Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

De Nederlandse gameontwikkelaar Gamious kondigt Team Racing League aan, een racegame die met teams van drie personen gespeeld moet worden. Het spel komt binnenkort uit via Steam Early Access en ge´nteresseerden kunnen zich aanmelden voor een alfatest.

Volgens de makers is Team Racing League de eerste racegame die draait om teams. De game is alleen speelbaar in een 3vs3-modus, waarbij teamleden elkaar moeten helpen en de tegenstanders moeten blokkeren. Gamious stelt dat het racen in de game volledig op vaardigheden aankomt; er zijn geen power-ups of wapens beschikbaar.

Voor de game, die al een jaar in ontwikkeling is, hebben de makers naar eigen zeggen inspiratie opgedaan bij retroarcadegames als Super Off Road, Micro Machines en Championship Sprint. Het spel wordt vergezeld van een synthesizersoundtrack in jarentachtigstijl.

Het spel zal worden uitgebracht op Steam en er komt eerst een vroegtijdige versie beschikbaar via Steam Early Access. Wanneer die beschikbaar is en tegen welke prijs, is nog niet bekend. Aanmelden voor de alfatest is mogelijk via de TRL-website door het invullen van een e-mailadres. Hoeveel mensen tot de alfa worden toegelaten, is niet duidelijk.

Het in Haarlem gevestigde Gamious bracht eerder dit jaar Turmoil uit op Steam, een simulatiegame die is geïnspireerd op de oliebloei van de negentiende eeuw in Noord-Amerika. Ook is de studio de maker van de game Lines, die in 2015 verscheen voor iOS en Windows Phone.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Voor de game, die al een jaar in ontwikkeling is, hebben de makers naar eigen zeggen inspiratie opgedaan bij retroarcadegames als Super Off Road, Micro Machines en Championship Sprint.
Tja, het is "geinspireerd door", maar er is in de trailer eigenlijk niets aan Team Racing League te zien wat deze game dan uniek zou moeten maken, het ziet er gewoon uit als een van de vele top down racers. Hetgeen wat een Micro Machines dan zo uniek maakt is de grafische stijl (kleine speelgoedautootjes), maar Team Racing League ziet er kaal, generiek en leeg uit qua grafische stijl. Jammer!
Ik sluit me hier eigenlijk wel bij aan. Natuurlijk is het spel nog in de alpha stage van de ontwikkeling, niets mis meer, testen is juist voor die reden belangrijk en dingen als graphics zijn dan (of zouden moeten) ondergeschikt zijn aan de gameplay.

Graphics kunnen ze altijd nog oppoetsen, dit is niet eens mijn grootste hekelpunt, want de game ziet er op dit moment gewoon saai uit. Bruine/witte omgevingen, maar echt 0.0 inzet. Geen boompjes, weers effecten, of wat dan ook. Maar zoals ik al aangaf, dit kan nog verbeterd worden, daar de game in alpha zit.

Maar het grootste probleem is de gameplay en gebrek aan een eigen indentiteit. Er zijn al genoeg topdown racers met leuke gimmicks. DIt spel doet wat dat betreft echt nietsvernieuwends. Ik bedoel, teams zijn leuk, maar mensen van de baan duwen is nou niet revolutionair te noemen.
het is tegenwoordig precies echt de mode om overal in elk multiplayer spel het woordje 'league' te gaan zetten... net of dit zou dan HET spel moeten zijn dat alles vervangt en de nieuwe championship game bij uitstek wordt .... van rocket league kon ik dat nog perfect snappen, die hebben gewoon een nieuw genre op de markt gezet; maar dit is gewoon een reboot van een oude game met toevoeging van online multiplayer ipv local multiplayer...

het was vroeger een leuk spel; heb uuren versleten met off road, ook in de arcadekast zijn serieus wat muntstukken verdwenen zodat ik samen met twee vrienden aan stuurtjes kon draaien (dat was 3 players stuurtjes draaien op 1 groot scherm; echt te gek voor die tijd)
maar om nu te doen alsof .. tjah... ze het warm water hebben uitgevonden... tjah, warm water bestaat al een tijdje hÚ ... en dit genre zal nooit of te nimmer een league vormen...
Dit ziet er knap saai uit, het had net zo goed een browsergame kunnen zijn.
Elke gamestudio moet ergens beginnen...
Deze was al begonnen tho...
Dat ben ik helemaal met je eens. Dit lijkt meer op een ipad game van een paar jaar terug...
Er wordt ook niet echt iets aan gedaan.. :\

De statische camera, die veel te ver boven het level hangt, voegt niets toe aan het 'actie' gevoel. Doordat de camera zo ver boven het level hangt, zit er ook geen spanning in de race zelf. Daar komt bij dat de enige effectjes die we zien, kleine witte wolkjes zijn wanneer iemand tegen een andere auto aanbotst. Daar zit geen enkel geluidseffect bij.

