Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Microsoft werkt aan een update voor de problemen die zich voordoen als er met de Xbox One naar een televisiesignaal wordt gekeken in pal-gebieden. Omdat de console standaard op 60Hz werkt en pal-signalen maar op 50Hz, is het resultaat een haperend videobeeld.

Microsoft bevestigt tegenover gamingwebsite CVG dat het aan een update werkt. Een specifieke datum geeft de consolebouwer niet, al verwacht Microsoft dat de patch binnen enkele weken klaar is en dus nog in de lente uitgebracht kan worden. De Xbox One bleek bij release van de console problemen te hebben met de beeldfrequentie die in Europa gebruikt wordt. De console zet het 50Hz-signaal om in een 60Hz-signaal, zoals in Noord-Amerika gehanteerd wordt. Bij die omzetting worden frames toegevoegd, doordat de beelden van de twee signalen niet tegelijk ververst worden.

Er is wel een tijdelijke, handmatige oplossing voor het probleem. Daarbij geeft de gebruiker in de instellingen aan dat de Xbox One automatisch moet detecteren wat voor output gebruikt moet worden. Als de gebruiker daarna de output verlaagt naar 720p en 'nee' antwoordt op de vraag van de console of het beeld correct wordt weergegeven, verandert de output naar 1080p met 50Hz.

Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Bij die omzetting worden frames achterwege gelaten doordat de beelden van de twee signalen niet tegelijk ververst worden.
Nee, in het simpelste geval wordt elk 5e frame 2x achter elkaar weergegeven. Een frame weggooien doe je bij 60Hz naar 50Hz conversie (waarbij in een periode van 0.1s het 60Hz signaal 6 beeldjes produceert waarvan je er maar 5 weer kunt geven).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 februari 2014 11:46]

[...]

Nee, in het simpelste geval wordt elk 5e frame 2x achter elkaar weergegeven. Een frame weggooien doe je bij 60Hz naar 50Hz conversie (waarbij in een periode van 0.1s het 60Hz signaal 6 beeldjes produceert waarvan je er maar 5 weer kunt geven).
Sowieso is deze methode suboptimaal. Voeg gewoon ondersteuning toe aan de Xbox One om automatisch te schakelen naar een 50 Hz uitvoersignaal wanneer er een 25 of 50 Hz invoersignaal wordt herkend. Hetzelfde principe werkt ook met media centers en bespaart veel kopzorgen. De meeste platte 1080p schermen hebben wel ondersteuning voor deze resolutie op 50 Hz.

[edit]
En natuurlijk hetzelfde voor invoersignalen van 23,976, 24 en 30 Hz. De eerste kan naar 23.976 wanneer de TV hier ondersteuning voor heeft, anders maar 24 of 25. 30 Hz natuurlijk naar 60 Hz.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 februari 2014 12:04]

zal de output veranderen naar 1080p met 50Hz.
Ik vreesde voor Microsoft dat alleen 60Hz hardwarematig ingebakken zat.
Wat een ontwerpspecificatieblunder zou dat geweest zijn. Gelukkig niet dus.
Onzin, je kunt sinds launch de output gewoon instellen op 50Hz. Probleem is alleen dat je dat voor games niet wilt (en vrij weinig games er Łberhaupt rekening mee houden wat mogelijk voor timing issues zorgt)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 februari 2014 11:47]

Ik snap niet dat we met digitale TV nog steeds dit soort vreemde standaarden hebben. Waarom hebben we nog geen universele TV standaard? We zijn toch niet meer afhankelijk van de frequentie van het stroom niet om beelden weer te geven? En er was toch ook PAL 60?

@WizzyThaMan
Omdat sommige landen blijven vasthouden aan inferieure standaarden (imperial system, NTSC en Fahrenheit. Celcius matched tenminste fatsoenlijk op Kelvin).

[Reactie gewijzigd door LOTG op 25 februari 2014 11:57]

Er zijn nog steeds zat TV's die alleen ofwel PAL (op 50 Hz) ofwel NTSC (op 60 Hz) aankunnen, en het is niet alleen de frequentie, maar ook het aantal beeldlijnen dat verschilt.
Ik weet de verschillen tussen PAL en NeverTheSameColor, maar aangezien het alleen de frequentie is wat het probleem hier is maakt dat niet uit.

We zitten hier gewoon te klooien met standaarden die zijn gebaseerd op systemen die een met een elektronenkanon lijntjes op het beeld tekenden. Dan heb je de TV producenten die heel blij refreshrates op de TV plakken die tig keer hoger liggen dan wat er word weergegeven.

