Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Adobe heeft een update van de Flash Player uitgebracht om zo een aantal kritieke lekken te dichten. Door een van de kwetsbaarheden is het bijvoorbeeld mogelijk om de browser van een gebruiker over te nemen.

Adobe Flash PlayerDe beveiligingsgaten hebben de hoogste kwalificatie gekregen en maken het voor een aanvaller mogelijk om zogenaamde cross site request forgeries uit te voeren. Daarbij is de kwaadwillende in staat om na het overnemen van de webbrowser toegang tot het systeem van een slachtoffer te krijgen. Daarnaast zou de kwetsbaarheid het mogelijk maken om cookies te stelen.

Adobe heeft om de gaten te dichten een update voor de Flash Player uitgebracht. De update naar Flash Player 14.0.0.145 is beschikbaar voor Windows, OS X en Linux. Adobe adviseert Windows- en OS X-gebruikers om de update binnen 72 uur te installeren. Chrome-gebruikers krijgen automatisch een bijgewerkte Flash Player binnen omdat deze in de Chrome-browser is geïntegreerd. Ook Internet Explorer 10 en 11 krijgen in Windows 8.1 automatisch de update binnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Misschien gewoon Flash doodverklaren en fatsoenlijke websites ontwikkelen?
(Eerste deel gericht aan Adobe, en tweede aan webdevelopers)
HTML5 gaat gewoon lang niet zo efficiŰnt om met resources en is als programmeertaal lang niet zo efficiŰnt als Adobe's Flash.
Jammer dat al die updates zo nodig zijn voor Flash, want over de jaren wordt het het ene gapende beveiligsgat na het andere ontdekt:
nieuws: Microsoft rolt update uit voor kwetsbaarheid Internet Explorer
nieuws: Adobe dicht drie lekken in zijn Flash-speler
nieuws: Apple blokkeert oudere versies van Adobe Flash in Safari
nieuws: Adobe dicht zero day-lek in Flash
nieuws: Adobe komt met noodpatch Flash voor misbruikte beveiligingslekken
nieuws: Adobe waarschuwt tegen actief misbruikt lek in Flash Player
nieuws: Adobe gaat kritieke Flash-kwetsbaarheid verhelpen

[Reactie gewijzigd door nul07 op 9 juli 2014 11:07]

HTML5 is een standaard. Flash is een proprietaire module onderhouden door Adobe. Zelfs al is HTML zo inefficient (wat ik voor het eerst hoor, volgens mij doet html5 op youtube het prima) zijn browser-makers vrij zijn om te innoveren in de implementatie van HTML5 (zie Mozzila Rust 100% parallel web-browser).
Dit is heel anders dan Flash waar Adobe moet worden vertrouwd om goede software neer te zetten.

Klaarblijkelijk kunnen ze dat niet. Dezelfde redenen gaan trouwens ook op voor alles wat in de browser afspeelt maar niet door de browser geimplementeerd wordt:
- Silverlight
- Java

Het zou mooi zijn als we Flash/Silverlight/Java in de browser zo snel mogelijk kunnen vergeten.

[Reactie gewijzigd door shadylog op 9 juli 2014 13:20]

Youtube is juist een voorbeeld waar flash helaas nog veel efficienter is, i.i.g. in chromium: Voor HTML5 wordt geen vdpau of va-api ondersteunt waardoor alle decoding op de CPU moet gebeuren, waar flash ondersteuning heeft voor vdpau waar de videokaart het harde werk doet op speciaal daarvoor ontwikkelde chips.

Het resultaat is daarbij dus dat youtube met HTML5 veel meer accu trekt en veel sneller warm wordt.
Je bewijst mijn punt!
Stel de rollen waren omgedraaid en Adobe had geen vdpau ondersteuning onder linux. En zij hadden zoiets van.. meh.. daar slaan we support wel van over.
Dan ben je dus overgeleverd aan een enkel bedrijf dat alleen winst op het oog heeft.

Gelukkig in de echte wereld kun je er op rekenen dat linux guru's (chromium/firefox etc) de open standaard HTML5 gaat implementeren zodat ook linux hardware acceleratie krijgt.
Het verschil is dat je dus nu straks keuze hebt in implementatie. Het kan zo zijn dat firefox hardware acceleratie voor linux het eerst implementeerd.