Het is ook totaal niet nodig het hele level altijd in beeld te hebben. Als speler kijk je het meest naar het stuk waar je zelf rijdt, voor de overige informatie zou je een klein kaartje van het level kunnen gebruiken. Ook om snelheid beter duidelijk te maken, zou je aan een een first-person camera, of een volgende third-person camera moeten denken. Dan 'voelt' het spel al een stuk beter aan als een race spel.

De developers zouden eens na moeten denken over 'game feel', in de woorden van Jan Willem Nijman. Echt enorm simpele concepten, maar als je er niet aan denkt, krijg je een saai spel zoals we hier zien.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 9 november 2016 15:29]

Micro Machines !! Dat heb ik vroeger helemaal dood gespeeld :D

Maar dit is inderdaad een slechte rip off er van. Ben helemaal met je eens dat dit gewoon een browsergame had kunnen zijn.
Op de Amiga had je de zelfde soort spellen, een er van hete Super Skidmarks, erg leuke spel om met meerdere te spellen, ik heb de originele spel hier liggen voor de Amiga CD32 :)

https://www.youtube.com/watch?v=HBpTDvv4OcM
idd leuk om te spelen .. hoewel ik zelf vaker "Super Cars" speelde :)
Aha ja, welke Super Cars 1 of 2, of alle 2?
Aha ok, goede tijden waren het.
Ik moet denken aan een spel van circa 20 jaar geleden, was ook van boven en dan had je wel iets van geweren en powerups om op te rapen en te gebruiken (volgens mij..).

Grafisch volgens mij hetzelfde. Ik las hier al micro machines maar dat is hem volgens mij niet. Ik dacht aan iets als v-rally maar als ik daar op google krijg ik ook niet dat gene te zien wat ik zoek 0,0

Dit is m volgens mij haha:
Reckless Racing Ultimate
Althans, het lijkt verdomd veel op dat spelletje van circa 20 jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 9 november 2016 18:05]

Wellicht bedoel je Death Rally (uit 1996) met Duke Nukem als ultieme tegenstander! Mooie tijden!
Death Rally inderdaad, was ook het eerste waar ik aan dacht. Die was geniaal. Ik heb 'm nog ergens bewaard denk ik :-)
Het is ook nog maar een alpha-versie.
Ik begrijp niet waarom bijna iedereen kritiek heeft hierop :?

Lijkt me anders wel een tof concept. Ik heb me alvast ingeschreven.

[Reactie gewijzigd door Fush op 9 november 2016 15:49]

Inderdaad, trouwens zodra iemand met skills een seconde voorsprong heeft haal je die niet meer in.
ESL game of the year, wordt zeker een massa team vs team major gaming league
Mee eens. Dit is een soort van saaie versie van Micro Machines. De naam van de game is ook zwaar generic en de trailer is erg saai/goedkoop. De enige nieuwswaarde hier is dat het van Nederlandse bodem komt.. I guess? Want er staan honderden Early Access/Beta games op Steam met meer potentieel.
Als dit al een jaar aan ontwikkeltijd nodig heeft vraag ik me wel een beetje af hoe ze dat financieren. bij een game van deze kwaliteit kan ik me niet anders voorstellen dan dat het gratis word. Er zijn genoeg hobbymatige mensen die dit soort dingen in veel kortere tijden uitbrengen.

edit:
zeker als dit je team is

Team Racing League Credits

Original Concept
Jos Bouman

Programming
Luc Schols, Guido Oostermeijer

Game Design
Jos Bouman, Roy van Bijsterveldt

Producer
Roy van Bijsterveldt

3d Art
Lewis van der Werf

2d Art
Jelmer Achenbach

Technical Art
Jonathan van Immerzeel

Sound Effects
Arjen Schut

Music
Jan Jaap Doeven

Community and PR
Aryeh Loeb

Special Thanks
Michael Clare, Tim Haerkens, Tim Hoogenkamp, Nick Kortleve, Tom Klootwijk, Age Kruijssen, Lisa Mantel, Berend Meijer, Celine Veltman, Ismay Verbeek, Ruben Wesselink

nog een edit:

Features

Team-based 3v3 racing
Win together, lose together
Support your teammates and block your opponents
Unique connecting mechanics
Skill-based racing
No power-ups or weapons 8)7 iets niet hebben is nu een feature
Practice against your own ghost

[Reactie gewijzigd door Mister E op 9 november 2016 15:42]

No power-ups or weapons 8)7 iets niet hebben is nu een feature
Nou daar ben ik het op zich wel mee eens. De meeste moderne games zitten helemaal volgestouwd met upgrade en powerup troep waar je eigenlijk geen reet aan hebt en vaak de gameplay niet ten goede komen.

