Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Microsoft heeft de rechten op het uitbrengen van Gears of War-producten, waaronder toekomstige games, overgenomen van Epic Games. De verantwoordelijkheid voor een nieuwe game in de serie ligt nu bij de door Microsoft zelf opgerichte ontwikkelstudio Black Tusk.

Welk bedrag Microsoft heeft neergeteld voor de rechten is onbekend. Wel is bekend dat toekomstige Gears of War-games gewoon de Unreal-engine zullen blijven gebruiken. Ook zal Rod Fergusson, voormalig uitvoerend producent van Epic Games die aan de eerste drie titels in de serie heeft gewerkt, Black Tusk bijstaan bij de ontwikkeling van een nieuwe Gears-game, meldt Microsoft via zijn Xbox Wire.

Met de overname is het vrijwel zeker dat toekomstige Gears of War-games exclusief voor de Xbox blijven verschijnen. In november vorig jaar meenden sommige gamesites uit uitlatingen van Epic- en Microsoft-medewerkers op te kunnen maken dat er mogelijk een PlayStation 4-versie in ontwikkeling was. Later dit jaar komen er meer Gears of War-gerelateerde aankondigingen, vertelt Phil Spencer, vice-president van Microsoft aan gamingwebsite Polygon. Gears of War was een van de best-verkopende gameseries voor de Xbox 360.

Gears of War is niet de enige Xbox 360-franchise die de stap naar de Xbox One zet. Ruffian Games, de ontwikkelaar achter de Crackdown-games, laat op Twitter weten zeer binnenkort een aankondiging te doen. De kans bestaat dat dit om een derde game uit de Crackdown-serie gaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

kassa.
tsja Microsoft kan het niet toestaan dat GoW multiplatform wordt,
of niet meer ontwikkeld wordt door Epic aangezien die andere games aan het maken zijn...

vindt het wel jammer dat MS de laatste tijd extreem hard focussed om series te behouden in plaats van nieuwe te maken, speciale Halo studio, speciale Gears of war studio, Forza studio.
ik snap het wel maar maak nu eens wat Nieuwe IP's

alle nieuwe IP's zijn van third party studios. quantum break is tof, maar 3rd party
zelfde geldt voor PvZ Garden warfare en Titan fall, beide van EA.

vindt dat toch een erg zorgelijke ontwikkeling.
Tja, Microsoft heeft maar amper eigen studio's, dus focussen ze zich vooral op het kopen van exclusieve rechten op games van 3rd party studio's. Als deze succesvol zijn kopen ze de rechten op de franchise zodat het een exclusive blijft, maar wordt de game vaak bij de studio weg gehaald. Dat heeft ook zeker invloed op de games, kijk bijvoorbeeld naar de Halo games die niet door Bungie gemaakt zijn, die waren toch van mindere kwaliteit vond ik.

Bij Sony is het andersom, die heeft juist veel studio's en geeft die de ruimte om regelmatig met nieuwe IP's te komen. Erg belangrijk in de strijd om consoles, want 3rd party's zullen altijd multiplatform willen ontwikkelen, puur uit financieel belang wat logisch is. Dus zullen Microsoft en Sony of zelf games moeten ontwikkelen of veel geld neer moeten tellen voor exclusieve rechten. Vaak kopen ze nu rechten op exclusieve DLC, maar volgens mij let niemand daar op bij de keuze van een platform. Microsoft heeft natuurlijk genoeg geld om regelmatig exclusiviteit te kopen, maar ik betwijfel of dat op de lange termijn een winstgevende strategie is. Wat dat betreft heeft Sony het beter bekeken, al hebben die geen keus want die hebben simpelweg het geld niet om regelmatig exclusiviteit te kopen.