Het enige is, en dat is wat je zegt, de implementatie nog niet heel hard gaat. En dat klopt, die tijd hebben ze nodig.
Dan heb je het over Linux, sowieso het meest verwaarloosde OS wat betreft dit soort functionaliteit helaas.
Flash heeft trouwens voor AMD ook geen acceleratie, tenminste 9 van de 10 sites crashen de browser (of erger).
De laatste flash in Chromium moet je sowieso uit Chrome halen anders werkt hij helemaal niet, iets met npapi die eruit is gehaald.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 9 juli 2014 12:04]

Dan ben jij een van de weinige waarbij de html5 versie van Youtube het perfect doet, bij mij werkt de Flash versie gewoon veel beter/efficienter (W7/quadcore/4GB/SSD/glasvezel100/100). De vraag is natuurlijk even of dit aan de html5 applicatie van YouTube ligt of aan de html5 implementatie van FF of gewoon de html5 implementatie in zijn algemeen.

Ik wil prima Flash de deur uitgooien, maar als het nog als web 'standaard' wordt gebruikt bij een groot gedeelte van de websites/webapplicaties wordt het gewoon overal ge´nstalleerd. Het zit zelfs tegenwoordig standaard in IE11 en Chrome...

Het bizarre is dat we tegenwoordig standaard geen Java meer installeren, dat is in 95% van de gevallen helemaal geen probleem meer. Alleen bepaalde applicaties vragen erom, denk aan bank webapplicaties en bv. N-Able (IT support applicatie).

Silverlight kom ik eigenlijk geen issues van tegen, gaat ook gewoon mee in de Windows updates.
HTML5 is geen programmeertaal en werkt enkel in samenwerking met andere standaarden en scriptttalen (CSS3/Jquery/JS) om volledige functionaliteit te bieden.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 9 juli 2014 11:58]

CSS 3 is scripting
Javascript is scripting (naam zegt t all)
Jquery is een javascript library.

Programmeertalen zijn
C++
C#
Java e.d.
Edited, thanks voor de correctie, het zijn inderdaad scripttalen, geen prog.
Helaas kun je met HTML5/Javascript/CSS3 nog niet alles wat je met Flash of andere plugins wel kunt. Plus je zit met een enorme berg aan gebruikers die niet willen/kunnen upgraden naar de nieuwste versie van hun browser.

Op een of andere manier is t populair Flash dood te wensen maar zolang er niet een 100% gelijk alternatief is zul je t toch nog wel tegenkomen.

Het is dus kiezen of delen momenteel: flash+mobile versie of zonder flash en niet op alle browsers een volledige experience kunnen bieden.

[Reactie gewijzigd door Cartman! op 9 juli 2014 11:06]

Met die 'volledige experience' bedoel je dus trage, schokkende websites, laptops waarvan de accu veel te snel leeg is omdat je op de achtergrond een youtube filmpje open hebt staan, een plugin die om de haverklap op een gebruikers-onvriendelijke manier moet worden geupdated, en op de koop toe, ondanks de vele updates, NOG STEEDS allerlei kritieke lekken?

Ik zal er ongetwijfeld voor gedownmod worden door de fanboys maar Flash is niet alleen volkomen passe, het is al zolang het bestaat een volkomen hopeloos en megalomaan flutding. Net als andere produkten van Adobe zoals Reader.

In de tijd dat IE6 het web probeerde te torpederen was Flash de enige manier om websites er op elke browser er hetzelfde te laten uitzien en had zodoende nog enige vorm van bestaansrecht, maar nu? Please, kap ermee en gebruik html5.
Genoeg redenen waarom mensen Flash blijven gebruiken en niet overgaan naar HTML.

Duidelijk heb je geen kaas gegeten van de situatie, ten tijde van IE6 was Flash niet van Adobe. En je had in die tijd ook gewoon Shockwave(wat overigens populairder was dan Flash)

Op 1 of andere manier vreet Flash nauwelijks resources in IE11(schommelt tussen 1 en 5%), terwijl als ik hetzelfde ding doe in Firefox, er rustig 20-30% opgevreten word.
Hoge verbruik is niet alleen maar te danken aan Flash.

Flash word o.a. nog gebruikt omdat HTML5 onbetrouwbaar is. Het duurt jaren, vele jaren voordat dingen goedgekeurt worden. Er word aan getrokken door MS en Mozilla/Google. Waardoor er zinloos gediscusieerd word of er standaarden lager gestandardiseert word dan nodig is wegens "lowest common demonimator".
WebGL was nergens voor nodig geweest als Chrome en Firefox eens afgaan van de veredelde document viewer. En de troep eens fatsoenlijk hardware acceleraten en compilen naar runtime code om van een website daadwerkelijk een applicatie te maken... IPV dat het een interactief document is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_HTML5_and_Flash
Hier een lijstje redenen waarom vooral spelletjes en media op flash/silverlight blijft hangen en niet over gaat naar HTML5.

Alhoewel, Netflix speelt af in HTML5 op IE11. Dus de tijdperk dat Flash vervangen kan worden zit er aan te komen. Maar zo ver zijn we gewoon nog niet.

