Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Campagne Gears of War 4 Review

Degelijk maar niet verrassend

08-10-2016 • 10:00

79

Multipage-opmaak

Nieuwe ontwikkelaar

Samengevat

Omdat we nu eenmaal graag op de pc gamen, hebben we de Windows 10-versie van Gears of War 4 gespeeld. En omdat er voor release van de game online nog geen tegenstanders te vinden waren, bespreken we voorlopig enkel de campagne van de game. We hebben wat gemengde gevoelens over de campagne. De game ziet er goed uit, heeft een aardig verhaal en een goede opbouw met de nodige afwisseling. Toch is het geheel niet echt memorabel. Dat komt doordat je twee computergestuurde sidekicks meekrijgt als je solo de campagne speelt. Die zijn erg goed in je weer op de been te helpen als je gewond bent, en dat maakt het leven te gemakkelijk. Leuk voor het verhaal, slecht voor de spanning. De campagne heeft een solide basis, alles is degelijk, maar zelden spectaculair en al helemaal niet vernieuwend. Kortom: de campagne is goed, maar niet fantastisch.

Getest

Gears of War 4

Prijs bij publicatie: € 52,50

Vanaf € 8,41

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Gespeeld op: Windows 10
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One

De Xbox One is nog steeds niet het verkoopsucces waarop Microsoft had gehoopt, en dus heeft de consolebouwer drastische maatregelen genomen. Of het ermee te maken heeft, weten we niet, maar de dames en heren in Redmond willen de touwtjes strakker dan ooit in handen houden. Vandaar dat het eerst de ontwikkeling van Halo in eigen huis haalde en nu ook Gears of War in eigen beheer heeft gemaakt. Ontwikkelaar Epic Games werd dus bedankt voor de eer. De serie valt voortaan onder verantwoordelijkheid van The Coalition, een studio uit Vancouver die volledig in eigendom is van Microsoft. Gears of War 4 is daarmee het eerste deel van de serie dat niet is gemaakt door Epic.

The Coalition heeft nog wel gebruikgemaakt van de Unreal-engine, en dat levert uiteraard mooie plaatjes op. Het uiterlijk van de game is een sterk punt. De zogenaamde production value van de game is hoog. Levels zijn groot, maar desondanks zeer gedetailleerd. Aan elke ruimte is merkbaar aandacht besteed, ook aan de ruimten waar je snel doorheen rent. Ook de vergezichten zijn mooi, net als de belichting. Het haalt allemaal niet het niveau van Doom, maar doet er ook niet veel voor onder. Zeker het kleurgebruik en het licht dat door wolken rook filtert doet aan Doom denken, net als de wind die over de spelwereld kan waaien.

Tegen de wind in

Met dat laatste doet The Coalition meer dan de makers van Doom. In Doom zie je de wind vooral over de hoge rotsen waaien, terwijl je in The Coalition er soms flink tegenop moet boksen. Het vormt onderdeel van de afwisseling die The Coaltion in de campagne van de game probeert te stoppen. De campagne van de game bestaat grotendeels uit 'stukje lopen, stukje vechten', maar op keurig afgemeten momenten is er wat afleiding. Zoals dus de Windflares, de hevige stormen die de spelwereld teisteren. Het is mooi om te zien hoe de spelwereld lijdt onder de harde wind. Je ziet hoe kisten, planken en ander niet al te zwaar materiaal door de storm wordt meegenomen, inclusief tegenstanders die net het loodje hebben gelegd.

Leuk is vooral dat dit invloed heeft op de gameplay. Je hebt uiteraard handgranaten, maar als je die wilt werpen tijdens een storm, zul je rekening moeten houden met de wind. Ook wapens die projectielen met een boogje uitwerpen hebben merkbaar last van de wind. Heel spannend is het niet om te vechten tijdens een storm, maar zoals gezegd is het goed voor de afwisseling.

