Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Microsoft voert een 'test' uit om erachter te komen of ze betere aanbiedingen kunnen doen aan gamers. Zo wordt er 20 dollar van de prijs van de digitale versie van Ryse: Son of Rome afgehaald. De actie geldt niet alleen voor gamers in de VS, maar ook in het Verenigd Koninkrijk.

De test waar Xbox-studiomanager Mike Ybarra over Twittert is niet alleen bedoeld om gamers een betere deal te geven bij de aanschaf van games, maar ook om te stimuleren dat gamers overgaan op aanschaf van digitaal aangeboden games. Ryse is van 18 tot en met 24 februari in de aanbieding, en op 25 februari gaat de dlc van de game in de uitverkoop. Ybarra stelt dat de korting een reactie is op de vele verzoeken voor betere aanbiedingen op de Xbox Store.

Eerder dit jaar liet Microsoft-woordvoerder Larry Hyrb al weten dat er plannen zijn om de digitale catalogus van de Xbox One scherper te prijzen. Wat er verder voor acties volgen, en of deze ook voor het Europese vasteland gaan gelden, is niet bekend.

Microsoft toont het vechten uit Ryse: Son of Rome

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Beetje het idee van de Steam sales achterna. Werkt altijd zeer goed bij mij om extra uit te geven voor spellen die ik eigenlijk niet nodig hebt of ga spelen. :P
Daarnaast wat ik nog mooi is met Steam is dat je een wishlist kan maken. Zodra het goedkoper wordt, krijgt je hier automatisch mail over.

Ik vind sowieso dat digitale games goedkoper moeten dan die je in de winkels koopt. Je hebt geen accecoires, boekje, cd, hoesje, waardoor het al goedkoper kan.
Als je als fabrikant gaat concurreren met de detailhandel weet je zeker dat jouw console alleen nog maar via internet te koop gaat zijn. Aan de console zelf verdient een winkelier niet veel maar aan de games wel. Kijk maar naar de PSP Go, die was ook moeilijk te verkrijgen omdat er alleen games gedownload konden worden. Veel winkeliers vonden toen dat Sony het maar moest uitzoeken hoe ze dan de console aan de man konden brengen.
Het grote verschil met de PSP Go is dat die geen fysieke UMD-drive meer had en de spellen dus enkel via downloads te verkrijgen waren. Bij de Xbox One heb je nog wel de keuze om je spellen fysiek te kopen, dus dat is nog wel interessant voor de winkeliers.

Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik heb toch nog altijd moeite met een digitale aankoop van meer dan 20 euro. Voor zo'n bedrag wil ik toch wel iets fysiek in mijn handen hebben.

[Reactie gewijzigd door SToRM666 op 18 februari 2014 14:31]

Ik ben het met je eens. Maar simpel gezegd zit daar het geld niet in, als jij voor 1000 euro 20.000 games kan shippen naar een land met en daar doe je voor 2 euro per game een hoesje en boekje bij (Fictieve bedragen natuurlijk). Daar zit het geld niet.

De R&D en ontwikkelling, daar wordt geld ingepompt en daar moet het ook uitkomen. Dus digitaal of iets minder digitaal. Uiteindelijk verwacht ik niet dat daar grote verschillen uit komen
De logistiek om de fysieke game in de winkel op de plank te krijgen scheelt wel fors, als je die houdt tegen de kosten van digitale distributie.

Maar de belangrijkste overweging om die prijs te verlagen is uiteindelijk om er daardoor meer te verkopen en zodoende meer geld binnen te harken. Neem als voorbeeld Minecraft. Als die voor 50 euro in de schappen had gelegen was het niet zo'n succes verhaal geworden dat het nu is. De 10 dollar die het spel koste maakte het een impuls aankoop. Niemand doet moeilijk over 10 dollar. Nu het zo'n succes is kunnen ze er voor vragen wat ze willen, mensen betalen het toch wel.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 18 februari 2014 14:03]

Een ander belangrijke punt voor Microsoft en andere ontwikkelaars om digitale verkopen te pushen, is dat je met digitale verkopen er de doorverkoop van games tegen gaat. Waardoor je meer verkopen hebt in totaal waar zowel microsoft als de uitgever meer aan verdiend.
True, maar als je bv. kijkt naar de PS store daar waren games zoals GTA V duurder dan in de winkel! Dat terwijl je de volledige tussenlaag eruit haal. Dus distributie, transport winkels etc.
De PS Store zelf wordt ook ontwikkelt. Sony moet hiervoor ook server capaciteit en stevige internet verbindingen voorzien. Die server parken moeten ook onderhouden worden, de beveiliging moet in orde zijn (niet zoals de grote sony hack van 2011).