[Reactie gewijzigd door batjes op 9 juli 2014 13:08]

Fanboys voor Flash, bestaan die?:P

Flash mag van mij nu al maanden dood zijn.

Wellicht dat html5 nog niet alles kan wat Flash doet, maar voor de meeste sites die Flash gebruiken is html5 een prima alternatief. Helaas kost dat tijd en moeite wat niet iedereen heeft.
Fanboys voor Flash, bestaan die?:P
Kijk maar eens rond in dit topic, genoeg die klaarstaan de Flash-aternatieven af te branden.
Van mij krijg je een plusje hoor PhilipsFan.
Je hebt volledig gelijk.

Een aantal jaar geleden dacht ik nog 'apple, apple, apple,' waarom heb je die iPad nou zo mank gemaakt door Flash niet toe te staan.

Achteraf zeg ik 'geniaal'.
Ik geef je compleet gelijk (muv Adobe reader, vooral de pro varianten zijn goddelijk als je veel met documenten werkt die aan bepaalde wetten en watermerken moeten voldoen).

Flash zelf is een ramp en instabiel. Nu zijn de html 5 spelers wel leuk maar zelfs op de dag van vandaaag komt het nog voor dat ik bv bij de html5 player van youtube ineens mijn knoppen aan de verkeerde kant heb staan of dat ze elkaar overlappen (out of nowhere). Als ze dat soort bugjes eruit halen dan is html5 als speler gewoon 3x top. Ik heb desondanks minder problemen met video control knopjes in flash dan dat ik het heb met html5. (maar dat gaat vast komende jaren verbeteren :D)
Nu zijn de html 5 spelers wel leuk maar zelfs op de dag van vandaaag komt het nog voor dat ik bv bij de html5 player van youtube ineens mijn knoppen aan de verkeerde kant heb staan of dat ze elkaar overlappen (out of nowhere). Als ze dat soort bugjes eruit halen dan is html5 als speler gewoon 3x top.
Ik denk dat dit vooral ligt aan de Javascript implementatie van de webbrowser, in combinatie met eventuele rounding-errors, en niet zozeer aan HTML5
Dat zou inderdaad best kunnen , helaas is het toch een heel vervelend iets om mee te maken als je dan net "niet" op maximaliseren kan drukken omdat de volume knop erover heen zit :(
Erg vreemd verschijnsel. Welk OS/browser gebruik je? In Win7/8 zie ik dit op geen van de vier grote browsers die volledig up to date zijn...
Ik heb het vooral op windows 8.1 gehad , Ik draai opera en Palemoon (firefox maar dan meer security).

Ik heb het ook wel is op linux meegemaakt met chromium.

Het is nou niet echt iets wat elke keer voorkomt , maar afentoe. alsof het een apart bugje is ofzo.

Half jaar geleden had ik het veel vaker op windows 7. (toen ook via Opera / firefox)
Jij bedoelt Adobe Acrobat (geheel ander product dan Reader, deze heeft geen Pro-versie)

Reader is inderdaad een groot drama. Een PDF van een oudere versie in een nieuwe openen brengt veel drama met zich mee, vooral als er formulieren of digitale handtekeningen in zitten.
ow ja excuses!

Ik bedoelde idem acrobat pro ^^ . Heb al jaren geen normale reader meer gehad op mijn systeem. Ondanks dat ik 90% vd tijd in linux omgevingen zit moet ik toch doorgeven dat als het om pdf bestanden gaat adobe acrobat pro echt super is tov de alternatieven
Ik vervloek flash al jaren...
Mijn oude acer aspire "sub notebook" kon door flash na een jaar al niet goed meer werken, omdat flash gewoon te log was :(

Site met flash reclame? Ga gerust de marathon lopen.
Oplossing: addblock.

Flash filmpje? Zet alles maar op 240P en kijk naar de stutter show...
Oplossing: HTML5

En om nog maar te zwijgen over alle lekken continu :/
Nee, flash is gewoon te oud geworden.
Ik heb 'm uiteindelijk gede´nstalleerd.

En daarvoor moest ik Steam eerst afsluiten.

Wat.
De Steam trailers als je een spel individueel bekijkt zijn Flash-based. Die werken nu dus ook niet meer.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 10 juli 2014 14:15]

Ik denk dat Flash tegenwoordig meer gebruikt wordt voor advertenties van voor websites. Andere doelgroep dus. Daarnaast ken ik geen software die animatie zo voorop heeft staan, maar dan voor HTML5 en Javascript
Je vergeet hier dus duidelijk alle sites die browser spelletjes hebben.
Het gross hier van heeft flash nodig om te werken.
Dus die andere doelgroep is wel heel erg groot.
Games kunnen allang in HTML5.
Een game als tanki-online heeft 100-duizenden gebruikers. Dat ombouwen van flash naar html5 lijkt mij een vrijwel onmogelijke zaak.