Gears of War 4 - Campagne

Broodnodige afwisseling

Die afwisseling is ook broodnodig, want zonder zou de campagne van Gears of War 4 wat aan de saaie kant zijn. Op zich is de opbouw goed. Prima zelfs. De tegenstand wordt keurig netjes steeds groter, met af en toe een piek en een keurige finale. Je vecht meestal tegen The Swarm, de opvolgers van The Locust. Het begint met de snelle, maar zwakke en vooral ongewapende Juvies. Daarna krijgen de leden van The Swarm de beschikking over wapens. Precies dezelfde wapens als jij; afgedankt spul van de Coalition of Ordered Governments. Je wordt dus bestreden met hetzelfde wapentuig als wat je zelf kunt hanteren.

De leden van The Swarm gaan ook steeds beter gebruikmaken van dezelfde tactieken. Je tegenstanders zullen dekking zoeken en proberen je vanaf een zijkant te besluipen. Bovendien begrijpen ze dat je met een handgranaat uit de tent bent te lokken, als je lang op één plek blijft zitten. Dat doen ze goed, misschien wel beter dan ooit.

Gears of War 4 - Campagne

Uiteraard zijn er ook de sterkere leden van The Swarm, die dergelijke tactieken niet nodig denken te hebben of er door hun omvang te groot voor zijn. Ook daar zit een goede opbouw in. De Pouncer kom je al snel tegen, dan volgt de Snatcher en de Swarmak, om te eindigen bij de finale. Het levert een campagne op die aan de makkelijke kant is. Uiteraard kun je de moeilijkheid opschroeven, maar wie speelt op Normal zal weinig moeite hebben met de game. Zeker niet als je speelt met muis en toetsenbord.

Positief verhaal

Dat komt ook door de opzet van de campagne, die eigenlijk voor coöp bedoeld lijkt. Laten we met het positieve beginnen. Voor het verhaal is het goed. Je speelt de rol van James 'JD' Fenix. Inderdaad, Fenix als in Marcus Fenix. JD is zijn zoon, waarmee The Coalition dus gekozen heeft voor een verjongingskuur. In de campagne van Gears of War 4 treedt een nieuwe generatie naar voren, onder aanvoering van zoon Fenix. Hij heeft gezelschap van Kait en Del, die beiden nieuw zijn in de grote Gears of War-geschiedenis. Met de jonkies komt er weer wat jeugdig bravoure in de campagne. De jonkies zijn optimistisch, bijna onbezonnen en daarmee ook wat minder eendimensionaal en stoer dan de oude garde. Vooral dat laatste is prettig. Microsoft maakte er vooraf bepaald geen geheim van dat vader Fenix een gastrol vervult in de game, en het contrast tussen beide generaties is erg leuk. Marcus steelt nog steeds de show, met heerlijk grumpy opmerkingen die het uitstekend doen naast het jeugdige optimisme van de jonkies. Het verhaal is niet zo sterk als dat van Half-Life, maar we hebben slechtere delen van de serie gezien.

Campagne Gears of War 4

Voor de gameplay van de campagne pakt de keuze echter minder goed uit. Je hebt steeds gezelschap van Kait en Del, en de twee vervullen hun rol voorbeeldig. Iets te goed zelfs. Het zijn uitstekende verplegers die je weer overeind helpen als je getroffen maar nog niet dood bent. De twee hebben dan een half minuutje om je weer overeind te helpen, en dat lukt eigenlijk altijd. Tegen elke verdrukking weten de twee je te vinden en weer op te wekken. Je bent ook direct kiplekker als je weer staat.

De opwekkende kwaliteiten van je twee maatjes haalt de spanning een beetje uit de campagne. Gears of War 4 is nog steeds een echte cover-based shooter. Epic heeft het genre met de eerste Gears of War uitgevonden en The Coalition blijft die opzet trouw. Er is altijd wel iets om achter te schuilen en je kunt eigenlijk altijd van dekking naar dekking naar voren optrekken. Dat je steeds zo keurig overeind geholpen wordt door je twee collega's maakt echter dat je slordig kunt spelen en minder alert hoeft te zijn op het zoeken van dekking. Alleen als je echt ver voor je twee collega's uit loopt, weten ze je niet op tijd te bereiken. Als je een beetje in de buurt blijft, kan er echter weinig misgaan. Het wordt uiteraard anders als je echt in coöp speelt. Dan is het maar de vraag of je net zo snel weer op de been geholpen wordt. Speel je solo, dan wordt het door de keuze voor je twee metgezellen duidelijk minder spannend.

