief.
Wel zal ik meer revieuws bekijken want telkens 70 eu betalen voor spellen die ik graag wil kan een dure grap worden als een spel flopt.
Maargoed voor ieder wat wils natuurlijk.
Waarom ben je dan eigenlijk blij met dit nieuws? Want je hebt maar 1 platform waarop je hoeft te spelen. Nu ga je dus meer betalen, voor iets wat je niet nodig hebt? Ik zou eerlijk gezegd pissed off zijn, haha.

Of is dit Play Anywhere een aanleiding geweest dat er meer games naar PC komen ofzo? :)

Eigenlijk zouden ze nog steeds gewoon Play Anywhere loze versies moeten verkopen voor de reguliere prijs.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 22 juli 2024 15:50]

Omdat je dan Xbox games kan spelen op PC die niet op Steam uitgebracht zullen worden?
Als het kunnen spelen van xbox games op je pc betekent dat de prijs van pc-games 20 euro duurder wordt, dan is het dat niet waard imo. Dan koop je beter een (tweedehands) xbone om die games te kunnen spelen.
Klopt, na tien games heb je het er dan uit inderdaad.
Er zijn trouwens trucjes om je regio te veranderen. Games in Maleisië kopen bijvoorbeeld.
Als ik het goed begrijp komt er een compatibel versie van games die je nu alleen op xbox kan spelen voor pc en andersom? Deze games zullen dan ook zonder xbox bespeelbaar zijn. Vraag me af hoeveel er gecrackt op TPB zullen verschijnen.
bepaalde games zowel op de Xbox One als op Windows 10 werken, mits ze digitaal aangeschaft (via de windows store die vast hangt aan je windows account) worden.
Dus denk niet echt dat je zal vinden op TPB.
Wedden van wel? Steam games hangen ook aan je account en staan vrolijk op tpb en consoorten.
Nee hoor. Mijn steam draait niet als ik eens een spelletje probeer met een steam_api.dll'tje
Steam draait niet nee, maar de game in kwestie wel ;-)
Zijn ook games die gekoppeld zijn aan Uplay of Origin. What's the difference
ja, en dat is alweer 4 maanden terug, en uwp is een compleet nieuw product. misschien even iets verder kijken dan onze neus lang is?

steam was bij begin ook een draak van product. ze werken hard aan uwp dus de kans dat die beperkingen blijven is niet zo heel groot.
Het slaat nergens op om een nieuw ecosysteem te vergelijken met een ecosysteem van meer dan 10 jaar oud. Het sandbox concept van uwp en de parity met de xbone zullen sowieso voor beperkingen en hoge prijzen blijven zorgen. Dit is echt geen goeie zaak voor pc-gaming, en ik hoop dat pc gamers dit op tijd beseffen.
Vsync fix is al een update voor geweest zodat die aangepast kan worden in GSYNC en dergelijke werkt op UWP games.
Er is allang aangekondigd dat ze daar mee bezig zijn om op te lossen. Nog meer punten? :Y)
Tuurlijk zijn ze er mee bezich en op het moment dat het mischien de moeite word schrappen ze de handel.
Anoniem: 614 @Exitz2 juli 2016 01:33
Hoezo? UWP is echt wel blijvend. Voor een aantal games zijn de beperkingen er nu al af. Zie ook de reactie van madcow22.
Bashen prima, maar wel graag gefundeerd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 614 op 22 juli 2024 15:50]

Dus jij kan in toekomst kijken en met zekerheid zeggen dat UWP blijft?
Als ze de boel degelijk fixen dan wil ik daar wel geld in stoppen. Ik heb wel zin in Forza GoW en Crackdown
Anoniem: 614 @Exitz2 juli 2016 23:17
Nee, maar UWP is heel wat anders dan Games for Windows.
Dat was erbij. Voor alleen een Windows voor laptops en desktops.
Met UWP gaat Microsoft all in. Voor Windows op laptop, desktop, Xbox, tablet, HoloLens enz.
Het is altijd iets anders maar komt altijd op zelfste neer eco platform die minder kan dan een open platform.
Stomme vraag misschien, maar wat gaat er dan gebeuren met Games for Windows Live?
Games for Windows live is toch allang opgedoekt ? Ik dacht dat de meeste servers offline waren gehaald.
Is al lang opgedoekt. De meeste devs hebben hun games herschreven zodat ze gebruik maken van Steamworks, en de rest... Tja...
Hoeveel games speel je nu in de praktijk op zowel console als pc? Enkel gta komt daarvoor misschien in aanmerking. Kan verder niks bedenken.
ik kan genoeg bedenken. heb zelf geen xdoos one, maar komt er hopelijk nog wel. vind het veel fijner om op de pc te gamen, maar als je kameraad of wie dan ook een x langs komt is het gamen op een xdoos ineens veel leuker samen.