En waarom zou men? Omdat Apple het vertikt flash te ondersteunen?
Redenen genoeg.
Alles wat je kan met flash, kan je met HTML5.
HTML5 is sneller dan flash.

Geen nood meer om een aparte plugin te gebruiken, alles wordt door de browser gerenderd.
Minder kans op lekken (zoals nu weer het geval is), de enige benodigde software is een browser (die je ook al had voordien).

Vroeger had je nog als reden dat men een moderne browser nodig had.
Tegenwoordig draait zeker 95% van de bevolking een HTML5 compatibele browser. 5% is verwaarloosbaar (en hoogstwaarschijnlijk een lager aandeel dan het aantal mensen die geen flash meer hebben draaien).


En dan hebben we het nog niet gehad over mobiel.
Apple was inderdaad de eerste, ondertussen is er geen enkel mobiel platform die nog flash heeft.
iOS, android, WP... allemaal geen flash.
Genoeg redenen tegen flash, maar waarom zou een bedrijf wat zijn hele game-wereld heeft draaien op flash, dat ombouwen naar html5?

Adobe verdient aan flash, tankin-online verdient aan flash, dus heeft flash bestaansrecht. Punt.

Dat het voor de gebruiker niet optimaal is, staat daar los van.
Waarom? Die redenen heeft Tweaker-Steyn net genoemd

Een extra reden: HTML5 is de toekomst, als je als bedrijf daar niet in meegaat dan is het snel afgelopen.

Leuk feitje: zelfs Adobe bouwt zijn online diensten die gebouwd zijn in Flash zelf ook al om naar HTML5.

Bijvoorbeeld Adobe Kuler (https://kuler.adobe.com/create/color-wheel/), was vorig jaar nog Flash, is nu HTML5.
Helemaal mee eens. Maar waarom vertikken vele sites (ja ook Tweakers !) om filmpjes standaard in HTML5 aan te bieden en alleen in Flash als de browser (ja FIrefox die het nog steeds vertikt) geen HTML5 video ondersteunt. Ik moet Safari steeds op user agent 'iPad' zetten bij Tweakers, CNN, omroep.nl om een filmpje te tonen.
En Adobe biedt nog steeds nieuwe versies aan ik dacht dat ze alleen veiligheids updates geven.
Oprotten met dat Flash !

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 9 juli 2014 16:24]

Genoeg redenen tegen flash, maar waarom zou een bedrijf wat zijn hele game-wereld heeft draaien op flash, dat ombouwen naar html5?
Nou dit artikel wijst dus uit dat er in ieder geval 1 goede reden is: om de haverklap blijkt iets mis te zijn met flash. Ik denk dat steeds meer gebruikers helemaal gek worden van de updates voor en, net zoals die voor Java.
Dus hoe minder mensen flash hebben hoe minder mensen jouw game kunnen spelen. En dat terwijl je met HTML 5 alleen een browser nodig hebt. Je markt wordt ineens een stuk groter.
Ook de drempel is wat lager om een game te spelen, geen extra plugin nodig.

En zoals Tweaker-Steyn hierboven al aangeeft zowel iOS als WP (ik dacht android wel?) ondersteunenn flash niet.
In vroegere versies zat flash in android. zoals 2.x
Maar bij 4.x zij geen flash meer.
Maar je kunt het nog wel installeren.
Ben het volledig met je eens. HTML5 is gewoon de toekomst. Geen afhankelijkheid van ÚÚn bedrijf, in zware, niet open (=backdoors) software.

Iets anders:
De update naar Flash Player 14.0.0.145 is beschikbaar voor Windows, OS X en Linux. Adobe adviseert Windows- en OS X-gebruikers om de update binnen 72 uur te installeren.
Waarom adviseerd Adobe Linux-gebruikers niet om te updaten? Zijn er lekken die in de Linux versie niet aanwezig zijn, of is het gewoon een gevalletje "Linux boeit ons wat minder"?
Daarentegen: om HTML5 op hetzelfde niveau te krijgen als Flash is er de afgelopen jaren veel ontwikkeld door verschillende partijen. De kans dat daar dus (grote) lekken in zijn ontstaan is dus aanwezig. Nu zal dit bij Crome misschien eenvoudiger te zien zijn, maar bij closed source software als Safari en IE kun je dat ook vergeten. Dus zo open is het dan niet.
Linux boeit ze in het geheel niet, daar zit de plug-in van Adobe zelf nog op versie 11.2. Alleen pepper-flash dat Google bij Chrome levert is een beetje bij.
Wat een hele hoop onzin gozer.
Flash heeft genoeg user cases waarbij HTML5 te kort schiet.
Onzin zoals dat het 2+ jaar geduurt heeft voordat er eindelijk een DRM mogelijkheid goedgekeurt werd, en zelfs deze is "Open ter implementatie" Ge-fucking-weldig. Alsnog browser specifieke DRM straks. Het heeft jaren geduurt en we schieten gewoon geen fuck op.