Gears of War 4 - Campagne

Oude en nieuwe Lancer

Dat is jammer, want The Coalition doet verder dus veel goed. Het verhaal en het uiterlijk zijn goed, maar dat geldt ook voor de actie. Net als bij veel andere aspecten in de game gaat het ook hierbij om een mix van oud en nieuw die prima werkt. Er zijn klassieke wapens zoals de Lancer, met de kenmerkende kettingzaag. Er zijn er dit keer zelfs twee, de nieuwe en de Retro Lancer, die beide dezelfde munitie gebruiken. Gek genoeg is het leuke van het wapentuig in de game dat eigenlijk op elk wapen wel iets aan te merken is. Neem de twee sniper rifles in de game. De ene zoomt flink, maar veroorzaakt weinig schade. Bij het andere wapen is het precies andersom. Zo is het met alle wapens. Wapens als de Marzka MK1 of de Hammerburst zijn heerlijk krachtig maar schieten traag, terwijl de beide Lancers of de Enforcer veel kogels sproeien die weinig schade aanrichten. Je kunt maar twee wapens naar keuze dragen, aangevuld met een pistool en wat granaten, dus je bent behoorlijk beperkt.

Gears of War 4 - Campagne

Munitie is niet schaars, maar zeker ook niet overdadig voorhanden, wat maakt dat je behoorlijk vaak van wapen moet wisselen. Dit draagt bij aan de afwisseling in de campagne. Je zult het moeten doen met de wapens waar op dat moment munitie voor te vinden is. Dat zijn doorgaans de wapens die je tegenstanders laten vallen. Je kunt dus niet echt favoriete wapens ontwikkelen. Het geeft de campagne een zekere spanning, en die is welkom doordat je twee genezende metgezellen die juist een beetje wegnemen.

Afwisseling

Wat The Coalition ook hier goed doet, is afwisseling aanbrengen. Bij de meeste shootouts ben je afhankelijk van de standaardwapens uit de game, maar af en toe krijg je iets aparts in handen. Vooral de Buzzkill is daarbij leuk. Eigenlijk is het een stuk gereedschap dat zaagbladen afvuurt die je tegenstanders doormidden klieven. De gewone Swarm maai je er moeiteloos mee neer, maar de Buzzkill is vooral handig tegen mini-bosses als de Snatcher. Van wapens als de Buzzkill kun je echter maar zelden gebruikmaken.

Zoals gezegd zorgt The Coalition voor de nodige afwisseling tijdens de campagne. De wind speelt daarbij een rol, maar er zijn ook andere terugkerende elementen. Zo loopt de studio vooruit op Horde, de bekende coöp-multiplayerspelvorm die terugkeert in versie 3.0. Daarin vecht je tegen golven steeds sterker wordende tegenstanders. Een miniatuurversie daarvan zit in de campagne. Zo af en toe dien je ook in de campagne een aantal golven tegenstanders te verslaan, waarbij je een kist krijgt waaruit je verdedigingswapens kunt kopen. Waar het budget vandaan komt is wat vaag, maar voor een vastgesteld bedrag kun je uit een aantal verschillende opties kiezen. Er zijn meer van dergelijke onderbrekingen die afleiden van 'stukje lopen, stukje schieten'. De campagne zit wat dat betreft goed in elkaar.

Gears of War 4 - Campagne

Play Anywhere

Uiteraard is Gears of War een serie die louter voor het spelen op een console is bedoeld. Gelukkig doet Microsoft inmiddels aan Play Anywhere. Dat wil zeggen dat alle consolegames die door Microsoft zelf op de markt zijn gezet, ook onder Windows 10 speelbaar zijn. Sterker nog; Gears of War 4 is een van de eerste games waarmee dat kan. Het is niet de eerste game uit de serie die voor Windows is verschenen. Van de eerste Gears of War verscheen al eens een pc-versie. Dit is echter wel de eerste editie waarbij ondersteuning voor Windows, en daarmee voor muis en toetsenbord, vooraf al ingebouwd kon worden.