Al die dingen kosten ook een hoop geld. Ik ken de verhoudingen tussen digitale en analoge distributie niet, maar het zou me niet verbazen als deze niet zo veel van elkaar verschillen.
Zou best kunnen maar op den duur liep het 30 euro verschil van elkaar! Is toch te gek of niet :)
Goede actie vind ik.
Steam doet dit vaak. En ook Sony en Nintendo zouden dit op moeten pakken.
In de eShop van Nintendo zijn spellen vaak nog duurder |:(
Uhm, al een jaartje is Sony goed bezig qua aanbiedingen, ze komen in de buurt met Steam Summer Sales achtige acties waar sommige games echt goedkoop zijn. Ook Playstation Plus is een dienst wat niet vergelijkbaar is met de rest van de gamesindustrie. (in Europa, niche videogametheken daargelaten)
Je hebt vrij regelmatig ook sales op de PSN Store hoor. Ni no Kuni was laatst §10 o.i.d. op PSN. Ook hebben ze met Playstation Plus toch ook een service die heel veel waar voor je geld biedt.


Nintendo is wel een ander verhaal naar mijn ervaring. Volgens mij prijzen zij pas hun games na 5 jaar af. Mario Kart DS en Mario Kart Wii kosten nog steeds §40-50.. :P

Maar je hebt wel af en toe kleine sales in de Nintendo eShop, maar het zijn bijna altijd indie games en soms 3rd party games maar letterlijk nooit games van Nintendo zelf.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 18 februari 2014 13:34]

Sony doet dit al hoor. In de february sales zijn recente games zoals Knack, GT6, The Last of US en Tearaway in promotie.
Ik heb inderdaad nog nooit meegemaakt dat games in de eShop goedkoper waren dan bij de retailer. wel andersom. daarnaast heeft een schijfje ook nog eens restwaarde als je het uitgespeeld heb. En ik weet niet hoe dat bij Microsoft zit, maar bij Nintendo zit je aankoop ook nog eens vast aan je apparaat en niet aan je account. Je kan dus niet zondermeer je aankoop meenemen naar een nieuw apparaat als hij stuk gaat.
Ik heb mij altijd verbaasd waarom (voor alle platformen) digitale versies even duur of duurder zouden moeten zijn dan de Retail versies in de winkel. Je krijgt er immers geen media of verpakking bij, er is niet een compleet distributieproces bij betrokken en je voorkomt ruilhandel.

Lijkt mij dus een verstandige keuze om veel meer voor weinig te verkopen. Per saldo verdien je net zoveel of meer.

[Reactie gewijzigd door Sleurhutje op 18 februari 2014 13:22]

Verpakking en distributie zijn peanuts kosten van een game.

Ik zou het moeten opzoeken maar Michael Pachter heeft eens een price breakdown van games gemaakt. Daarin werd zeer duidelijk hoe "klein" de cut van de retailer op een game eigenlijk is, en het is enkel op die cut waar de kostenstructuur van digital vs Retail een verschil maakt.
Klein is een relatief begrip natuurlijk, maar zoals je het stelt klinkt het alsof je het over een paar euro/dollar hebt. Dat lijkt me echter bijzonder sterk aangezien je bij release games meestal al wel voor zo'n 15 euro onder de adviesprijs kunt vinden bij webshops. Die webshops gaan echt niet onder de kostprijs voor hun zitten, dus daar zit nog altijd een minieme marge in voor hun en dan nog de (peanuts) kosten verpakking en distributie. Al met al zou het toch zeker wel moeten kunnen om een online titel voor 20 euro minder dan de RRP aan te bieden zonder zelf echt minder geld binnen te krijgen. De reden dat ze dat niet graag doen is omdat ze de grote retail ketens niet voor het hoofd willen stoten, maar als je het vergelijkt met die goedkope webstores dan slaat het helemaal nergens op.
Omdat de retail leeft van de games, niet van de consoles. Als MS/Sony/Nintendo hun download games te goedkoop maken stoppen de retailers met de verkoop van de consoles. Bij Steam speelt een soortgelijk probleem, producten uitgevers die spellen te goedkoop op Steam zetten worden uit de schappen verwijderd.
20 dollar, dat is niet mis. Zouden ze vaker moeten doen, maar vooral wereldwijd! Te veel MS dingen blijven regio gebonden.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 18 februari 2014 13:22]

Je weet niet waar je het over hebt.
Op de X1 zijn alle games en DLC regio vrij.

US marketplace koop je full games belastingvrij rond 45§ en dat is nog zonder het aankomende digitale kortingsbeleid.
Precies. Dat is ook het lekkere van de Xbox One. Door de gunstige dollar koers heb ik al veel nieuwe spellen voor omgerekend 43 euries. En als er dan nog 20$ afgaat kom je wel op een zeer aantrekkelijke prijs.
Dit is dan ook een test, uiteindelijk zal dit overal wel zo zijn als ze uit de testfase zijn
Ik zit in de US store, maar ik zie nog steeds 59 dollar. Moet ik het soms via mijn XBOX One zelf doen?
Op diverse fora wordt uitgelegd hoe je in nederland via de US store kan downloaden om voordeel te hebben van de dollar.
Op diverse fora wordt uitgelegd hoe je in nederland via de US store kan downloaden om voordeel te hebben van de dollar.
Ja ik zag gisteravond al op mijn xbox one, dat de aankoop via de xbox moet gebeuren. Thanks
leuk idee, maar harde schijf wordt voller met digitale versie van games.
Gewoon er af gooien als je t niet meer speelt
Jep.
Hij blijft toch in the cloud downloadbaar
Er is op dit moment geen enkele reden om online te kopen op PSN/Xbox Live.
De prijzen van games zijn net zo hoog al dan niet hoger dan een fysieke product.