Flash is een vaste standaard wat zolang het platform Flash ondersteund, het gewoon werkt.

Daarbij, jij hebt duidelijk geen idee hoeveel HTML5 mist.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_HTML5_and_Flash

HTML5 is nog helemaal niet goed geschikt om Flash te gaan vervangen. HTML5 is veelste opgesplits omdat aan de ene kant Microsoft aan W3C trekt met veel gewicht en aan de andere kant Google en Mozilla zitten te etteren en W3C constant de andere kant proberen op te trekken.
Samen werken zullen die 3 nooit, zolang dat niet gebeurt, blijft HTML5 veelste kreupel met al die uitzonderingen en "Open voor eigen implementatie" standaarden..
Wat de neuk heb je aan standaarden als elke browser ze op hun eigen manier mag gebruiken. Of als de ene partij contant zijn gewicht de W3C of het publiek inbeukt om hun standaarden maar de standaard te maken.(WebM bv, kansloze codec)
Wat nou standaard.

[Reactie gewijzigd door batjes op 9 juli 2014 12:59]

Zo jammer. Je verhaal heeft best goede punten, maar je werkelijk kinderachtige taalgebruik doet het geheel teniet. Groei een beetje: laat het grove taalgebruik achterwege.
Vergeet niet dat Windows RT wel Flash ondersteund.
Alles wat je kan met flash, kan je met HTML5.
Bouw even een player die omgaat met DRM content, die standaard is er net door en browsers zijn nog bezig met het implementeren. Als de browsers het kunnen sluit je meteen grote groepen uit die niet mogen/kunnen updaten.

Trouwens, met HTML5 zelf kom je helemaal niet ver want je hebt er minstens CSS3 en JavaScript bij nodig. En sneller, heb je benchmarks? Bij mij draait Youtube vlotter met Flash dan met HTML5 hier op het werk bijvoorbeeld.
Bij mij draaide Youtube helaas een stuk soepeler in Flash dan in HTML5 (Firefox), dus ik heb weer terug moeten gaan.
Nee omdat flash een gedrocht is, adobe niet echt moeite doet om de code te optimaseren en bugs er uit te halen. Veel mensen hebben problemen met stabiliteit waardoor computer crasht met een blauwscherm en memory en CPU leaks. Je browser verbruikt veel geheugen en je cpu gebruik is hoog omdat je tab met flash waar je op dat moment niks mee doet toch cpu vraagt.

[sarcasme]Nee voor de rest zou het door Apple komen[/sarcasme]

Nee zonder gekheid we moeten Apple dankbaar. Zij hebben er voor een groot deel voor gezorgd dat we van dit gedrocht af zijn dat Adobe flash heet. _/-\o_ voor Apple.
Als flash je een BSOD/FOD geeft, zit er toch echt iets mis in je systeem.
Volgens mij is BSOD zelfs vrijwel altijd een hardware probleem.
Nee hoor, kapotte drivers staan erom bekend. Software dus :)
Het is inderdaad pure software zoals woekele al zegt.

Het is al jaren bekend dat adobe, amd en nvidia de schuld geeft maar nvidia en amd die terug legt bij adobe.

Gezien flash op beide kaarten problemen geven, ga ik er gewoon uit dat het adobe laksheid is.
Nee, niet altijd. Je kunt gemakkelijk een BSOD krijgen als je verkeerde instructies naar de hardware stuurt. Kijk voor de grap maar eens wat er gebeurt als je een aantal incompatible drivers probeert te pushen.
Je zegt het zelf al verkeerde instructies(adobe flash) naar de hardware sturen. Dus software, het blijft flash die het probleem is niet de hardware.
Dat... zeg ik toch net?
Lol ik zie nou pas waar je op reageerde :P De reactie boom is zolang geworden dat ik op me phone niet gezien had waar de reactie op was.

Beschouw mijn vorige reactie dan maar als niet gepost ;)
Ik ben inderdaad Apple dankbaar: van mij mag Flash zo snel mogelijk weg. Alleen verneukt Apple daarmee wel zijn eigen gebruikers door ze als middel in te zetten, maar goed, dat vinden ze bijna allemaal niet erg, en uiteindelijk profiteren wij daar allemaal van.
Er waren ook duizenden games in DOS met grote userbases die niet meer konden spelen in Win XP. Aan alles komt een eind en uiteindelijk moet je over.
Alleen in Nederland (rijk land) is nog ongeveer 9% van de markt via IE8 op internet. Je mist deze hele doelgroep met HTML5
Misschien een reden voor mensen om wat te gaan doen aan hun verouderde browser.