Dat pakt aardig uit, maar de console-achtergrond blijft duidelijk merkbaar. JD beweegt wat hoekig en vooral wat traag. Aan de actie van je muis is gelukkig veel in te stellen en dat maakt iets goed, maar de game blijft aanvoelen als een echte consolegame die toevallig op pc speelbaar is. Gelukkig staat daar tegenover dat je de rekenkracht van je pc kunt benutten. Wie de juiste hardware heeft, speelt moeiteloos op 1080p bij 60 frames per seconde, en wie echt de laatste hardware heeft, kan de game op 4k bewonderen. Er is nog een ingebouwde benchmark ook, zodat je kunt zien hoe je pc zich houdt. We noemden het al; de game ziet er bijna - maar net niet - zo goed uit als Doom.

Daar staat tegenover dat de versie voor Xbox One met hdr overweg kan. Uiteraard heb je daar de nieuwe Xbox One S voor nodig, en vooral ook een tv die hdr weer kan geven. Dat laatste is nog een probleem; daar zijn er nog maar weinig van en ze zijn erg duur. Deze optie zal dus slechts voor weinig spelers zijn weggelegd.

Gears of War 4 - Campagne

Conclusie

Voor we aan de conclusie gaan beginnen, eerst nog het volgende. Door gebrek aan andere spelers hebben we in de dagen vlak voor de release van Gears of War 4 enkel de campagne kunnen spelen. Dat is dus ook het enige onderdeel waar we het hier over hebben, en het enige onderdeel waar we een oordeel over vellen en een cijfer aan geven. Het cijfer geldt dus nadrukkelijk niet voor de hele game.

We hebben wat gemengde gevoelens over de campagne. The Coalition doet veel goed. Het spel ziet er goed uit en heeft een aardig verhaal, waarin een prettige verjongingskuur is doorgevoerd door een nieuwe generatie hoofdrolspelers te introduceren. De campagne heeft ook een goede opbouw. Hij begint makkelijk, met eenvoudige tegenstanders en simpele wapens. Vooral de afwisseling is goed. Om de zoveel shootouts is er iets dat de dreigende sleur doorbreekt: een missie waarin je verdedigt, een mini-boss, een apart wapen, een cutscene of een nieuw personage dat opduikt.

Toch is het geheel niet echt memorabel. Dat komt vooral doordat The Coaltion van de campagne een coöp-festijn maakt. Het is tof dat de campagne in coöp speelbaar is, maar het is zonde dat je ook als je solo speelt gezelschap hebt van twee computergestuurde sidekicks. Het komt het verhaal ten goede, maar maakt de gameplay er niet spannender op. De twee zijn iets te goed in het reanimeren, wat de spanning er een beetje afhaalt. De campagne is toch al niet al te moeilijk en zo wordt het er alleen maar makkelijker op. Zodanig zelfs dat we er roekeloos van werden. De campagne heeft een solide basis, alles is degelijk, maar zelden spectaculair en al helemaal niet vernieuwend. Kortom: de campagne is goed, maar niet fantastisch.

Gears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - CampagneGears of War 4 - Campagne

Reacties (79)

Sorteer op:

Weergave:

Moet nog erg wennen aan Gears 4, heb nog lang niet het "Gears" gevoel zoals bij de 1e 3 delen en bij Gow:UE. Dat komt mogelijk ook door de beta wat een pos was. Een paar potjes Arms Race gedaan wat wel echt leuk is. Horde in een paar moeilijkheidsgraden geprobeerd maar is vanaf normal in wave 20 al bijna niet te doen als je niet samenwerkt. "Echt" Gears is het echter nog niet.

Over de review: Tweakers game reviews in het algemeen maar zeker wb Gears maak ik me niet meer druk om.
Waarom niet 'echt' gears?
Om even terug te komen op het cijfer, de voornaamste kritiek lijkt dat je de game dus te makkelijk vond?

Maar heeft deze game dan geen moeilijkere settings ?
Neem aan dat je hem op casual hebt gespeeld, maar de oude gears werden ook pas lastig op hardcore/insane modus.
De hoogste moeilijkheidsgraad schijnt een ware marteling te zijn. Maar maakt het allemaal uit? Uiteindelijk ga je deze game toch in multiplayer spelen en dan is het zo moeilijk als je tegenstander het kan maken.
Nou voor mensen zoals mij, die dus wel waarde hechten aan de SP campaign maakt het wel degelijk uit, maar dat bedoel ik dus, de game is wel degelijk een uitdaging terwijl deze reviewer dat juist als minpuntje bestempeld omdat het te makkelijk zou zijn, ik bedoel kom op? Hij benoemd het ook helemaal niet eens in de review dat er meerdere moeilijkheidsgraden zijn, waarschijnlijk weet hij het niet eens.