PAL/NTSC/SECAM, al die zooi is niet meer nodig. Mijn PC en monitor kunnen 120hz aan, waarom moet de TV daar op achterlopen.
Uw PC en monitor kunnen dat aan, maar er staan nog enorm veel beeldbuizen verspreid over de wereld. Niet iedereen kijkt al op flatscreens en niet iedereen kijkt digitaal. Standaarden als Pal en NTSC zijn dus bijlangena de wereld nog niet uit.
Waarom hebben we nog MPH en KMH, Fahrenheit en Celsius, inches, meters en al die andere dingen? Tsja, We kunnen nog zoveel dingen universeel maken. Zelfs de stroom uit het stopcontact is niet hetzelfde.
Zelfs de stroom uit het stopcontact is niet hetzelfde.
Grappig dat je dat zegt, want daar ligt precies de oorzaak :). Europa gebruikt 50Hz wisselstroom en de USA 60Hz. De originele PAL en NTSC signalen baseerden hun klok daar ook op.
Technisch gezien zijn het geen PAL of NTSC signalen. PAL en NTSC zijn kleursystemen die bovenop een zwart/wit TV systeem draaien. In Nederland word (of moet ik zeggen werd) het B systeem gebruikt voor de VHF band en het G systeem voor de UHF band. Deze systemen hebben 625 beeldlijnen en 25 frames per seconde. De verenigde staten gebruiken het M systeem, 525 lijnen, 30 fps.

In Nederland moduleren we bovenop dit zwart/wit signaal een kleursignaal volgens de PAL standaard.

B en G kunnen net zo goed met NTSC of SECAM gebruikt worden. Als je hetzelfde zwart/wit systeem hebt maar een ander kleursysteem, dan krijg je zwart/wit beeld. (Griekenland tot 1992)

De hele benaming van PAL en NTSC voor een beeldfrequentie is dus technisch gezien onjuist.

Afin, de hele reden waarom men destijds bij het opstellen van de zwart/wit standaarden voor de helft van de lichtfrequentie heeft gekozen is omdat men anders tijdens de opnames storende effecten van de lampen, die op de lichtfrequentie knipperen, zou krijgen. De lampen van vandaag knipperen nog steeds op dezelfde frequentie als destijds, en daarmee lijkt het me ook vanzelfsprekend dat de opnames van vandaag om dezelfde reden op een andere frequentie worden gemaakt.
Onofficieel, ja. PAL60 is niet een officiele standaard. Je hebt PAL-M wat in Brazilie gebruikt werd wat op 60Hz werkt met minder beeldlijnen (525 waarvan 480 zichtbaar), net zoals NTSC.

Zodra je PAL60 aanzet op apparatuur wordt er vaak naar PAL-M geswitcht, of gewoon de Europese PAL met meer frames per seconde (wat helemaal 100% buiten spec is).
Ik snap dit problem niet helemaal. Op mijn 5 jaar oude LG 38" , en een nieuwe Panasonic TV 55" kan ik hier toch prima 720p of 1080p selecteren op o.a. 50Hz, 60 Hz 59 Hz enz...

[Reactie gewijzigd door MPAnnihilator op 25 februari 2014 10:43]

Klopt, maar als de xbox 50hz beelden binnenkrijgt en deze omzet naar 60hz dan kan jouw TV er ook niets fatsoenlijks meer van maken. Of bedoel je dat niet?
Ik bedoel dat TV's normaal met verschillende input signalen overweg kunnen , natuurlijk vindt er over een HDMI kabel een handshake plaats , maar als je alles netjes manueel kan instellen , dan zou het toch allemaal moeten werken. ( wat je zelf doet doe je meestal beter :+ )
Het gaat niet om de verbinding tussen de Xbox en de TV, het gaat om de verbinding tussen de kabel-tuner en de Xbox. In Nederland (PAL) worden programma's met 50Hz uitgezonden. De Xbox geeft standaard 60Hz output (NTSC). Als beelden van tv (50Hz) door de Xbox lopen worden er frames toegevoegd om er 60Hz van te maken. Omdat 50 en 60 niet netjes op elkaar deelbaar is levert dit geen vloeiend resultaat op.

De fix wordt waarschijnlijk een 50Hz output optie op de Xbox, uit het verhaal lees ik dat dat al wel wordt ondersteund maar dat de gebruiker die niet zomaar kan selecteren, alleen via een omweg.
Probleem is als de xbox er een OSD overheen legt deze dat in zijn 'eigen' frequentie doet waardoor het input signaal herklokt wordt.
Hoe kan je dit nou niet testen als groot bedrijf..ik vind dat echt onbegrijpelijk.
Het zou prima kunnen dat dit een known issue was. Microsoft had er wat haast bij om de console op de markt te krijgen. De US is natuurlijk de belangrijkste markt voor ze, waar dit probleem niet speelt.