Het is een beetje zoals veel developers automatisch een muntensysteem inbouwen in hun games "want dat hoort bij games" en dan achteraf gaan lopen bedenken wat ze met die muntjes moeten gaan doen.

Los daarvan ben ik het er mee eens dat het er kaal en niet spectaculair uit ziet, maar ik zou zeggen gameplay first, de look komt later.
Het is een beetje zoals veel developers automatisch een muntensysteem inbouwen in hun games "want dat hoort bij games" en dan achteraf gaan lopen bedenken wat ze met die muntjes moeten gaan doen.
als je het zo bekijkt snap ik inderdaad wel een beetje wat je bedoelt.

toch kan ik er met mijn hoofd niet bij hoe een team van zoveel mensen in 1 jaar zo weinig neerzet. natuurlijk zullen ze ook wel met andere dingen tegelijk bezig zijn maar naar mijn mening is dit weinig. (of ik heb een hele verkeerde kijk op hoe een game als deze gemaakt word)

[Reactie gewijzigd door Mister E op 9 november 2016 16:09]

hmm ja ik weet het ook niet precies, maar als ik kijk naar eigen ervaringen gok ik dat er een hoop art en features al gemaakt en bedacht zijn, maar nog op de wachtlijst staan om ingebouwd te worden. Het is maar wat je als team het belangrijkst vind en dus wat er als eerst gebouwd wordt. Ik denk dat dit team heeft besloten dat gameplay voorop staat en hebben ws zeer veel tijd gespendeerd aan research, prototyping en polishing om deze zo strak mogelijk te krijgen.

Over het algemeen is het programmeren (en dus inbouwen van alles) de grote bottleneck in de ontwikkeling van de meeste games. Mss met een uitzondering van hele art heavy games zoals digitale kaartspellen of interactive narratives waarbij het meer een soort film/boek is met weinig gameplay (vaak alleen bepaalde keuzes die je kunt maken in een verhaal).
Dat is me ook een raadsel, dan zie ik dat ze ook nog een prijs ervoor willen hebben. Het is dus schijnbaar niet een hobby iets wat ze buiten hun werktijd gemaakt hebben (schrikbarend)!

Maar goed, ik vraag me af waarom iemand dit zou kopen terwijl er voldoende zelfde alternatieven zijn en alternatieven die beter en uitgebreider zijn. Echter dan met een prijskaartje van 0 euro?

Althans, daar ben ik net achter gekomen, ik zat een game van 20 jaar geleden op te zoeken die ongeveer hetzelfde uit zag maar dan wat uitgebreider mÚt wapens en powerups. Kennelijk zijn er nog altijd dit soort games (of beter) gratis verkrijgbaar :)
Zelfs ik, met mijn beperkte kennis wat betreft het maken van games, zou zoiets in mijn eentje in een weekje in elkaar kunnen knutselen. Als dit al een jaar in ontwikkeling is dan vraag ik me af wat ze de rest van 51 weken gedaan hebben. Het ziet er onge´nspireerd uit, het heeft geen sfeer en de trailer is te saai voor woorden. Jammer dit.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 9 november 2016 15:29]

Zonder te bashen : Ik zou graag willen zien wat je in een weekje in elkaar zou kunnen knutselen..
Ik geef t toe, dit spel ziet er erg karig uit, maar vergeet niet de moeilijkheid in :
- Physics : voor botsingen ed.
- Multiplayer (snel udp framework om zo min mogelijk latency te hebben)
- geluid (zelf 80's track maken met je sidstation, en geluidseffecten )

Nou zou je het idd zo bij elkaar kunnen gooien met bijv blender, maar dan doe je zelf erg weinig (render engine, physics, zelf een groot deel van de logica zit er dan al in ), maar probeer het eens met C / C++ en dan kan je best wat standaard libs gebruiken (bullet, box2d etc.. )
Okee, hier:

4 studenten, anderhalve week met pizza en redbull.

https://www.youtube.com/watch?v=sOJW2swm2cc

In XNA geschreven, dus echt met het bare minimum aan framework. Draait 60 fps 1080p (zelfs met 4x splitscreen) op xbox en 720p60 op een asus eee 901.

En 4 maanden later:

https://www.youtube.com/watch?v=8b_Ncm-S-EQ

Zelfgeschreven physics, udp sockets voor multiplayer op pc en de ingebouwde live zooi voor op xbox. Je kan een controller inpluggen en je joined automatisch de sessie en het scherm split (en leaven kan ook). Geluid helemaal zelf opgenomen en de muziek geoutsourced.