Dat een relatief kleine groep mensen niet mee gaat betekend niet dat we ontwikkelingen moeten stoppen en alles moeten laten zoals het is. Ik zie vaker dat mensen best gewillig zijn om te upgraden als ze ineens iets niet meer kunnen wat ze voorheen wel konden.
Ik bedoel enkel te zeggen dat je moeilijk de groep kunt uitsluiten, je mist daarmee toch wel een deel van de markt. Dat is vaker een probleem met nieuwere technologiŰn
Je kan dat oplossen door net zoals Google dat met zijn online diensten doet een hele grote popup (divje) op je scherm te tonen dat je browser outdated is en dat je moet updaten om de nieuwste features te kunnen gebruiken.

Dit is niet moeilijk om te implementeren:
Toen ik ~10 jaar geleden een site aan het maken was met veel javascript erin waar IE vrolijk van werd maar Firefox toenertijd geen kaas van wist te maken had ik ook een simpel scriptje om uit te vogelen wat de browser van de gebruiker was om vervolgens Firefox gebruikers een melding te geven dat de website niet functioneerd in FFox maar wel in IE en als ze geen IE willen gebruiken konden ze een minder functionele site krijgen waarbij de niet werkende stukken javascript overgeslagen werden.
Klopt, echter doet lang niet elke gebruiker dit. Vooral de oudere doelgroep zul je hiermee missen. Hangt natuurlijk af van je doelgroep tot in hoeverre je dit moet rekenen.
Dat iets kan betekent nog niet dat alle bestaande code met een druk op de knop is om te toveren van Flash naar HTML5. Daar zal een enorme hoeveelheid ontwikkel-tijd in gestoken moeten worden (om het nog maar niet te hebben over omscholen van werknemers, of over software die niet meer onderhouden wordt).
HTML5 heb je idd, maar wat je ook steeds vaker ziet is de Unity engine.
-edit op reactie-
Zoals fluffy al zei, zijn er wel mainstream sites, waaronder Kongregate en Newground en/of Armorgames.

Het overgrote deel is nog idd in flash, maar Unity zie je echt steeds meer. Unity is niet alleen voor 3d toepassingen. Mooie van Unity is dat het cross platform voor alles werkt Windows/Mac/Linux/IOS/Android/browsers.

Voorbeeld van een 2d game in Unity:
http://quill18.com/ClonyBird/

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 9 juli 2014 16:53]

Uh.. waar dan? Geen enkele mainstream site gebruikt het en volgens mij is het bij uitstek voor videogames, die ik nooit in de browser speel.
RadioKies antwoorde op ItsNotRudy's opmerking dat je games ook in HTML5 kan maken.

Je kan zien dat unity al veel gebruikt wordt op volgende mainstream browsergame site:
http://www.kongregate.com...mes?sort=newest&tag=Unity

Maar er komen nog steeds een veelvoud aan nieuwe browser games uit in flash, en nagenoeg geen in HTML5, zoals te zien op dezelfde site
http://www.kongregate.com...mes?sort=newest&tag=HTML5

Ik vermoed dat het vele malen eenvoudiger is om een browser game te maken in Flash dan in HTML5.
Dat het kan wil niet zeggen dat het ook gebeurt.
een ticket systeem als ITSM (BMC Software) heeft ook Flash nodig... Erg bizar om te zien wat er eigenlijk allemaal flash nodig heeft vandaag de dag...
Eerder sneu... er is geen enkele reden waarom een ticket-systeem flash nodig heeft. Werkt gewoon met een centrale DB en de front end kan in elke programmeertaal geschreven worden. Dat je dan voor de beveiligingsgatenkaas van Flash kiest (voor een systeem waar je gevoelige data in opslaat van je bedrijf/klanten) gaat mijn petje te boven 8)7
De grap is, dat als je FF gebruikt, en dan Flash *bewust* laat crashen, enkel de achtergrond afbeeldingen verdwijnen, functionaliteit werkt verder prima! }:O
Zolang er veiligheidsupdates voor blijven komen zullen mensen het blijven gebruiken omdat ze denken dat het veilig is. Dat maakt het alleen maar lastig voor HTML5 om overal door te breken.
Stel je voor dat Adobe flash dood verklaard. En waarom ook niet, want ze verdienen er volgens mij niets aan. Dan is het pure chaos op het internet. Bugs worden niet meer gefixt en voor bepaalde zaken is er geen waardig alternatief.
Ze verdienen er niets aan ? Kijk eens naar de prijs voor een Flex-licentie, je zal verschieten. Ze verdienen niets aan de mensen die de flash-plugin gebruiken, maar ze scheppen goud bij de flash-ontwikkelaars.
De keizer is dood, leve de keizer! HTML5 is volgens menigeen het nieuwe wondermiddel. Alsof HTML5 niet ook tig kwetsbaarheden in zich heeft.