Waardeloze review weer dit.
Uiteraard kun je de moeilijkheid opschroeven, maar wie speelt op Normal zal weinig moeite hebben met de game.
Staat toch ook gewoon in de review?
Ja maar hier kan je toch geen laag cijfer door geven? Als je de moeilijkheidsgraad in kan stellen is het je eigen keuze om het op het te makkelijke normal te spelen, das geen fout in de game of van de developers.
Als je dat als reviewer vermeldt zou ik er inderdaad even bij vermelden op welke moeilijkheidsgraad je gespeeld hebt
Op hardcore modus loop je echt niet zomaar door de game heen laat staan op insane. Ik denk dat de reviewer op easy gespeeld heeft. Ik stel voor, speel de game op hardcore en doe de review nog eens overnieuw.

Overgins is GOW 1 de reden geweest dat ik ooit een xbox 360 heb gekocht en altijd fan geweest van de serie en ook de comics, nu verder op de Xb one.

[Reactie gewijzigd door gielie op 22 juli 2024 16:29]

Mee eens, ik ben vrijdag begonnen solo op insane, en man man. Voor mij misschien wel de moeilijkste Gears ooit op Insane (ben bij ACT 3 Chapter 3)

En daar heb je je "sidekicks" toch wel echt nodig.

Beetje matige review op deze manier, en ben het ook zeker niet eens met het cijfer.
Ook op gamerankings scoort deze game niet super hoog hoor. 8,5 wat voor een gears best laag is. Vergeleken met een Uncharted 4 die weer 9+ zit.

In termen van moeilijkheidsgraad (wat hier veel discussie oproept). Tot op zekere hoogte zijn moeilijkheidsgraden een oplossing. Maar fundamenteel zit het natuurlijk in game design. 1 van de dingen die zo geslaagd is in de souls serie. En wat er goed uit lijkt te zien voor het nog uit te komen Nioh.

Vraag me wel af of het nog zon system seller is als toen op de 360. Je hoort er namelijk nooit iets over Gears. Toen was het een icoon. Lekker nieuwe frisse wind. Maar ik vond het persoonlijk erg veel van hetzelfde na 1. Werd ook vaak van COD gezegd natuurlijk en nog steeds een multiplayer giga succes. Dat is wat meer smaak.
Grootste probleem als system seller nu...

Gears is waarschijnlijk beter op PC
Volledig mee eens ik heb de Xbox One S Fifa 17 bundle gekocht zodat ik weekje vroeger Fifa kon spelen want nu word het eerst de SP van GoW4 en daarna dan afwisselend GoW4 multiplayer en Fifa 17 fut online. Gears of War (en Halo) zijn de Xbox system sellers en dan geeft Tweakers maar een 7,5 omdat het te gemakkelijk is ja elk spel is makkelijk als je de moeilijkheidsgraad niet aanpast é.

[Reactie gewijzigd door FlemishDroid op 22 juli 2024 16:29]

terwijl ze op casual moeilijkheidsgraad spelen, jup.
Tja, als de kritiek is dat de AI zeer slecht is kan je dir proberen te verbloemen door alle baddies een grotere health bar te geven, maar dat lost het fundamentele probleem niet op. Of reageren ze anders op hogere difficulties?
ze gaan veelal om je heen en benaderen in groepjes, werkt prima als je het mij vraagt... Zeker op horde mode, campaign natuurlijk minder tegelijk, maar daar doen ze het ook.
Ik ben gisteren begonnen op Hardcore. Het is inderdaad dat je snel geholpen wordt (Mits je dicht bi je vriendjes blijft). Je hoofd wordt wel sneller kapot getrapt door je vijhanden als je op de grond ligt te kreunen. Ook wegrennen van granaten die halen ook een beetje snel je hoofd (en ledematen) van je romp.

is prima te doen en dat is nog niet eens op insane. Het gevoel bij het spel tot nu toe is wel minder prettig als ik had bij bijv. 1, maar mogelijk is dat omdat ik op PC speel i.p.v. XBOX. Ik vind het karakter minder leuk waarmee je speelt, vanavond ga ik met vrienden de XBOX versie spelen dus ik zal zien of dat beter is.
Gisteren Hardcore SOLO uitgespeeld.

