Door , , 79 reacties

Omdat we nu eenmaal graag op de pc gamen, hebben we de Windows 10-versie van Gears of War 4 gespeeld. En omdat er voor release van de game online nog geen tegenstanders te vinden waren, bespreken we voorlopig enkel de campagne van de game. We hebben wat gemengde gevoelens over de campagne. De game ziet er goed uit, heeft een aardig verhaal en een goede opbouw met de nodige afwisseling. Toch is het geheel niet echt memorabel. Dat komt doordat je twee computergestuurde sidekicks meekrijgt als je solo de campagne speelt. Die zijn erg goed in je weer op de been te helpen als je gewond bent, en dat maakt het leven te gemakkelijk. Leuk voor het verhaal, slecht voor de spanning. De campagne heeft een solide basis, alles is degelijk, maar zelden spectaculair en al helemaal niet vernieuwend. Kortom: de campagne is goed, maar niet fantastisch.

Prijs bij publicatie: € 52,50
Verkrijgbaar vanaf: € 28,-
Geteste uitvoering: Gears of War 4, Xbox One

Gespeeld op: Windows 10
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One

De Xbox One is nog steeds niet het verkoopsucces waarop Microsoft had gehoopt, en dus heeft de consolebouwer drastische maatregelen genomen. Of het ermee te maken heeft, weten we niet, maar de dames en heren in Redmond willen de touwtjes strakker dan ooit in handen houden. Vandaar dat het eerst de ontwikkeling van Halo in eigen huis haalde en nu ook Gears of War in eigen beheer heeft gemaakt. Ontwikkelaar Epic Games werd dus bedankt voor de eer. De serie valt voortaan onder verantwoordelijkheid van The Coalition, een studio uit Vancouver die volledig in eigendom is van Microsoft. Gears of War 4 is daarmee het eerste deel van de serie dat niet is gemaakt door Epic.

The Coalition heeft nog wel gebruikgemaakt van de Unreal-engine, en dat levert uiteraard mooie plaatjes op. Het uiterlijk van de game is een sterk punt. De zogenaamde production value van de game is hoog. Levels zijn groot, maar desondanks zeer gedetailleerd. Aan elke ruimte is merkbaar aandacht besteed, ook aan de ruimten waar je snel doorheen rent. Ook de vergezichten zijn mooi, net als de belichting. Het haalt allemaal niet het niveau van Doom, maar doet er ook niet veel voor onder. Zeker het kleurgebruik en het licht dat door wolken rook filtert doet aan Doom denken, net als de wind die over de spelwereld kan waaien.

Tegen de wind in

Met dat laatste doet The Coalition meer dan de makers van Doom. In Doom zie je de wind vooral over de hoge rotsen waaien, terwijl je in The Coalition er soms flink tegenop moet boksen. Het vormt onderdeel van de afwisseling die The Coaltion in de campagne van de game probeert te stoppen. De campagne van de game bestaat grotendeels uit 'stukje lopen, stukje vechten', maar op keurig afgemeten momenten is er wat afleiding. Zoals dus de Windflares, de hevige stormen die de spelwereld teisteren. Het is mooi om te zien hoe de spelwereld lijdt onder de harde wind. Je ziet hoe kisten, planken en ander niet al te zwaar materiaal door de storm wordt meegenomen, inclusief tegenstanders die net het loodje hebben gelegd.

Leuk is vooral dat dit invloed heeft op de gameplay. Je hebt uiteraard handgranaten, maar als je die wilt werpen tijdens een storm, zul je rekening moeten houden met de wind. Ook wapens die projectielen met een boogje uitwerpen hebben merkbaar last van de wind. Heel spannend is het niet om te vechten tijdens een storm, maar zoals gezegd is het goed voor de afwisseling.

Gears of War 4 - Campagne

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2