Het heeft niet eens zozeer met Flash dan wel met HTML5 te maken maar meer met wat mensen allemaal willen doen online.
HTML 5 niet, dat is niet meer dan een standaard. wellicht de wijze waarop het geinterpreteerd wordt door de browser, maar dat ligt dus niet aan HTML 5 maar aan de betreffende browser.
Dus omdat iets een standaard is zouden daar geen kwetsbaarheden in kunnen zitten?
En toch moesten wij voor ons eerste jaar HBO in Flash en ActionScript 3 een spel/animatie maken in Flash! :p
Volgens mij heb ik op geen enkel apparaat meer Flash staan. Als je nu niet bent overgestapt op Javascript/HTML5 kun je verwachten dat de helft van de mensen je werk niet meer kunnen zien.
Flash zit ingebakken in Chrome, wat door best veel mensen gebruikt wordt tegenwoordig ;)

En helaas heeft Google nog geen Chrome update uitgebracht met deze patch.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 9 juli 2014 11:11]

Chrome heeft al lang een update gedaan met deze patch, alleen is er geen volledige update meer nodig om Flash bij te werken maar gebruiken ze tegenwordig zogenaamde component updates. Ga maar naar chrome://plugins en zoek hem op, zal waarschijnlijk bij jou ook al geupdate zijn.

http://googlechromereleas.../flash-player-update.html
Dat heb ik gedaan voor deze post al. Nog steeds 125 ipv 145. Ook na herstart.

Aan de reacties op je eigen link te zien ben ik niet de enige.

edit: waarom krijg je +3? :+ rare tweakers

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 9 juli 2014 13:04]

Om dit soort redenen gebruik ik geen chrome, Je moet maar vertrouwen dat alles automatisch word bijgewerkt. Nu is mijn vertrouwen in google niet erg hoog (eigenlijk is alles de afgelopen jaren van super naar net iets minder gegaan).

Ik mis toch echt de controle over wat ik zelf wel of niet update. Zeker met security patches wil ik het zelf kunnen aanpassen. Automatisch "modulair" updaten is heel fijn , maar het moet wel echt 100% waterdicht werken. Helaas heeft chromium op linux nog steeds last van het feit dat het niet helemaal werkt.
click-to-play aanzetten in chrome. Heb je nergens last van Flash problemen... Je klikt gewoon op de flash dingen die je wel wil zien, al de rest wordt niet geladen.

Dan is een iets verouderde flash player niet zo'n probleem. Ik vraag me af waarom Flash zomaar op elke willekeurige webpagina geladen zou mogen worden? Wil je een virus ofzo?
Oh, hehe, dan heb ik blijkbaar wel Flash...
downloads: Adobe Flash Player 14.0.0.125 & AIR 14.0.0.110 is van een maand geleden. Anderhalve week erna is 14.0.0.145 uitgekomen (25 juni 2014).

Ondanks dat ik Flash een relatief vervelend produkt vind, zeker als je dat in een enterprise-omgeving constant moet updaten, weet ik niet zo goed of het zinvol is dat we 3 weken verder zijn en nu "pas" de waarschuwing openbaar gaan maken.

/edit: de digital signature van install_flash_player_14_active_x.exe is "‎woensdag ‎25 ‎juni ‎2014 5:53:33" met installatie-bestanden voor 14.0.0.145?

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 9 juli 2014 11:15]

Bij mij staat op Firefox nog steeds versie 14.0.0.125 en als ik check voor updates zijn er geen...

EDIT, heb de update gevonden en ge´nstalleerd

[Reactie gewijzigd door Robbedem op 9 juli 2014 11:31]

Volgens mij is 14.0.0.145 toch echt pas gisteren uitgekomen ?
Wordt het niet eens tijd dat men Flash achter zich laat liggen? Op de meeste mobiele toestellen (smartphones/tablets) staat al jaren geen flash meer, of is het zelfs nooit verkrijgbaar geweest. Wie dus nu nog in Flash ontwikkeld loopt het risico dat weinig mensen de website zullen of kunnen bekijken. Of zie ik hier een hoop power users of legacy gebruikers over het hoofd?