Dit was uiteraard best gemakkelijk, maar als je dan Insane probeert te spelen is het Huilie Huilie.

Je gaat ontzettend snel down, er is geen revive optie, ook de focus van alle vijanden ligt op jou, je kunt geen rambo zaag acties meer uitvoeren helaas. Dus gemakkelijk op insane nope.jpg.

Het voelt wel meer alsof er nog een tussenstap zou moeten zijn, ik ben opgehouden met insane tot iemand met me co-op wil doen dan heb je namelijk gedeelde agro en maakt 't een stuk gemakkelijker (maar alsnog vrij pittig).

De online games vond ik amuzant alles laad snel en ik was er vrij snel in. In de 1e match was ik binnen 10 seconden overleden, maar later toch aantal keer als leek bovenaan de score lijst kunnen staan, heel erg vermakelijk, en snelle potjes (Social quick game).
Ik heb gister gears ook gekocht. Zowel forza als gears zijn nieuwe xbox titels op de PC. Microsoft kreeg eerst terecht een bak stront over hun heen omdat de pc versie niet goed werkt en allerlei beperkingen had voor pc gamers. Daar zijn ze echter geniaal van terug gekomen.
Ik heb nog nooit een game gezien met zoveel graphics settings als gears 4. Verder ziet de game er op pc echt schitterend uit en loopt het als een trein. De game support ultrawide heeft een unlimited framerate optie. Wat dat betreft kunnen ze bij mafia hier nog een puntje aan zuigen. Ik vind het een geniale poort!
Meestal komt z'n nieuw platform met problemen, kijk naar uplay en origin. Dit heeft altijd tijd nodig en zo te zien heeft microsoft van z'n fouten geleerd en gaan ze verder met de store te uitbreiden.
Het verschil tussen UWP en origin/uplay/steam is dat UWP het spel aantast. Tenminste dat was in het begin zo. Iedereen roept bijvoorbeeld dat uplay heel slecht is en vergeleken met steam is dat ook zo maar het doet wat het moet doen en spellen draaien gewoon goed. Bij UWP draaiden spellen gewoon slecht door UWP zelf. Dat is het nadeel van een gesloten systeem voor pcgamers. Wij willen tweaken zodat we het beste uit ons PC kunnen halen en UWP houd dat tegen.
Zaken als mods werken inderdaad, maar meneer boven mijn reactie zegt zelf dat het kwa settings erg uitgebreid is, dus dat ligt dan niet aan uwp. Microsoft gaat de boel natuurlijk ook nog verder verbeteren.
Kijk maar naar Quantum Break. Die draait beter op steam dan op UWP. Ik heb het niet over mods maar over daadwerkelijke performance tweaks die jammer genoeg steeds vaker nodig zijn bij pcgaming. Misschien is het al opgelost maar bijvoorbeeld UWP draait een spel alleen in windowed fullscreen wat voor problemen kan zorgen. Daarom is de vraag ook groot om exclusive fullscreen te krijgen. UWP doet moeilijk met OSD/overlays ook heel irritant. Nvidia control panel werkt ook niet. Gsync werkt ook slecht had ik begrepen. Zo zijn er nog wat dingen. Dat bedoel ik met het verschil tussen steam/uplay/origin. Die zijn meestal niet de boosdoeners als het om performance problemen gaat.