Daarnaast krijg je minder (cd/hoesje/boekjes etc) en lever je de gehele doorverkoop waarde in.
En vooral die doorverkoop waarde zorgt er voor dat digitale games veel en veel duurder zijn voor mij.
Er is op de XBO nog steeds 1 reden: USD.

Zit je standaard goedkoper dan de disc-versie van bv Amazon.de en geen gezeur met discs en doosjes :)
test? het is ronduit schandalig dat games via online distributie dezelfde en meestal zelfs hogere prijs hebben tov de fysieke kopie! kost ze niets qua distributie.
Ach ja dat is bij Steam al altijd zo geweest, buiten de sales dan, anders betaal je gewoon altijd de hoofdprijs, maar ja Steam is heilig..... O-)

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 18 februari 2014 17:37]

maar ja Steam is heilig...
Steam? Dat is toch dat misbaksel van een DRM dat meegeleverd werd met Half Life 2? Helaas doen sommige mensen of STEAM heilig is of zo. Mensen hebben niet eens in de gaten dan hun games geen fluit meer waard zijn.
Ik zal wel als een ouwe lul klinken maar games met doosje hebben gewoon zoveel meer waarde voor mij (godzijdank dat Blizzard, Sony, Nintendo en Microsoft nog ECHTE games verkopen!)
Het werd eens tijd, de prijzen waren altijd veels te hoog in de online store terwijl ik best mijn games digitaal wil kopen. Zolang ze maar iets goedkoper zijn dan de boxed versie die je online bij een winkel kan bestellen.

[Reactie gewijzigd door Strykeforce op 18 februari 2014 13:26]

De prijzen zijn nog steeds te hoog, tegenwoordige tijd. ;)
Wat is te hoog?
Dan gaat het er niet om wat jij zou willen betalen, maar wat realistisch is.
Een ontwikkelaar/uitgever moet echt behoorlijk investeren voor de ontwikkeling van een game. Die kosten moet wel terugverdiend worden en het liefst wordt er ook nog winst gemaakt.
Je kan makkelijk blijven roepen dat alles te duur is, maar dat is niet echt realistisch.
maar dit komt op het zelfde neer :)
Prijzen met een hoesje (fysieke doos etc en toebehoren) kosten dan duurder dan de digitale versie (zonder fysieke doos etc en toebehoren) dan kom je op het zelfde neer met je game verkopen .

Het is pas realistisch zodra je het echt 30/40USD goedkoper krijgt.
Want webshops hebben inclusief doos en toebehoren al voor 30 a 45 euro dus waarom zou ik het digitaal moeten nemen ?

En zelf persoonlijk het sparen van fysieke games vindt ik gewoon leuk.
idd ik heb ook voorkeur om fysieke doosjes te sparen (PC)
wat ik wel doe is de spellen pas kopen als ze minder of 20 euro kosten
en als ik het toch wil spelen doe ik dat op de jeweetwel manier
maar eens dat spel onder de 20 euro gaat koop ik het wel
en btw bij fysieke doosje heb je er meer vat op als er iets zou misgaan

enige jammere vind ik aan PC games dat je in tegenwoordige tijd niet meer kan doorverkopen
zelfs van het ene steamaccount naar het andere gaat niet
steam kan daar toch ook munt uitslaan door bv. per spel dat overgeplaatst worden 2 euro fee vragen ? (wss simpel gezegd)
Te hoog is als je dezelfde games ergens anders kan krijgen voor de helft van de prijs wat op dit moment voor bijna alle digitale games is op het live netwerk.
Nee te hoog is als niemand het meer koopt, tot die tijd: the price is right
Niet mee eens, als ik het ergens anders goedkoper kan krijgen doe ik dat.. En het is algemeen bekend dat de online store van xbox live games vele malen duurder zijn als fysieke copy.. Je krijgt meer met een fysieke copy en die kan je weer doorverkopen dus de digitale versie zou minstens de helft goedkoper moeten zijn
Door de prijs laag te houden, creŽer je een grotere afzetmarkt, waardoor je meer kunt verkopen. Helemaal als je ook nog gebruik maakt van in game micro transacties, en of merchandising.

Neem Rovio die harken met Angry Birds franchise meer geld binnen dan een bedrijf als Epic Games.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 18 februari 2014 14:00]

Het meeste geld zit hem toch in het maken van de game.
Dus of 20 euro goedkoper rechtvaardig is voor de ontwikkelaar, omdat er geen doosje bijzit en hij niet verscheept hoeft te worden, vraag ik mij af.