En het kopen op de rechten van Gears of War zat er wel een beetje aan te komen; Epic had aangegeven met een nieuwe IP te willen komen op de next gen, en heeft nu mooi kunnen cashen bij Microsoft voor de rechten van Gears. Slim gespeeld. :)

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 27 januari 2014 18:11]

Wat een onzin. Heb je wel eens gekeken naar de hoeveelheid first party studio's van beide?
Microsoft Studios contains 28 studios worldwide, 24 for game development (343 Industries, Rare, Lionhead, Turn 10, Twisted Pixel, and Black Tusk, which comprises multiple teams working on multiple titles concurrently) and 7 for entertainment technology advancement and publishing:
SCE Worldwide Studios contains seventeen production studios worldwide:
Wat betreft nieuwe IP's die jij bedoelt komen goeddeels van second party studio's, maar ook hierbij heeft Microsoft er meer van. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Studios en http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Computer_Entertainment.

Beide kopen ze exclusiviteitsrechten voor games, ontwikkelen zelf exclusieve games en kopen exclusieve voordelen voor games. Voor Sony zie bijvoorbeeld exclusieve beta van Destiny en extra content bij Assassins Creed. Ook betaald Sony er waarschijnlijk dik voor om als console erbij genoemd te worden bij sommige games (zoals bij FIFA reclames) (wat Microsoft ook doet bij andere games). Dus er zit weinig verschil in de tactieken en het verschil in exclusieve games is vooral de focus (bij Sony meer indie style gericht en bij Microsoft meer breed publiek).
Wat een onzin? Dus nog altijd heeft SCE meer productie studio's wereldwijd, en komt Sony regelmatig met nieuwe IP's terwijl een groot deel van de Microsoft Studio's zich richt op een enkele franchise, zoals freaq al aangaf: 343 Industries voor Halo, Turn 10 voor Forza, etc.

En dat zowel Microsoft als Sony zich nu richt op het kopen van exclusieve DLC gaf ik ook al aan. Dat met marketing doet iedereen, totaal niet relevant ook voor dit onderwerp.

Dus wat wil je nu eigenlijk toevoegen met deze reactie? Ik heb geen voorkeur voor Sony of Microsoft als je dat bedoeld.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 28 januari 2014 10:43]

sterker nog, microsoft had juist een flink aantal studios maar heeft deze gesloten,
zoals Ensemble oa van Age of Empires de Halo wars etc.

maargoed Halo 4 was van een prima kwaliteit Halo wars was dat ook,
en de door het nederlandse Vanguard gemaakte halo spartan assault was ook best prima :)

het probleem is dat het alleen maar in dezelfde IP blijft hangen,
Halo gears of war en Forza. en ik snap het prima (ben zelf een gamedeveloper) echter tegen de weelde van exclusives die de ps3 had heeft Microsoft in de laatste 3-4 jaar geen een nieuwe IP geintroduceerd.

bij de launch waren ze juist wel goed bezig, Kameo en viva Pinata en een poging tot het terugbrengen van banjo &kazooie, en met de originele xbox ook Abe's oddysee en halo en een boel andere exclusives zoals fable. echter ze worden allemaal gemelkt of gerushed.

nu met de Xbox one zijn er wel wat nieuwe IP's te vinden maar afgezien van Quantum break niets dat ook echt gedreven wordt door microsoft zelf, eerder een game welke multiplatform is/was maar door een zak geld single platform blijft or dat tijdelijk is.

Bungie heeft in de 10 jaar dat MS het in bezit had echt wel andere dingen bedacht dat Halo maar kreeg gewoon weg de kans niet. waar bijv Naughty dog na jak en Daxter met uncharted mocht komen en toch na dat succes the last of us mocht maken.
Ze hebben Fable nog, maar daar houdt het ook wel op. Ze hadden nog Banjo-Kazooie en Viva Pinata maar daar zie ik ook niet gauw een nieuw deel van verschijnen.
Dezelfde kritiek kreeg Sony overigens bijna 10 jaar geleden toen de Playstation 3 uit kwam, toen was het de XBOX 360 waar alle games op waren. Sony heeft de afgelopen jaren een flinke sprint getrokken qua nieuwe IP's, dus als Microsoft dat nou ook doet staan ons alleen maar goede dingen te wachten :)
Tja merchandises als Halo en GOW wil je nou eenmaal niet kwijtraken! Dit zijn enorme inkomsten en voor veel gamers rede om jouw console te halen.