[Reactie gewijzigd door dimitrimissinne op 9 juli 2014 11:11]

Op de meeste mobiele toestellen (...) staat al jaren geen flash meer (...) weinig mensen de website (...) bekijken
Nu doe je de aanname dat de meeste mensen alleen op smartphones en tablets websites bekijken. Dat is natuurlijk onzin.
Of zie ik hier een hoop (...) gebruikers over het hoofd?
Ja, zoals wolkewietje hierboven schreef werken veel browserspelletjes met Flash. Daarnaast reclamemateriaal en hier en daar nog video's. Je kunt niet zomaar een platform de nek omdraaien zonder eerst een goed alternatief te hebben dat ook nog breed gedragen wordt.

Edit: Taal.

[Reactie gewijzigd door Wodanford op 9 juli 2014 11:25]

Ach, ik heb op m'n laptop Flash uitgeschakeld staan en ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren wanneer ik het voor het laatst aan heb moeten zetten. Het lijkt erop dat ik vooral veel reclame mis loop.
Wordt het niet eens tijd dat mensen zich gaan bezinnen op wat ze met welke software allemaal wel niet willen doen via internet?

Nee, HTML5 omarmen. Alsof dat zo veilig is.
Na al die kritieke lekken en bijbehorende updates afgelopen jaar heb ik flash al lang geleden verwijderd. De betere video sites ondersteunen wel html5 video en anders kijk ik die video wel niet...
Er zijn best wel veel sites -- NPO/uitzending gemist bijvoorbeeld -- die gebruik van flash voor video afdwingen tenzij je een device gebruikt dat geen flash ondersteunt. Dit is vast vanwege de beperkingen die door de rechthebbenden van het beeldmateriaal opgelegd (kunnen) worden. NPO heeft kwalitatief goede detectie: zelfs als je de user agent van Chrome op een PC op iOS/webkit zet, krijg je de flash player geserveerd.
Als je de UA op Android zet krijg je wel zonder Flash, wel in #!& kwaliteit, dat is het probleem: veel sites laten de hoge kwaliteit alleen met flash zien.
Windows 8.1 heeft idd updates ge´nstalleerd voor IE, maar Firefox heeft er nog geen.

EDIT: OK, heb nu ook de update gevonden voor Firefox

[Reactie gewijzigd door Robbedem op 9 juli 2014 11:29]

Windows 8.1 heeft idd updates ge´nstalleerd voor IE, maar Firefox heeft er nog geen.
Jawel, hier al ge´nstalleerd ( automatisch overigens ) op W8.1
Hoe is een beveiligingsupdate voor Flash nieuws? Lijkt me eerder iets om aan het weerbericht vast te plakken.

"Vandaag wordt het 23 graden met een zachte tot matige zuidwesten-wind. In Flash zijn 3 kritieke lekken gedicht".
Heel flash is een kritieke bug, zou ik blij zijn als HTML5 heel flash heeft vervangen. Niet dat HTML5 holy grail is, maar flash is inmiddels 1 grote CPU-vretende/crashende ramp geworden.
HTML5 YouTube gebruikt volgens bij mij meer CPU kracht dan Flash. Dus zo geweldig vind ik het nog niet.
lijkt mij sterk als je een fatsoenlijke GPU hebt, flash doet nog zeer veel dingen die HTML5 in chrome/firefox/IE volledig in hardware doet in software.

en flash is groot en log en inderdaad goed voor het schroot.

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 juli 2014 15:33]

Dat komt omdat jouw GPU geen VP8 kan doen. Als binnen die Flash video VP8 video zat had je het zelfde probleem plus nog meer overhead.
Ook Internet Explorer 10 en 11 krijgen in Windows 8.1 automatisch de update binnen.
Feitelijk kan dit niet, IE11 is een onderdeel van de 8.1 update, dus niemand heeft Internet Explorer 10 onder Windows 8.1.
Onder Windows 8 kan dit wel uiteraard.
What else is new? Krijg om de paar dagen een update melding van Flash met beveiligings upgrades. Vraag me af wat we eigenlijk missen wanneer we flash volledig uitschakelen. Die domme spellentjes speel ik niet, voor de rest is iedere fatsoenlijke site flash vrij. De advertenties gaan we ook niet missen.

Hmm, ik ga hem direct uitzetten. Scheelt weer een hoop geneuzel.

Edit: Nu 2 uurtjes later, ÚÚn keer een vlakje gezien dat de flash plugin niet geactiveerd was. En ineens draait alles net weer wat soepeler. Bij mij blijft hij uit :)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 9 juli 2014 13:54]

What else is new? Krijg om de paar dagen een update melding van Flash met beveiligings upgrades.
Bij Firefox was bij mij de Flash update al zonder melding geinstalleerd.
En jij denkt dat je nu van alle problemen van Flash af bent?