Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

De studio van de gameontwikkelaars Cliff Bleszinski en Arjan Brussee gaat een nieuwe free-to-play-arena-shooter ontwikkelen. De game zal in samenwerking met de Koreaanse uitgever Nexon worden uitgebracht.

Boss KeyHet thema van de shooter zal science fiction zijn en de game zal wereldwijd beschikbaar komen. Verder is er niet veel bekend over het nieuwe project van Bleszinski en Brussee; zo is er nog geen mogelijke releasedatum of indicatie voor een bèta vrijgegeven. Via Twitter laat Bleszinski wel weten dat de game voorlopig BlueStreak zal heten.

Afgelopen week werd bekend dat Cliff Bleszinski samen met Arjan Brussee een eigen gamestudio op heeft gericht. Bleszinski werkte voor de oprichting onder andere bij Epic Games aan games als Unreal Tournament en Gears of War. Brussee is de mede-oprichter van het Nederlandse Guerilla Games. Hij werkte binnen Guerilla met name aan games binnen de Killzone-franchise. Tweakers sprak vorig jaar met Brussee in de videoserie Van de Polder naar de Valley.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Met Jazz Jackrabbit in een futurische setting rondrennen en knallen zie ik prima zitten hoor :)
Aangezien de rechten van Jazz Jackrabbit ergens anders liggen (volgens mij bij Epic) gebeurt dat vast niet.
Ergste is nog wel, dat Dean Dodrill Artwork/animation van Jazz Jackrabbit 2 & Dust an elysian tail en Alexander Brandon Muziek/Soundeffects van Unreal/UT/Jazz Jackrabbit 2 etc etc... al op twitter hebben aangegeven dat wanneer BossKey de rechten van Jazz in hun handen krijgt. Dat deze 2 dudes per direct willen samen werken.

Bron: https://twitter.com/NoogyTweet/statuses/486266572634202112

Met die info maakt het heel zuur dat Epic de rechten heeft en niet Cliffy B/Arjan.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 9 juli 2014 12:21]

Ja Epic is zo'n typisch "Fuck de rest" bedrijf.
Cliff Bleszinkski heeft die games gewoon bij/voor Epic gemaakt, als hij het IP wil(de) behouden had hij niet in dienst van een (ander) bedrijven moeten gaan werken, maar had hij zelfstandig moeten zijn/worden.

Als interface designer bij Apple (om er maar eens een te noemen) kun je ook niet zomaar het werk dat je voor/bij Apple gemaakt hebt, meenemen. Dus je reactie dat dit echt zo'n "fuck de rest" bedrijf is, kan ik niet echt volgen.
Sarcasme.

Epic is 1 van de weinige overgebleven echte helden van de gamewereld. En zal waarschijnlijk juist als laatste enorm moeilijk gaan doen als er een groepje is wat serieus de discussie met ze aanwil om JJ te vernieuwen/
Fout, al het support van Jazz Jackrabbit 2 (online) verdween na release van Unreal. Tevens hebben ze keihard een concept afgewezen van Jazz Jackrabbit 3D.

http://www.jazz2online.com/j3f/

Toen ze het licentie wel uit de kast trokken gaven ze het aan een flut bedrijf en maakte er een waardeloze GBA editie er van.

http://nl.wikipedia.org/w...abbit_(computerspelserie)

:(

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 10 juli 2014 14:35]

Toen ze het licentie wel uit de kast trokken gaven ze het aan een flut bedrijf en maakte er een waardeloze GBA editie er van.
Als ik de screenshots ervan zie een totale schande. Dit is Jack Jazzrabbit in naam alleen omdat ze van de naambekendheid willen profiteren. Prepare to be flabbergasted: https://www.youtube.com/watch?v=SlH0Eh5NUPY.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 10 juli 2014 11:21]

Ze zouden, als Epic het toe staat, een licentie kunnen nemen op de rechten om een game uit te brengen. Dan levert de IP van Jazz Jackrabbit meer op dan het op de plank te laten liggen. daarnaast zal het vast goedkoper zijn dan de IP te kopen en een volledige game te maken.