Tuurlijk wil je graag een goed product leveren, maar het is allemaal een kostenplaatje.
Waarom is de US de belangrijkste markt? In Europa wonen bijna twee keer zoveel mensen en die markt vergeten ze gewoon, die is gewoon iets doms wat makkelijk had kunnen voorkomen.
Lekker belangrijk, Amerika is het thuisland, dus daar zullen ze koste wat kost willen scoren en Sony onder de duim houden. Europa is misschien in totaal wel groter, maar je vergeet dat er wat dit soort zaken betreft geen "Europa" bestaat. Het is gewoon veel te versplinterd, met veel te veel verschillen in wetgeving, taal, voorkeuren... Amerika is wat wetgeving en taal betreft in ieder geval vrij uniform, en daardoor dus alsnog groter.
Dat is waar maar dan is Europa nog steeds twee keer zo groot en had er echt wel een 50 mhz functie ingebouwd kunnen worden, zo'n grote moeite was dat nou ook niet geweest.
Het is moeilijk te begrijpen dat dit probleem via een omweg al tijdelijk opgelost wordt, maar dat een groot bedrijf als microsoft al sinds de launch niet met een degelijke oplossing kan komen.
Ik dacht dat het een hardware probleem was en het alleen in een nieuwe revisie op te lossen was. Als dat niet zo is heeft het wel vrij lang geduurd voor Microsoft in actie is gekomen. In Nederland maakt het weinig uit, hij is hier toch niet leverbaar.
Je heb toch al mensen in nederland die hem hebben, de gene die niet konden wachten en hem in duitsland bijvoorbeeld gingen halen.

En als die weer normaal beschikbaar is of als mensen de pre-order krijgen zal het fijn zijn als het dan wel werkt.
Weet je toevallig als die Xbox One software al naar de locatie Nederland of BelgiŽ gezet kan worden en volledig bruikbaar is? Dus dat ie gewoon niet beschikbaar is maar wel volledig ondersteund wordt in Nederland en BelgiŽ
Hij is gewoon bruikbaar hier in nederland alleen de nederlandse taal zit er nog niet in dacht ik, je kan al wel gewoon zeggen dat je in nederland woont.
De taal zal nog worden toegevoegd denk ik via een update voor de gene die hem al hebben, er komt in maart dacht ik een grote update voor de xbox one weer.

Je zult misschien alleen ander stekkertje moeten kopen voor de stroom, maar zullen vast mensen zijn die hem geimporteerd hebben die hier zitten.
Ik weet verder niet hoe ver de xbox one regio vrij is met games enzo, ik weet dat de ps4 dat wel is en ik ga weer voor de sony console, heb beide gehad sinds ps2/xbox maar vind sony leukere spellen en controller hebben.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 25 februari 2014 15:23]

Ok bedankt :)

[Reactie gewijzigd door one1 op 25 februari 2014 17:24]

Je kunt tegenwoordig kiezen op TV en alle andere apperaten 50 of 60 HZ.
Het nadeel van 60Hz is dat mijn Pioneer maximaal 100Hz kan weergeven en dus niet in staat is deze 60Hz te verdubbelen met een irritant flikkerend beeld als gevolg.

50Hz bronmateriaal wordt keurig omgezet naar 100Hz.
Vreemd dat ze dit niet op voorhand hadden opgelost, lijkt mij niet zo heel ingewikkeld om te doen.
Het is moeilijker dan je denkt, neem de use-case dat het TV signaal als overlay werkt -- dus je bent aan 't gamen maar je wilt ook TV kijken, wat de XBox zou moeten kunnen. Op welke refresh rate laat je de uitvoer werken van de XBox? Al kies je voor 60Hz loopt de game goed maar het TV-signaal niet en vice versa. Echter snap ik niet helemaal waarom een game niet gesync'ed kan worden naar 50Hz, iets wat kennelijk al gedaan wordt met de beschreven work-around; dus waarom is hier een patch voor nodig die al heel lang op zich laat wachten, het probleem was immers al bekend by de launch en zorgvuldig beschreven door verscheidene bronnen? (vb. uit december: http://www.hdtvtest.co.uk/news/xbox-judder-201312123510.htm)
Goede R&D daar bij de Xbox divisie van Microsoft, dat zo'n enorme blunder in een eind product terecht kan komen. Zegt mij ook genoeg over hun focus op de Europese/Nederlandse markt.
Ware handig gewezen moest er Xbox in de titel staan, dan had ik dit artikel niet onnodig moeten openen omdat ik dit speelgoedje niet bezit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True