Gears of War 4 Preview

Terug naar de basis

Van een nieuwe studio

Dit vierde deel uit de Gears of War-serie wordt spannend. Daarbij doelen we niet eens zozeer op de inhoud, maar meer op de ontwikkeling. Het is de eerste game uit de serie die niet wordt gemaakt door Epic Games. Het is ook de eerste game uit de serie waar Cliff Bleszinski niet bij betrokken is, de charismatische lead game designer die de serie ooit heeft verzonnen. Bleszinski is voor zichzelf begonnen en werkt nu met Boss Key Productions aan LawBreakers, en Epic werkt aan het enigszins vergelijkbare Paragon. Zowel Bleszinski als Epic hebben ook weinig meer over Gears of War te zeggen, aangezien Microsoft in 2014 de rechten op de game overnam.

De consolebouwer nam vervolgens de gewaagde beslissing om de vierde Gears of War te laten maken door het geheel onbekende The Coalition, een studio uit Vancouver die nog geen enkele game op zijn naam heeft staan. The Coalition moet de tegenhanger worden van 343 Industries, de eigen studio van Microsoft die de ontwikkeling van alle Halo-games overziet. Ook The Coalition is volledig eigendom van Microsoft. Om de continuïteit een klein beetje te waarborgen, huurde Microsoft Rod Fergusson in, bij Epic de man die de productie van de Gears-games in goede banen heeft geleid. Om de continuïteit nog meer te waarborgen, nam Fergusson van Epic bovendien de Unreal Engine 4 mee, zodat we bij de nieuwe game weer een ouderwets indrukwekkend uiterlijk mogen verwachten.

Regendruppels

Toch vallen juist op dat vlak, het uiterlijk, de eerste verschillen op. Vooral in het uiterlijk van de menselijke personages in de game. Die zijn net wat minder geblokt, net wat minder vierkant dan je van de serie gewend bent. Dat geldt voor J.D. Fenix, degene die je over het slagveld dirigeert, maar vooral voor Kait Diaz, één van je computergestuurde teamgenoten. Kait ziet er in vergelijking met de kleerkasten uit de eerste games haast verfijnd uit. Dat wordt versterkt door het taalgebruik in de game. Was dat in de voorgaande games wel heel erg plat en eendimensionaal; hier is het allemaal net wat minder stoer. Dat komt de game ten goede. Juist doordat ze een wat menselijker kant tonen in de conversaties, gaan de personages veel meer leven. Waar je voorheen de conversaties vooraf al in kon vullen, is het nu de moeite waard om ze te beluisteren. Overigens is het wat uiterlijk betreft gelukkig ook niet alleen spierballentaal. Het is niet alleen maar storm en instortende gebouwen, er zijn ook mooie kleine effecten, zoals de regendruppels die blijven liggen op je geweer of harnas.

Gameplay van Gears of War 4.