Gears of War 4 Preview

Ervaringen uit de multiplayer bèta

Door , 54 reacties

Tijd voor een nieuwe Gears

Komend najaar keert de met testosteron doorspekte spelserie Gears of War weer terug. Dat gebeurt vooralsnog alleen voor de Xbox One, maar onlangs verschenen er aanwijzingen dat Microsoft van plan is om alle geplande Xbox One-releases ook naar de pc te brengen. Daarover is echter nog geen nieuws voor wat Gears of War 4 betreft, dus beschouwen we de actie-shooter voorlopig als een exclusieve titel voor de console van Microsoft. Een broodnodige exclusieve titel, want het gaat niet bepaald lekker met de Xbox One. De console moet het in de Benelux, maar ook wereldwijd, flink afleggen tegen de PlayStation 4, voor wat de verkoopcijfers betreft.

Gameplaybeelden uit de Gears of War 4-bèta.

De komst van een nieuwe Gears-game is dus welkom. De door Epic Games bedachte serie geldt immers al jaren als een van de grootste en belangrijkste games voor de Xbox-consoles, samen met bekende namen als Halo en Forza. Het was dan ook bepaald geen verrassing dat Microsoft de game op de E3 van vorig jaar aankondigde voor een release in 2016. In de tussentijd werd al duidelijk dat Gears of War 4 een nieuw verhaal inleidt. Dat verhaal gaat over nieuwe personages, maar die zijn wel gerelateerd aan de personages uit de eerste verhaallijn. Zo is JD Fenix bijvoorbeeld de zoon van Marcus Fenix. Het verhaal speelt zich dan ook vijfentwintig jaar na de gebeurtenissen uit de vorige games af.

Over de campagne, die naar alle waarschijnlijkheid weer zowel in singleplayer als coöperatief gespeeld kan worden, weten we verder nog weinig, want die hebben we nog niet kunnen uitproberen. Wel hebben we de afgelopen week al uitgebreid kunnen spelen met die andere belangrijke spelmodus van Gears of War: de multiplayer. Vanaf maandag 25 april is de bèta speelbaar voor alle Xbox Live Gold-members. In die bèta kunnen zij, net als wij, aan de slag met drie verschillende spelmodi op drie verschillende maps.

Die maps heten Harbor, Dam en Foundation, en zijn wat lay-out betreft eigenlijk niet zo heel verschillend. Er zijn altijd drie paden van de ene naar de andere kant, met wat vertakkingen tussen die paden, en vaak een open middengebied. De maps kennen ook maar één laag. Wel zijn er wat verhogingen en tunnels, maar de gameplay speelt zich voornamelijk op één niveau af. Je vijanden verrassen is er dus niet echt bij. De mappen worden dan ook vooral interessant gemaakt door de visuals en de plaatsen waar wapens te vinden zijn, en vooral met dat laatste kunnen spelers hun voordeel doen.

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*