als je dan gewoon uit je pc games kun kiezen en op je xdoos kun afspelen zie ik dat wel als een vet pluspunt.

waar ik wel benieuwd naar ben, zou je nu met UWP en play anywhere ook cross platform hebben in multiplayer games? ken genoeg mensen die neverwinter online op de xdoos spelen terwijl ik het op de pc speel, zou willen dat ze dat gewoon combineren en dat ik samen met hun kan spelen.
Tomb raider schiet mij zo even te binnen. Die is ook voor xbox en pc uitgegeven. Minecraft.
Anoniem: 614 @alexbl691 juli 2016 20:09
Forza Horizon 3, Minecraft komen zo bij me op.

Daarnaast kunnen in hetzelfde huis meerdere personen tegelijktijd (samen) spelen.
We hebben 1 Xbox One en 2 PC's hier in huis beneden.
Regelmatig komen meerdere kids hier samen spelen.
Vinden ze gezelliger dan wanneer iedereen alleen thuis achter de Xbox of PC zit.
.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 614 op 22 juli 2024 15:50]

Is het al bekend of die games dan ook direct tegen elkaar te mp'en zijn? Of blijft dat x1-x1 en pc-pc
Goede vraag. Ik ging er al vanuit dat dat zo is.
Dat alleen al zou al een gigantisch voordeel zijn en een goede reden om dit te willen hebben.
De meeste games zijn niet pc vs console vanwege het enorme voordeel van muis vs controller.
Microsoft heeft aangekondigd dat het binnen een paar maanden mogelijk moet zijn om muis+toetsenbord op de Xbox One aan te sluiten en lijken daarmee te erkennen dat er in de situatie controller vs toetsenbord/muis sprake is van een (groot) voordeel voor laatstgenoemde, vooral met online shooters lijkt me dan.

Hieruit blijkt ook meteen de kortzichtigheid van Microsoft want als jij gewend ben op een stoel/bank voor een tv te gamen waar ga je dan je toetsenbord en muis (stabiel) neer zetten?

Als ze console gamers dwingen het op te nemen tegen spelers met toetsenbord/muis zullen diezelfde console gamers het snel zat worden vermoed ik.
Volledig mee eens. Vermoedelijk zal er wel een optie zijn om niet tegen gamers met muis te spelen, maar dit verdeelt dan weer de community. Net zoals de pc-community verdeeld zal worden als 3rd party games zowel op Steam (online via Steamworks) als in de Windows Store (online via xbox live) worden uitgebracht. Pc en consoles proberen mergen is gewoon een erg domme zet, met meer nadelen dan voordelen.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 22 juli 2024 15:50]

Geen probleem. Ik zit in een relaxstoel en heb een triplexplaatje leunen op armleuningen en schoot waar ik comfortabel mee achter de tv in woonkamer game. Binnekort komt Roccat met een plank waar een tobo in zit voor dergelijke opstelling of op de bank.
http://www.roccat.org/en-NL/Products/Gaming-Keyboards/Sova/
Hoe is dat geen probleem als je gewoonweg niet met muis en toetsenbord wil spelen?
Ligt aan per game van sommige hadden ze bekend gemaakt dat coop pc-x1 zou zijn. En andere volgens mij zoals forza horizon x1-pc bij alles vanwege dat besturing ongeveer zelfde is dan.
Thanks. Dan word het zeker interesant omdat de playerbase dan aanzienlijk groeit
Ergens had ik dit al wel zien aankomen.
Maar sowieso al goed dat je "2" spellen voor de prijs van 1 krijgt.
Ik ben blij met deze oplossing zo kan ik toch leuke Xbox "exclusives" op PC spelen zonder daar een hele Xbox voor aan te hoeven schaffen. Forza Apex werkt prima..
Onzin, het is dezelfde game op twee verschillende platforms. Net zoals je een heleboel Steam games zonder meerprijs op Windows, Linux en Mac kan spelen. Niets nieuws onder de zon dus.
Maar dan heb je het over de afdeling computers en niet over consoles.
Maakt niet uit. In geval van Steam is er effectief cross-buy en cross-play over verschillende ecosystemen heen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.