Sony heeft er ook genoeg hoor
Mooie ontwikkeling juist! Microsoft heeft altijd voornamelijk met partner modellen gewerkt. Liever dat dan een console maker die alle studio's opkoopt en alles singleplatform maakt dat uit die studio komt.
Ik denk niet dat het heel veel nog uitmaakt of GoW multiplatform is. Het is niet een serie waar iedereen naar uitkijkt en ook niet een reden voor mensen om een xbone te kopen.
Want Kinect heeft geen originele dingen opgeleverd? Of sommige toevoegingen bij Windows/Office/Xbox/Surface/Windows Phone? Sorry hoor, maar dat is dus ook volkomen bullshit.
Steel Batallion was oh zo innovatief en speelbaar :P

Voor zover ik weet was Kinect ook alleen maar een reactie op de Wii, Microsoft wilde hun eigen 'motion gaming' peripheral hebben. De Move van Sony is precies hetzelfde. Dat ze op een andere manier hetzelfde effect willen bereiken hoeft niet altijd origineel te zijn.
Wat ik gigantisch vervelend vond was dat je net als Halo even mocht proeven op de PC, vervolgens is de rest xbox only.
Ik snap niet dat MS de PC niet meer als volwaardig gaming platform ziet. Valve is met linux op de goede weg, straks raakt MS de pc gamers geheel kwijt.
Ik snap niet dat MS de PC niet meer als volwaardig gaming platform ziet
Ik wel, het is namelijk heel simpel: inkomsten.

Met PC gaming maken ze feitelijk alleen winst met Windows zelf, en hier en daar wat accesoires zoals de Xbox game controllers.

Met Xbox gaming verdienen ze geld met de hardware (consoles en accesoires) die ze zelf produceren, die van third parties (voor een deel), content van Marketplace, Xbox Gold subscriptions en noem maar op. Kortom: Xbox is ten opzichte van de PC voor Microsoft 1 grote Pinata, geef m een spreekwoordelijke mep en het geld komt met bakken naar beneden.

En juist omdat Microsoft totaal niets zinvols doet op de PC, is het juist Valve's strategie om dat wel te doen. Als Microsoft de juiste beslissingen had gemaakt met de Marketplace in Windows 8 en haar entertainment tak hadden ze misschien wel een kans gehad om Valve en Steam uiteindelijk compleet weg te blazen. Maar die kans hebben ze dus uit hun handen laten vallen, zodat Valve nu met Steam, de Steambox en de hardware die onder meer door Michael Abrash en zijn team in het topgeheime hardware lab van Valve wordt ontwikkeld kan uitgroeien tot een grote speler, die uiteindelijk misschien zelfs wel Microsoft en de Xbox in de markt voor living room entertainment kan vermorzelen. En dat overigens juist door het feit dat ze in de basis standaard PC componenten toepassen die reeds al breed worden verkocht en ondersteund.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 28 januari 2014 01:21]

Dit ijkt me een ontzettende grote deal te zijn. Op de Xbox 360 zijn maar liefst vier Gears of War titels uitgekomen, met ieder toch wel met respectabele opbrengsten.

De volgende Gears of War zal dus gemaakt worden door een andere studio. Op zich geen slecht teken, de trilogie is afgelopen dus het is tijd voor weer wat nieuws. Het vergelijkbare gebeurt eigenlijk met Halo: de trilogie was afgelopen en nu staat er een nieuwe developer aan het roer. Waarschijnlijk wel toeval, maar ook zeker niet verkeerd.
Judgment was ook door People Can Fly (Epic Games Poland) gemaakt.

Waar Epic ondertussen mee bezig is (behalve natuurlijk UE4 en die zombie basebuilding game) hebben ze nog niet aangekondigt, maar ik kijk er alvast naar uit.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 januari 2014 18:21]

Fortnite is al een tijdje aangekondigd hoor: http://www.fortnitegame.com/
Maar daar hoor je ook niets van. Ik had zelf eigenlijk wel een launchgame van Epic verwacht, of die nou op X1 of PS4 was. Maar het blijft stil en dat is toch wel jammer.