Ik zit even aan kickstarter te denken, maar dat is niet realistisch, Epic zal ook zien wat de community de game waard vind en de vraagprijs hoger houden/maken
Ik ben de laatste tijd erg sceptisch als het op f2p games aankomt. Laat mij maar 50-60 euro betalen voor een echt goede game, want dat blijkt in de praktijk toch vaak beter te werken dan f2p-constructies.
Het verschilt heel erg hoe het geimplementeerd wordt. Goede free to play is ook zonder te betalen prima speelbaar. Met betaling heb je kleine voordeeltjes die de gameplay weinig beinvloeden (cosmetisch, of snellere progressie). Als voorbeelden zou ik World of Tanks en Team Fortress 2 aandragen.

Slecht kan het ook, dan is het inderdaad een heel slecht idee. Dungeon Keeper mobile? ;)
TF2 is gemaakt als spel dat je moet kopen voordat je het kon spelen. De basis is daar gemaakt. nadat het lang support kreeg en veel mensen het blijven spelen is het uiteindelijk free to play geworden.
Dat maakt niet zoveel uit. Loadout lijkt erg op TF2 en is al vanaf het begin gratis. Het biedt net zoveel speelplezier.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 9 juli 2014 16:13]

Behalve dat ze met games voor die prijs vaak ook nog micro transacties er in gooien en je dus geen steek verder komt. Geef mij dan maar gewoon Freeware of misschien zelfs open-source. Dat model werkt toch gewoon een stuk betere. Jammer alleen dat een Xonotic best wel dood is want het is best een goede arena shooter.
Dan moet je dit even gaan downloaden. Free 2 Play zoals het hoort...

http://www.gamefront.com/files/20228731/UT99_GOTY_zip

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 juli 2014 11:24]

Weet je zeker dat dit f2p is en niet gewoon een illegale download? Ik kan nergens een bron vinden dat het de bedoeling is dat het gratis te verkrijgen is en ook op Steam moet je er gewoon nog voor betalen.
Destijds heb ik het origineel gewoon gratis in handen gekregen, er zit geen enkele beveiliging op en overal was het gratis beschikbaar. Servers host je zelf. Dat GOG en Steam er nu een tientje voor vragen... tja. Ze vragen ook geld voor games die allang op abandonware staan.

Voorop staat dat UT niet het doel had massaal te verkopen (dat kwam later pas, met de release van de (console) ports), het doel was promotie van de Unreal Engine. De massale gratis verspreiding van UT heeft Epic echt geen windeieren gelegd :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 juli 2014 13:34]

Mijn favoriete free-to-play FPS is Blacklight: Retribution. Hopelijk komt er hier een vervolg op. Cliff Bleszinski had al eerder verteld dat zijn volgende shooter old school mechanics zou bevatten. Dus health packs oprapen enzo.
Mijn favoriete free-to-play FPS is Blacklight: Retribution. Hopelijk komt er hier een vervolg op. Cliff Bleszinski had al eerder verteld dat zijn volgende shooter old school mechanics zou bevatten. Dus health packs oprapen enzo.
BLR is inderdaad een geweldige shooter, de makers ervan doen tenminste ook wat tegen map buggs. Zo had ik er een stuk of 50-100 gevonden. in totaal waar nu sowieso 85% van zijn gefixt.

zegt wel wat over hun afwerking van de mappen want die zijn helaas erg slecht. zo hadden ze een map uit hun vorige game naar BLR gehaald, zonder de buggs te fixen die zaten er gewoon nog in! erg spijtig vond ik het.

maarja dat ze nu een game voor Nexon gaat ontwikkelen, ik weet het niet hoor nexon staat om bekend om hun slechte servers. Zo is Atlantica Online van ndoors en ijji verhuisd naar nexon en het is er alleen maar slechter op geworden. Terwijl ik het een erg leuke game vind. Zo ging WarRock international van gamersfirst naar nexon EU, rare overweging lijkt me, maar de game lag er toen ook erg vaak uit. Ik hoop voor de makers dat NEXON bij deze game goede servers gaat gebruiken. enige game waar ik niks op aan te merken had was Maplestory en Combat Arms. bij die games had ik nooit last van rare down times die niet gepland waren.
Mijn all time favo F2P shooter blijft nog wel Wolfenstein : Enemy Territory :)
Jammer, ik had gehoopt op een nieuwe Jazz Jackrabbit toen ik hoorde dat ze een nieuwe studio zouden openen.
2 super getalenteerde gasten die een shooter gaan maken; Gears meets killzone? awww.. ik kijk hier enorm naar uit!
Een nieuwe UT, dit project... volgens mij krijgen we een heuse arena shooter revival!