Met de tools van 6 jaar later zou ik serieus zo'n game in een week in elkaar rossen.
Waarom zou je alles zelf maken in plaats van een bestaand framework te gebruiken (Blender/Unity)? Zonde van je tijd als je een klein team hebt.
Het ging me meer om t aspect 'zelf in een weekje in elkaar knutselen'.. er komt vaak wat meer dan 'knutselen' bij kijken. Als je voorgekauwde brokjes gebruikt is het misschien niet echt meer 'zelf' maar 'met behulp van'.. anyways ben het niet geheel oneens met SomerenV, maar zonder verdere kennis van een project zeggen dat je het zelf in 1/52e van de tijd van de ontwikkelaars zou kunnen doen, lijkt me niet veel respect aan de ontwikkelaars tonen...

[Reactie gewijzigd door zeduude op 9 november 2016 15:56]

als je alles met de voorgekauwde pap doet, dan moet je ook niet klagen als iedereen roept; goh, dit spel is gewoon een kopie van spel x die net hetzelfde voelt/speelt/uitziet ....

wil je een unieke ervaring creeren, dan moet je toch wel wat meer doen... bovendien wil ik je dit wel eens zien doen op een weekje tijd... mss op een maandje dat het je lukt met de voorgekauwde troep, maar je spel zal absoluut niet vergelijkbaar zijn... je zal nog lang updates en patches moeten gaan voorzien om het spel echt leuk te maken; en tegen dan is het al lang te laat; steam staat dan vol met negatieve reacties op je eerste versies die op niets trokken en iedereen is het geloof in jouw project kwijt.
bovendien wil ik je dit wel eens zien doen op een weekje tijd...
Lezen... Dat was dus precies wat ik zei als reactie op SomerenV..
Ik denk als je niet afhankelijk wilt zijn van onderliggende werkingen van het framework.

Het is heel gemakkelijk om met bijvoorbeeld unity een prototype in elkaar te zetten, maar wanneer je vervolgens alle dingen eruit wilt werken die net niet zijn zoals je wilde... denk aan bepaalde psysics bugs of menus die niet netjes willen schalen. Dan kan dat erg lastig worden om goed te krijgen aangezien je het moet doen met wat het framework je bied en tenzij je precies weet hoe het framework precies werkt kun je vaak bugs ook niet fatsoenlijk oplossen.
Ziet er leuk uit, wel wat leeg.

Een andere game in Steam Early Access, van het eveneens Nederlandse TurtleBlaze, is trouwens Intergalactic Road Warriors: http://store.steampowered.com/app/435210/. Ook zeker de moeite waard om eens te proberen.

[Reactie gewijzigd door razzie_ op 9 november 2016 15:22]

Het doet me wat denken aan Iron Man Racing op C64: https://www.c64-wiki.com/..._Stewart's_Super_Off_Road . Je kan zo te zien ook nitro boosts gebruiken.

edit:
Dat is dus Super Off Road zoals in het artikel staat.

[Reactie gewijzigd door biglia op 9 november 2016 15:14]

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=hEUoM6oOqfs
(voor de mensen waar Tweakers video niet werkt, zoals hier)

OT: Wat HKS-Skyline ook al aangeeft ziet het er behoorlijk saai uit. Deze games heb je er al honderden van in de playstore niet? Met bij deze game als nadeel dat je ook eerst nog twee vrienden moet zien te vinden die dit ook willen spelen. Of misschien dat je die kan vinden via een online lobby. Nee ik zie dit niet net zo'n hit worden als Rocket League.
Ah, duidelijk door Super Off Road ge´nspireerd! Dat was echt geweldig. De game oogt wat leeg / kleurloos naar mijn mening. Hier hadden ze veel meer mee kunnen doen volgens mij. Of is dit nog maar een pre-alpha ofzo?

Ze moeten een update van Death Rally maken trouwens. Dat was ook zo'n geweldige topdown racer :)

[Reactie gewijzigd door Tsux op 9 november 2016 15:15]

Ter info: bij het aanmelden voor de alfatest word je automatisch geabonneerd op hun nieuwsbrief. Dat is toch hetgeen de website zegt (nadat je je e-mail adres doorgegeven hebt). Privacy voorwaarden heb ik niet gevonden.
Doe mij toch maar het klassieke Death Rally. Daarnaast had ik wel wat meer verwacht dan een topdown racespelletje die ik 12 jaar geleden op een spelletjeswebsite speelde.
Ik mis een beetje de nieuwswaarde van dit bericht.
Ik mis uberhaupt enig incentive om dit te willen spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True