Quantum Break is het laatste spel die ik heb gespeeld via UWP dus misschien is er al het een of ander veranderd. Ik heb zelf ook GoW4 gekocht digitaal dus ik ben benieuwd 11 oktober.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 16:29]

Bij quantem break had de ontwikkelaar waarschijnlijk veelste weinig tijd om een uwp versie te maken. De game werd in eerste instantie alleen voor de xbone gemaakt en moest daarna ook opeens naar uwp komen. Maar zoals ik al zeg gaat microsoft er wel mee bezig om zaken als sli en gsync te supporten, dit kost alleen tijd. Voor het zelfde geld hoor je niemand er meer over een jaar (of de windows store is compleet geflopt, kan natuurlijk ook gebeuren).
Ben het wel met raymond eens dat UWP zeker een hoop problemen met zich meebrengt. Geen mods, geen concurrentie qua prijzen (je ziet nu al dat microsoft games belachelijk duur zijn voor pc games). En ik ben wat dat betreft eigenlijk ook wel tegen UWP. Maar verder hebben ze nu voor forza een patch uitgebracht die de prestaties erg verbeteren! DX12 begint nu echt te schijnen en ze hebben veel verbeterd. Dat moet ik ze gewoon meegeven. Het is afwachten hoe dit verder gaat verlopen, ik kan me voorstellen dat je je eigen games minder populair maakt door
A: Zulke hoge prijzen te vragen voor pc games. IPV 35 euro 70.
B: Je games alleen via je eigen digitale platform verkoopt en dus je games niet in de winkels hebt liggen met alle nadelen van dien.
Dat van die prijzen komt omdat de digitale xbox one versie net zo duur zijn, maar goed daar koop je als pc gamer natuurlijk niks voor.

Microsoft doet dit natuurlijk om de windows store te pushen, ze hopen natuurlijk marktaandeel te veroveren tegen steam en origin. Z'n digitale store heeft bewezen dat het veel geld op kan leveren en dat ziet microsoft natuurlijk wel zitten. Helemaal omdat de windows store een belangrijke rol speelt voor windows 10 en straks nieuwere versies. Misschien zie je in de toekomst ook wel third party games op de windows store, die cross buy zijn met de xbox.
ja maar als pc gamer koop je vaak een key van nieuwe titels voor 30-40 euro. Bij hun is dat 70, dat scheelt nogal wat. Als ze er nou 50 of 60 voor vroegen is het nog te vergelijken met origin/steam prijzen. Dit is echt buiten proportioneel.
Plus het feit dat je voor origin/steam/uplay ook gewoon keys op keysites kunt kopen voor 30-40 euro. Iets wat bij microsoft niet het geval is.
Dat valt inderdaad niet goed te praten, maar dat betekend wel als microsoft 1 game verkoopt via de windows store, ze inkomsten krijgen voor bijna 2. Maar goed daar heeft de consument inderdaad niks aan.
nog extremer. Steam bijv pakt zo'n 30% van de winsten. De rest gaat naar de publisher/ontwikkelaar bij een PC game. Bij een console game gaat er ook nog een deel naar MS of sony (vandaar dat console games duurder zijn). Omdat microsoft hier ontwikkelaar/publisher/retailer in 1 is pakken hun 100%. Dus ze verdienen idd aan 1 sale voor 3. :9 Maar daarom zou ik juist zeggen dat het wel wat goedkoper kan. Je krijgt daardoor meer sales en meer sales is meer publiciteit op lange termijn en daarmee ook populariteit.
Prijzen zijn wat hoger klopt maar wat ook weer een leuke is :
http://www.xbox.com/nl-NL/games/xbox-play-anywhere koop hem een keer. Speel zowel op PC als xbox.
Ik koop al tijden games op de Xbox in de US store om deze reden. Voor $50 tegoed betaal je zo'n €45.
Het is een beetje hetzelfde als bij steam. Koop je iets buiten de aanbiedingen om dan betaal je de hoofdprijs. Met Gold kun je echter soms wel enorme kortingen krijgen of na een half jaar vaak zonder gold.
In de conclusie hebben jullie het over de windows 10 versie, maar onder het cijfer staat de xbox versie gespeeld.

Denk ook niet dat het echt rechtvaardig is om alleen eerst de singelplayer te reviewen.
Lol beetje rare minpunten.

Sidekicks doen teveel? Ten opzichte van side kicks die in de meeste games echt nooit wat doen en alleen maar in de weg lopen? Dit zou toch een positief punt moeten zijn?