Leuk :) Ik heb het wel gehad met de macho US Marine die weer wat terroristen (of Russen) moet afknallen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 juli 2014 11:22]

Ik heb zo mijn twijfels, zou me niet verbazen als het gezien de ervaring van beide mannen en console style shooter wordt, dat is over het algemeen het enige shoort shooter wat zich in principe leent voor f2play als men niet hetzelfde doet als epic.
Ik ben zelf niet zo te spreken over het idee van een free2play arena shooter.

Ten eerste vindt ik de ware kracht van een arena shooter de gelijke kaarten van de spelers, natuurlijk kan je iets dichter bij de pickup zitten maar uiteindelijk is gaat het er vooral om hoe goed jij bent. Er horen geen gelockte wapens te zijn, levelings systemen of zelfs classes. In arena shooters zijn die naar mijn mening niet wenselijk.

Natuurlijk is het dan nog steeds mogelijk om een free2play model te bedenken maar zelf denk ik niet dat dit hier gaat gebeuren. Misschien wordt het een commercieel succes maar mijn spel zal het hoogst waarschijnlijk niet worden.
Mwa. Als je kijkt naar hoe men bijvoorbeeld de progression in BF3 had ingedeeld, met unlockables, dan is dat gewoon netjes gedaan. Geen enkel wapen is écht onmisbaar, elk hebben ze zo hun eigenaardigheden en met alle wapens is het 'even wennen'. Dat kan best omgebouwd worden naar een F2P model waarbij die unlocks ook langzaam komen en snelle unlocks of extra XP in de store te koop is. Ik heb daar echt geen moeite mee.

Het is wat anders wanneer je in UT2014 straks de ASMD uit de shop moet gaan halen, dat ben ik volledig met je eens.
Dan if battlefield 3 ook geen arena shooter waarbij naar mijn beleving de wapens gewoon op het veld horen te liggen want dat is gewoon deel van de lol, proberen de tegenstander bepaalde wapens te ontnemen en healt / armor te verdedigen, een unlock systeem past daar totaal niet bij.

Overigens vindt ik het unlock systeem van bad company 2 beter geslaagd, daar haal je alles een stuk sneller zonder dat de nieuwe unlocks je om de oren vliegen.
Nee daar heb je inderdaad gelijk in, UT leent zich daar niet voor.

Maar ik zie het wel gebeuren met bijvoorbeeld het unlocken van nieuwe maps. Dat heeft dan weinig met 'level playing field' te maken, en lijkt me ook een prima manier om de balans te behouden maar wel verschillen te creeren.
De vraag is alleen in hoevere spreek je dan nog over een free2play game, je zou dan kunnen zeggen dat je bijvoorbeeld een gratis demo hebt van 1 map en je betaald voor de volledige versie.
Iemand een idee hoelang we moeten wachten? Zijn dit maanden, jaren?
Ik heb eigenlijk maar 1 ding te zeggen: in deze tijd van gratis software ben ik het enorm gaan waarderen om te betalen voor kwaliteit in plaats van mezelf lastig te vallen door genoegen te nemen met "net niet" of "gratis met irritaties" om maar geen geld uit te hoeven geven.

Shut up and ask me for money.
Dit wordt weer een zoveelste FAAL shooter. Waarom kan men niet een nieuwe competatieve shooter ontwikkelen met gameplay als belangrijkste uitgangspunt.Gratis shooters bestaan niet, je moet weer ingame aankopen doen wat het weer tot een ongebalanceerde multiplayer shooter maakt. Na call of duty 4 heb ik geen goede shooter meer gezien.

[Reactie gewijzigd door novosibirk op 9 juli 2014 13:06]

Tribes, Team Fortress 2, Planetside 2, Fistful of Frags, Loadout, Blacklight. Allemaal gratis shooters die prima speelbaar zijn.