Zelf heb ik altijd weinig met Gears gehad. Ik heb de SP wel allemaal gespeeld en die was prima te doen, maar nooit echt briljant of innovatief. Het cover-systeem was wel nieuw, maar vond ik ook vaak irritant en saai. Eigenlijk was ik na Gears Judgement wel klaar met de serie. En ik denk velen met mij.
Gears moet je ook Co-op of Multiplayer doen. Daar zit de kracht en de fun :)

En dan wel het moeilijkste niveau he ;)

Local Co-op helemaal super, krat bier, vrienden, en gaan!
Jij snapt 'm...insane is the keyword ;)
(behalve natuurlijk UE4 en die zombie basebuilding game)
Fortnite is de zombie basebuilding game :p
GoW is naast Halo toch wel de bekendste Xbox-franchise. Ik vind het wel jammer dat het nu zeker weten exclusive blijft, al had ik al erg weinig hoop op een multiplatform release in deze generatie.

Ik heb nog geen keus gemaakt. Ik weet nog niet of ik geld ga investeren in een XboxOne of PS4, al neig ik erg naar die 2e. Maar mocht ik kiezen voor de XboxOne dan is dat deels vanwege GoW.
Er komt zeer waarschijnlijk ook gewoon een GoW voor de PS4 hoor. ;) Beide GoW's zijn gewoon sterke exclusives.
Lol. Waarom zou er nu nog een GoW voor PS4 komen?

Ze hebben GoW gekocht voor een reden, namelijk om het exclusief te houden.
Daarom zeg ik ook 'een GoW'. Het staat namelijk ook voor God of War :) Het is ook goed van MS dat het de rechten op Gears heeft, wel één van hun belangrijkste series en hopelijk worden dat er in de toekomst wat meer. Ik heb een paar vrienden die een X1 halen, met als enige reden Gears of War.
Na Halo mag dus nu ook een andere studio het met Gears proberen. Ik ben benieuwd want van eerstgenoemde vond ik die overstap enorm tegenvallen. Ik laat me positief verassen aangezien ik de originele trilogie met regelmaat gespeeld heb. Judgement vond ik dan weer een heel stuk minder.
Bij Microsoft heeft games van studio naar studio er alleen maar voor gezorgt dat de games achteruit zijn gegaan. Ik ben zelf van mening dat Epic nu met Sony samenwerkt om daar iets voor te ontwikkelen. Epic was namelijk razend enthausiast over de PS4.
Zucht, weer een exclusive erbij. Maar ik mag aannemen dat ze ook al hiervoor een zak met geld kregen voor het uitbrengen van 3 games alleen voor de 360? Ik snap waarom exclusives bestaan maar ze zijn wel enorm irritant.
Hoezo erbij? GoW is altijd al exclusive voor Xbox geweest.
Niet om ms af te zeiken. Maar volgens mij is het spel een succes geworden omdat het een van de weinige spellen is dat epic games zelf maakt. En je als een soort opvolger/alternatief voor unreal tournament kan zien.

Ik denk niet dat dit spel een word als microsoft het maakt, helemaal niet als het op een andere engine werkt.
Ik zie eerlijk gezegd maar weinig verband tussen het razendsnelle UT en de logge gameplay van Gears. Dit gezegd zijnde is het jammer dat de nieuwe X1 alweer inzet op franchises die op de x360 al overvloedig aanwezig waren: forza, halo, fable en nu ook Gears. Hopelijk weten ze dit keer voldoende te innoveren en wordt het niet opnieuw meer van hetzelfde met betere graphics.
ze zijn toch volop bezig met het maken van nieuwe ip oa Ryse, Quantum break, titan fall is nu niet direct van hun maar toch eerst op hun platform en zo zijn er zeker nog
Het lijkt niet echt goed te gaan met Epic. Nadat ze een heel aantal senior mensen zijn kwijt geraakt zijn ze nu ook nog eens een IP kwijt. Hopelijk komen ze nog met een aantal goede titels anders bestaan ze alleen nog maar als engine studio.
Misschien is dat precies waar ze naartoe willen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True