En weinig verassend? Zoals elk deel van COD die toch elk jaar goede cijfers krijgen en verkoopt als zoete broodjes? En er bij pluspunten staat dat het een Degelijk en afwisselende game is? Wat is dan het probleem?
Ik heb deze vannacht al (uit)gespeeld op de pc (digitale Ultimate version en 4 dagen eerder) wel op insane ;). Wel in co-op met 3 maten en damn wat is deze spel gaaf. Ik ben zelf een Gears fan 1ste uur en met deze goed vermaakt. Judgment was een slap aftreksel. Maar 1 & 3 zijn nog steeds de beste van de 5. Vanavond maar mp spelen op me Xbox1s. Jammer dat er niet gerept wordt hoe groot de digitale download is voor deze spel. Ik was een kleine 73gb kwijt voor op me X1s en iets meer dan 82gb op me pc. Voor de fysieke versie denk ik ook dat de meeste spelers die de Ultimate versie ook 73gb kwijt is. De AI is wel een stuk verbeterd en de tegenstand is voor mij ook een genot om tegen te spelen. Maar voor mij is hij me geld waard en de cijfer zou ik persoonlijk een 8/8.5 geven.
Voor mij is GoW4 Uberhaupt de reden geweest om een xbo te kopen, net zoals destijds m'n 360. Imho is de GoW serie de tofste local coop game ever
Ik heb speciaal voor GoW 4 een Xbox One gekocht gisteren ..... jaren alleen in het PlayStation kamp aanwezig geweest maar dit MOET ik toch echt spelen , zulke goede herinneringen aan vooral deel 1 , wat een heerlijk brute game vond ik dat , met zelfs een leuk verhaal..... hoop toch wel dat die feeling weer een beetje terug komt.....

Nog steeds vind ik het ontzettend jammer dat we moeten kiezen welk game systeem je wil gaan gebruiken , maak met z'n allen 1 super console zodat alle games geoptimaliseerd kunnen worden voor 1 systeem en wij kunnen genieten van Mario kart na het spelen van Gears of War om vervolgens nog even Crash Bandicoot op te starten met de "Super PlayBox" _/-\o_

dit zou toch zeker moeten kunnen aangezien er vaak geroepen wordt dat "ze" niet echt veel verdienen aan hardware maar het vooral van software verkopen
Ze verdienen weliswaar niet veel aan de hardware, maar des te meer aan game verkopen (en dan heb ik het niet alleen over de games die ze zelf uitbrengen). Elke game die op een console verkocht wordt krijgt de console fabrikant geld voor. Daarom is het ook voor een MS of Sony zo belangrijk dat zoveel mogelijk mensen hun platform hebben. Ik zie het dus echt niet snel gebeuren dat ze samen één systeem maken, want dan zouden ze of die licentiegelden af moeten schaffen, of moeten ze ze delen.

Overigens lijken de consoles deze generatie wel veel meer op elkaar waardoor het veel makkelijker is geworden om een game voor beide systemen te ontwikkelen. De reden voor exclusives is dan ook absoluut geen technische maar puur een kwestie van marketing.
Dat heet gewoon een PC. Het is aan de spelmakers zelf of ze er games op willen uitbrengen.
prima , als alle leuke console games naar pc komen ... wat nu niet het geval is
Ik heb gisteren bij Firstlook event in Utrecht voor eerst Gears of War gespeelt, en ondanks dat ik niet zo van de shooters ben prima vermaakt.
Ik zat er aan te denken nu eerst eens 1 te gaan spelen, deze is ook op de pc beschikbaar helaas 2 en 3 volgens mij niet.
Nog meer mensen die het beeld klein vinden in splitscreen co-op? Letters zijn haast onleesbaar, zelfs op mijn grote tv. Iemand die dit herkent een tips voor mij heeft?
Wat een misser om alleen een cijfer te geven voor de singleplayer! Waarschijnlijk ziet iedereen nu dit cijfer en laten ze het spel links liggen terwijl met de fantastische multiplayer en Horde 3.0 het spel in zijn geheel een veel hoger punt verdient! Stel dan de review uit of geef nog geen cijfer!

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 22 juli 2024 16:29]

Eens, gears is zoveel meer dan dit!
En dan vermoed ik dat de volgende call of duty weer een hoger cijfer krijgt dan Gears of War. Elk jaar is het precies hetzelfde spel maar dan klein beetje geupgrade.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.